Työmarkkinatuki opiskelijalle?

Opiskelija_Helsingis

Olisin kysynyt neuvoa Kela-asioissa. Opiskelen Helsingissä ja minulle on myönnetty opintotuki.

Kesällä opintotukea ei kuitenkaan tule. Asun Helsingissä vuokralla ja haluaisin pitää asunnon kesän yli. Tuloja ei kuitenkaan ole kesän aikana, joten voinko saada työmarkkinatukea kesällä, vaikka olen opiskelija.

1

1148

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkilinkki

"Opiskelija, joka jatkaa syksyllä samoja opintoja, ei voi saada työttömyysturvaa tai yleistä asumistukea loma-aikana, vaikka hän ei saisi kesäopintotukea. -- Opiskelija ei voi saada kesän ajalta työttömyysturvaa tai yleistä asumistukea, ellei hän ole päättänyt opintojaan." (kela.fi)

1) hae vielä kesätöitä (mol.fi:ssä Helsingissä auki 246 kesätyöpaikkaa, esim. siivooja, feissari, puhelinmyyjä, jos et muuta keksi tai muuhun pääse>saat edes jotain työkokemusta CV:hen ja palkka on varmasti isompi kuin opintotuki)
      2) jos mitään ei kuulu töiden osalta, tutustu avoimen/kesäyliopiston tarjontaan: HY:ssä tarjolla yli 300 kurssia kesäksi. Jos ei "oman alan" opintoja tarjolla, suorita esim. pakolliset kieliopinnot/viestinnät tms. ja jotain muuta pientä yht. 15op edestä niin saat opintotuen kesäkuukausille.
      3) hae toimeentulotukea (jota et todennäköisesti saa, ellet ole ottanut lainaa)
      4) hae opintolainaa, ellet ole sitä jo hakenut (kuluvan lukuvuoden lainat voi nostaa takautuvasti, kunhan haet sitä tarpeeksi ajoissa, muistaakseni kesä/heinäkuuhun mennessä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2250
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      67
      861
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      825
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      22
      822
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      535
      756
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      80
      677
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      650
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      600
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe