Tradenomiksi?

eimitäänhajua

Valmistun syksyllä lukiosta ja tradenomin opinnot kiinnostaisivat. Työllisyys kuitenkin huollettaa, onko tradenomeille töitä? Ja miksi sitä kannattaisi erikoistua??
En tiedä kuin markkinointi ja laskenta linjan...

Kaupan kassalla olen ollut töissä 15-vuotiaasta asti (4.vuotta) joten en todellakaan tahtoisi sinne jäädä.

Kiitos vastauksista!

13

972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korkkaeri

Suosittelen korkeakouluopintoja, jos työllisyys on prioriteetti.

• metalhead777

Ammattikorkeakoulu ja yliopisto tarjoavat molemmat korkeakoulututkintoja Suomessa tällä hetkellä vallitsevan lainsäädännön mukaan.Mutta totta,KTM päihittää tradenomin työnhaussa ja syynä tähän on tradenomien ylitarjonta.Toisin sanoin,heitä koulutetaan aivan liikaa.

• VTM MMM
        metalhead777 kirjoitti:

Ammattikorkeakoulu ja yliopisto tarjoavat molemmat korkeakoulututkintoja Suomessa tällä hetkellä vallitsevan lainsäädännön mukaan.Mutta totta,KTM päihittää tradenomin työnhaussa ja syynä tähän on tradenomien ylitarjonta.Toisin sanoin,heitä koulutetaan aivan liikaa.

Ammattikorkeakouluista ei saa korkeakoulututkintoja, vaan ammattikorkeakoulututkintoja. Sanoi laki mitä tahansa, amis on amis.

• dfdfdssf
        VTM MMM kirjoitti:

Ammattikorkeakouluista ei saa korkeakoulututkintoja, vaan ammattikorkeakoulututkintoja. Sanoi laki mitä tahansa, amis on amis.

Olet muuten oikeassa, mutta kyllä amk vastaa aikaisempia opistoja, eli esim. liiketalouden amk vastaan kauppaopistoa. Ei siinä mitään. Muuten.

Enkä suosittele aloittajalle amk:ta ainakaan liiketalouden alalta, vaan, kuten joku jo sanoi, kauppakorkeakoulu.

• HO-MMM-O
        VTM MMM kirjoitti:

Laissa luetellaan mitä ovat korkeakoulututkinnot, ja siitä listasta kyllä löytyy amk-tutkinto.

Ylemmät korkeakoulututkinnot ovat erikseen.

Taidat olla vale-VTM-MMM.

• zxczxczxczxczxc

Suosittelen alaa, jolla on joko kädentaitoja tai oikeaa tietoa. Tradenomi yms. antavat lähtökohtia lähinnä yrittämiseen ja erilaiseen kaupanteon ja myynnin välikäsitoimintaan. Se on siis erinomaisen epäselvä "ala" kaikkiaan, jossa annetaan kyllä eväitä, mutta niillä pitäisi itse tehdä jotain, kun varsinainen tuottava työ on ihan muiden heiniä, kuten myös varsinaiset asiantuntijatehtävätkin. Lisäksi suosittelen kauppatieteitä yliopistossa, jos rahkeet ja kiinnostus riittää, koska AMK tradenomin voitaisiin sanoa olevan kevytversio yliopistokoulutuksesta, mikä ei ole hyvä juttu.

• iso J

Häkellyttävän hyvin sanottu!

Mitä kavereitten töistä oon keskusteluissa perille päässyt, niin seuraavaa olen havainnut. Jonkun teknisemmän tuotteen myynnissä on parempi olla insinööri, jolla on oikeaa asiantuntemusta siitä, mitä ollaan myymässä. Jollain tradenomin tutkinnolla on äkkiä vaikeuksissa, jos ei tunne myytävää tuotetta/toimintaa/ratkaisua. Ei auta vaikka on istunut markkinoinnin luennoilla pänttäämässä Ameriikan gurujen kaavioita. Tradenomi huomaa olevansa juuri siinä välikäden asemassa, ja "todellisen työn osaajat" on muita miehiä. (Tämä on tietenkin vain esimerkki tehtävistä, mutta siis valottaa tuota ilmiötä melko hyvin)

Tradenomitutkinnon heikkous on myös siinä, että niitä koulutetaan joka niemen notkossa valtavia määriä (=> inflaatio). Opetuksen järjestämiseen ei juuri vaadita muuta kuin mies ja piirtoheitin pitämään massaluentoa. (=> opetuksen taso kärsii)

Veljeni on tradenomi, itse olen jonkin verran yliopistolla kauppatieteitä lukenut, kunnes muun alan työkuvioiden takia jäi kesken. Veli on aina valintaansa manannut. Itse en KTM-puoltakaan enää hehkuta. Iän ja kokemuksen tuoman viisauden tuloksena olen päätynyt täysin samaan johtopäätökseen kuin zxczxczxczxc.

Harkitse nyt tarkkaan tuota tradenomihommaa. KTM sitten jos pakko on kaupalliselle päästä. Järkevintä kuitenkin hakea johonkin mistä saa todellista osaamista jostain tuottavasta/hyödyllisestä ammattialasta.

• Zubaro

Jos meinaat kaupalliselle puolelle niin ota KTM tähtäimeen, tradenomina ihan turha kilpailla samoista työpaikoista.

Toisaalta, jos et halua puhtaaksi "pisnesmieheksi" niin suosittelen seuraavia:
      1. IT & Mobiili - osaaminen(sen osaamisen tarve kasvaa hurjasti)
      2. Erottaudut lukemalla muutaman valtakielen (esim. Venäjä, Englanti & Kiina)
      3.Yrittäminen (kyllä, yrittäminen - sen suosio kasvaa koko ajan ja jos saavutat touhussa menestystä niin sitä katsotaan isoissa firmoissa isona sulkana hatussa).

• matkalla pöytään

Porukka nyt taitaa luulla että kauppakorkeakouluun ja amkiin pääsee yhtä helposti. Kaikki ei vedä 7 äLlää ja 9.9 keskiarvoa. Ite sanon että hae vaan tradenomiksi jos kiinnostaa. Jos työllisyys ei auke koulun jälkeen niin hakee sitten kauppakorkeeseen. Menettää yhden vuoden mutta pääseepähän sisään helpommin.

• iso J

Tradenomipuolelle pääsee varmasti helpommin. Kuitenkaan KTM-puolelle ei tarvita yhtään ällää eikä korkeaa keskiarvoa. Sisään pääsee myös pelkän pääsykokeen kiintiöstä (kuten itse tein). Silloin on ihan sama mitä on yo-todistuksessa lukee. Päinvastoin joihinkin koulutuksiin päästäkseen katsotaan aina arvosanat, joiden lisäksi on soveltuvuuskokeet ja haastattelut. Ei nyt siis puhuta tradenomijutuista, mutta laajensin hiukan vertailualuetta. Sikäli seula on tavallaan väljempi KTM-puolelle. Toki pääsykokeisiin täytyy päntätä tosi ahkerasti, mutta se nyt tehtävissä oleva juttu jos vaan motivaatiota ja aikaa siihen on laittaa.

Ja miten niin menettää yhden vuoden? Eikös tradenomikoulutus kestä sen 3,5 vuotta? Se on kuitenkin pitkä aika, ja opintotukikuukaudet kuluu. Ei kai siinä paljon lohduta että pääsee hieman helpommin sisään?

• matkalla pöytään
        iso J kirjoitti:

Tradenomipuolelle pääsee varmasti helpommin. Kuitenkaan KTM-puolelle ei tarvita yhtään ällää eikä korkeaa keskiarvoa. Sisään pääsee myös pelkän pääsykokeen kiintiöstä (kuten itse tein). Silloin on ihan sama mitä on yo-todistuksessa lukee. Päinvastoin joihinkin koulutuksiin päästäkseen katsotaan aina arvosanat, joiden lisäksi on soveltuvuuskokeet ja haastattelut. Ei nyt siis puhuta tradenomijutuista, mutta laajensin hiukan vertailualuetta. Sikäli seula on tavallaan väljempi KTM-puolelle. Toki pääsykokeisiin täytyy päntätä tosi ahkerasti, mutta se nyt tehtävissä oleva juttu jos vaan motivaatiota ja aikaa siihen on laittaa.

Ja miten niin menettää yhden vuoden? Eikös tradenomikoulutus kestä sen 3,5 vuotta? Se on kuitenkin pitkä aika, ja opintotukikuukaudet kuluu. Ei kai siinä paljon lohduta että pääsee hieman helpommin sisään?

"Ja miten niin menettää yhden vuoden? Eikös tradenomikoulutus kestä sen 3,5 vuotta? Se on kuitenkin pitkä aika, ja opintotukikuukaudet kuluu. Ei kai siinä paljon lohduta että pääsee hieman helpommin sisään?"
        AMK tutkinnot vastaavat kandin tutkintoa jatkokoulutukseen nähden. Eli 2 vuotta olis vielä tradenomille lisää tiedossa jos KTM.ksi haluais. Opintotuki ei liity tässä tapauksessa mitenkään aiheeseen.

• turhautunut tradeop.

Tradenomiopintojen suurin anti on tutkintotodistus, muuten kyseessä on melko turha tutkinto. Suurin ongelma on se, että suuri osa oppilasaineksesta on niin huonoa ettei kursseilla saada käsiteltyä kuin aivan perusjutut. Tyyliin viikkokaupalla jankataan yksinkertaista palkkalaskua ja senkään jälkeen puolet ei sitä osaa, neljännes oppii kunnolla ja loppuneljännes oppi asian vartissa ja on täysin turhautunut. 210 op joista ehkä 50 on hyödyllisiä ( ja niistäkin suurin osa vapaavalintaisia).

Opiskelemalla vaikka avoimessa laskentatoimen perusopinnot on jo valovuosia tradenomia edellä.

• ihan tarpeeks

Mä oon opinnäytetyötä vaille valmis tradenomi. Olen työelämässä ja työni on sen verran stressaavaa, että olen itse meinannut luopua KTM-haaveesta sen takia, että en lisää vastuuta ja stressiä kaipaa. Jos ne tradenomiopinnot suorittaa hyvin, niin kyllä niistäkin apua on työelämään. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5047
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4869
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2699
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe