Omaishoitaja tekee lähes ilmaiseksi rakkaudella sen mikä maksaisi kuukaudessa monta tuhatta euroa yhteiskunnalle/kunnalle.
Miksi meidän hoitovastuutamme ei yhtää helpoteta millään lailla ?
Kohta on yhteiskunnalla hoidettavana sekä hoidettavat että täysin uupuneet omaishoitajat.
Eikö itsekkäät hyväpalkkaiset päättäjät voisi antaa pientä apua jaksamiseen ajoissa ?
Omaishoitajista tulee seuraavat "uhrit" ja taakka yhteiskunnalle
5
180
Vastaukset
- nähnyt ja kuullut.
Mielestäni ei kotona pitäisi hoitaa kovin huonokuntoista potilasta. Tai sitten on saatava henkilökohtainen avustaja sekä ainakin samna verran vapaata kuin työssäkäyvilläkin on. Koska hoitaminen on ympärivuorokautista, pitää korvauksenkin olla sen mukainen.
Itse en alkaisi mistään hinnasta, olen nähnyt kuinka äitini ajoi itsensä hautaan omaishoitajana, kuoli ennen hoidettavaansa. - hoitaja 5
Totta toi mitä sinä kirjoitat....Sais edes 4 pv vapaata kuukaudessa...Ja nyt jos joutuu pitämään pidemmän aikaa hoidettavaa hoidossa,valoitetaan maksi ja lisäksi vähennetään "palkasta" ja näinollen ei siittä 322 € paljoa jää...
Ei siis yötyö lisiä tunneta.....- vaarin hoitaja
Kyllä sen "pitäisi" olla niin kuten nähnyt ja kuullut kirjoittaa, vaan eipä ole. Jospa nuoremmat ikäluokat olisivat vähän itsekkäämpiä ja alkaisivat vaatimaan oikeuksiaan.
Itse olen niin vanha ja väsynyt hoitaja että kaikki voimat menee hoitamiseen, ei jaksa taistella.
- Ei nuoret rupea
Ei nuoremmat ala edes omaishoitajiksi, turha luulo. Se on sitä oikeaa itsekkyyttä ja niin sen pitää mennä. Erityisesti avioparien keskinäinen omaishoito vähenee, kun avioerot ja avoerot yleistyvät. Monet niistä hoidettavista ovat sellaisessa kunnossa, että on aivan sama missä ovat, voivat siis olla yhtä hyvin laitoksessa. Isommat laitokset vaan niin saadaan kuluja alas.
- Refeliani
Yhteiskunnan "vastaus" on -tai sitä vastausta ei kukaan anna- että hoidatte kuitenkin, niin ei makseta.
Sama juttu pienten lasten kotihoidon kanssa. Nyt jo niin monet on hotovapaalla ainakin sen 3 vuotta, lisää rahaa vaaditaan, kuinka moni sitten jää pois töistä? Suuri osa pienten lasten kotiäideistä on työttömiä joten ei heillä muuta vaihtoehtoa olekaan ja kotona ollaan vaikka rahaa ei olisi.
Samoin omaishoitajista suuri osa on eläkeläisiä jotks hoitaa puolisoaan. Eläke tulee tilille eikä niitä palkkatuloja työstä enää olisi ilman hoidettavaa omaistakaan.
Joten yhteiskunnan ei "tarvi" tehdä mitään ennenkuin OIKEESTI NOUSTAAN BARRIKADEILLE eli KAIKKi vie lapsensa tarhaan ja vanhuksensa laitokseen, sanoo ettei hoida enää.
Mutta kukapa näin lähtisi tekemään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446