Pariston tarkka jännite

dtfyugyhij

Äsken mittasin yleismittarilla uusia 1,5V AA paristoja. Mittari näytti 1,59V. Onko tuo siis ihan tavallista, että paristoissa se jännite ei ole ihan tasan ilmoitettu 1,5V? Kokeilkaapa joku muu myös tarkistaa tuo ihan huvikseen.

7

8435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+10

Näin se yleensä on, uutena 1,6-1,65 V.

• fguyhujiko

Onko niissä sitten ihan tarkoituksella vähän enemmän jännitettä, että se 1,5V paristo kestäisi kauemmin sillä 1,6V varauksella kuin 1,5V?

• no siis

laita siihen paristoon joku kuorma, esim hehkulamppu ja stedaa jännite samaan aikaan ni eiköhän oo lähempänä sitä 1,4v kun 1,6v

Toi jännite on suuntaa antava standardi ja todellisuudessa vaikuttaa se että kuinka paljon paristoa sillä hetkellä kuormitetaan. Yleismittari ei kuormita paristoa käytännössä ollenkaan joten jännite on korkealla, kuten tuo pro-mies sanoi.

Jos oot huomannu ni kaikki ladattavat paristot on 1,2v ja niistäkin täytenä tulee joku 1,5-1,6v

näin karkeasti paristoissa jännite laskee tasaisesti 0,1 volttia kerrallaan kohti nollaa suhteessa aikaan, ladattava paristo pysyy lähes kokoajan 1,2v tuntumassa ja romahtaa kerralla radikaalisti kun se on tyhjä

• H174
        no siis kirjoitti:

laita siihen paristoon joku kuorma, esim hehkulamppu ja stedaa jännite samaan aikaan ni eiköhän oo lähempänä sitä 1,4v kun 1,6v

Toi jännite on suuntaa antava standardi ja todellisuudessa vaikuttaa se että kuinka paljon paristoa sillä hetkellä kuormitetaan. Yleismittari ei kuormita paristoa käytännössä ollenkaan joten jännite on korkealla, kuten tuo pro-mies sanoi.

Jos oot huomannu ni kaikki ladattavat paristot on 1,2v ja niistäkin täytenä tulee joku 1,5-1,6v

näin karkeasti paristoissa jännite laskee tasaisesti 0,1 volttia kerrallaan kohti nollaa suhteessa aikaan, ladattava paristo pysyy lähes kokoajan 1,2v tuntumassa ja romahtaa kerralla radikaalisti kun se on tyhjä

Hyväkuntoinen NiCd antaa heti laturista irrottamisen jälkeen (täyteen ladattuna siis) 1,424 V.

Itsepurkautumisen takia arvo on alempi, jos odotat muutaman tunnin ennen mittausta.

• paristonselostaja

Niitä on olemassa sellaisiakin yleismittareita, joissa on paristonmittaustoiminto ("BATT.").

Tällöin paristoa kuormitetaan laitteen käyttöohjeessa kerrotulla virralla. Itse ostin ihan äsken juuri tähän tarkoitukseen Mastech MS8221D -mittarin (hinta Suomessa pyörii siinä 20-30 euron välillä). Tällä voi mitata 1,5:n voltin sekä 9:n voltin paristoja siten, että paristoa kuormitetaan jännitemittauksen aikana. Tämän mittarin kuormitusvirrat ovat 1,5V : 100mA ja 9V : 6mA.

Mitä tulee paristojen jännitteisiin uutena ja ilman kuormitusta mitattuna, niin alkaleilla 1,6:n voltin ylitys on tuoreella paristolla ihan tavallista. Litiumpariston, siis EI akun vaan pariston (Energizer Ultimate Lithium) jännite vastaavassa tilanteessa on noin 1,8V. Siis 1,8V.

Litiumpariston jännite pysyy myös kuormituksessa alkalia korkeammalla, sekä antaa jännitteen romahtamatta reilusti virtaa (eli ampeereita). Tuo mainittu litiumparisto on alkaliin verrattuna täysin ylivoimainen, verrattiinpa mitä tahansa ominaisuutta.

• 10+12

Itse teen alkaalisormiparistoilla tai -napeilla kuormituskokeen niin, että oikosuljen pariston virtamittarin suurimmalla alueella hetkellisesti ja päättelen oikosulkuvirrasta pariston kunnon. Akuille en kehota tekemään tuota enkä oikein litiumparistoillekaan.

• paristonselostaja
        10+12 kirjoitti:

Itse teen alkaalisormiparistoilla tai -napeilla kuormituskokeen niin, että oikosuljen pariston virtamittarin suurimmalla alueella hetkellisesti ja päättelen oikosulkuvirrasta pariston kunnon. Akuille en kehota tekemään tuota enkä oikein litiumparistoillekaan.

Itse en missään tapauksessa rääkkäisi paristoa tuolla tavalla. Tietysti voit olla hyväkin tekemään oikosulkuvirrasta johtopäätöksen pariston kunnosta, mutta itse käyttäisin jotain selvästi pienempää kuormitusvirtaa kuin mitä oikosulkemalla saadaan.

Jos irtokuormaa mittauksessa käyttäisin, laskisin jonkin sopivan kuormitusvirran ja siitä edelleen resistanssin ja ostaisin sen keraamisena lankavastuksena, vaikka 5- tai 10-wattisena.

Samaa mieltä, ettei akkuja eikä mitään litiumkemioita pidä missään tapauksessa oikosulkea.

Onhan niitä muuten ihan paristotestereitäkin myynnissä. Hakukoneella löytyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe