Maspalomasissa tavattu viime päivinä näitä maneetteja ja useita uimareita joutunut hakeutumaan lääkärihoitoon.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288552657170.html
Portugalinsotalaivoja Gran Canarialla
37
4232
Vastaukset
- !!!:::::::::::
aprilliä;)
- uskon, en usko?
Tuskin aprillipila, vai onko, sillä aluperäinen norjalainen kirjoitus on julkaistu eilen, jolloin käsittääkseni Norwegianissa ei ollut aplillipäivää, vai oliko?
Tietysti sotalaivojen rantautuminen Kanarian vesille on hieman niin ja näin, eli onko merivesi mukamas niin lämmintä kuin nämä pienet hirviöt vaativat?- pizza tropical
Sama uutinen on myös Italehdessä, eli tuskin ankasta tai edes apirillipilasta on kysymys.
Aprillipilan ideahan on "juoksuttaa" ihmisiä, joten tuskin näiden lehtien toimitus uskoo että me sankoin joukoin tilaamme matkan Kanarialle näitä luonnon pirulaisia ihmettelemään.
Neuvo: jos portugalilainen pääsee "ampumaan", nopein helpotus on pizzzata kipukohtaan.
- TeppoK.
Pintaveden lämpö näyttää olevan paljon normaalia korkeampi... paikoin jopa yli 24 astetta.
http://www.aemet.es/es/eltiempo/observacion/satelite/pderiv?opc2=mar - Tosi on
Juu kyllä niitä rannalla näytti mutama olevan.Noin 7-10 cm lilan värinen ilmarakkula ja siitä kiinni oleva pitkä rihmasto.Olin astua päälle kun kävelimme Inglesin puoleista rantaa.Monet jäi ihmettelemään mikä ihme "pallo" hiekalla oli.
- matkaaja
Itsehän hipasin vagingossa kyseistä lilan väristä ilmakuplaa. Kysyttiin rantavahdilta et onko meduusa kun samanlaiset oireet alko kuumottaa ja kirvelemään vast. Ei meduusoja ole mutta näköjään näitä portugalilaivastoja on josta he eivät tieneet. Eikun jäitä niin helpotti. Mutta lukuiset kävelijät on moiseen rannalla astuneet.
- kljhjhl
matkaaja kirjoitti:
Itsehän hipasin vagingossa kyseistä lilan väristä ilmakuplaa. Kysyttiin rantavahdilta et onko meduusa kun samanlaiset oireet alko kuumottaa ja kirvelemään vast. Ei meduusoja ole mutta näköjään näitä portugalilaivastoja on josta he eivät tieneet. Eikun jäitä niin helpotti. Mutta lukuiset kävelijät on moiseen rannalla astuneet.
Älä laita jäitä! 45 asteisella vedellä ihon valeleminen denaturoi myrkyn.
- Ui~Mari.
Voiko niitä portugalinsotalaivoja ja muita meduusoja ja maneetteja havaita hyvin meressä, että niitä voisi välttää?
- liukas
Miksi puhutaan maneeteista? Taitaa olla vähän eri otus!
- portugalinsotalaivat
Näyttäis Maspalomasissa olevan näitä ilkeitä elukoita jo enemmänkin. Juttu Iltalehden sivulle, myös kuva hirvityksestä.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2013040116847487_ul.shtml - is roskaa vaan
totuus ja iltis on ihan eri asia, ei siihenpaskaan kannta usko jota iltis suoltaa
- palannutjust
Noita tuli myös Las Palmasiin pääsiäistä ennen. Kuuluttivat,että kannattaa tulla pois vedestä. Ei ole siis aprillipilaa. Itse suosittelen, että jos varoitetaan, ei kannata tosiaan veteen mennä - seuraukset ovat yksilöllisiä, mutta voivat olla pahimmillaan tappavia. Itse olin uimassa juuri ennen varoitusta, en nähnyt vedessä enkä rannalla
- anninaah54
Minä olen kerran polttanut käteni kun meduusa sattui siihen.oli tosi kova kipu ja koko käsi oli turrana koko illan Ei oon leikkiminen jos sattuu isompi kohdalle.Tämä sattui Thaimaassa,mut jos on varoituksi Maspalomassa niin kannattaa kyllä nousta vedestä.Mie ainakin tekisin niin
- matkalla ollut
Juu, minäkin tietämättömyyttäni potkin näitä, jopa sormella kosketin "purjetta"....ei onneksi mitään oireita tullut. Tsäreborgin matkaajat ovat saaneet tekstarivaroituksen, meille Finnmatkaajille ei tullut mitään!
- ei enään mereen
Jep, Jep. MIeheni joutui ensiapuun saadessaan pistoksia portugalinsotalaista kuukausi sitten Playa del Inglesissä. Ei mitenkään kiva kokemus.
- Kuin on?
Näkyykö ne meduusat meressä vai onko ne niin läpikuultavia, ettei niitä huomaa?
Matka edessä ja haluis mereen uimaan. - Ovat vaarallisia
Kuin on? kirjoitti:
Matka edessä ja haluis mereen uimaan.Ne voi tappaa eikä niitä välttämättä näe. Portugalinsotalaiva voi uida pinnan alapuolella tai pinnan päällä. Mitä suuremmat aallot, sitä varmemmin pinnan alla, eli rantavesissä se todennäköisesti ui pinnan alla. Ne voivat siis myös tappaa.
- vaarallist
Kuin on? kirjoitti:
Matka edessä ja haluis mereen uimaan.Portugalinsotalaivan myrkky on 10 kertaa myrkyllisempää kuin kalkkarokäärmeen myrkky.
Tässä uutisia elävästä elämästä:
http://articles.sun-sentinel.com/1988-01-04/news/8801010828_1_man-of-war-portuguese-coma
- Tuska on kova
Ei ole leikin asia:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PPJTKRJBecc- uhhuh!
Ei tosiaan turhasta varoitella.
- blues_brother1
Mutta ei kannata panikoidakaan. Kuoleman todennäköisyys ei ole kuitenkaan kovin suuri. On todennäköisempää kuolla Kanarialla auto-onnettomuudessa kuin Portugalin sotalaivan myrkkyyn. Kivuliastahan tuo on mutta kuitenkin harvoin tappavaa.
Australiassa on sellaisiakin meduusoita, joiden myrkkyyn todennäköisemmin kuolee kuin jää henkiin. Edessä on joka tapauksessa tehohoito. Onneksi noita ei ole kovin paljoa ja niitä on harvoilla alueilla.
blues_brother- En ottais riskiä
Mutta en menisi kyllä veteenkään, jos noita siellä uiskentelee. Kun turistit äänestävät jaloillaan, Espanjan viranomaisille tulee kiirus alkaa suojelemaan vesialueitaan. Tämä tilannehan johtuu Portugalin sotalaivojen luonnollisten vihollisten joukkokadosta. (Merikilpikonnat)
- kertokaahan
Kertokaa kokemuksistanne, te jotka olette hiljattain käyneet Kanarialla! Tai kohtahan turistisesonki loppuukin.
- lomalle lähdössä
Onkos näitä kammotuksia näkynyt Teneriffan rannoilla?
- ...
Maaliskuussa tänä vuonna näimme siskomme kanssa yhden uimarannan tuntumassa...
- admirali
Mikäs on sotalaivatilanne tällä hetkellä?
- Meduusat
Onko meduusoja enää rannoilla?
Toinen kysymykseni koskee Gomeran saaren pääkaupungin San Sebastianin satama-altaan petoja. Heittäkääpä leipäpala satama-altaaseen... mahtavatko pedot olla ihmisille vaarallisia? - manowar
Pitäis tammikuun lopussa lähteä reissuun. Mikä on tämänhetkinen tilanne? Onko portugalinsotalaivoja näkynyt?
- Häh?
Täh!
- patrick1
ei ole nakynyt ainakin Playa del Inglesin rannoilla...ja yleensa lehdet liiottelee asioita...terv.20v saarella asunut ja rannallakin kay saannollisesti! tervetuloa!
- mimie66
Tulin eilen Lanzarotelta ja siellä oli rannalla kymmenittäin noita sinertäviä limapusseja pitkällä hiekkarannalla (Puerto del Carmenissa). Parina päivänä aallot olivat todella kovia ja silloin nuo rantahiekalle ajautuivat. En ole aikaisemmin Kanarialla nähnyt, vaikka useita kertoja siellä olen lomaillut.
- Muutama näkyi
mimie66 kirjoitti:
Tulin eilen Lanzarotelta ja siellä oli rannalla kymmenittäin noita sinertäviä limapusseja pitkällä hiekkarannalla (Puerto del Carmenissa). Parina päivänä aallot olivat todella kovia ja silloin nuo rantahiekalle ajautuivat. En ole aikaisemmin Kanarialla nähnyt, vaikka useita kertoja siellä olen lomaillut.
Perjantaina kävelin Maspalomasista Inglesiin rantaa pitkin ja muutama meduusa näkyi rannalla.
- tuulinen1
Muutama näkyi kirjoitti:
Perjantaina kävelin Maspalomasista Inglesiin rantaa pitkin ja muutama meduusa näkyi rannalla.
Saavuimme juuri Teneriffalta. Takana tuskainen kohtaaminen Portugalin sotalaivan kanssa. Kipu ja tuska kestivät 4 tuntia sitten alkoi helpottamaan. Osumapaikkoja kannattaa valella etikalla. Rannalle oli ajautunut kymmeniä sotalaivoja. Osuma tuli Las Calettasissa.
- meduusa3
mun kaveria on pistäny samanaikasusti ehkä noin neljä meduusaa
- Lissu32
No huh! Kertoiko kaverisi, miltä se tuntui? Onko verrattavissa vaikka ampiaisen pistoihin vai tuntuuko kipeempää?
Aina ne meduusat unohtuu, kun mereen hyppää kanariallakin uimaan. Merisiilit toinen juttu, onneksi ei ole sattunut kohdille.
- huisaadana
itse olin kanarialla kun noita oli siellä viime vuonna, sillon en ees tienny mitä ne oli
- TTT654
Apollo matkatoimisto varoittanut asiakkaitaan portugalinsotalaivoista.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201703062200081112_ul.shtml
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 475895
- 495371
- 523753
- 143695
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1013478- 313146
- 592894
- 592776
- 562430
- 461881