Työttömän työkyvyn arviointi

Osatyökykyinen?

Olen korkeastikoulutettu työtön. Olen sairastanut masennusta jo vuosikausia, mutta koskaan en ole ollut sen takia sairaslomalla töistä. Olen tällä hetkellä B-lausunnolla Kelan tukemassa terapiassa, mutta en tiedä, jaksanko hakea siihen jatkoa, kun en ole huomannut siitä olevan merkittävää apua. Itse joudun kuitenkin maksamaan omavastuuosuuden, joka on useita kymppejä / kerta, mikä lohkaisee ison osan työttömän peruspäivärahasta.

Yritän jatkuvasti olla sinnikäs ja hakea töitä, mutta työelämä pelottaa. Tuntuu, etten kestäisi kokopäivätöitä. Olin aiemmin lähes koulutustani vastaavissa toimistotehtävissä, mutta jo kahdesta saanut epämääräisesti potkut. Syytä ei ole kerrottu, mutta arvelen, että syynä on ollut masennukseni, vaikka päälle päin olen yrittänyt näyttää iloiselta ja reippaalta. Masennus on kuitenkin tehnyt minusta tehottoman, huonomuistisen ja aloitekyvyttömän. Nyt ongelmana on se, etten saa mistään töitä, enkä oikein uskalla hakeakaan liian vaativia, vaan ainoastaan sellaisia, mihin yleensä hakevat opistotason koulutuksen saaneet ihmiset. Monesti työpaikkailmoituksissa vaaditaan hyvää paineensietokykyä, enkä uskalla hakea sellaisiin ollenkaan, koska en siedä stressiä.

Mitä tässä pitäisi tehdä, etten syrjäytyisi kokonaan yhteiskunnasta? Voisinko päästä esim. työkkärin kautta johonkin työkyvyn arviointiin? En tiedä, onko vika minussa vai nykyajan älyttömissä työelämävaatimuksissa? Jotain apua pitäisi saada, koska peruspäivärahalla eläminen kuukaudesta toiseen masentaa minua entisestään. Tuntuu, että koko koulutus on mennyt hukkaan, jos en tällä työkyvyllä pystykään työllistymään niihin tehtäviin, mihin olen vuosien kovalla uurastuksella kouluttautunut. Köyhänä opiskelijana jaksoi sinnitellä, koska ajattelin, että uurastus palkitaan lopulta, mutta nyt tilanne näyttää toivottomalta. Pelkään, että joudun elämään yhtä köyhää kituuttamista koko loppu elämäni. Minulla on monta tonnia opintolainaa. Millä nekin saisin maksettua?

10

3401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jotain apua

      En tiedä pääsisikö sinun ikäisesi (=paljon potentiaalisia työvuosia jäljellä) mihinkään työkykyarvioon, mutta voisit ottaa yhtyettä työkkärin ammatinvalintapsykologiin. Hänen kanssaan voisit keskustella tilanteestasi ja sopivista vaihtoehdoista. Hän voisi myös tehdä sinulle erilaisia soveltuvuustestejä tms. päätöksenteon tueksi.

      Toivottavasti löydät sopivan työpaikan ajan kanssa!

      • sellaisessa ollut

        Työkykyarviointiin siis esim. ammatilliseen kuntokartoitukseen pääsee kuka vain iästä riippumatta.


      • ???????
        sellaisessa ollut kirjoitti:

        Työkykyarviointiin siis esim. ammatilliseen kuntokartoitukseen pääsee kuka vain iästä riippumatta.

        Työkkärin kauttako pääsit työkykyarviointiin?


      • sellaisessa ollut
        ??????? kirjoitti:

        Työkkärin kauttako pääsit työkykyarviointiin?

        Taisi olla Kela joka siihen minut laittoi,ellen väärin muista. Kutsu tuli siinä vaiheessa kun sairaspäivärahat (300 päivää) oli melkein käytetty ja piti hakea kuntoutustukea.


    • Anja20

      Oletko ollut masennuksesi vuoksi Kelan järjestämässä kuntoutuksessa?

      Mikäli sinulla on kertynyt työhistoriaa, sinulla saattaa olla mahdollisuus oman työeläkelaitoksesi kustantamaan ammatilliseen kuntoutukseen. Mikäli työeläkelaitokselta tulee kirjallisena hylkäävä päätös, kannattaa hakea heti Kelasta ammatillista kuntoutusta.Työ- ja elinkeinotoimisto on viimesijainen taho a,mmatillisen kuntoutuksen järjestäjänä.

      Kelassa työskentelee työkykyneuvojia http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190711105808TK?OpenDocument .

      Halutessasi voit pyytää asiaasi käsiteltävän oman kuntasi lakisääteisessä kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmän kokouksessa, josta saat suosituksia asiasi eteenpäin viemiseen.

    • Osatyökykyinen?

      dinhimilliset, eivätkä vaatimukset ole liian kovia. Jos hakeudun Kelan sairauspäivärahalle, en kai voi samanaikaisesti olla työnhakijana ja ottaa töitä vastaan, jos sellainen tuuri kävisi?

      TE-toimiston urapsykologilla olen ollut useita kertoja ja hän ohjasi minut hakemaan edellistä työpaikkaani, josta kuitenkin sain potkut koeajalla. Työ oli todella stressaavaa, enkä saanut kaikkia minulle annettuja tehtäviä suoritettua, vaikka kuinka yritin, ja tein ylitöitä. Toisaalta en ollut ainoa, jolla oli vaikeuksia suoriutua, kaikki muutkin valittivat kiirettä, huonoa johtamista yms. Moni harkitsi työpaikan vaihtoa. Ehkä pitää taas hakeutua urapsykologille, jospa keksittäisiin jokin muu ratkaisu ja saisin selkeyttä tavoitteisiini.

      • Osatyökykyinen?

        Anteeksi, sähläsin ja äskeisestä viestistäni jäi koko alku pois.

        Kiitokset vastauksistanne! Kelan sivuilla sanottiin, että työkyvyn neuvonta on tarkoitettu niille, jotka ovat sairauspäivärahalla. En ole ollut sairauspäivärahalla. Haluan edelleen hakea töitä, enkä halua leimautua sairaaksi. Haluaisin ensin selvittää, onko työkyvyssäni oikeasti vikaa vai ovatko nykyajan työvaatimukset vaan järjettömiä. Kykenisinkö kokoaikatyöhön, jos olosuhteet olisivat inhimilliset, eivätkä vaatimukset liian kovia? Jos hakeudun Kelan sairauspäivärahalle, en kai voi samanaikaisesti olla työnhakijana ja ottaa töitä vastaan, jos sellainen tuuri kävisi?


    • Eksyksissä47

      Tsemppiä kohtalotoveri! Itsellä reilu 10 vuotta masennus/työuupumus-ongelmia ollut. Kaksi akateemista tutkintoa, muttei työtä. Omalla alueellani ei kummallakaan tutkinnolla töitä juuri löydy, enkä (kuten sinäkin) koe olevani täystyökykyinen. Olen käynyt työkokeilussa (Kelan kautta) omassa ammatissani, ja todettiin, että olen vajaatyökykyinen toistuvan masennuksen sekä astman takia. Työkokeilu sinänsä sujui ok, mutta kunnalla ei ollut varaa mua sen jälkeen palkata.

      Nyt etsin (siis ihmettelen mitä tekisin) palkkatukityötä, mutta en edes tiedä mistä kysyisin, kun omat alani ovat kunnanjuttuja, ja kunta ei palkkaa. 500 päivää tulee kesäkuun alussa täyteen, ja toivon, että sitten pääsisin oman kuntani työttömyyskokeiluun mukaan. Siinä on ainakin mahdollisuus henkilökohtaiseen työurasuunnitteluun.

      Itsekin olen miettinyt, että kun olen vajaatyökykyinen, niin pitäisi päästä työkyvynarvioon, mutta minne? Kuntoutustarvearviossa kävin Vervellä ennen työkokeilua, mutta eipä siitä mitään oleellista hyötyä ollut.

    • Anja20

      Kannattaa kysyä työ- ja elinkeinotoimistosta olisiko heillä mahdollisuutta lähettää jonnekkin työkyvyn arvioon.

    • falling angle

      Kyllä tällä yhteiskunnalla on oma osuus asiaan. Itsekin olen suht samanlainen kuin sinä. Työttömänä ja yksinäinen nyt.
      Sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja lievää masennusta ollut koko elämä. Kohta neljäkymmentä, eikä ole muuta kuin pettymyksiä elämä täynnä.
      Ei o mun juttu ainakaan tämä yhteiskunta. Hitto ku olis rohkea niin muuttaisin johonki muuhun maahan missä ihmiset ovat iloisia ja hyvätapaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe