ihmettelen tässä vaan...

mietiskelijä

Sitä, että onkohan lestadiolaisissa yhtään lapsetonta pariskuntaa? Niitä on kuitenkin aika paljon tässäkin maassa...

7

686

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluan äidiksi

ja tiedän monia pariskuntia jotka toivovat ja yrittävät lasta vaikka lapsettomia jo kymmenenki vuotta...

• lapseton vl

Täällä on yksi sellainen eli lapseton vanhoillislestadiolainen. Olemme olleet mieheni kanssa naimisissa jo yli neljä vuotta. Ja kun emme käytä ehkäisyä, voin kutsua itseäni lapsettomaksi. Meille asia ei ole vielä ollut kovin kipeä. Oltiin suht nuoria kun avioiduttiin, ite olin vajaa 20 ja mieheni 22v. Nyt olen jo 24 ja mieheni 26 v. Emme ole vielä miettineet tarkemmin, milloin lähdemme hakemaan apua lapsettomuuteen, mutta jos tämä jatkuu vielä pitkään, niin sitten menemme tutkimuksiin. Olemme olleet tähän asti onnellisia kahdestaankin, eikä vauva ole muodostunut elämän suurimmaksi asiaksi. Olemme molemmat lapsirakkaita ja haluaisimme joskus lapsia. Haluamme kuitenkin luottaa myös siihen että Jumala tietää mikä on meille parhaaksi. Lapsiakin suurempi asia on elävä usko.

• sanna

Itse vl.uskovainen.Kokenut lapsettumuuden.Yli 6v naimisissa.Nyt kohta vuoden ikäinen poika ivf:n ansiosta.Myös ystäväpiirissä lapsettomia.Minulle hoitoihin meno oli helpottavaa ja kannustankin kaikkia aina menemään mahd.pian ku pienestä voi olla kiinni.Itse odottelin 3v.ja kerkesin masentua ja katkeroitua.Nyt onnellinen.

• utelias

Eikö lapsettomuushoidot ole ristiriidassa uskonnon kanssa. Miksi uskonto kieltää ehkäisyn, mutta sallii lapsettomuushoidot? Ehkä tämä kysymys on väärällä palstalla, mutta kysyn silti. Ja kysyn ihan uteliaisuudesta, en ole tuomitsemassa enkä arvostelemassa ketään.

• lapseton vl
        utelias kirjoitti:

Eikö lapsettomuushoidot ole ristiriidassa uskonnon kanssa. Miksi uskonto kieltää ehkäisyn, mutta sallii lapsettomuushoidot? Ehkä tämä kysymys on väärällä palstalla, mutta kysyn silti. Ja kysyn ihan uteliaisuudesta, en ole tuomitsemassa enkä arvostelemassa ketään.

Meidän vlestadiolaisten keskuudessa pyritään suojelemaan elämää niin kuin raamattu opettaa.(Esim.abortti on raamatun mukaan aina murha.) Sen vuoksi emme käytä ehkäisyä. Haluamme ottaa vastaan ne lapset, jotka Jumala meille antaa. Lapset eivät ole itsestään selvyys niin kuin olen itse saanut neljän vuoden lapsettomuuden aikana kokea. Ne ovat lahjoja. Lapsettomuushoidoissa on usein kyseessä joku vika/sairaus ihmisessä. Esimerkiksi endometrioosissa on kyse sairaudesta, joka nykylääketieteen avulla voidaan usein parantaa(ei kylläkään läheskään aina poistaa loputtomasti. Lääkärit ovat auttavia käsiä, jotka Jumala on suuressa viisaudessaan "keksinyt". Aivan samalla tavalla kuin hoidetaan muita sairauksia, voidaan hoitaa myös lapsettomuutta. Tässäkin kohtaa elämämme on kuitenkin Jumalan käsissä; jos hän ei ole tarkoittanut meille lapsia, ei auta vaikka juoksisimme lopun elämää lapsettomuushoidoissa. Toisaalta, vaikka emme lähtisi koskaan hoitoihin, Jumala voi antaa meille lapsen luomusti, jos niin hyväksi näkee. Toivottavasti sait jotakin selkoa uteliaisuuteesi :) Sorry sekava teksti. Voin kyllä selventää jos jäi epäselvyyksiä.

• utelias2
        lapseton vl kirjoitti:

Meidän vlestadiolaisten keskuudessa pyritään suojelemaan elämää niin kuin raamattu opettaa.(Esim.abortti on raamatun mukaan aina murha.) Sen vuoksi emme käytä ehkäisyä. Haluamme ottaa vastaan ne lapset, jotka Jumala meille antaa. Lapset eivät ole itsestään selvyys niin kuin olen itse saanut neljän vuoden lapsettomuuden aikana kokea. Ne ovat lahjoja. Lapsettomuushoidoissa on usein kyseessä joku vika/sairaus ihmisessä. Esimerkiksi endometrioosissa on kyse sairaudesta, joka nykylääketieteen avulla voidaan usein parantaa(ei kylläkään läheskään aina poistaa loputtomasti. Lääkärit ovat auttavia käsiä, jotka Jumala on suuressa viisaudessaan "keksinyt". Aivan samalla tavalla kuin hoidetaan muita sairauksia, voidaan hoitaa myös lapsettomuutta. Tässäkin kohtaa elämämme on kuitenkin Jumalan käsissä; jos hän ei ole tarkoittanut meille lapsia, ei auta vaikka juoksisimme lopun elämää lapsettomuushoidoissa. Toisaalta, vaikka emme lähtisi koskaan hoitoihin, Jumala voi antaa meille lapsen luomusti, jos niin hyväksi näkee. Toivottavasti sait jotakin selkoa uteliaisuuteesi :) Sorry sekava teksti. Voin kyllä selventää jos jäi epäselvyyksiä.

teidän "usko" siis venyy ts. joustaa, kunhan vaan on oma elämä kyseessä?

• lapseton vl
        utelias2 kirjoitti:

teidän "usko" siis venyy ts. joustaa, kunhan vaan on oma elämä kyseessä?

Jumalan sana ei jousta perustukseltaan milliäkään kun puhutaan "opillisista" asioista kuten ihmissielun pelastumisesta. Tällaisissa asioissa kuten lapsettomuus yms. ei puhuta uskon joustamisesta vaan ihmisen hoitamisesta lääketieteellisin keinoin. Jumala laittaa kuitenkin itse sillekin rajat: esim. ei anna lasta, jos näkee niin hyväksi. Jos esimerkiksi meidän kohdalla omista tarpeista (eli siittiöt ja munasolut) ei saada lapsia, emme lähde hankkimaan niitä muualtakaan(esim. luovutetut siittiöt) vaan tyydymme Jumalan tahtoon. Emme jätä toisiamme sen vuoksi, että "kun sun kans en voi saada lasta". Jos meille ei oo lasta/lapsia tarkotettu, niitä ei tule minkään valtakunnan hoidoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5103
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      101
      2321
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      2018
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      48
      1888
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1700
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1276
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      117
      957
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      50
      855
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      303
      831
    10. Kaupungin yt

Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l
      Äänekoski
      24
      664
    Aihe