Nyt on sellainen tilanne, että pitäisi valita ... 
a) Fortum 
b) Vattenfall
c) joku muu mikä?
... pariksi kompastukseksi tulee kulutuksenseuran tjsp online palvelun kattavuus.
Kummalla on "parempi" kulutuksenseuranta systeemi vai onko joku kolmas jolta voisi harkita ? 
Kokemuksia Online palveluista otetaan vastaan
Miten seuranta toimii EI Fortumin / Vattenfallin siirtoverkossa?
Tattis vastauksista.
Kumpi? Fortum / Vattenfall / joku muu?
23
13430
Vastaukset
- et sillei heiEt voi valita tuota verkonhaltijaa, se on se mikä piuhat asuntoosi omistaa. Kulutuksen seuranta tulee verkonomistajalta, ei sieltä mistä sähkösi ostat. 
- Kas tällä tavallaVattenfall Verkko Oy:tä ei ole ollut olemassa enää pariin vuoteen, se myytiin ja on nykyisin ihan suomalaisessa omistuksessa, nimeltään Elenia Verkko Oy. www.elenia.fi 
 Verkkoyhtiö on se, mikä kyseisen kiinteistön alueella on, sitä et voi valita.
 Myyntiyhtiöksi voit valita minkä haluat, tuolla on kymmeniä eri vaihtoehtoja. Myyntiyhtyön vaihto ei vaikuta verkon toimintaan millään tavalla. Verkkoyhtiö huolehtii verkosta aina, olipa myyntiyhtiö mikä tahansa. www.energiamarkkinavirasto.fi
 Ota tuolta vaikka 5 sulle halvinta firmaa, googlaa kaikki ja valitse mieluisin. Valitse myös se, haluatko määräaikaisen sopparin, toistaiseksi voimassa olevan (3kk-24kk), vai kenties pörssi/Spot-hintaisen sopparin...- Kas tällä tavallaNiin ja se mittari kuuluu myös verkkoyhtiön omistukseen & hallintaan, ei myyntiyhtiön. Verkkoyhtiö vaan ilmottaa tiedot myyntiyhtiölle, joka sitten laskuttaa verkkoyhtiön ilmottamien tietojen mukaisesti. 
- sahkoooKas tällä tavalla kirjoitti:Niin ja se mittari kuuluu myös verkkoyhtiön omistukseen & hallintaan, ei myyntiyhtiön. Verkkoyhtiö vaan ilmottaa tiedot myyntiyhtiölle, joka sitten laskuttaa verkkoyhtiön ilmottamien tietojen mukaisesti. niin pointtihan viestiketjussa on että kummalla on parempi seuranta onlinepalvelussa. ja kuinka nopeasti tieto päivittyy 'omille' sivuille. 
- 230Vsahkooo kirjoitti:niin pointtihan viestiketjussa on että kummalla on parempi seuranta onlinepalvelussa. ja kuinka nopeasti tieto päivittyy 'omille' sivuille. " kummalla on parempi seuranta " 
 > Sillä tiedolla ei ole kovin suurta merkitystä. Jos asut Fortumin alueella, sinulle tulee Fortumin online-palvelu. Jos asut muualla, tulee sinulle sen alueen online-palvelu.
 " kuinka nopeasti tieto päivittyy 'omille' sivuille. "
 > meidän yhtiössä kerran vuorokaudessa - noista kahdesta mainitusta yrityksestä ei tietoa.
- Verkkoverkkoverkkosahkooo kirjoitti:niin pointtihan viestiketjussa on että kummalla on parempi seuranta onlinepalvelussa. ja kuinka nopeasti tieto päivittyy 'omille' sivuille. Kuten jo sanottu, niin verkkoyhtiötä et voi valita ja verkkoyhtiö on se firma, jonka omistuksessa, hallinnassa ja vastuulla mittari on. Onlinepalvelu kuuluu just oleellisena osana etäluettavaa mittaria, eli on siis VERKKOYHTIÖN juttu. Minkä verkon alueella se talo on, sehän tässä nyt ratkasee asian, eikä suinkaan myyntiyhtiö... 
- sahkoooaVerkkoverkkoverkko kirjoitti:Kuten jo sanottu, niin verkkoyhtiötä et voi valita ja verkkoyhtiö on se firma, jonka omistuksessa, hallinnassa ja vastuulla mittari on. Onlinepalvelu kuuluu just oleellisena osana etäluettavaa mittaria, eli on siis VERKKOYHTIÖN juttu. Minkä verkon alueella se talo on, sehän tässä nyt ratkasee asian, eikä suinkaan myyntiyhtiö... näkyykö kulutus online vattenfallin tai fortumin palvelussa ja millä viiveellä. 
- 230Vsahkoooa kirjoitti:näkyykö kulutus online vattenfallin tai fortumin palvelussa ja millä viiveellä. kyllä 
- No tuotanoinsahkoooa kirjoitti:näkyykö kulutus online vattenfallin tai fortumin palvelussa ja millä viiveellä. Vattenfallilla ei ole olemassa verkkoyhtiötä Suomessa, tarkoitat varmaan Elenia Verkkoa? Eikös Fortumistakin ollut jotain kauppajuttuja tässä taannoin... vieläkö se verkkoyhtiö on Fortum, vai joku muu nykyään. 
 Elenian verkossa ainakin nettiseurannassa kulutukset tulee muistaakseni vuorokauden viiveellä. Muista en tiedä, mut oletettavasti samaa luokkaa. Eiköhän sun nyt kuitenkin kannattais ihan oikeasti ottaa selvää, MINKÄ VERKKOYHTIÖN ALUEELLA TUO TALO OIKEIN ON, eikä turhaan kuluttaa energiaa "paremmuuksien miettimiseen", kun se verkkoyhtiö on mikä on, eikä muuksi muutu kuin asuinpaikkaa vaihtamalla toisen verkkoyhtiön alueelle. Joskus oikeasti ihmettelen, miten tietämättömiä omakotitaloa ostavat ihmiset on, ei edes tällaisia perusjuttuja hahmoteta - huhhuh...
 
- Ihme_Ja-KummaKumman suuria eroja ihan saman yhtiön sisälläkin eri hinnoitteluperusteilla. Esim. Oulun Sähkönmyynnillä sama Varmavirta 4.92 spot-hinnalla ja 7.56 jatkuva soppari... 5.95 kvartaalihinnoittelulla. - HohhoijjaaaNiinpätiniin... ja suurin osa Oulun Sähkönmyynnin asiakkaista maksaa sitä kalleinta hintaa... Miksi? Koska ei muka kannata vaihtaa, näin on aina ollut, se vaihtaminen on niin vaikeaakin... 
 www.energiamarkkinavirasto.fi
 
- LaskemaanLisäksi kannattaa vertailla etuja. Esim. omakotiliiton jäsen niin saa alennusta Vantaan Energialta ja saa myös S-bonusta. 
- jokke-pappa0Online-palvelut toimivat myös myyntiyhtiön sivustoilla. 
 Mikäli sinulla on siis siirto toisella ja myynti toisella yhtiöllä voit seurata kulutustasi online-palvelussa molempien yhtiöiden sivuilta.
 Oletettavasti verkkoyhtiön tiedot päivittyvät nopeammin, sillä myyntiyhtiön täytyy odottaa verkon kulutusilmoituksia.
 Itsellä kokemuksia Fortumin sekä Helenin online-palveluista, molemmat toimivat moitteettomasti, mutta Fortumin Valpas -palvelu ehkä hieman selkeämpi. Tämä tosin mielipideasia.
- pk1983onko fortum ja elenia nykyään yhtä "samaa" lafkaa? - 4 firmaaEi. Fortum sähkönmyynti Oy on oma erillinen firma, samoin Fortum sähkönsiirto Oy (joka tosin on nyt uudessa omistuksessa), samoin Vattenfall sähkönmyynti Oy, ja vielä Elenia verkko Oy.. kaikki 4 siis on erillisiä yhtiöitä, 2 verkkoyhtiötä ja 2 sähkönmyyntiyhtiötä 
 
- Sähköä halvallaHei, 
 Itselläni on Loiste, entinen E.ON ja hyvin toimii :)- ArckaVattenfallilla aivan alkeellista asiakaspalvelua, henkilökunta aivan kuutamolta. Ei löydy mihinkään vastauksia eikä pystyvän sanomaan asiasta mitään. Nimittäin sottivat ja yrittivät solmia kanssani sähkösopimuksen, sanoin että tällä hetkellä en tarvitse teidän sähköverkoa. Yritti väkisin myydä ja pakottaa ottamaan uutta sopimusta. Kieltäydyin ja sanoin että en tarvitse. Siitä huolimatta lähettivät sopimusvahvistuksen jossa oli meikäläisen asiakastietoja. Täysin petos yhtiö, pelkkää kusetusta ja huijausta. Asiasta soitin ja haluaisin sanoa että tämmönen tapahtunut ja haluaisin kysyä kenen luvalla on tehty sopimis. Henkilökunta ei kommentoinut asiaa eikä halunnut ottaa kantaa asiaan. Aivan kusetusta koko heidän liikeideansa! 
 
- TurhaaturhuuttaSillä online- palvelulla ei tee niin mitään, sähköä kuluu mikä kuluu, sen näkee laskuista ja se pitää maksaa. Miksi rasittaa itseään ja täyttää elämänsä turhilla "palveluilla"? 
- Tytti991Lumo Energia ja Helen mielestäni parhaat :) 
- SuosiPaikallistaParas on halvin ja halvin on paras. 
 Sähköä joku kuluu tai sitten ei -- siihen ei mitkään raportointi tai online mittaukset tee mitään eroa. Jos paikallinen energiayhtiö on kilpailukykyinen suosi sitä - rahat jäävät hyvällä tuurilla omalle alueelle. Kaikki ne yhtiöt joilla ei ole omaa tuotantoa ovat pelkkiä parasiittejä joita kannattaa vältellä. Vihon viimeisiä ovat ne jotka häiriköivät markkinoitikiellosta huolimatta soittelemalla samaan kastiin kuuluvat markettien aloissa olevat "sähkökauppiaat" joista ei meinaa päästä millään eroon, ei kiitos.
- vielävirtaasähköNo jos hintaa katsoo, niin joku muu http://bit.ly/sahkon-kilpailutusohje , eli kilpailuttamalla se selviää hinta ja muut ehdot. Määräaikaiset sopimukset ovat edullisimpia. 
- Ei_enääÄlää nyt ikinä ottako Vattenfallilta mitään... kaikkein kallis hinta, puhelinmyyjät laittelee omistaan jatkosopimuksia max hinnalla, vaikka jatkosta kieltäydytty, irtisanomisia ei uskota, irtisanomisiset on tehty mahdollisimman vaikeiksi, nettisivujen omiin irtisanomislomakkeisiin ei vastata, muiden yhtiöiden kanssa solmitut sopimukset viivästyvät näistä Vattenfallin sekoiluista ja asiakaspalvelu epäystävällistä. Ei moro, mikä pakkomyyntivirasto... - intheairJaa...itsellä ei koskaan mitään ongelma Vattenfallin kanssa. Irtisanominen ja myyjän vaihto hoituivat mallikkaasti eikä asiakaspalvelussakaan moittimista. Asiakkaana olen ollut vuosia eripituisia jaksoja. 
 
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset424955
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut183666
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693453
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1012818
- SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensaSDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862690
- IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k302640
- Anteeksi TAamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa161743
- En mä tahallani ole näin hankala.Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161586
- Harmittaako mies, että yhteys katkesi?Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?2011458
- 1521331