hormonikorvaushoito

Riia

Olen 52 v. Kuukautiseni loppuivat. On aika ratkaista, ryhdynkö käyttämään hormonikorvaushoitoa vai en.
Millaisia kokemuksia teillä naisilla on?

42

11881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pioni

      koskaan käyttänyt,hyvin olen tullut toimeen.

    • hmm

      on oikein tuskaisa olo ja äkäiseksi tulet ja nukkumatta yöt pyörit, on syytä harkita, mutta otata ihmessä hormonin määritys ja maksakokeet ennen hoidon aloitusta. Minulla em. oireista johtuen aloitettiin horm.korvaushoito hyvällä tuloksella, mutta jouduttiin purkamaan reilun puolen vuoden kuluttua, koska maksa-arvot nousivat.
      Kaikilla ei kuitenkaan tule oireita kuukautisten loputtua.

      • Manta

        ..että hän voisi jo ovelta sanoa, kuka käyttää hormonihoitoa, kuka ei. Koska hormonikorvaushoito pitää naisen niin paljon paremman näköisenä.
        Höh, siinäpä miettimistä.


      • Hikimylly
        Manta kirjoitti:

        ..että hän voisi jo ovelta sanoa, kuka käyttää hormonihoitoa, kuka ei. Koska hormonikorvaushoito pitää naisen niin paljon paremman näköisenä.
        Höh, siinäpä miettimistä.

        Mulla alko jo alle 50 v oireet: "kuumat aallot", hikoilu varsinkin päästä! Kiukku ja väsymys. Olen syönyt estrogeeneja jo lähes 10 v - huomattavasti parantaa elämän laatua! Sanovat ikäistään nuoremman näköiseksi. Toisille käy, toisille ei. Voithan kokeilla myös luontaistuotteita ja esim. soijaa.


      • pioni
        Manta kirjoitti:

        ..että hän voisi jo ovelta sanoa, kuka käyttää hormonihoitoa, kuka ei. Koska hormonikorvaushoito pitää naisen niin paljon paremman näköisenä.
        Höh, siinäpä miettimistä.

        nyt menettänyt ulkonäöstäni jotakin,harmi,myöhäistä korjata.yhyy


    • Tytteli

      Naisellisuus säilyy paremmin ,kun käyttää hormoonihoitoa. Monista ei-käyttäjistä tulee enemmän miesmäisiä kasvoiltaan ja kropaltaan.

    • Soile

      Mulla vähän huono kokemus. Tulin taas sädetyksestä. Enää onneks 6 krt.
      Söin hormoneja 4 vuotta. Mutta en kyllä voi allekirjoittaa, että eikö näin olisi voinut käydä ilman hormonin käyttöäkin.
      Mun oli pakko alkaa niiden käyttö, kun hypin jo seinille kotona, unettomuus kamala ja hikoilupuuskat öisin.
      Nyt jouduin tietenkin lopettamaan hormonit, ja oireet palasivat takaisin. Syöpälääkäri kirjoitti Citalopramia(mielialalääke) vahtarioireisiin. Monelle niistä ollut apua näihin oireisiin. Saas sitten nähdä onko. Hormonien käyttö on monelle naiselle melkein pakollista, jollei sitten halua suljetulle osastolle joutua.

      • Soile

        Mutta älä vain aloita hormonin käyttöä, jos pärjäät ilman. Jos sulla ei ole ylipääsemättömiä vaihdevuosioireita.
        Hullua, että jotkut alkavat syömään niitä jonkun nuorena säilymisen vuoksi. En kyllä itse mitään muutosta huomannut. Ryppyjä silmien ympärillä on edelleen, joskin ovat varmaan naururyppyjä :). Ei kannattais suotta kuitenkaan alkaa syömään niitä.


      • Maryl
        Soile kirjoitti:

        Mutta älä vain aloita hormonin käyttöä, jos pärjäät ilman. Jos sulla ei ole ylipääsemättömiä vaihdevuosioireita.
        Hullua, että jotkut alkavat syömään niitä jonkun nuorena säilymisen vuoksi. En kyllä itse mitään muutosta huomannut. Ryppyjä silmien ympärillä on edelleen, joskin ovat varmaan naururyppyjä :). Ei kannattais suotta kuitenkaan alkaa syömään niitä.

        Minäkin olen miettinyt, mitä teen kun vaihdevuodet pian alkavat.
        Naiset pärjäsivät ennenkin ilman hormoneja.
        Mikseivät nyt pärjäisi?
        Onkohan se nuorekkuus nyt hormoneista kiinni?


      • Anonyymi
        Maryl kirjoitti:

        Minäkin olen miettinyt, mitä teen kun vaihdevuodet pian alkavat.
        Naiset pärjäsivät ennenkin ilman hormoneja.
        Mikseivät nyt pärjäisi?
        Onkohan se nuorekkuus nyt hormoneista kiinni?

        Ei naiset ennenkään pärjänneet. Kärsivät vaan hiljaa kun muuta vaihtoehtoa ei ollut...


    • Raila

      Minä käytän niitä hormoneja.
      Olin mielettömän väsynyt, haluton, tympääntynyt kaikkeen, kun kuukautiset loppuivat. Päätä särki, jalkoja särki, kiukutti, suututti.
      Kun hormonihoito alkoi, tulin kuin uudeksi ihmiseksi. Ihmeellistä!
      Vai oliko se vain usoa siihen, että se auttaa?
      Olisko olo parantunut lumelääkkeilläkin?
      Syöpää minäkin pelkään.

      • Soile

        Ainahan sitä saa ihminen pelätä jotain, jos pelkäämään alkaa. Eihän sitä uskaltais mitään tehdä. Itse vaikka mulle näin kävi, suhtaudun myönteisesti hormoneihin. Tiesin kyllä riskitkin, kun aloin käytämään niitä. Mutta kyllä se elämälaatu muutui niiden myötä niin paljon, etten osaa katua niiden käyttöä.


      • Laila
        Soile kirjoitti:

        Ainahan sitä saa ihminen pelätä jotain, jos pelkäämään alkaa. Eihän sitä uskaltais mitään tehdä. Itse vaikka mulle näin kävi, suhtaudun myönteisesti hormoneihin. Tiesin kyllä riskitkin, kun aloin käytämään niitä. Mutta kyllä se elämälaatu muutui niiden myötä niin paljon, etten osaa katua niiden käyttöä.

        Minä olen sulkenut korvani niiltä syöpäpelotteluilta.
        Itselläni oli tosi pahat vaihdevuosioireet 55 vuotiaana. Nyt tunnen eläväni täyttä elämää.
        Ehkä sairastun syöpään, kuka tietää.
        Mutta tällä hetkellä hiukseni ovat paksut, iho hyvässä kunnossa, jaksan tehdä töitä aamusta iltaan, elän onnellisena avioliitossa.
        En tiedä millaista elämäni olisi ollut ilman hormoneja.


      • Soile
        Laila kirjoitti:

        Minä olen sulkenut korvani niiltä syöpäpelotteluilta.
        Itselläni oli tosi pahat vaihdevuosioireet 55 vuotiaana. Nyt tunnen eläväni täyttä elämää.
        Ehkä sairastun syöpään, kuka tietää.
        Mutta tällä hetkellä hiukseni ovat paksut, iho hyvässä kunnossa, jaksan tehdä töitä aamusta iltaan, elän onnellisena avioliitossa.
        En tiedä millaista elämäni olisi ollut ilman hormoneja.

        Voin sanoa, että on tosiaan yhtä helv... Toivottavasti saan avun niistä mielialalääkkeistä.Kolme päivää sitten vasta aloitin. Työt alkaa kohta, ja jos tällä unimäärällä pitää töissä kulkea, niin ei tuu mitään.


      • Anonyymi
        Laila kirjoitti:

        Minä olen sulkenut korvani niiltä syöpäpelotteluilta.
        Itselläni oli tosi pahat vaihdevuosioireet 55 vuotiaana. Nyt tunnen eläväni täyttä elämää.
        Ehkä sairastun syöpään, kuka tietää.
        Mutta tällä hetkellä hiukseni ovat paksut, iho hyvässä kunnossa, jaksan tehdä töitä aamusta iltaan, elän onnellisena avioliitossa.
        En tiedä millaista elämäni olisi ollut ilman hormoneja.

        Just. Itselläni 7,5 mg annos ja olo hyvä. Ilman sitä KAIKKI oireet mm.: hikoilu, pissalla juoksin jatkuvasti yötä päivää, en nukkunut, kuivuus, hiukset lähti, ärtynyt, rytmihäiriöt...


    • Miramari

      Olen nyt 58-vuotias. Olen käyttänyt hormoneja 45-vuotiaasta. Minulla on ryppyjä, ihoni on ohut, tukka harventunut. Näytän vanhalta, olen vanha mieleltäni.
      Minun ystävättäreni, saman ikäinen, ei ole käyttänyt hormoneja, vaikka hänen lääkärinsä niitä hänelle tyrkyttää. Hän on nuorekas ja energinen, sileäihoinen ja kaunis.
      Onkohan se nuorekkuus kuitenkin geeneissä, ei hormonipurkissa.
      Mutta en tiedä.

      • 52-vuotias nainen

        onhan nuo kuukautiset heitellet jonkun kerran jäänyt pois ja sitten ne tulee todella kauheina se on ärsyttävää kun ei lopu kerralla kuin jotkut kertoo että heillä vain jäi yhtäkkiä pois kuukautiset kokonaan.
        Hormoonia syömällä ei tule sen kummemmaksi olen sen ystävistäni huomannut yks ei käytä on meistä vanhin jo 55 ja nuorekas ja hyvin naisellinen ja kroppa kunnossa ja toinen on hyvin hankala ihminen vaikka syöniitä hormooneja jatkuvaa kiukuttelua ja ikävä luonne kun ei mielestäni muutu noista pillereistä mutta ei hän ole sen naisellisempi kuin ennekkään tavallinen lautakroppa ja ohuet hiukset jatkuvsti ongelmia itsensä japerheensä kanssa. ei siis johdu pillereistä . ja kolmas ystävättäreni on syönyt pillereit ja kertoi että tuli niistä pillereistä mielstään masentuneemmaksi ja lopetti ne ja nyt on parempi olla ja kilotkin karisseet kun sen hormoonin aikana hänelle kerääntyi kiloja hirmuseti ja ei ollut mitenkään hyvä olla vaan päinvastoin teki apaattisemmaksi .
        Siispä taitaa olla kovsti yksilöllistä tuo siksi hiukan mietityttää pitäisikö vai eikö pitäisi alkoittaa hormoonipillerit


      • Roosa
        52-vuotias nainen kirjoitti:

        onhan nuo kuukautiset heitellet jonkun kerran jäänyt pois ja sitten ne tulee todella kauheina se on ärsyttävää kun ei lopu kerralla kuin jotkut kertoo että heillä vain jäi yhtäkkiä pois kuukautiset kokonaan.
        Hormoonia syömällä ei tule sen kummemmaksi olen sen ystävistäni huomannut yks ei käytä on meistä vanhin jo 55 ja nuorekas ja hyvin naisellinen ja kroppa kunnossa ja toinen on hyvin hankala ihminen vaikka syöniitä hormooneja jatkuvaa kiukuttelua ja ikävä luonne kun ei mielestäni muutu noista pillereistä mutta ei hän ole sen naisellisempi kuin ennekkään tavallinen lautakroppa ja ohuet hiukset jatkuvsti ongelmia itsensä japerheensä kanssa. ei siis johdu pillereistä . ja kolmas ystävättäreni on syönyt pillereit ja kertoi että tuli niistä pillereistä mielstään masentuneemmaksi ja lopetti ne ja nyt on parempi olla ja kilotkin karisseet kun sen hormoonin aikana hänelle kerääntyi kiloja hirmuseti ja ei ollut mitenkään hyvä olla vaan päinvastoin teki apaattisemmaksi .
        Siispä taitaa olla kovsti yksilöllistä tuo siksi hiukan mietityttää pitäisikö vai eikö pitäisi alkoittaa hormoonipillerit

        Minä käytän hormoneja ja voin hyvin. Minulle ne sopivat. Jos saan syövän, niin sen voi aiheuttaa joku muukin kuin hormonit. Kuka niistä tietää, kun ei lääkäritkään.


      • Ellu
        Roosa kirjoitti:

        Minä käytän hormoneja ja voin hyvin. Minulle ne sopivat. Jos saan syövän, niin sen voi aiheuttaa joku muukin kuin hormonit. Kuka niistä tietää, kun ei lääkäritkään.

        se todellakin geeneissä, niinkuin silmien väri ja luonteenlaatu?
        Itse en käytä, enkä aio käyttääkään hormoonikorvaushoitoa.
        Hikoilen kun on lämmin, kiukuttelun kun olen pahalla tuulella, tai väsynyt, mutta niinhän kaikki.
        Olen ajatellut sen asian niin, että aika aikaa kutakin.Vanhenemaan täytyisi pystyä ilman ikenet irvessä vastaanhangottelua.
        Itse kuulun siihen onnekkaiden ryhmään, jolla ei ole ryppyjä(pahemmin)Ylipainoa vastaan taistelen, en kyllä raivokkaasti, sillä rypyttömyyden ansiota onkin varmaan pieni pyöreys.
        En lähtenyt "hormooniralliin" rintasyövän pelosta, sillä lähisuvussani on kyseistä sairautta ja lääkärini sanoi, että parempi jos pärjään ilman hormooneja(korvaavia)


      • Liisa
        Ellu kirjoitti:

        se todellakin geeneissä, niinkuin silmien väri ja luonteenlaatu?
        Itse en käytä, enkä aio käyttääkään hormoonikorvaushoitoa.
        Hikoilen kun on lämmin, kiukuttelun kun olen pahalla tuulella, tai väsynyt, mutta niinhän kaikki.
        Olen ajatellut sen asian niin, että aika aikaa kutakin.Vanhenemaan täytyisi pystyä ilman ikenet irvessä vastaanhangottelua.
        Itse kuulun siihen onnekkaiden ryhmään, jolla ei ole ryppyjä(pahemmin)Ylipainoa vastaan taistelen, en kyllä raivokkaasti, sillä rypyttömyyden ansiota onkin varmaan pieni pyöreys.
        En lähtenyt "hormooniralliin" rintasyövän pelosta, sillä lähisuvussani on kyseistä sairautta ja lääkärini sanoi, että parempi jos pärjään ilman hormooneja(korvaavia)

        Miksi ihmeessä naisille sitten kehitetään niitä korvaushoitoja? Senkö takia, että pysyisi nuorekkaana? Senkö takia, että pärjäisi kiukuttelevan mielen kanssa? Onko ne vaihdevuosioireet niin kamalia? Eiköhän naiset ennen vanhaan rupsahtaneet ihan muista syistä kuin hormonien puutteesta; kovasta työstä ja jokavuotisista synnytyksistä johtuen?
        Auttaako se muka vanhenemiseen, jos on laastari takapuolessa?


      • Anneli
        Liisa kirjoitti:

        Miksi ihmeessä naisille sitten kehitetään niitä korvaushoitoja? Senkö takia, että pysyisi nuorekkaana? Senkö takia, että pärjäisi kiukuttelevan mielen kanssa? Onko ne vaihdevuosioireet niin kamalia? Eiköhän naiset ennen vanhaan rupsahtaneet ihan muista syistä kuin hormonien puutteesta; kovasta työstä ja jokavuotisista synnytyksistä johtuen?
        Auttaako se muka vanhenemiseen, jos on laastari takapuolessa?

        En usko, että auttaa vanhenemiseen, ja harva niitä nykyään sellaiseen edes syö, niiden riskien takia.
        Yksi syy varmaan onkin ,ettei ennen vaihdevuosioireita naisilla kovin paljon ollut, on synnytysten lukumäärä. Silloin hormoonitoiminta pysyy yllä pitempään.
        Ja kyllä vaihdevuosioireet voivat olla todella pahoja. Mielenterveyttä vaarantavia. Ennen oli naiset myös kotona. Eivät vieraan töissä. Se merkitsee sitä, että sinun on oltava töissä esim. klo 8.00. Ja jos et yölläkään ole nukkunut, niin ei sitä kauan jaksa. Etpä pysty käymään sohvalle pitkäkseen, vaikka kuin oot väsynyt. Ja varmaan ennen naiset tekivät kovasti työtä, mutta mietippä että tänä päivänä heillä on kaksi työtä. Vieraan työt päivällä. Kotityöt vasta illalla.


      • Mimoosa
        Liisa kirjoitti:

        Miksi ihmeessä naisille sitten kehitetään niitä korvaushoitoja? Senkö takia, että pysyisi nuorekkaana? Senkö takia, että pärjäisi kiukuttelevan mielen kanssa? Onko ne vaihdevuosioireet niin kamalia? Eiköhän naiset ennen vanhaan rupsahtaneet ihan muista syistä kuin hormonien puutteesta; kovasta työstä ja jokavuotisista synnytyksistä johtuen?
        Auttaako se muka vanhenemiseen, jos on laastari takapuolessa?

        käyttää hormoonilaastaria, nykyään voi käyttää geeliä, joka on aivan huomaamaton, eikä tarvitse hävetä laastaria pyllyssä, oli sitten saunassa tai silleen...


      • Anonyymi
        Liisa kirjoitti:

        Miksi ihmeessä naisille sitten kehitetään niitä korvaushoitoja? Senkö takia, että pysyisi nuorekkaana? Senkö takia, että pärjäisi kiukuttelevan mielen kanssa? Onko ne vaihdevuosioireet niin kamalia? Eiköhän naiset ennen vanhaan rupsahtaneet ihan muista syistä kuin hormonien puutteesta; kovasta työstä ja jokavuotisista synnytyksistä johtuen?
        Auttaako se muka vanhenemiseen, jos on laastari takapuolessa?

        Hormonikorvaushoito suojaa sydän- ja verisuonitaudeilta, paksunsuolen syövältä, osteoporoosilta ja diabetekseltä. Sydän- ja verisuonitaudit sairastuttavat naisia aivo- ja sydäninfarktiin vuosittain moninkertaisen määrän verrattuna rintasyöpään sairastuneisiin. Samoin aivo- ja sydäninfarktiin kuolee joka vuosi moninkertainen määrä verrattuna rintasyöpään kuolleisiin naisiin. Vaihdevuodet ilman hormonikorvaushoitoa tai hormonikorvaushoidolla tuottavat erilaiset enemmän tai vähemmän suurentuneet riskit sairastua vakavasti. Ne täytyy jokaisen punnita oman terveytensä kannalta erikseen.


    • Mari

      On vaikea tietää,mikä olisi parasta. ennenkin pärjättiin ilman hormonihoitoa. Onko järkevää, että vaarantaa terveytensä?

      • Anonyymi

        Elinaika oli menneinä vuosikymmeninä lyhyempi. 50 tai 60 vuotias oli jo vanha, eivätkä kaikki eläneet niin pitkään. Ihmisen biologinen elinaika on n 40 vuotta, lääketiede ja monipuolinen ravinto (muun muassa) on pidentänyt elinajanodotteen noin kaksinkertaiseksi.


    • nainen55

      hormoonikorvaushoitoa jo noin neljä vuotta,
      plussaa siinä on ettei vaihdevuosioireita ole, pikkusen haittana sanoisin yliaktiivisen sukupuolielämän, mieheni on joskus vähän "helisemässä" kanssani, luulen että se aikaa myöten tasoittuu.
      Olen ajatellut, että jos ei mitään muita haittavaikutuksia tule, käyttää hormooneja niin kauan kun olen työelämässä.
      Joskus tekis mieli lopettaa ja kokeilla miten käy, mutta en oikein uskalla kun tänä aikana työssä pitää olla "täydellinen" kelvatakseen.

      • Kati

        Varmaan nuo hormoonit ovat hyödyllisiä heille, joilla on ylipääsemättömät vaihdevuosioireet.
        Mutta kannattaako käyttää muuten?
        Kannattaako käyttää tavan vuoksi? Siksi että muutkin käyttävät? Kannattaako turhaan ottaa rintasyöpäriski? Vain siksi, että säilyisi nuoremman näköisenä? Vai säilyykö sittenkään?


      • pioni
        Kati kirjoitti:

        Varmaan nuo hormoonit ovat hyödyllisiä heille, joilla on ylipääsemättömät vaihdevuosioireet.
        Mutta kannattaako käyttää muuten?
        Kannattaako käyttää tavan vuoksi? Siksi että muutkin käyttävät? Kannattaako turhaan ottaa rintasyöpäriski? Vain siksi, että säilyisi nuoremman näköisenä? Vai säilyykö sittenkään?

        että ei kannata.
        Kautta vuosikymmenten on naiset selvinneet ilman.
        Tosin elämän rytmi on muuttunut ja naisia stressaa kaikenmoiset paineet, mutta on myös paljon turhaa, mihin ei kannattaisi vedota.
        Itse en ole käyttänyt ja kuumat aallot kärsin,muuta en huomannut ja nyt oloni on mukava.
        Tunnen itseni vielä vahvasti naiseksi ,hormoonit hyrrää,ulkonäkönikin on ikiomani, ryppyineen.
        Tiellä tulee vastaan kauniita ja vähemmän kauniita
        naisia,onko joku hormoonien käytöllä kaunistunut, mene ja tiedä.
        Tuolla ylempänä, kyselin olenko menettänyt jotakin ulkonäöstäni, nyt olen tullut siihen tulokseen, en mitään.
        Tiedän että joillakin on vaikeaa ja silloin on ilman muuta haettava apua vaivaan.
        Emme ole samanlaisia, onneksi.
        Luoja on naisen täksi luonut, kestäkäämme, mutta kukkikoon kaikenlaiset kukat pionin mielestä.


      • Mirella
        pioni kirjoitti:

        että ei kannata.
        Kautta vuosikymmenten on naiset selvinneet ilman.
        Tosin elämän rytmi on muuttunut ja naisia stressaa kaikenmoiset paineet, mutta on myös paljon turhaa, mihin ei kannattaisi vedota.
        Itse en ole käyttänyt ja kuumat aallot kärsin,muuta en huomannut ja nyt oloni on mukava.
        Tunnen itseni vielä vahvasti naiseksi ,hormoonit hyrrää,ulkonäkönikin on ikiomani, ryppyineen.
        Tiellä tulee vastaan kauniita ja vähemmän kauniita
        naisia,onko joku hormoonien käytöllä kaunistunut, mene ja tiedä.
        Tuolla ylempänä, kyselin olenko menettänyt jotakin ulkonäöstäni, nyt olen tullut siihen tulokseen, en mitään.
        Tiedän että joillakin on vaikeaa ja silloin on ilman muuta haettava apua vaivaan.
        Emme ole samanlaisia, onneksi.
        Luoja on naisen täksi luonut, kestäkäämme, mutta kukkikoon kaikenlaiset kukat pionin mielestä.

        Mitähän mieltä miehet on hormonikorvaushoidosta?
        Meneehän miehiltäkin kyky rakastella, ei ota eteen enää, vaikka haluaisi. Miehillä on omat vaietut vaihdevuotensa.


      • ´Viola
        pioni kirjoitti:

        että ei kannata.
        Kautta vuosikymmenten on naiset selvinneet ilman.
        Tosin elämän rytmi on muuttunut ja naisia stressaa kaikenmoiset paineet, mutta on myös paljon turhaa, mihin ei kannattaisi vedota.
        Itse en ole käyttänyt ja kuumat aallot kärsin,muuta en huomannut ja nyt oloni on mukava.
        Tunnen itseni vielä vahvasti naiseksi ,hormoonit hyrrää,ulkonäkönikin on ikiomani, ryppyineen.
        Tiellä tulee vastaan kauniita ja vähemmän kauniita
        naisia,onko joku hormoonien käytöllä kaunistunut, mene ja tiedä.
        Tuolla ylempänä, kyselin olenko menettänyt jotakin ulkonäöstäni, nyt olen tullut siihen tulokseen, en mitään.
        Tiedän että joillakin on vaikeaa ja silloin on ilman muuta haettava apua vaivaan.
        Emme ole samanlaisia, onneksi.
        Luoja on naisen täksi luonut, kestäkäämme, mutta kukkikoon kaikenlaiset kukat pionin mielestä.

        Minulle gynekologi sanoi, että hän ovelta jo näkee naisen, joka käyttää hormoneja.
        Hiukset ovat kauniimmat, iho on paksumpi ja kauniimpi. Gynekologisessa tarkastuksessa voi havaita, että limakalvot ovat paksut, seksuaalinen vireys pysyy yllä.

        En huomannut kysyä, mutta mietin, mitä näille naisille tapahtuu, kun hoito lopetetaan? Miten käy ulonäön? Tuleeko suuri "rupsahdus"?

        Vai pitäisikö hormoneja syödä hautaan asti?
        Tai syöpään asti?


      • nainen55
        Kati kirjoitti:

        Varmaan nuo hormoonit ovat hyödyllisiä heille, joilla on ylipääsemättömät vaihdevuosioireet.
        Mutta kannattaako käyttää muuten?
        Kannattaako käyttää tavan vuoksi? Siksi että muutkin käyttävät? Kannattaako turhaan ottaa rintasyöpäriski? Vain siksi, että säilyisi nuoremman näköisenä? Vai säilyykö sittenkään?

        samalla lailla kuin ilman hormooneja käyttävät kanssasisareni, lähinnä tarkoitin työkykyisenä pysymistä sillä, että työni vaatii keskittymistä ja virheitä ei saa tulla.
        Ennen korvaushoitoa, minulla oli keskittymisvaikeuksia ja tein yhden vakavan virheen työssäni, onneksi ei mennyt ihmishenkiä.
        Olen tarkassa seurannassa mahdollisen syövän varalta, nautin kuitenkin työstäni niin paljon että olen valmis ottamaan riskin.


    • Kirjar

      naiset vaihdevuosistaan selvisivät?

      Ei ollut tarjolla hormooneita, ei pillereitä eikä laastareita.
      Kysyn vain,olemmeko me nykyisin vain tottuneet siihen että kaikkiin vaivoihin löytyy apu apteekin hyllyltä?

      Valinta on oma valintasi, vaivat menevät ohi ilman pillereitäkin vaikka joskus hikoiluttaa ja kiukuttaa. Toivon että löydät itsellesi parhaiten sopivan vaihto-ehdon kun niitä nykyisin on tarjolla. Itse en pillereitä halunnut edes kokeilla ja hyvin olen pärjäillyt.
      Menispä nuo muutkin vaivat vanhenemisen myötä
      mutta kun tuppaavat lisääntymään.
      Vanhuus ei tule yksin, sillä on repullinen tuomisia ja ihan harteita painaa kumaraan.
      Tuntuu että jalatkin lyhenevät kun ainakin askel lyhenee.

      • nainen55

        jonkinlaista hoitoa on ollut jo kauan sitten, äitini kertoi että aikoinaan kunnanlääkäri oli sanonut hänelle että älä nyt mitään vaihdevuosioireita ala kärsimään ja hän oli pistänyt äidilleni aina piikin ja siihen oli kiukunpuuskat ja kuumat aallot kaikonneet.
        Välit iskällä ja äidillä on vieläkin lämpimät ja läheiset vaikka ikä lähestyy yhdeksääkymmentä.


      • Marjo
        nainen55 kirjoitti:

        jonkinlaista hoitoa on ollut jo kauan sitten, äitini kertoi että aikoinaan kunnanlääkäri oli sanonut hänelle että älä nyt mitään vaihdevuosioireita ala kärsimään ja hän oli pistänyt äidilleni aina piikin ja siihen oli kiukunpuuskat ja kuumat aallot kaikonneet.
        Välit iskällä ja äidillä on vieläkin lämpimät ja läheiset vaikka ikä lähestyy yhdeksääkymmentä.

        Se on kyllä vaikea päättää, aloittaako hoidot vai ei. On niin paljon puolesta ja vastaan puhujia. Tuntuu että keinuu ristiaallokossa.
        Käyttäjät puoltavat, ei-käyttäjät kieltävät.
        Kai minäkin aloittaisin heti kun on tarvetta, jos ei tarvitsisi pelätä, että saan niistä hormoneistä syövän.


      • nainen55
        Marjo kirjoitti:

        Se on kyllä vaikea päättää, aloittaako hoidot vai ei. On niin paljon puolesta ja vastaan puhujia. Tuntuu että keinuu ristiaallokossa.
        Käyttäjät puoltavat, ei-käyttäjät kieltävät.
        Kai minäkin aloittaisin heti kun on tarvetta, jos ei tarvitsisi pelätä, että saan niistä hormoneistä syövän.

        jokainen punnitsee omat tarpeensa, silloin kun on tarkassa seulonnassa, käy usein papakokeessa ja tutkii rintansa, siten että makaa selällään ja öljyisillä tai saippuaisilla käsillä hieroo rintojaan, silloin löytää kyllä kyhmyt helposti.

        Jos elämä on siedettävää ilman hormoonihoitoa, niin silloin on ihan turha niitä alkaa käyttämään, on paljon naisia joilta kiinnostus seksiin päättyy vaihdevuosiin, silloin neuvottelisin kyllä miehen kanssa mitä mieltä hän on, kaikkinainen hyvä olo edistää terveyttä.


      • Järkeä
        Marjo kirjoitti:

        Se on kyllä vaikea päättää, aloittaako hoidot vai ei. On niin paljon puolesta ja vastaan puhujia. Tuntuu että keinuu ristiaallokossa.
        Käyttäjät puoltavat, ei-käyttäjät kieltävät.
        Kai minäkin aloittaisin heti kun on tarvetta, jos ei tarvitsisi pelätä, että saan niistä hormoneistä syövän.

        jos ei ole mitään ongelmia miksi kukaan menisi edees valittamaan ja ei sellaista edesehdoteta jos kerran ei ole ongelmaa vaihdevuosista.
        Joillekin ne vaihdevuodetkin menee siinä sivussa vähemmällä huomiolla ja huoltamisella .
        Niin yksilöllistä se on .
        Ethän sä särkylääkettäkään ota varmuuden vuoksi .
        Järkeä käyttäkää hyvät ihmiset .Jokainen osaa itse sen arvioida minkä jaksaa mitä kestää ja onko edes mitään sen kummempaa .
        Kuulostaa joidenkin kirjottelut ihan ylimeneviltä
        ja vouhkaukselta ja hölmöläisen touhulta .


    • Mamma

      Älä turhaan ala käyttää, ellei sulla ole vakavia ja muuten hoidettavia vaivoja.
      Itse JOUDUIN käyttämään, elämästä ei tullut muuten mitään.

    • tietämätön

      Olen vielä himpun alle 50 v.
      Syön E-pillereitä, mistä tiedän koska kuukautiset loppuu, pillereillähän ne pyörii kuitenkin?
      Lienee tyhmä kysymys, lääkärin kanssa kai pitäis neuvotella?

    • -51

      Jos vasta odottelet niitä hikipuuskia ym.niin älä heti ala syömään mitään synteettisiä hormooneja.Luontaistuotekaupoissa on saatavilla monia hyviä ns. kasviestrogeenivalmisteita jotka varmaan riittävät sulle näin aluksi ainakin.Eikä nistä ole vastaavia sivuvaikutuksia kuin synt.hormooneista.Esim soijavalm.Gelee Royale,puna-apilaa,pellavaa ym.Mene kysymään paikkakuntasi luontaistuotekaupasta.Oon 53v. ja syönyt kohta 3v. ja sain niillä kuriin ns. kuumat aallot.

      • Lilja

        Minua ihmetyttää se, että jotkut lääkärit suorastaan tyrkyttävät hormoneja.
        Minä mietin hormonien käyttöä siltä kannalta, että jos ilman niitä tulen vanhan näköiseksi, eikä mieheni enää kiinnostu minusta. Tosi turhamaista ehkä, mutta naisena ajattelen näin.


    • Helka-hormooni

      Jos ikäsi on jo 52 niin suosittelen kokeilla muutaman kuukauden.Itse olen samanikäinen ja yli 10 vuotta on takana päin kokeilua.Lopetin jo kuukausia sitten mummolääkkeet ja olo on aivan ihana nyt.Kun 6 eri merkkistä lääkettä oli vuosien varrella niin vasta viimeisin oli sopiva.Ne poistavat kuumotuspöllähdykset mutta sivuoireet tulevat kaikista lääkkeistä.Minä vanhenin fyysisesti ja henkisesti sexihalut hävisivät tyystin.Muista että niissä on liikaa mieshormoonia ja jopa parta voi alkaa kasvaa ns.hormonijouhet leuassa.Luontaistuotteita suosittelen.

    • Anonyymi

      Jos sinulla ei ole todella haittaavia oireita älä käytä. Ei sitä kannata niin sanoa että pitää harkita. Sanoo pitkäaikaisen hormoonihoidon tyhmä tollo eli minä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2886
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2440
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      18
      2029
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe