Kysyisinki vähän mitä laki sanoo Jos aloittaisi rakentamaan "suorasta"(tälläi kuvitteellisesti), ja ei ole alan koulutusta, mutta kokemusta jonkin verran, niin mitä saa tehdä ja mitä ei, tietysti sähkötyöt ja varmaan putkityötkin?, entä mitä henkilöitä vaaditaan ns.vastuu asioissa ja voiko itse olla jonkin asteen vastaava? Ja mitä lupia vaaditaan ja niihin vaadittavia henkilöitä..
Mitä saan tehdä?
7
228
Vastaukset
- oman talonsa herra
pätevät mesut täytyy olla. muuten ei rakennuslupa heltiä. toki voi itse tehdä moniakin työvaiheita.
- nnnnnnn
Minkälaiset henkilöt vaaditaan siihen rakennuslupaan?, entä saako tavallinen pulliainen tehdä esim.rungon, perustukset?..yms
- jgwu
riippuu vähän kohteesta. rakennusalan koulutus vähintään vaaditaan. pulliainen voi tehdä monenlaistakin kunhan ammattilainen on suunnitellut ja toinen ammattilainen vahtii että homma menee suunnitelmien mukaan.
- nnnnnnn
Eli periaatteesssa pitää olla siis rakennuspuolen ammattitutkinto?
Mitäs, kun aikoinaan tehtiin noita talkoo/hartialainalla luulen, että ei kaikilla ollut tutkintoo...
Niin mitä sen vastaavan mesun lisäksi tarvitaan rakennuslupaan?
- 9+2
Omakotityömaalla voi suorittaa ilman mitään virallisia pätevyyksiä valtaosan suorittavasta työstä. Rakennusvalvontaviranomainen hyväksyy kohteeseen vastuulliset työnjohtajat sekä pääsuunnittelijan, mutta nuohan ei suorita työtä kohteessa vaan valvovat työn suoritusta. Eli jonkinasteisia pätevyysvaatimuksia seuraaviin kohdistuu:
* pääsuunnittelija
* vastaava työnjohtaja
* KVV-vastaava
* sähköturvallisuuspöytäkirjan laatija
Muistaakseni edes ilmamäärien mittajan, iv-melumittajan ja vespuolen painekokeen suorittajalla ei ole virallisia pätevyysvaatimuksia, mutta ihan selkeästi nuo kuitenkin vaativat ammattitaitoa ja -laitteistoa, joten ne on parempi suosiolla jättää ammattilaisille. Myös sähkötyöt sekä ainakin painevesijärjestelmien kytkennät kannattaa teettää ammattilaisilla, sillä ne samat ammattilaiset on yleensä nuo tarkistuksen tekijät - ilman ammattitekijöitä voi tarkastukset olla tiukassa.- bvcz
onko vesieristystyöt vastuuhenkilölle kuuluva työ?
- jgwu
Tarkoitin tietenkin että suunnittelijoilla ja vastaavalla täytyy olla asianmukainen koulutus ja vaativammissa hankkeissa myös kokemusta. sitten se pulliainen eli kouluttamaton henkilö voi tehdä kaikkea mihin kykenee. ammattitutkintoa ei siis tarvita. toki sähkö ja lvi -hommat on erikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1115785Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323877- 823322
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182936Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2481980Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871953- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81676Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui381665Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu861513