Tälläinen tapaus:
'yhden miehen' Osakeyhtiö on muuttanut yritysmudokseen toiminimen, ja siirtänyt kaiken toiminnan Osakeyhtiöltä toiminimelle, ja osakeyhtiö jäänyt ns. lepäävään tilaan eikä sillä ole ollut toimintaa tämän jälkeen.
Toiminimen tilit jääneet/unohtuneet osakeyhtiön 'nimiin'.
Eli kaikki yrityksen myynnit on maksettu yritysmuodon vaihdoin jälkeen vanhoille tileille. Toiminimellä ei muita tilejä.
Toiminimen veroilmoitukset on tehty kuitenkin, ja kaikki verot on maksettu näistä toiminimen myynneistä jotka on maksettu Oy:n vanhoille tileille.
Onko tälläinen tilien nimien muuttamisen unohdus laitonta?
Yritys jaTilit
2
188
Vastaukset
- Lexis
Ei heti tule mieleen, miksi olisi laitonta. Kirjanpito pitäsi olla kuitenkin kunnossa ja laskuissa pitäisi olla laskuttajana toiminimi, ei OY. Toiminimellä toimivat yrittäjät käyttävät tileinään joskus henkilökohtaista tavallista pankkitiliään eivätkä avaa toiminimelle omaa tiliä.
- Maanmittari
Ihan samaa mieltä eli jos kirjanpito on kunnossa eikä siellä ole esim sekoitettu oy:n ja toiminimen rahoja niin asia varmaan on laillisesti ihan kunnossa. Kuitenkin käytännössä varmaan kannattaa mahdollisimman pian muuttaa tilit toiminimelle (tai avata toiminimelle ihan omat tilit joiden kautta maksuliikenne hoidetaan) jotta ongelmilta myöehmmin vältyttäisiin. Ongelmilla lähinnä tarkoitan sitä että niin viranomaiset ja esim asiakkaat voivat ruveta kyselemään ja ihmettelemään kuin selviää että tili on OY:n nimissä. Tässäkin pätee ns. pienimmin vaivan periaate eli kun vaihtaa tilit oikeille nimille ei tarvitse selitellä muille miksi näin on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!571701Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r1311353Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka701231La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta
La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt10826- 62785
- 69681
Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa
Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko38512- 36467
- 45466
- 52442