Onko jo myöhistä aloittaa?

okjhu

Olen nyt 30v mies, ja olen ajatellut, että vieläköhän olisi mahdollista oppia laskettelemaan tällä iällä, vai olisiko se pitänyt opetella jo alle kouluikäisenä, ja se olisi näin ollen nyt jo myöhäistä? Lasketteluni ovat elämäni aikana jääneet ihan muutamaan kertaan jolloin olen yrittänyt opetella sitä. Niinä kertoina lasketteluni on ollut aika vaivalloista ja kaatuillut olen siellä rinteessä, joten olenkin sitten ajatellut, että oppisinkohan enään lasketteleen, mutta toiveita olen myös elätellyt, että ehkä oppisin, kun tarpeeksi kauan harjoittelisin. Eihän sitä ihan muutamilla kerroilla heti opi.

Kun ihmiset niin paljon laskettelevat, niin tunnen alemmuutta siitä, kun en itse kyseistä lajia harrasta, ja siitä kun taitoni siinä on aika huono. Harmi kun ei ole sellaisia kavereitakaan, jotka laskettelisivat, niin voisi niiden matkassa opetella. Myös lajin kalleuskin on yksi mikä on hidastanut aloittamista. Joutuisin vuokraamaan välineet ja siihen vielä hissilippukin ja matkustaminen lähimmällekin laskettelupaikalle kotipaikkakunnaltani, muodostaisi aikamoisen menoerän. Kaikesta huolimatta haluaisin oppia vielä kunnolla laskettelemaan, ja en usko että se vielä myöhäistä olisi, vai mitä mieltä olette?

7

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mäkeen vaan!

      No ei sitten ollenkaan liian myöhäistä! Itse aloitin 35 vuoden hujakoilla, ja hyvin lähti liikkeelle. Kolmisen vuotta myöhemmin vaihdoin lumilautaan (siis senkin kanssa alkoi ihan alkeista) ja hyvin sujuu. Nyt on ikää mittarissa 44 v. ja vauhti sen kun kasvaa :)

      Kannattaa aloittaa homma oikean hiihdonopettajan avustuksella, sillä konstilla saa perusteet kuntoon heti startissa ja homma alkaa sujua jo muutaman laskukerran jälkeen.

      Tähän aikaan vuodesta saa käytettyjä välineitä (netistä ja laskettelukeskusten vuokraamoista) halvalla, eli senkin suhteen voi säästää helposti satasia.

      • 52-laskettelija

        Itte laitoin 45-vuotiaana eka kertaa laskettelusukset jalkaan ja se oli menoa. Nyt laskettelen 2-3 viikossa ja käyn Rukalla keväisin. Todella hieno laji vaikkakin vähän kallis. Tietysti jos vertaa baari reissuihin niin on todella halpa harrastus.
        Rohkeesti vaan mäkeen.


    • Yli30

      Ei onnistu enää. Pitää aloitaa viiemistään 12v iässä.

    • suks33

      Kaikki suomalaiset osaavat lasketella ja laskea alas mäkeä. Osaamattomat ovat kuolleet ajat sitten. Iällä, kunnolla, painolla ei ole merkitystä. Aloita vain hitaasti, sitten sun elimisto muistaa mihin se oli suunniteltu alunperin. Suurin oppi minusta olisi peppu ulos ja pää pystyssä :) Onnea itsetutkimusmatkaan!

    • Sukset jalkaan vain.

      Koskaan ei ole myöhäistä aloittaa laskettelua. Itse olen 11 vuotias ja lasketellut 8 vuotta. Sukset jalkaan ja mäkeen vain. Itselleni laskettelu on kuin elämä ja en koskaan haluaisi lopettaa laskettelua. En tiedä mitä vinkkejä antaisin mutta omasta mielestäni kannattaisi astua mäkeen ensimmäisen kerran hiihdon-opettajan matkassa. Huomaa tämä on vain oma mielipiteeni. Onnea rinteeseen :)

    • aska

      Lumilautailun aloittaa monet juuri 30 vuotiaina. Se on sopiva ikä siihen.

    • antaa palaa

      Olin yli 50 v, kun ensimmäistä kertaa eläissäni laitoin laskettelusukset jalkaani.
      Alussa joutui keskittymään pelkästään pystyssä pysymiseeni ja jalat kipeytyivät., Pkkuhiljaa alkoi laskettelu tuntua ihan kivalta ja vauhdin hurmastakin nautti, kun taitoa tuli lisää. Hanki(tai vuokraa) vaan välineet ja eiku menox

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe