Kylmäsavustus

Savustuttaa!

Hei,

löysin vanhoista keskusteluista pari ketjua, joissa puhuttiin kalan kylmäsavustuksesta. Voitaiskos nyt sesongin alkaessa päivittää kokemuksia?

Ostin viime vuonna sen kanttikertaakantti-savustusristikon ja olen monta kertaa saanut sen avulla (ja sen puruilla) ihan maukasta kylmäsavulohta. Astiana on joskus ammoin sitten ostamani käyttämätön ison pallogrillin kupu.

Kalana olen käyttänyt kevyesti ennen suolaamaani lohta (kirjolohta sekä norjalaista lohta), jonka olen huolellisesti kuivannut ja asettanut pallogrillin ritilälle. Savustusristikko on pallogrillin pohjalla ja palon tarvitsema happi tulee grillin pienimmistä säädöistä.

Prosessi on vienyt noin puoli vuorokautta, ja tulokset ovat olleet mielestäni erinomaisia. Jopa pakastamisenkin jälkeen kirjolohi on mennyt vieraille kaupaksi kunniamaininnoin.

Haluaisin nyt kuulla kokemuksia, lisäkommentteja ja parannusehdotuksia. Olen myös kiinnostunut lihan kylmäsavustuksesta, pientä kokemusta on minulla siitäkin.

15

5572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnolla tehty

      Joo, ei tule kunnollista tuossa ajassa, aivan turaamista sun hommat.
      Osta ensin kunnon kylmäkaappi ja sitten savustinelementti ja rakenna savubriketin syöttölaite, joka tuuppaa vastuksen päälle uuden briketin puolen tunnin välein.
      Sitten vaan ostat 20-30 kiloa lohta ja suolaat niitä vuorokauden, kuivaat ja asettelet ritilähyllyille. Savustin päälle ja vuorokauden jälkeen alkaa olla syötävässä kunnossa.
      Sitten vakumoit fileet ja annat olla paripäivää, jolloin savunmaku on kunnolla tasaantunut. Kun olet syönyt satsin, niin savustat uuden ja syöt.
      Hyväähän se on, mutta aika nopeasti kyllästyy. Jos syö vähemmän, niin kannattaa ostaa kaupasta, koska se on useinmiten myös parempaa.

      • Savustuttaa.

        Kiitos kannustavasta kritiikistä, mutta en ryhdy sinun tavallasi käsittelemään ja varastoimaan yhdellä kertaa 30 kiloa lohta. Eivät taida viimeiset pussilliset olla enää syömäkelpoisia.

        Onko muita minun kaltaisiani "turaajia", joilla on paskavälineet ja jotka eivät muutenkaan osaa eivätkä ymmärrä mitään, mutta jotka kaikesta kannustuksesta huolimatta savustavat? Olisi mukava kuulla kokemuksia.


    • kunnolla tehty

      Nähtävästi et mitään ymmärrä myöskään vakumoinnista. kylmäsavustettu file säilyy sopivassa lämpötilassa vakumoituna hyvinkin pitkään.
      Kustannuksia tasataksesi voit myös myydä vakumoitua tuotetta, joten tuollainen 30 kiloa on vain koe-erä.
      Taitaa se talouspuolikin olla sulla ihan outoa, vähän kun Arhinmäellä kehysriihessä.

      • Anonyymi

        Tyhmä


    • Savu_Ukko

      Taitaa tämä kalapalsta olla joillekin kovin arka asia. Jos nimimerkki "Savustuttaa" olet saanut vehkeilläsi aikaan hyvää kylmäsavulohta, kannattaa koittaa muitakin kaloja. Silakkafileitä pihvien tapaan aseyeltuna tulee hyvää. Hauki on upeaa, jos ei vierasta sen voimakasta makua. Naudanpaisti onnistuu paloiksi leikattuna hyvin, ja perus Oltermanni on kylmäsavustettuna mahtavan makuista savujuustoa.
      Itse en ole kylmäsavustanut, mutta seurannut kaverini touhuja vierestä. Lämpötilan säätöön voi kehitellä omia niksejä. Lämpömittari on siinä oiva apulainen. Jotkut tykkäävät savustaa pitkään ja kuivaksi, toiset taa jättävät esim. kalan vähän meheväksi, jolloin riittää lyhyempikin savustus. Eli mainitsemasi puoli vuorokautta riittää tällöin hyvin.
      Itselläni on kylmäsavuvirityksen suunnitelma paperilla ja pystyttänen sen mökille tulevana kesänä. En aio perustaa tukkukauppaa sen oheen, vaan teen hommaa huvikseni ja kotitarpeiksi. Kokeile, oivalla ja tee herkkuja!!!

      • Savustuttaa yhä!

        Hei Savu-Ukko,

        ja kiitoksia vastauksestasi. Olen lämminsavustanut sekä omaani että muiden pyytämää ja myös ostamaani kalaa mökillä jo kymmeniä vuosia mitä erilaisimmilla virityksillä, joten en piittaa tuon turaajaksi minua naisihmistä sanovan äijänkäppänän nimittelyistä pätkääkään. Kalasta se ei tiedä edes puoliakaan siitä mitä minä :)

        Olen lämminsavustanut vuosikymmenien aikana myös lahnaa, haukea, ahventa, nautaa, broileria ja monta muutakin raaka-ainetta. Hyvää tulee.

        Olen nyt kylmäsavustanut kahden kylmäsesongin ajan pieniä lohifilepaloja ja mielestäni olen saanut ihan mukavan makuista tavaraa.

        Kokeilin myös viime syksynä mainitsemaasi nautaa eli matalaksi tasoitettua ulkofilettä. Se oli uskomattoman hyvää, maustamiseen riitti kevytsuolaus eikä muuta.

        Suolan kanssa olen yleensäkin varovainen, sillä liika suola tuhoaa mielestäni raaka-aineen oman maun. Mieluummin siis kosteampaa kuin liikasuolattua kalaakin, sillä en tarvitse maailmanloppuun saakka riittäviä varastoja.

        Lämpömittaria minulla ei toistaiseksi ole ollut, mutta ulkolämpötila on savustukseni aikana ollut viileä (yön yli), savustusaika lyhyt ja määrät niin pieniä, että kala tms. ei ennätä edes aloittaa pilaantumista.

        Juuston savustaminen on mainio vihjeesi, sitä aion kokeilla. En minäkään aio ryhtyä kalan jälleenmyyjäksi, vaan teen ihan kotitarpeikseni.

        Voisit päivittää rakennustyösi kokemuksia, minä ainakin olisin kiinnostunut niistä, ja viimeistään sitten savustustuloksistasi! Palataan!


    • oikea savustaja

      Kyllä tuo "kunnolla tehty" on oikeassa, tuollaisella mökkisavustuksella saadaa mitä saadaan. Jos asia kiinnostaa pitäisi siihen keskittyä kunnolla, ei tule hyvää noilla paragraafeilla.
      Savun lämpö on oltava alle 20c ja savustusaika mielellään silloin yli vrk. Ilman jäähdytystä nousee lämpötila liian korkeaksi, eikä kala säily juuri mitään. Savustus oikein tehtynä kun on vanhanajan säilytysmuoto, tuóllalailla vain pilataan hyvä tuote.
      Noin tehtynä ei pystytä edes kokonaista filettä savustamaan, vaan se joudutaan siivuttamaan ohuiksi suikaleiksi ja sitten kuivuu kempuraksi. Sana säälittävä istuu tuohon erinomaisesti.
      Luulisi ihmisen oppivan virheistään ja kehittävän systeemejään, että pallogrillissä kylmäsavustetaan ! Ei sellainen mitään oikeeta kylmäsavustusta ole. Ei tuollaisesta juuri keskustelua saa aikaan, kun ei systeemeissä ole keskusteltavaa.
      Paras olisi koittaa oppia niiltä, jotka asian osaavat.

    • kunnolla tehty

      Oikean savustajan kehittämät saubriketit ovat kyllä oiva keksintö harrastaja savustajallekin. Pitkäkuitunen kollageeni sidosaineena nuo lätkälimpun kokoiset leppäpuru puristeet ovat oiva savuntuottajana.
      Hänen "savumökkinsä" lecaharkoista muurattu lattiapinnaltaan 4 x 4 metrin koppi on ideaalin kokoinen, niin kylmä- kuin lämminsavustuksellekin. Oikea savustaja onkin ammattilainen ja tuo savun jäähdytys vesivaipan läpi kulkevassa savuputkessa toimii erinomaisesti. Savun jäähdytyshän on homman A ja O.
      Lihan ja kalan savustamisella on kaksi tarkoitusta. Ensinnäkin sillä saadaan ruoka säilymään pitempään. Toiseksi savu antaa useimpia mielyttävän maun.
      Savustustapoja on kaksi, hyvinkin erilaisen tuloksen tuottavaa tapaa. Lämminsavustus ja kylmäsavustus.
      Lämminsavustus ei oikestaan ole säilöbntämenetelmä. Siinä savu on niin lämmintä, että liha tai kala kypsyy.
      Kylmäsavustuksessa savu sensijaan on niin viileää, että savustettavan ruokatavaran pinta desifioituu. Savulla on kyky tuhota bakteereja ja sieniä ja estää niiden kehittymistä.
      Kasvisaineen palaessa muodostuu savua, joka sisältää satoja kemiallisia aineita ja jossa on sekä kaasuja että pienhiukkasia, toisin sanoen nokea.
      Useimmat kaasut reagoivat helposti kemiallisesti muiden aineiden kanssa. Joitakin kaasuja muodostuu vasta korkeassa lämpötilassa, toisia taas alhaisessa.
      Eri kaasuilla on myös eri höyrystymislämpötilat, samoin koostumus, ominaisuudet, maku ja sisältö. Joissakin on ei-toivottuja terva-aineita, jotkin sisältävät maku- ja aromiaineita, kun taas jotkin vaikuttavat säilövästi.
      Terva-aineita sisältävät kaasut ovat terveydelle vaarallisia ja niitä täytyy välttää.
      Osa kaasuista taas on toivottuja ja niitä yritämme hyödyntää.
      Eli savustajan pitää tietää lämpötilat, missä mitäkin muodostuu ja on myös kyettävä todentamaan nämä asiat. Anturit jotka mittaavat lämpöä, koskteutta ja ilmankiertoa ovat oleellisia kun halutaan onnistunut ja hyvänlaatuinen tuote.
      Voiko kotikonsteilla päästä tähän ?
      Ei toki kaupallisen tuotteen asteelle, sellaiseen tulokseen joka on aina toistettavissa, koska prossessin mittaus on sattumanvaraista. Mutta jos on perehtynyt kunnolla ja satsannut hiukan vehkeisiin, niin kelvolliseen lopputulokseen voi päästä.

      Tutkimusten mukaan savu sisältää eniten maku- tai aromiaineita ja säilöviä aineita silloin, kun se muodostuu 300-400 asteessa. Tällöin on myös terva.aineiden pitoisuus pieni. Tämä vastaa ihmisten kokemuksia kautta aikojen. Tällaiseen lämpötilaan päästään, kun sahanpuru tai mistä savu kehitetäänkin, ainoastaan hehkuu eikä pala. Tämä onnistuu kun päälle ruiskutetaan vettä.
      Savun laatu riippuu myös siitä, mistä se tehdään.
      Kun savu saavuttaa lihan tai kalan, sen on oltava viileää, ei yli 20 asteista ja myös kosteaa. Kosteus tulee kaupantekijäiseksi kun hiilokselle ripotellaan vettä kaiken aikaa. Vesihöyry huolehtii "hyvän savun" kuljettamisesta, kun taas ei-toivotut aineet tarttuvat savuhormiin njokena ja tervana. Hyvässä savuhormissa onkin vähintään rosoinen sisäpinta. Parhaat kylmäsavuhormit omaavat "nokilaippoja" joihin terva ja noki tarttuvat kun savu on sopivan kosteaa.
      Ilman vesivaippaa oleva savuhormi on oltava 5-6 metriä pitkä. Sen on paras olla maahan kaivettuna, että savu jäähtyy kunnolla. Tulipesänä esim. vanha saunakiuas on hyvä ja helppo kontroloida savuaineen sopivaa paloa.
      Itse savustusastia on toki makuasia, mutta kovin pieni "potta" on toki toimivuudeltaa heikko. Paras on savustusmökki.
      Nykyiset sähköllä toimivat savustuselementit toimivat miten kuten, kun niitä käytetään kylmentävän savutilan kanssa, eli jääkaapin tai pakastimen. Ilman näitä ei savun lämpöä pystytä kunnolla kontroloimaan. Jäädytetyt isot limpsapullot toimivat toki pienissä savuastioissa, mutta homassa on silloin enemmän yritystä, kuin onnistumisia.
      Kylmäsavustettu kala säilyy vakuumissa viileässä noin 4-6 viikkoa. Lämminsavustettu kala jääkaapissa max.3 päivää.
      Pakastimessa kylmäsavustettu vakumoitu kala lohi säilyy 3-4 kuukautta. kuten myös vaikka lahna, joka on erittäin rasvainen kala.
      Ravaton kala säilyy pakastimessa samoilla paragrafeilla tuplaten.

      • Nikoda

        http://www.savustintukku.fi/Kylmasavu.html ,tuollaisella minä kylmäsavustan.
        Suolaus 12-24h,kuivaus ja savustus 12h.
        Onnistuu myös kesäöisin ja talvella kun laittaa hehkulampun pönttöön.
        Pöntössä on hyvä olla reijät, mistä kosteus pääsee pois. Olen myös virittänyt tietokonetuulettimen pönttöön, mikä nopeuttaa kuivumista.
        Meillä ollaan tykätty näistä pienistä eristä joita olen kylmäsavustanut silloin tällöin.


      • Savustuttaa
        Nikoda kirjoitti:

        http://www.savustintukku.fi/Kylmasavu.html ,tuollaisella minä kylmäsavustan.
        Suolaus 12-24h,kuivaus ja savustus 12h.
        Onnistuu myös kesäöisin ja talvella kun laittaa hehkulampun pönttöön.
        Pöntössä on hyvä olla reijät, mistä kosteus pääsee pois. Olen myös virittänyt tietokonetuulettimen pönttöön, mikä nopeuttaa kuivumista.
        Meillä ollaan tykätty näistä pienistä eristä joita olen kylmäsavustanut silloin tällöin.

        Hei Nikoda,

        Juuri tuosta savustuslaitteesta ja sen käyttökokeiluista tämän keskustelun aloittaessani kerroin.

        Sain sen jälkeen kuulla, miten typerä olen. Kalaa pitää kuulemma suolata monta päivää, sitä pitää valmistaa kymmeniä kiloja kerralla ja sitten säilyttää kuukausien ajan muovipusseissa, kuten oikeat savustajat tekevät.

        No joo, tuossa oli huumoria ihan tarpeeksi.

        Nyt öitten kylmettyä olen taas savustanut ison pallogrillin ritilällä sekä kalaa että lihaa.

        Koska olen valmistanut kylmäsavustamalla enkä läpisuolaamalla, niin kevyt max. 1-2 tunnin suolaus on ollut riittävä tuotteen paksuudesta riippuen. En suolaa tuotteita vuorokausien ajan, koska suola vetää kaiken nesteen ja maun pois tuotteesta, ja lopputulos on pelkkä suolalta maistuva pökäle.

        Olen nyt käyttänyt hyvin riiputettua naudanpaistia sekä ulko- ja sisäfilettä. Kokeiluni ovat niin paljon vielä alussa, että en voi antaa tarkempia ohjeita, mutta yhtään erää eivät vieraat ole jättäneet vielä syömättä.

        Kalasta olen käyttänyt sekä meri- että kirjolohta, ja molemmat toimivat.

        Joten tässä jatketaan taas savustusta riippumatta siitä, mitä muka paremmat osaavat ja tietävät...


      • entinen savustelija
        Savustuttaa kirjoitti:

        Hei Nikoda,

        Juuri tuosta savustuslaitteesta ja sen käyttökokeiluista tämän keskustelun aloittaessani kerroin.

        Sain sen jälkeen kuulla, miten typerä olen. Kalaa pitää kuulemma suolata monta päivää, sitä pitää valmistaa kymmeniä kiloja kerralla ja sitten säilyttää kuukausien ajan muovipusseissa, kuten oikeat savustajat tekevät.

        No joo, tuossa oli huumoria ihan tarpeeksi.

        Nyt öitten kylmettyä olen taas savustanut ison pallogrillin ritilällä sekä kalaa että lihaa.

        Koska olen valmistanut kylmäsavustamalla enkä läpisuolaamalla, niin kevyt max. 1-2 tunnin suolaus on ollut riittävä tuotteen paksuudesta riippuen. En suolaa tuotteita vuorokausien ajan, koska suola vetää kaiken nesteen ja maun pois tuotteesta, ja lopputulos on pelkkä suolalta maistuva pökäle.

        Olen nyt käyttänyt hyvin riiputettua naudanpaistia sekä ulko- ja sisäfilettä. Kokeiluni ovat niin paljon vielä alussa, että en voi antaa tarkempia ohjeita, mutta yhtään erää eivät vieraat ole jättäneet vielä syömättä.

        Kalasta olen käyttänyt sekä meri- että kirjolohta, ja molemmat toimivat.

        Joten tässä jatketaan taas savustusta riippumatta siitä, mitä muka paremmat osaavat ja tietävät...

        Parasta kun syöt äkkiä, koska oikeaa kylmäsavustusta tuo ei suinkaan ole.
        Pitää erottaa tuo ruoanlaitto tapa ja kylmäsavustus toisistaan.

        Minä käytin myös tuollaista kehikkoa ja vanhaa jääkaaappia. Kyllä sitä söi, mutta ei sitä kylmäsavustuksena voi oikeasti pitää. Sillä ei vielä saada kunnollisesti säilyvää tuotetta ja kylmäsavustushan on nimenomaan säilytystapa.
        Aika turaamista oli myös, eli aivan harrastelijan hommia vaan.
        Nykyään olen itse ulkoistanut kylmäsavustuksen ammattilaiselle, saan sitten paljon parempaa tuotetta.


      • Savustuttaa
        entinen savustelija kirjoitti:

        Parasta kun syöt äkkiä, koska oikeaa kylmäsavustusta tuo ei suinkaan ole.
        Pitää erottaa tuo ruoanlaitto tapa ja kylmäsavustus toisistaan.

        Minä käytin myös tuollaista kehikkoa ja vanhaa jääkaaappia. Kyllä sitä söi, mutta ei sitä kylmäsavustuksena voi oikeasti pitää. Sillä ei vielä saada kunnollisesti säilyvää tuotetta ja kylmäsavustushan on nimenomaan säilytystapa.
        Aika turaamista oli myös, eli aivan harrastelijan hommia vaan.
        Nykyään olen itse ulkoistanut kylmäsavustuksen ammattilaiselle, saan sitten paljon parempaa tuotetta.

        Kiitos vastauksestasi, entinen savustelija!

        Minä en harrastelijana valmista kilotolkulla kalaa/lihaa suolaa säilytettäväksi tulevia sukupolvia varten, vaan turaan (kiva sana harrastelijalle!) ja savustan ihan omaan lähikäyttööni. Kehikon antama 12-14 tuntia savussa on täysin riittävä aika. Savu, suola ja raaka-aineen oma maku ovat balanssissa, ja voin koko ajan hallita prosessin hygienisyyden.

        Ammattilaiset saavat minun puolestani savustaa kalojaan niihin muovipusseihin, joiden säilyvyysaika näyttää kaupassa olevan viikkotolkulla.

        Itse valmistamalla minun ei tarvitse pelätä listeriaa tai mitä näitä muita ruokaperäisiä myrkkyjä huonossa elintarvikevalmistuksessa ja viikkojen säilytysajoissa onkin löytynyt.

        Tämä turaaminen on ihan kivaa. Sitä paitsi osaan myös lämminsavustaa!

        Nyt alkaa kohta tuulastajien iltapimeät, ja isot lahnat ovat atraimen ulottuvilla. Pitää pistää kutsu innokkaille kalastajille!


    • kylmäsavustettu
    • P. Kotkavuori

      Ei kyllä pallogrillissä pysty lämpötilan kontrolointiin, paitsi ehkä talvella.
      Kylmäsavustuksessa ei lämpötila saa nousta lihalla juuri yli 30 asteen ja kalalla vielä alhaisemmassa lämpötilassa alkaa valkuainen kypsyä ja silloin ei ole kyse enää kylmäsavuistuksesta.
      Toki jokainen tekee niinkuin tykkää, mutta ei vaikuta kylmäsavustukselta tuollainen.
      Ei kyllä auta yöaikakaan ennen pakkasia tuossa hommassa.

    • Kärykalle

      Savustuttaa, sinulle vastyaisin

      Vanha toimiva jääkaappi on hyvä kotitarvesavustajalle. Voit sätää lämpötilan juuri sopivaksi ja lopputulos on aivan kelvollinen kunhan maltat anta savustetun kalan seistä pari päivää jotta savun maku tasoittuu. Sian kinkku leikattuna ohueksi noin 5 sentin paksuiseksi on erinomainen kylmäsavustettava. Muut kalat kuin lohi, eivät oikein ole kylmäsavustettuina isommin herkkua, senhän kertoo jo sekin että juurikaan muuta kylmäsavukalaa et löydä kaupan tiskeiltä. Jos ne olisivat hyviä, niitä saisi ostaa kaupasta. Jatka vaan kokeiluja, anna noiden "muka" tietäjien jauha omaansa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      325
      3203
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      223
      1994
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1612
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1427
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1309
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      1001
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      878
    Aihe