Ensiaskelkengät

tietamaton1

Eli meillä nyt tyttö 1.4 v ja kovaa vauhtia olisi halukas aloittaa kävelyn ulkona ja olen ajatellut ensimmäiset kengät ostaa. Millaiset olisivat laadukkaat ensiaskelkengät ja kuinka pitkään olisi suotavaa sellaisia käyttää.. Ovat meinaan aika hintavia :/ Vai voiko ensimmäisten kenkien jälkeen alkaa ostamaan jo ihan tavallisia kenkiä?

18

755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monenlaisia kenkiä

      Ei me olla mitään ensiaskel-kenkiä ostettu :)

      Eli kävelyt on aloitettu yleensä tossukoilla (eikoinen äippäpakkauksen tossuilla ja nuorempi villatossuilla). Ja ihan talvikelit oli molempien aikana.

      Kun askelia alkoi tulla enemmän ja lapset alkoi pysyä enemmän seisaallaan toppavaatteissa, niin sitten laitettiin ihan tavalliset kengät jalkaan.

      Minun mielestä kenkien tulee olla pehmeät (ei mitään supertukevia pitkävarrellisia goretex-kenkiä), taipuisat sekä mahdollisimman isosti avautuvat (=isot tarrat), jotta lapsen jalka on helppo saada tukevasti kenkään. Ollaan tässä siskojen kanssa kierrätetty vähän pidettyä kenkäparia, joka on oikein hyvä tähän aika vähäiseen totuttelu käyttöön :)

      Sitten kun kävelee jo ihan hyvin kenkien kanssa, niin ollaan laitettu kuomat tms. jotka lapsi saa itsekin jalkaan pukkaamalla :)

    • ? :)

      Jaa, en oo kuullutkaan tuollaisista ensiaskelkengistä. Ihan tavallisia kenkiä olen lapsille ostanut, kun kävelemään ovat alkaneet.

    • Pikku juoksija

      Meillä tyttö käveli jo 10 kk vanhana ja koska oli kesä, ostin hänelle ensiasken-sandaalit kokoa 18-19. Merkkiä en nyt ikävä kyllä muista.

    • Tärkeintä..

      pienen lapsen kengissä on, että pohjat ovat tarpeeksi pehmeät ja joustavat ja nilkka jämäkkä ja tukeva. Ensimmäisiksi kengiksi olen ostanut lapsille superfit-merkkiset kengät, mutta toki ihan tavalliset edullisemmatkin kengät käy kunhan löytää hyvät. Kesäsandaaleissa kannattaa olla umpinainen se kärki, koska pienellä saattaa helposti tökätä se sandaalin kärki maahan kävellessä jos kärki on avonainen.

    • KengäKengä

      Ensiaskelkenkiä on mm. tepsut. Lastenvaateliikkeistä niitä löytyy, samoin kuin markettien valikoimista.

      Meillä aloitettiin ulkona kävely ihan normaaleilla kuomilla, kovimmilla pakkasilla huopikkailla ja nuo välikausikengät on jotku goretexit. Vähän käytettyinä olen kaikki ostanut.

      En ymmärrä niita sandaaleita, niitähän ei saa mitenkään nilkoista tukeviksi?

      Kesäksi ostin urheiluliikkestä lenkkarit, joissa pohja on taipuisa varpaiden kohdalta ja nilkka jämäkkä (huomaa, ettei pohja saa olla muotoiltu).

      Äiti muksu 1v4kk

      • Pikku juoksija

        Kyllä sandaalit olivat todella tukevat. Ne olivat nahkaa, ja varsi ulottui yli nilkan eli sandaalit olivat yhtä tukevat kuin kävelykengät. Googletteleppa kuvia, niin ehkä löydät mallin, jota tarkoitan.


    • ghggg

      En tajua miksi täällä miinustellaan ihmisille, jotka eivät mitään ensiaskelkenkiä ole käyttäneet. Menee vähän samaan sarjaan jokun perhepedin kanssa. Pitää olla joko tai, ja sitten kamala riita...

      Minäkään en ole kolmelle lapselleni ensikenkiä ostanut, vaan ihan tavallisia. Vanhin jo koulussa, hyvin on aina kävellyt ja juossut.:) Kaikki lapset ovat lähteneet ulkonakin kävelemään alle vuoden vanhana. Sisällä on aluksi menty paljain varpain, ettei liukastu kun tahti kiihtyy.:)

      Toki jos haluaa, niin saahan niihin kenkiin omaisuuden laittaa. Mutta en usko että tavallisista kengistä mitään haittaa on. Eihän niitä ollut edes olemassa, kun me vanhemmat oltiin pieniä...;)

      • Kolme aina menossa

        Missä sitä kamalaa riitaa käydään ensiaskelkenkien tarpeellisuudesta?

        Ei minua haittaa, jos muut lukijat ovat eri mieltä kanssani ja näyttävät sen miinustamalla kommenttini.
        Jos on kovin herkkanahkainen, ei kannata kirjoitella tai ei ainakaan missään nimessa piipittää jostain miinuksista. ;)

        En minäkään usko, että tavallisista kengistä on haittaa, kunhan lesti on sopivan tilava, pohja sopivan notkea, muttei liian ohut ja löysä ja kanta tukeva ja nilkassa tukea. Mitään kiinalaisia tennareita, lenkkareita tai kumisaappaita en lapsen jalkaan laittaisi ikinä.


