Kysymys nöffistä

...

Hei!
Suunnittelen koiran hankintaa. Rodun valinta on vielä haussa, joten ajattelin tulla tänne vähän kyselemään. Yksi miettimistäni roduista on nimittäin nöffi.

Anteeksi nyt nämä ei niin fiksut kysymykset.

1. Minulla on kokemusta bermeistä, miten nöffin kasvatus ja koulutus eroaa bernin kasvatuksesta ja koulutuksesta? Entä luonne?

2. Kun olen aikaisemmin kysellyt nöffeistä, niin heti minulle on sanottu "älä ota nöffiä, ne kuolaavat". Miten paljon nöffit sitten oikeasti kuolaavat?

3. Meillä on kesämökki järven rannalla. Miten nöffi kannattaa opettaa uimaan?

4. Miten paljon rekisteröidystä nöffi pennusta saa maksaa?

5. Kokemuksia, nöffistä ja berneistä samassa taloudessa?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

8

1310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nöffihöffit

      1. en osaa vastata

      2. kyllä ne kuolaavat ja paljon se on kestettävä.

      3. hissuksiin ei mitää, että tiputat laiturilta ei muuten välttämättä tykkää vedestä sen jälkeen niin paljon. antaa sen olla tassusillaan rannassa ja siitä sitte hissuksiin sen kanssa syvemmälle.

      4. meidän nöffi makso 1000e en tiedä tarkelleen hintoja.

      5. ei oo, mutta uskon että ei mitää ongelmaa.

      • nöffihöffit

        Niin tuohon luonteeseen vielä, nöffit ovat kyllä todella kilttejä muille ihmisille ja lepäävät yleensä omissa oloissaan jossain viileässä.
        Ja en tiedä miten yleistä on, mutta meidän poika oppi ihan älyttömän nopeasti sisäsiistiksi : )


    • Nöffi2013

      1. E.O.S

      2. Jotkut paljon ja jotkut vähemmän!

      3. Leikin varjolla ihmisten kanssa touhutessa ei pakottamalla

      4. Riippu kennelistä 1200-1500 euroa

      5. E.O.S.

      Muistathan että nöffeillä on paljon vakavia sairauksia joista osa kohtalokkaita ja henki nöffi-ihmisten kesken on todella huono =( En suosittele nöffi-tapaamisia, uutena näyttelyyn tms. Kotona nöffi on kiva kaveri!

    • Leafbeach

      1. Minulla on kokemusta bermeistä, miten nöffin kasvatus ja koulutus eroaa bernin kasvatuksesta ja koulutuksesta? Entä luonne?

      Bernit ovat paljon enemmän miellyttämisen haluisia omistajiaan kohtaan kuin nöffit, nöffit omaavat jästipäisyyttä jotkut enemmän jotkut vähemmän. Itse olen ottanut nöffin bernin jälkeen ja rakastan sen haasteellisuutta siinä, että se ei kysy heti pikkuvarpaan heiluttua mitä tehdään ja mihin mennään, kuten berni. Muutoin luonteet ovat kilttejä, rauhallisesta aktiiviseen, riippuen vähän linjasta, osa haluaa aktiivisemman koiran muun muassa vepeen, joka sitten myös vaatii kotikoirana aktiivisuutta ja toimintaa omistajaltaan. Osa on edelleen sohvaperunoita :)

      2. Kun olen aikaisemmin kysellyt nöffeistä, niin heti minulle on sanottu "älä ota nöffiä, ne kuolaavat". Miten paljon nöffit sitten oikeasti kuolaavat?

      Nöffit kuolaavat kaikki jonkun verran kyllä, osa todella runsaasti riippuen huulten koosta ja avoimuudesta.

      3. Meillä on kesämökki järven rannalla. Miten nöffi kannattaa opettaa uimaan?

      Meillä on kaikki saaneet itse omatoimisesti käydä rannasta järvessä minkä ovat ehtineet, moni lähtee omistajan perässä uimaan, eikä ole sen enempiä tarvinnut opettaa. Osa taas omaa sen verran vahvan vepe-vietin, että omistaja saa olla tarkkana ettei satu vahinkoa, jos itse haluaa uida ja nöffi rientää avuksi. Mutta omistan myös nöffin, joka katsoo kauhuissaan jo varpaiden kastuttua, että tuonneko pitää mennä.

      4. Miten paljon rekisteröidystä nöffi pennusta saa maksaa? En ole ihan varma, kai sen 1200 eur

      5. Kokemuksia, nöffistä ja berneistä samassa taloudessa?

      Meillä oli aikanaan urosberni ja nöffejä, monella nöffillä on kestämistä bernin erittäin aktiivisen luonteen kanssa, mutta saa sen toimimaan jos haluaa. Nämä meidän koirat tapasivat vasta aikuisena.

      Ja tuohon mitä Nöffi2013 sanoi, niin minä taas olen aivan eri mieltä, tietenkin olen harrastanut rotua jo yli kymmenen vuotta, mutta olen myös uutena eräässä toisessa rodussa, ja nöffi-ihmisten kesken on vielä hyvä henki. Nöffitapaamisia järjestetään, mutta parhaiten saa keskusteltua suoraan kasvattajan kanssa ottamalla kasvattajaan yhteyttä ja sopimalla tapaamisen, pääsee samalla tutustumaan rotuun ja näkemään koiria.
      Näyttelyissä moni yrittää keskustella ja tavata ja ennen kehään menoa, eritoten jos on monta koiraa ja sumpliminen siinä että saa oikeat koirat oikeaan aikaan kehään, kera handlerin voi olla joskus haastavaa, joten kehän jälkeen saa todennäköisesti paremmin vastauksia.

    • Nöffyskä

      Ei ne nöffit nyt niin paljon kuolaa et ajatus sellaisen hankkimisesta pitäs unohtaa kokonaa. Varsinki jos haaveilee nöffistä. Ainahan ne voi pyyhkiä vaikka pyyhkeeseen. Mut jos se kuolaaminen häiritsee niin ylitsepääsemättömän paljon, nii ... älä sitten hanki nöffiä.

      Särähti korvaan nimittäin aika pahasti toi " älä ota nöffiä, ne kuolaa ".

      En tiedä berneistä, mut nöffit on aikamoisia jästipäitä joskus, eli ne tarvii hyvän kasvatuksen ja selkeät rajat, mitä saa tehä ja mitä ei missään nimessä. Uimaan opettamisessa koiraa ei saa pakottaa veteen, antaa sen itse mennä omassa tahdissaan.

    • 1500erkkia

      Kennelliiton pentuvälityksessä olevat pentueet näyttävät maksavan 1500 euroa. Aikamoinen hinnannousu!!

    • bernitär

      Mulla itellä on berni, mutta monella tutulla on myös nöffi tai nöffi berni ja koulutuksissa on ollut jokunen nöffi. Itse harkitsin nöffiä, mutta onneksi päädyin berniin, sillä nöffin kanssa ei tosiaan käydä lenkillä. Ne väsähtää muutamasta kilometristä, bernin kanssakaan ei voi joka päivä tehdä 10km lenkkiä ja se vähän nyppii. Jos haluaa harrastaa tokoa tai pk:ta niin ei taida nöffistä olla niihinkään edes sen vertaa ku bernistä. Tietty jos haluaa tehdä kovasti töitä ja jotenkin motivoida... Melko kova päisiä nöffit on ja olen tavannut jokusen dominoivan perheen pomonkin. Ei kiva ollenkaan, joten kotikasvatus pitää olla kohillaan. tosin sama hommahan on joidenkin voimakastahtoisten bernien kanssa.

      Bernit ja nöffit näyttää sopeutuvan hyvin toisiinsa. Jos koiran laiskuus ei haittaa niin nöffi voi olla ok. Hankin nöffin sitten kun olen mummeli enkä jaksa enää käydä lenkeillä...

    • tuu

      Minun edesmennyt nöffi narttuni oli paras ja helpoin koira mitä minulla on koskaan ollut. Kun pentuna opetat hihnakäyttäytymisen koira kävelee hyvin nätisti vieressä. Uimaan ei tarvinnut opettaa juurikaan, koira vaan hyppäsi sinne ihan itse kun heitti veteen kepin. Vesipelastusvietti on todella voimakas, jonka vuoksi kaikkien nöffien kanssa ei kannata mennä uimaan. :) Rotu on todella ihmisystävällinen joka rakastaa lapsia ja rapsutuksia.Nöffistä ei saa mitään toko tai agility koiraa jääräpäisyytensä vuoksi. Oppii hyvin perusasiat (istu, tassu,maahan, koppi, sivulla) mutta siihen se jääkin. Ja kyllä nöffit kuolaavat joten jos se haittaa kauheasti en rotua suosittele tai itseasiassa varmasti bernin kanssa samaa luokkaa tuon kuolaamisen suhteen. Itse suosittelen newfoundlandin lempeää otusta kaikille jotka helpon molossin haluavat, aivan mahtava koira .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe