Sitä, että onkohan lestadiolaisissa yhtään lapsetonta pariskuntaa? Niitä on kuitenkin aika paljon tässäkin maassa...
ihmettelen tässä vaan...
7
689
Vastaukset
- haluan äidiksi
ja tiedän monia pariskuntia jotka toivovat ja yrittävät lasta vaikka lapsettomia jo kymmenenki vuotta...
- lapseton vl
Täällä on yksi sellainen eli lapseton vanhoillislestadiolainen. Olemme olleet mieheni kanssa naimisissa jo yli neljä vuotta. Ja kun emme käytä ehkäisyä, voin kutsua itseäni lapsettomaksi. Meille asia ei ole vielä ollut kovin kipeä. Oltiin suht nuoria kun avioiduttiin, ite olin vajaa 20 ja mieheni 22v. Nyt olen jo 24 ja mieheni 26 v. Emme ole vielä miettineet tarkemmin, milloin lähdemme hakemaan apua lapsettomuuteen, mutta jos tämä jatkuu vielä pitkään, niin sitten menemme tutkimuksiin. Olemme olleet tähän asti onnellisia kahdestaankin, eikä vauva ole muodostunut elämän suurimmaksi asiaksi. Olemme molemmat lapsirakkaita ja haluaisimme joskus lapsia. Haluamme kuitenkin luottaa myös siihen että Jumala tietää mikä on meille parhaaksi. Lapsiakin suurempi asia on elävä usko.
- sanna
Itse vl.uskovainen.Kokenut lapsettumuuden.Yli 6v naimisissa.Nyt kohta vuoden ikäinen poika ivf:n ansiosta.Myös ystäväpiirissä lapsettomia.Minulle hoitoihin meno oli helpottavaa ja kannustankin kaikkia aina menemään mahd.pian ku pienestä voi olla kiinni.Itse odottelin 3v.ja kerkesin masentua ja katkeroitua.Nyt onnellinen.
- utelias
Eikö lapsettomuushoidot ole ristiriidassa uskonnon kanssa. Miksi uskonto kieltää ehkäisyn, mutta sallii lapsettomuushoidot? Ehkä tämä kysymys on väärällä palstalla, mutta kysyn silti. Ja kysyn ihan uteliaisuudesta, en ole tuomitsemassa enkä arvostelemassa ketään.
- lapseton vl
utelias kirjoitti:
Eikö lapsettomuushoidot ole ristiriidassa uskonnon kanssa. Miksi uskonto kieltää ehkäisyn, mutta sallii lapsettomuushoidot? Ehkä tämä kysymys on väärällä palstalla, mutta kysyn silti. Ja kysyn ihan uteliaisuudesta, en ole tuomitsemassa enkä arvostelemassa ketään.
Meidän vlestadiolaisten keskuudessa pyritään suojelemaan elämää niin kuin raamattu opettaa.(Esim.abortti on raamatun mukaan aina murha.) Sen vuoksi emme käytä ehkäisyä. Haluamme ottaa vastaan ne lapset, jotka Jumala meille antaa. Lapset eivät ole itsestään selvyys niin kuin olen itse saanut neljän vuoden lapsettomuuden aikana kokea. Ne ovat lahjoja. Lapsettomuushoidoissa on usein kyseessä joku vika/sairaus ihmisessä. Esimerkiksi endometrioosissa on kyse sairaudesta, joka nykylääketieteen avulla voidaan usein parantaa(ei kylläkään läheskään aina poistaa loputtomasti. Lääkärit ovat auttavia käsiä, jotka Jumala on suuressa viisaudessaan "keksinyt". Aivan samalla tavalla kuin hoidetaan muita sairauksia, voidaan hoitaa myös lapsettomuutta. Tässäkin kohtaa elämämme on kuitenkin Jumalan käsissä; jos hän ei ole tarkoittanut meille lapsia, ei auta vaikka juoksisimme lopun elämää lapsettomuushoidoissa. Toisaalta, vaikka emme lähtisi koskaan hoitoihin, Jumala voi antaa meille lapsen luomusti, jos niin hyväksi näkee. Toivottavasti sait jotakin selkoa uteliaisuuteesi :) Sorry sekava teksti. Voin kyllä selventää jos jäi epäselvyyksiä.
- utelias2
lapseton vl kirjoitti:
Meidän vlestadiolaisten keskuudessa pyritään suojelemaan elämää niin kuin raamattu opettaa.(Esim.abortti on raamatun mukaan aina murha.) Sen vuoksi emme käytä ehkäisyä. Haluamme ottaa vastaan ne lapset, jotka Jumala meille antaa. Lapset eivät ole itsestään selvyys niin kuin olen itse saanut neljän vuoden lapsettomuuden aikana kokea. Ne ovat lahjoja. Lapsettomuushoidoissa on usein kyseessä joku vika/sairaus ihmisessä. Esimerkiksi endometrioosissa on kyse sairaudesta, joka nykylääketieteen avulla voidaan usein parantaa(ei kylläkään läheskään aina poistaa loputtomasti. Lääkärit ovat auttavia käsiä, jotka Jumala on suuressa viisaudessaan "keksinyt". Aivan samalla tavalla kuin hoidetaan muita sairauksia, voidaan hoitaa myös lapsettomuutta. Tässäkin kohtaa elämämme on kuitenkin Jumalan käsissä; jos hän ei ole tarkoittanut meille lapsia, ei auta vaikka juoksisimme lopun elämää lapsettomuushoidoissa. Toisaalta, vaikka emme lähtisi koskaan hoitoihin, Jumala voi antaa meille lapsen luomusti, jos niin hyväksi näkee. Toivottavasti sait jotakin selkoa uteliaisuuteesi :) Sorry sekava teksti. Voin kyllä selventää jos jäi epäselvyyksiä.
teidän "usko" siis venyy ts. joustaa, kunhan vaan on oma elämä kyseessä?
- lapseton vl
utelias2 kirjoitti:
teidän "usko" siis venyy ts. joustaa, kunhan vaan on oma elämä kyseessä?
Jumalan sana ei jousta perustukseltaan milliäkään kun puhutaan "opillisista" asioista kuten ihmissielun pelastumisesta. Tällaisissa asioissa kuten lapsettomuus yms. ei puhuta uskon joustamisesta vaan ihmisen hoitamisesta lääketieteellisin keinoin. Jumala laittaa kuitenkin itse sillekin rajat: esim. ei anna lasta, jos näkee niin hyväksi. Jos esimerkiksi meidän kohdalla omista tarpeista (eli siittiöt ja munasolut) ei saada lapsia, emme lähde hankkimaan niitä muualtakaan(esim. luovutetut siittiöt) vaan tyydymme Jumalan tahtoon. Emme jätä toisiamme sen vuoksi, että "kun sun kans en voi saada lasta". Jos meille ei oo lasta/lapsia tarkotettu, niitä ei tule minkään valtakunnan hoidoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2241863- 821143
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm112988- 83974
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87827- 119754
- 111753
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante118650Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa92649- 22637