      • made in china
        Kolme aina menossa kirjoitti:

        Missä sitä kamalaa riitaa käydään ensiaskelkenkien tarpeellisuudesta?

        Ei minua haittaa, jos muut lukijat ovat eri mieltä kanssani ja näyttävät sen miinustamalla kommenttini.
        Jos on kovin herkkanahkainen, ei kannata kirjoitella tai ei ainakaan missään nimessa piipittää jostain miinuksista. ;)

        En minäkään usko, että tavallisista kengistä on haittaa, kunhan lesti on sopivan tilava, pohja sopivan notkea, muttei liian ohut ja löysä ja kanta tukeva ja nilkassa tukea. Mitään kiinalaisia tennareita, lenkkareita tai kumisaappaita en lapsen jalkaan laittaisi ikinä.

        Hmm...Elämä voi olla aika rajoittunutta, jos välttelee made in china merkkejä. Kas, kun monet ns. merkkituotteetkin siellä valmistetaan :D


      • Puma: made in china
        made in china kirjoitti:

        Hmm...Elämä voi olla aika rajoittunutta, jos välttelee made in china merkkejä. Kas, kun monet ns. merkkituotteetkin siellä valmistetaan :D

        tai niin..Voivat ne olla made in bangladesh :D

        Katsoin juuri omista vaatteista seuraavat :
        Puman lenkkarit: made in china, Hilfigerin takki: made in china, Gapin huivi: made in china, ja varmaan, jos alkaisin kaikki laraamaan läpi, niin aika monta kiinaa sieltä löytyy :DD

        Ymmärrän, että hait varmaankin ns. kiinassa tehtyjä "halppisversioita". Mutta tekipä niin mieli viilata pilkkua..... ;))


      • Merkkiä tai ei
        Puma: made in china kirjoitti:

        tai niin..Voivat ne olla made in bangladesh :D

        Katsoin juuri omista vaatteista seuraavat :
        Puman lenkkarit: made in china, Hilfigerin takki: made in china, Gapin huivi: made in china, ja varmaan, jos alkaisin kaikki laraamaan läpi, niin aika monta kiinaa sieltä löytyy :DD

        Ymmärrän, että hait varmaankin ns. kiinassa tehtyjä "halppisversioita". Mutta tekipä niin mieli viilata pilkkua..... ;))

        Ei ne kaikki "halpisversiot" ole edes epäaitoja. Tehtailta noin 20% myydään työntekijöiden toimesta itse kadulla. Ovat ns. ylijäämävarastoa... heh. Siis taskurahaa kiinalaisilla, thaimaalaisille jne... Jos siis reissussa ostaa ne merkkifarkut 20 eurolla, niin saattavat hyvinkin olla tasan yhtä "aidot" kuin ne, jotka voit ostaa kotimaasta merkkiliikkeestä monella sadalla.


      • Kolme aina menossa
        Puma: made in china kirjoitti:

        tai niin..Voivat ne olla made in bangladesh :D

        Katsoin juuri omista vaatteista seuraavat :
        Puman lenkkarit: made in china, Hilfigerin takki: made in china, Gapin huivi: made in china, ja varmaan, jos alkaisin kaikki laraamaan läpi, niin aika monta kiinaa sieltä löytyy :DD

        Ymmärrän, että hait varmaankin ns. kiinassa tehtyjä "halppisversioita". Mutta tekipä niin mieli viilata pilkkua..... ;))

        Luettelemasi merkit kuuluvat kyllä juuri niihin, joita en käyttäisi - etenkään Kiina-versioina. Liian suuri riski, että ovat piraatteja.
        Mutta tosiaan tarkoitin näitä tavaratalojen ja Kiina-kauppojen tossuja, joiden pohjamateriaalit ovat kuin purukumia.


      • made in jatkaa..
        Kolme aina menossa kirjoitti:

        Luettelemasi merkit kuuluvat kyllä juuri niihin, joita en käyttäisi - etenkään Kiina-versioina. Liian suuri riski, että ovat piraatteja.
        Mutta tosiaan tarkoitin näitä tavaratalojen ja Kiina-kauppojen tossuja, joiden pohjamateriaalit ovat kuin purukumia.

        Heh, minäpä olen välttänyt tämän piraatti-vai-eikö-piraatti- ongelmapohdinnan ostamalla tuotteet ko merkkien myymälöistä. Jospa he eivät myisi piraatteja omissa liikkeissään ;))

        Rahaa en sen enempää kuitenkaan ole pistänyt menemään, koska tuolla rapakon takana tuotteet ovat edullisempia ja myymälöiden poistokoreista olen niitä ostanut :D

        Ja eiköhän esim. intersport myy suomen liikkeissä ns. aitoja tuotteita. Ale-hintaiset olivat myöskin nämä juoksulenkkarini.

        Itse asiaan: En siis ole valmis laittamaan montaa kymmentä euroa kenkiin, jotka ovat lapsella jalassa pieniä hetkiä muutaman kymmennen kerran. Kun kenkä menee useamman kuukauden ja on ns. kovalla käytöllä, niin sijoitan hyviin ja tukeviin kenkiin! :)


      • Kolme aina menossa
        made in china kirjoitti:

        Hmm...Elämä voi olla aika rajoittunutta, jos välttelee made in china merkkejä. Kas, kun monet ns. merkkituotteetkin siellä valmistetaan :D

        Siinä mielessä sivupoluille meni tämä keskustelu, että mielestäni täällä ei riidelty ensiaskelkengistä, ennenkuin nämä eräät nimimerkit (ehkäpä ghggg:n alter egot?) siitä yrittävät väkisin alkaa vääntää aiheesta riitaa.

        Lapsellista silti vetää hernukkaa nenuun siitä, että kaikki eivät ole samaa mieltä ja sen peukuttamalla haluavat osoittaa. Keskenkasvuisia äitejä liikeellä?


    • kengäkengäkengä

      Ehkä ne kenkäliikkeiden omistajat kävi miinustamassa, jotta myynti kasvaisi ;) ; ) ;)

      Monta sukupolvea ei ole sotien jälkeen ehtinyt kasvaa, ja voin varmasti vannoa, että sitä ennen ei ollut jokaisella ensiaskelkenkiä, ei haaveitakaan goretexeista ja kumisaappaille naurettiin räkäisesti ja juostiin paljasjaloin lätäköissä.

      Jos joku haluaa uskoa, että lapsi ei elä ilman yllä olevia kenkälöisiä, niin olkaatteen hyvät vaan ja ostakaa ja tanssikaa ripaskaa mainosten marionetteina :D :D

    • ensimmäinen vastaaja

      Ihmettelen kyllä myös suuresti, että mikä siinä nyt on ollut niin miinusten arvoista tuossa vastauksessani! Ketjun ensimmäinen vastaaja siis olen..

      Keskitalvella on yleensä kylmä (15-30 astetta pakkasta), joten ei meidän lapset ole hirveästi olleet edes ulkona kävelyä harjoittelemassa. Tuota viiden minuutin happihyppelyä varten ovat käyneet edelle mainitsemani tossut vallan mainiosti.

      Sisällä ovat kävelyn oppineet pääasiassa, ja ulkona ovat tosiaan käyttäneet jo normikenkiä, kun enemmän ovat askeltaneet (ja ulkona on voinut olla pidempään) :)

      Kauppareissulle en ole edes vaivautunut miettimään, että otanko mukaan "vaihtokengät", jotka voisin vaihtaa lapselle tossujen tilalle, että tämä voisi harjoitella kävelyä kaupassa :D

      Eteisestä on aina löytynyt kenkiä, ja kovastyi ovat lapsia kiinnostaneet.
      Tyttö alkoi hieman yli vuoden ikäisenä näyttämään kiinnostusta niitä kohtaan, ja olen antanut hakea kenkiä ja laittaa jalkaan.

      Olisikohan tyttö ollut 1v ja 2kk, kun osasi itse pukata kuomat jalkaan ja kopsutteli niillä sisällä. Lisäksi kantoi pieniä tarralenkkareita muille, koska halusi nämä jalkaan..Niillä sitten tyytyväisenä tepasteli sisällä ja riisui itse pois, kun ei enää halunnut pitää! :)

      Kuinka moni vastaajista (ja miinustajista/plussaajista) on itse käyttänyt niitä ensiaskelkenkiä? Tai tuntee sellaisia ihmisiä, jotka juuri näitä kenkiä ovat pitäneet? Katsomalla kun ei voi huomata eroa, että onko lapsella jalassa ekat kengät vai ensiaskelkengät? ;)

      • äippäx2p

        näinhän se on.meillä on ollut kummallakin muksulla käytössä ihan normi kengät alusta alkaen,siis siitä kun ovat kävelemään lähteneet. esikoisella lenkkarit/sandaalit/kumpparit (kesänlapsi) ja juniorilla talvinilkkurit/goretexkengät (sattuneesta syystä ei kuomat/huopikkaat mahtuneet jalkaan kun on sen verran paksukinttuinen :) ) kun on syntynyt talvella. nyt vois pienemmälle ruveta pian kumppareita katsomaan,kun alkaa olemaan sellaiset kelit täälläkin päin :).ensiaskelkengät ovat sitä paitsi sikakalliita (niinkuin kyllä muutenkin lasten kengät???),ite oon ostanut yleensä yhdet uudet kengät ja sit käytettyinä loput.hyvin kelpaa kävellä käytetyillä,lapsella kun ne harvoin kerkiää hirveesti kulua,jos ei sit ole 10 kierrätyskerta menossa :)


    • ohjeita

      Ensimmäisten kenkien on hyvä olla aika joustavat eli ei liian jäykät, eikä ne saa olla liian isot (eli ei montaa milliä kasvunvaraa ensikenkiin). Ja kesällä ehdottomasti mahdollisimman paljon paljain jaloin, jotta jalkaterän lihakset vahvistuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe