Masennus lähti, kuolemanajatukset jäi

aikansa kutakin

Sairastin masennusta kolme vuotta mutta paranin. Tästä on noin puolitoista vuotta. Ajattelen yhä usein kuolemaa, en juuri itsemurhaa, mutta kuolemaa. Iltaisin mielessä häivähtää, että jospa ei tarvitsiskaan herätä aamulla. On elämässä ihan hyviäkin hetkiä, mutta on myös paljon vastoinkäymisiä ja ahdistusta. Eikä ne hyvät hetket ole niin arvokkaita ettenkö voisi niistä luopua jos vain pääsisin pois. Olen aika nuori ja tuntuu pahalta kun ajattelenkin kuinka paljon elettävää vielä olisi edessä. En jaksa pyristellä eteenpäin, en halua. Eniten ahdistaa se, että joudun hautaamaan läheiseni, se on ajatus jota pelkään kaikkein eniten. Haluaisin takaisin terapiaan, mutta eihän sitä ole tarjolla. Lääkkeistä tuskin on tähän tilanteeseen apua. Umpikujassa ollaan, kuten moni muukin täällä.

7

350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keissa

Minäkin ajattelin nuorena että miten selviän kun kaikki omaiset ja sukulaiset kuolevat. Tiesin jo melko nuorena, että minulla ei tule lapsia ja ei myöskään lastenlapsia. Mies olisi mutta lähti omille teilleen. On kaksi siskoa toinen hieman nuorempi ja nuorin melkein kymmenen vuotta nuorempi. Vanhempani kuolivat olessani melko nuori.
      Elämässäni oli eron aikoihin synkkä elämanvaihe ja usein katselin kateellisena vanhempia, kun ajattelin että he pääsevät pian pois täältä ja ajallinen on eletty. Minulla tosin syynä elämän kyllyyteen oli ero ja yrityksen konkurssi.
      Nyt on kulunut jo vuosia jopa vuosikymmeniä ja selvitty on. Turha tulevaisuutta on edeltä pelätä: voimia vain tulee ja niitä annetaan sitä mukaa kuin elämä vaatii. Pitäisi keskittyä elämään juuri vain tätä kuluvaa hetekä. Tietenkin suunnitelmia ja unelmia pitää olla, mutta ei eivät ne saa niellä voimia tältä hetkeltä. Vaikuttaa että et ole vielä selättänyt masennusta.
      MItä nuo vaikeudet ovat? Voitko niistä kertoa?

• aikansa kutakin

Aika iso osa ahdistuksesta liittyy isääni ja hänen sairauteensa. Se on etenevä ja kuolemaan johtava sairaus, tosin etenee hitaasti ja edessä on varmasti vielä paljon vuosia. Tuntuu niin pahalta katsoa rakkaan ihmisen hidasta rappeutumista. Sitä itken todella todella usein. Muuten ahdistus on vain yleinen tunnetila, enkä saa kiinni sen aiheuttajasta. Tai on sitten vielä tuo miehen sairaus, hänen pitäisi kyllä toipua ihan työkuntoon, mutta silti tulevaisuus vähän huolettaa. Kai se sitten luo sitä yleistä ahdistuneisuutta. Ja sitten ne kirotut sukulaiset jotka kyselee että miksei ole vielä lapsia ja vielä pelottelevat että aika loppuu kesken. Kyllä minä tiedän ettei sitä aikaa loputtomiin ole, mutta tilanne nyt vain on tämä.

Kyllä minä jaksan käydä töissä ja harrastaa ja vaikka mitä, mutta kun ahdistus iskee, se peittää alleen kaiken. Fyysinen kipu ei ole mitään sen rinnalla ja silloin ei halua muuta kuin lakata olemasta.

Minkä ikäinen olet?

• lumi_hiutaleinen
        aikansa kutakin kirjoitti:

Aika iso osa ahdistuksesta liittyy isääni ja hänen sairauteensa. Se on etenevä ja kuolemaan johtava sairaus, tosin etenee hitaasti ja edessä on varmasti vielä paljon vuosia. Tuntuu niin pahalta katsoa rakkaan ihmisen hidasta rappeutumista. Sitä itken todella todella usein. Muuten ahdistus on vain yleinen tunnetila, enkä saa kiinni sen aiheuttajasta. Tai on sitten vielä tuo miehen sairaus, hänen pitäisi kyllä toipua ihan työkuntoon, mutta silti tulevaisuus vähän huolettaa. Kai se sitten luo sitä yleistä ahdistuneisuutta. Ja sitten ne kirotut sukulaiset jotka kyselee että miksei ole vielä lapsia ja vielä pelottelevat että aika loppuu kesken. Kyllä minä tiedän ettei sitä aikaa loputtomiin ole, mutta tilanne nyt vain on tämä.

Kyllä minä jaksan käydä töissä ja harrastaa ja vaikka mitä, mutta kun ahdistus iskee, se peittää alleen kaiken. Fyysinen kipu ei ole mitään sen rinnalla ja silloin ei halua muuta kuin lakata olemasta.

Minkä ikäinen olet?

Heips!

Tuo nyt vaikuttaa tekstin perusteella siltä, että oma kuolemanpelkosi on käsittelemättä. Ja ehkä se masennuskaan ei ole ihan kokonaan "parantunut", tai lähinnä et saanut terapiassa käsiteltyä ihan kaikkea, mikä olisi ollut tarpeen, jotta sinun ei tarvitsisi ahdistua. Ja niinhän se menee, ensin tulee jotain asioita ja hetken on ihan hyvä olla. Sitten nousee jotain muuta, ne käy läpi ja taas on ihan ok. Kunnes taas.... :) Ihminen ei ole kone, jota voisi järjestelmällisesti käydä osa osalta läpi ja pistää kuntoon varaosia vaihtamalla. Tunteet ovat tunteita ja niillä on ihan omat mekanisminsa...

Minä olen saanut apua ajatuksesta, että kuolema ei ole suurin paha, joka ihmiselle voi tapahtua, vaan elämä, joka ei ole elämisen arvoista =helvetti. Toisin sanoen, kannattaa siis keskittyä elämässä niihin hyviin asioihin, eikä jatkuvasti murehtia tulevaa, koska emmehän voi tietää, mitä tulevaisuudella on meille varattuna. (Enkä nyt tarkoita, että ihan vain positiivisesti suhtautumalla kaikki ongelmasi häviävät. Kyllähän se AUTTAA, mutta ensin pitää olla voimavaroja siihen.)
        Mutta minulla on iso suku ja ihan lapsesta saakka olen kasvanut ajatukseen, että kuolema on yksi osa elämää, kuten häät ja lasten saamisetkin.... jokaisella meistä on oma aikamme maan päällä, eikä sitä kukaan toinen voi tietää. Itse olen nyt 36-vuotiaana elänyt 5 vuotta vanhemmaksi, kuin oma isäni...

Luulen, että voisit saada apua jonkinlaisesta henkisen kasvun kirjallisuudesta. Minullakin oli jossain kohtaa noita "tahtoisin vain nukahtaa illalla, enkä ikinä enää herätä" -ajatuksia, mutta kun tajusin, että on TODELLAKIN OMA VALINTANI, jäänkö tänne Maan päälle suorittamaan niitä tehtäviä, joita silloin oli käsillä (ja hyvin raskaita osa), vai otanko ja autan sitä lähtöni hetkeä, tajusin, että en kuitenkaan halua kuolla. Ja jos en kerran aikonut kuolla, voisin yhtä hyvin alkaa sitten elää täysillä. Tai ainakin niin täysillä, kuin realiteetit antoivat myöten. Tiukimpina aikoina olin täällä vain lapsiani varten, mutta pikkuhiljaa alkoi elämästä löytyä yhä enemmän hyvää ja kaunista ja positiivista. Olen löytänyt itseni oikeastaan kokonaan uudelleen ja nyt olen opiskelemassa ammattiin, jonka koen todella omakseni.

Mikset voi sanoa sukulaisille, että aika intiimejä kyselette, eikö ole jokaisen oma asia? (Tai sanoa niinkuin oma serkkuni, että "odotamme juuri toista lasta, adoptiota Etelä-Amerikasta. Todennäköisesti otamme vielä vammaisen lapsen, jos vain saamme... En tänä päivänäkään tiedä, oliko juttu totta (10v on aikaa), mutta menivätpä uteliaiden tätien suut tukkoon..... :) Nämä ko. tädit ovat niin vanhakantaisia, että poikkeava ihonväri on "puute" ja vammaisuus...... miksi kukaan vapaaehtoisesti vammaista ottaisi... :) )

Lisää siis henkistä työtä itsesi kanssa. Mutta sitähän voi tehdä itsekseenkin, niin minäkin olen enimmäkseen tehnyt. Koska sinne terapiaan on nin vaikeaa päästä ja koska kyllästyin käymään jatkuvasti läpi menneisyyttäni eri ihmisten kanssa... Ja olen kyllä oppinut tuntemaan itsestäni puolia, joita en olisi yhdenkään psykologin vastaan otolla oppinut.

Kirjoja, joista saattaisit saada uusia ajatuksia:
        -Neale Donald Walsch: Keskusteluja Jumalan kanssa 1-3 (ja muutkin Walschin kirjat, mutta nämä kannattaa lukea ensin)
        -Wayne Dyer: Pyrkimyksen voima
        -Rhonda Byrne: Salaisuus

Lämpimiä ajatuksia toivotan jaksamisen kera sinulle!

-Lumi

• Kota hoidattaa

Posttraumaattinen stressireaktio PTSD. Kannattaisi hoitaa pois, mutta en ole omaanikaan sanut hoidatettua vielä.

• mielipuolista

Kuulostaa aika tutulta. Mielestäni minulla menee nyt melko hyvin, mutta päivääkään ei silti kulu etten ajattelisi kuolemista. Siis voiko omasta kuolemasta tulla joku ihmeen fantasia? Tiedän tarkkaan miten haluaisin sen tapahtuvan ja ajatus pyörii päässä päivittäin.

• ajatukiin uutta...

Kyllähän aivot voi jumittua jonkin pitkään mielessä pyörineen jutun ympärille. Aivoihin tulee totuttu muistijälki. ala nyt suunnata jatkuvasti ajatuksia ihan tosenlaiisiin asioihin niin tuo muistijälki alkaa heketä.

• Voimia

Uskonettä masennuksesta pääsee. Se on pelkoa. Pelottaa kuolema. Pelottaa vanhat jutu. Hävettää menneet asiat. Tehdyt jutu ja tapahtuneet tapahtumat. Vaan voiko niille enää mitään näin jälkikäteen?
        Ei voi. Tästä mikä on nyt on vaan lähdettävä. Voi nollata pöydän. Uslataa nollata Tähän on tultu ja tässä ollaan. Mihinkäs nyt. On turvallista pyöriä siellä kuolema-ajatuksissa. Helppoa. Sitä voi aina pelätä tai toivoa tai synkistellä. Pistää vastuuta ja uskallusta muualle...kun se kuolema kuitenkin tulee. Entä jos päästää irti. Helpottaa omaa taakkkaansa. Haluaa iitaelleen valoa ja hyvää. Keventää omaa taakkaansa..
        Ole itsekin mäyrinyt noissa turvallisissa kuolema-ajatuksissa. Tajunut, että masennusta se on. Pitkään....monta vuotta. Elämässä niin paljon tapahtumia, jotka ovat kuormittaneet payykettä. Niihin sitten reagoinut alkoholill, aeristäytymisellä, huonommuuden tunteella, itsen soimaamisella...se on kyllä muistunut ja ollut helppoa. Sen myöntäminen, että on heikko, ei ole helppoa, mutta se helpottaa. Ja sitä kautta löytynee vahvuus.

Vaan jokin on nyt kääntynyt. Olen monta vuotta lueskellut, yrittänyt tehdä hyviä asioita, terapeutillakin kävin eri paikoissa. Jossain on ollut tajunta, että hyvä tyyppi olen ja hyvää tarkoittava ihminen. Olen vaan yrittänyt mennä eteenpäin. Nyt tullut se vahva, etten ihankaikkea tee. Yritän tehdä sitä, mistä saan voimaa . Alkoholin jätin puolitoista vuotta sitten. Ja nyt kahvin reilu viiikko sitten. Iahn kuin ne vaikuttaisivat myös. Liikuntaa kevyesti, niin että on hyvä ja nukkua yritän.

Kahvi. Ihan havahdutti,kun kirjoitin äskeiseen kappaleeseen. Voisiko kahvillakin olla tekemistä masennuksen kanssa?
        Voimia kaikille möyrijöille. Jos voisi hyväksyä, että. Masentaa ja on huonommuuden tunne ja sitä kautta lähteä itsestä välittämään ja suoda itselleen hyvää. Hyvällä omatunnlla. Toivon kaikkea hyvää ja sitä, että se masennus on loppuje. Lopuksi voimaa... Koska siellä ei ole hyvä. Jotai pitäisi elämässän silloin muuttaa. Siitä se kenties kertoo.

Vertaistuki voi olla hvä. Etsi netistä niiden aihealueisen, jotka omassa elämässäsi ovat tuskaa aiheuttaneet...kirjoitteluryhmiä tai mene rohkeasti paikalle. Rohkaise itseäsi. Syytelyn voit jättää. Inhimmistä on ihmisen teot ja ajatukset. Pyri hyvään.
        Yritä tehdä hyvältä tuntuvia valintoja. Välillä mnee mettään ja välillä onnistut. Koeta sietää sitä epämukavuusaluetta tai kokeile epämukavuusaluetta ihan tarkoituksella. Itseasiassa sevoi olla ihan antoisaa. Tämä on elämää. Vain elämää, ei sen enempää...laulaa Irwin. Tämä meillä on. Nyt. Onnea jokaiselle siinä omassaan ja tässä yheisessä.
        Ei siitä masnnuksesta kannata syyllisyyttä kantaa. Niin moni sen kohtaa. Sen voi kääntää voimaksi.
        Kirjoitusvirheitä ropisi, mutta ajatus kasassa. Elämä on lahja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      81
      4522
    2. Persujen mukaan rasismi on huumoria

Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      71
      4247
    3. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      124
      4189
    4. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      183
      3456
    5. 193
      2789
    6. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      66
      2706
    7. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      36
      2601
    8. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2597
    9. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      69
      2495
    10. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      43
      2142
    Aihe