FORD S-Max - ihanan "kauhea" auto

T-hoppamies

Minulla on 2003 mallinen 2,5 litran V6 moottorilla varustettu Mondeo. Olen pitänyt autoani hyvänä maantieautona, mutta eilen tulin siihen tulokseen, että löytyyhän niitä vieläkin parempia kulkupelejä. Ajelin eilen 250 km 2 litraisella turbodieselillä varustetulla S-Maxilla, ja sen kokemuksen mukaan tämä ajopeli on talvinopeuksilla aivan ihanan "kauhea" auto.

En ole koskaan omistanut diesel-autoa, joten ehkä siksi koin reissullani melkoisen järkytyksen. Olen aina pitänyt dieseleitä tientukkoina, mutta nyt olen asiasta ihan toista mieltä. Tämä S-Maxihan liikkui niin vaivattomasti ja liukkaasti, että äärimmäistä tarkkaavaisuutta todella vaadittiin, jottei olisi tullut ylinopeussakkoja. Autohan suorastaan provosoi käyttämään liiallisia ajonopeuksia.

Varsinkin ohituskaistoilla, jossa sai ajaa 100 km/h, auton "kauheus" tuli kaikkein selvimmin ilmi. Ylämäessäkin auton kiihtyvyys on sitä luokkaa, että lähes kaikki ohituskaistalla olleet autot tulivat takapuskuri edellä vastaan. Farmari-Hondat ja farmari-Volvot tuntuivat olevan kovin kevyttä valuuttaa tämän diesel-bussin rinnalla. En oikein ymmärtänyt sitä, miten tällainen iso tila-auto voi liikkua näin liukkaasti.

Tämä S-Max oli vielä mahdottoman mukava ajaakin tiellä. Auton ohjausominaisuudet ovat niin hyvät, että auto tuntui kulkevan kiskoilla, vaikka alla oli kuluneet vanhat talvirenkaat. En ole ikinä ajanut henkilöautolla, joka olisi ollut tien päällä tätä S-Maxia parempi. Lyhyesti sanottuna tämä diesel S-Max on suorastaan ihanan "kauhea" auto.

10

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pent ti`

      " En ole ikinä ajanut henkilöautolla, joka olisi ollut tien päällä tätä S-Maxia parempi."

      Joopa joo. Tuo kertookin jo ihan kaiken autokokemuksestasi.

      • Älähän nyt

        Älähän nyt Pentti. Aloittaja on vain innoissaan ajokokemuksesta. Ei siinä mitään pahaa ole, hän ei edes hauku muita merkkejä. Totta kai parempia autoja ajettavuudeltaan löytyy - millä autolla Pentti itse ajaa?


      • hint ti

        Ja tuo ennakkoluuloisuus kertoo että pentti inhoaa Fordia, vaikkei ole koskaan kokeillutkaan!!!!


      • T-hoppamies

        En tietenkään ole kokeillut kaikkia henkilöautoja, joten voihan niitä hyviäkin autoja olla. Itselläni oli 80 ja 90-luvuilla kaksi Fordia, eivätkä ne mielestäni niin mahdottoman huonoja autoja olleet. Ajelin näillä kahdella Fordilla noin 400000 km, eikä korjauksiin mennyt kovin paljon rahaa. Kyytikin näissä autoissa oli ihan kohtuullinen.

        Ensimmäinen Fordini oli Granada 2,3 GL. Tämä auto oli erittäin hiljainen ja muutenkin mukava ajaa. Kyytikin siinä oli paljon parempi kuin sen aikakauden Mersuissa ja Volvoissa.

        Toinen Fordini oli Scorpio 2.8 Ghia. Siitä autosta on jäänyt mieleeni aivan erityisen hyvin muotoillut ja tanakat istuimet. En ole missään autossa sen jälkeen tavannut yhtä hyviä istuimia. Mersun penkit olivat kuin pajajakkarat Scorpion hienoihin phlyysipenkkeihin verrattuna. Auto oli kesällä mukava ajaa, mutta talvikelillä peräpää tahtoi sutia liian herkästi, koska isossa moottorissa oli voimaa.


      • påppamies
        T-hoppamies kirjoitti:

        En tietenkään ole kokeillut kaikkia henkilöautoja, joten voihan niitä hyviäkin autoja olla. Itselläni oli 80 ja 90-luvuilla kaksi Fordia, eivätkä ne mielestäni niin mahdottoman huonoja autoja olleet. Ajelin näillä kahdella Fordilla noin 400000 km, eikä korjauksiin mennyt kovin paljon rahaa. Kyytikin näissä autoissa oli ihan kohtuullinen.

        Ensimmäinen Fordini oli Granada 2,3 GL. Tämä auto oli erittäin hiljainen ja muutenkin mukava ajaa. Kyytikin siinä oli paljon parempi kuin sen aikakauden Mersuissa ja Volvoissa.

        Toinen Fordini oli Scorpio 2.8 Ghia. Siitä autosta on jäänyt mieleeni aivan erityisen hyvin muotoillut ja tanakat istuimet. En ole missään autossa sen jälkeen tavannut yhtä hyviä istuimia. Mersun penkit olivat kuin pajajakkarat Scorpion hienoihin phlyysipenkkeihin verrattuna. Auto oli kesällä mukava ajaa, mutta talvikelillä peräpää tahtoi sutia liian herkästi, koska isossa moottorissa oli voimaa.

        kaikki paskat on siis jo ajettu - ja taivaspaikka varattu !


    • gg.

      jaahah, vai niin
      on vaan euro ja usa autot arveluttavassa maineessa

      • T-hoppamies

        En oikein ymmärrä kirjoitustasi. Miksi vedät juttuun mukaan amerikkalaiset autot, vaikka Ford Granada ja Scorpio olivat molemmat Saksassa valmistettuja autoja. En minä ainakaan ole tässä ketjussa maininnut sanaakaan amerikkalaista autoista.


    • wanha_maestro

      Mistähän syystä Ford autoihin suhtaudutaan niin penseästi? Minulla on ollut Opeleita ja Fordeja, ja kyllä pidän Fordia parempana autona kuin Opelia. Kumpikaan merkki ei edusta huippua luotettavuudessa, mutta kyllä ainakin Fordilla tavallinen ihminen kohtuullisesti pärjää.

    • kulliii

      voihan john ford oliks se musta, euro ford on ihan paperia koko kori, et ei kannata ajaa mälliä sil, tulee muuten otsa kipeeks

      • Turvallista matkaa

        "kulliii" osuva nimimerkki itelles!!!

        Fordit ovat NCAP:n mukaan lähes kaikki todettu luokiensa turvallisimmiksi...eli ei paljon ohtaa kolota kolarin jälkeen ellet ole vastapuolella riisikupissa!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe