Työmarkkinatuki opiskelijalle?

Opiskelija_Helsingis

Olisin kysynyt neuvoa Kela-asioissa. Opiskelen Helsingissä ja minulle on myönnetty opintotuki.

Kesällä opintotukea ei kuitenkaan tule. Asun Helsingissä vuokralla ja haluaisin pitää asunnon kesän yli. Tuloja ei kuitenkaan ole kesän aikana, joten voinko saada työmarkkinatukea kesällä, vaikka olen opiskelija.

1

1142

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkilinkki

"Opiskelija, joka jatkaa syksyllä samoja opintoja, ei voi saada työttömyysturvaa tai yleistä asumistukea loma-aikana, vaikka hän ei saisi kesäopintotukea. -- Opiskelija ei voi saada kesän ajalta työttömyysturvaa tai yleistä asumistukea, ellei hän ole päättänyt opintojaan." (kela.fi)

1) hae vielä kesätöitä (mol.fi:ssä Helsingissä auki 246 kesätyöpaikkaa, esim. siivooja, feissari, puhelinmyyjä, jos et muuta keksi tai muuhun pääse>saat edes jotain työkokemusta CV:hen ja palkka on varmasti isompi kuin opintotuki)
      2) jos mitään ei kuulu töiden osalta, tutustu avoimen/kesäyliopiston tarjontaan: HY:ssä tarjolla yli 300 kurssia kesäksi. Jos ei "oman alan" opintoja tarjolla, suorita esim. pakolliset kieliopinnot/viestinnät tms. ja jotain muuta pientä yht. 15op edestä niin saat opintotuen kesäkuukausille.
      3) hae toimeentulotukea (jota et todennäköisesti saa, ellet ole ottanut lainaa)
      4) hae opintolainaa, ellet ole sitä jo hakenut (kuluvan lukuvuoden lainat voi nostaa takautuvasti, kunhan haet sitä tarpeeksi ajoissa, muistaakseni kesä/heinäkuuhun mennessä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Metsamanin muru kissa kuollut

Nyt siellä surraan muru kissaa päivä tolkulla,vaikka muuten ei oo välittänyt mitenkään siitä,kun joka videolla vaan mars
      Tuusniemi
      148
      2331
    2. Kysymys

Pystyisitkö tutustuu kaverina tai alkaa parisuhteeseen skitsofreenikon kanssa? T.Skitosoaffektiivinen (parantunut) Ois
      Sinkut
      236
      957
    3. Joko seuraava hallitus uskaltaa puuttua 7,5 viikon vuosilomiin

Onhan se törkeää eriarvoisuutta ja verovarojen törkeää tuhlausta.
      Maailman menoa
      154
      950
    4. Lähdetkö kanssani

syömään joskus😘
      Ikävä
      78
      913
    5. 65
      902
    6. Mitä haluaisit kysyä

kaivatultasi juuri nyt?
      Ikävä
      117
      899
    7. Töysä otsikoissa

Töysässä takavarikoitu kaksi luvallista käsiasetta ammuskelun jälkeen!Näin media uutisoi!
      Alavus
      39
      878
    8. Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!

En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su
      Ikävä
      47
      767
    9. Tapailtaisko nainen

Meidän kotien puolessavälissä suunnilleen, vähä niinku salaa. Siinä on yks kiva paikka joka sopis hyvin. Mieheltä
      Ikävä
      70
      725
    10. Olisitko valmis lähitulevaisuudessa

Kohtaamaan minut mies?
      Ikävä
      71
      591
    Aihe