Jeosjepos, kiinnostaisiko aihe ketään?
Noh, meitsi riidellyt keittiövälineistä nuorison kanssa tuolla palstoilla. Joku valopää alkoi kyselemään, millanen veitsi pitäisi ostaa, kun vanha tullut tylsäksi :DDD
En viitsi kokonaa kirjoittaa kaikkia kommenttejani tähän, täällä kuiten iäkkäämpää kokkailijaa, kuin noit ensikodissaan asuva nuoriso, joka heti alkaa riitelemään joka asiasta.
Siis, veitsi tai puukko, se on perintökalu, se kestää sukupolvelta toiselle. Jos siitä pidetään huolta. Perusjutut, käsinpesu, öljyäminen, liippaaa, teroitusrauta. Eikä klohmita terää pilalle, jos tulee klohmi kehnon säilytyksen tai väärän käytön takia, sitten rälläkkä käteen, tai smirkeliä kehiin.
Itellä on muutama vanha puukko, peritty isoisältä. Keittiövehkeet, siis veitset uudempaa kamaa, Vanhin on joku halpisveitsi on joku Fiskars, ostettu vajaa nelkyt vuotta sitten. mutta terässä ne kaikki on ja saa leivän ja lenkin pätkityksi, kalankin fileroiduksi. Muutama "parempi" veitsi tullut kai turhamaisuuttaan ostetuksi, Suosikki Sanellin Santokuveitsi, sitä tulee käytetttyä jatkuvasti.
Vaan pitäähän sitä olla haaveita ja pyrkiä hifistelyynkin. Sinällään siis amatöörikokilla veitsellä ei ole niin väliä. Mutta noin periaatteessa veitsen pitää olla tehty oikein, laminoitu ja erilaista karkaisua, keskeltä kova, reunoilta pehmeämpi, sopiva terän muoto, mieluusti damaskuterästä ja asiallinen kahva. Tekisi mieli japanilaista kokinveistä, ne kuitenkin arkoja käytössä, samuraimiekka terästä :D
Sattui silmi linkkiin, mistä sais asiallisen oloisia veitsiä. Mä en ollut putiikista kuullutkaan ja olin haaveillut joskus hankkivani Macin, mutta onhan noita suomessakin myynnissä muitakin laatumerkkejä:
http://www.cleancut.fi/index.php?page=shop.browse&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=53
=DW=
Kokinveitsi.
17
321
Vastaukset
- s-veitsi
Veitsiä on muutama laatikollinen, uusia ja perintökaluja. Yksi uusimmista tilattiin Kiinasta, keraaminen.
- ...
Ai keraaminen?
Mulla itellä ei mitään kokemusta keraamisista veitsistä. Kehutaan teränsä hyvin pitäviksi, toiset haukkuvat katkeileviksi.
Itekin miettinyt keraamista veistä (jos siis joku lähettäää rahaa ostamiseen), mutta mulla ei todellakaan ole oikein mitään mielipidettä asiasta. Perusepäileväiseen tyyliin, suhtaudun varovaisesti.Pitäis vähän saada ite kokemusta ja kuulla laajemmin mielipiteitä asiasta. Siis että itekkin innostuis kokeeksi ostamaan.
Olemassa keittiövälineitä, joihin ei alkuunsa luottanut ollenkaan, mutta osoittautuneet oikein hyviksi. Mainitaan nyt vaikka jostain nylonista valmistettu pitsarissa, jossa keikkurin lisäksi lapio pitsanpalan siirtämiseksi lautaselle pelliltä. Se kampe oli jotenkin niin naurettavanoloinen, että se oli nuinkuin pakko ostaa, ei se tovin kovin kallis edes ollut. Mutta täysin yllättävää, se on ollut meillä käytössä jo vuosia, toimii moitteettomasti, on hygeeninen ja siis todellakin toimii, kaikissa piiraissa, pitsoissa, sellaisissa. Hämmästyttävä kampe.
Keraamiset veitset kyllä kiinnostavat, oleb vain niin konservatiivinen ja persaukinen, että sen ostaminen aika iso askel minulle, ei ehkä ihmiskunnalle.
=DW= - ...
... kirjoitti:
Ai keraaminen?
Mulla itellä ei mitään kokemusta keraamisista veitsistä. Kehutaan teränsä hyvin pitäviksi, toiset haukkuvat katkeileviksi.
Itekin miettinyt keraamista veistä (jos siis joku lähettäää rahaa ostamiseen), mutta mulla ei todellakaan ole oikein mitään mielipidettä asiasta. Perusepäileväiseen tyyliin, suhtaudun varovaisesti.Pitäis vähän saada ite kokemusta ja kuulla laajemmin mielipiteitä asiasta. Siis että itekkin innostuis kokeeksi ostamaan.
Olemassa keittiövälineitä, joihin ei alkuunsa luottanut ollenkaan, mutta osoittautuneet oikein hyviksi. Mainitaan nyt vaikka jostain nylonista valmistettu pitsarissa, jossa keikkurin lisäksi lapio pitsanpalan siirtämiseksi lautaselle pelliltä. Se kampe oli jotenkin niin naurettavanoloinen, että se oli nuinkuin pakko ostaa, ei se tovin kovin kallis edes ollut. Mutta täysin yllättävää, se on ollut meillä käytössä jo vuosia, toimii moitteettomasti, on hygeeninen ja siis todellakin toimii, kaikissa piiraissa, pitsoissa, sellaisissa. Hämmästyttävä kampe.
Keraamiset veitset kyllä kiinnostavat, oleb vain niin konservatiivinen ja persaukinen, että sen ostaminen aika iso askel minulle, ei ehkä ihmiskunnalle.
=DW=Ai niin. Saatiin sähköveitsi aikanaan onneksi myydyksi kirpputorilla. Täysin käsittämättömän kehno kampe muuhun tarkoitukseen, kuin kirpputoririhkamaksi. Ihmetyttää, mikä oli se pöljäke, jonkan senkin tekniikan ihmeen osti, sehän oli elektroniikkajätettä :D
=DW= - s-veitsi
... kirjoitti:
Ai keraaminen?
=DW=:)))
Meillä on mennyt pizzaleikkuri roskiin joskus pizzalaatikon mukana.
Tulee ostettua kaikkea mahdollista, vaikkei tarvisikaan. Kuin vaikkapa paistinpannuja on aivan kamalan monta.
Hyvä ostos on tuo keraaminen veitsi ollut, terävä, kuin maron kieli, mutta pelottaa, jos tippuu keittön klinkkerilattialle. - Viskarii
s-veitsi kirjoitti:
:)))
Meillä on mennyt pizzaleikkuri roskiin joskus pizzalaatikon mukana.
Tulee ostettua kaikkea mahdollista, vaikkei tarvisikaan. Kuin vaikkapa paistinpannuja on aivan kamalan monta.
Hyvä ostos on tuo keraaminen veitsi ollut, terävä, kuin maron kieli, mutta pelottaa, jos tippuu keittön klinkkerilattialle.Kun ei mitään kokemusta keraamisesta ole, niin kertoisitko miten niitä sitten teroitellaan.
- ...
Viskarii kirjoitti:
Kun ei mitään kokemusta keraamisesta ole, niin kertoisitko miten niitä sitten teroitellaan.
Sivusta.
Ei siis ole kokemusta, ei ehkä tietoakaan tarpeeksi. Mutta mun käsityksen mukaan keraamisia veitsiä teroitetaan, kuten muitakin veitsiä. Ideä on, että harvemmin.
Oikeastaan aika harva osaa teroittaa puukkoja tai veitsiä. Se riippuu just veitsenterästä. Keraaminen veitsi mun käsittääkseni ihan samanlainen, kuin Mora-puukkokin, yhtä ja sama materiaalia koko terä. Sen voi teroittaa siis ihan siihen kulmaan, kuin haluaa. Nämät kalliimmat veitset, ne on mutkikkaampia, koska teräsläädut ja tekomenetelmät vaihtelevat veitsien kohdalla paljon. Esim. olemassa kokinveitsiä, jotka suunniteltu oikeakätisille. Ne pitää teroittaa sitten oikeakätisiksi. Syy, kovin, siis leikkaava, osa on enenpi oikealla, terä ei ole symmetrinen. Ja teroituskulmisssakin vaihteluita.
Kandee tsekata sotilasparaateja. Upseerien paraativormuun kuuluu tänäkin päivänä miekka. Ne ei ole niitä koristemiekkoja, mitä myydään halpiskaupoissa seinäkoristeiksi. Ne on oikeita taisteluvälineiksi tarkoitettuja miekkoja. Ne ei nykyaikana kulu käytössä, mutta ne on parasta mahdollista laatua olevia veitsiä. Siinä hyvä esimerkki japanilaisveitsien suosioon. Samuraillahan oli aseennaan miekat, tietotaitoa veitsien tekemisestä löytyy sillä hyvin pitkältä ajalta. Kyllä itämailla keittiöveitsiäkin osataan tehdä.
=DW= - ämmämmämämämä
... kirjoitti:
Sivusta.
Ei siis ole kokemusta, ei ehkä tietoakaan tarpeeksi. Mutta mun käsityksen mukaan keraamisia veitsiä teroitetaan, kuten muitakin veitsiä. Ideä on, että harvemmin.
Oikeastaan aika harva osaa teroittaa puukkoja tai veitsiä. Se riippuu just veitsenterästä. Keraaminen veitsi mun käsittääkseni ihan samanlainen, kuin Mora-puukkokin, yhtä ja sama materiaalia koko terä. Sen voi teroittaa siis ihan siihen kulmaan, kuin haluaa. Nämät kalliimmat veitset, ne on mutkikkaampia, koska teräsläädut ja tekomenetelmät vaihtelevat veitsien kohdalla paljon. Esim. olemassa kokinveitsiä, jotka suunniteltu oikeakätisille. Ne pitää teroittaa sitten oikeakätisiksi. Syy, kovin, siis leikkaava, osa on enenpi oikealla, terä ei ole symmetrinen. Ja teroituskulmisssakin vaihteluita.
Kandee tsekata sotilasparaateja. Upseerien paraativormuun kuuluu tänäkin päivänä miekka. Ne ei ole niitä koristemiekkoja, mitä myydään halpiskaupoissa seinäkoristeiksi. Ne on oikeita taisteluvälineiksi tarkoitettuja miekkoja. Ne ei nykyaikana kulu käytössä, mutta ne on parasta mahdollista laatua olevia veitsiä. Siinä hyvä esimerkki japanilaisveitsien suosioon. Samuraillahan oli aseennaan miekat, tietotaitoa veitsien tekemisestä löytyy sillä hyvin pitkältä ajalta. Kyllä itämailla keittiöveitsiäkin osataan tehdä.
=DW=EneMpi, pareMpi, koveMpi, teräväMpi, huonoMpi.
MMMMMMM.
- Rimmir tänään
Jeps, jos haluaa pojasta polveen pitää leikkuuveitsensä kunnossa, niin huollettavahan sitä on. Ja kaikista tärkeintä , ostaa laatuveitsi .
Minulla on vaan noita tylsiä (vähän kuin mitä itsekin on) veitsiteline täynnä . On siinä telineessä sellainen rosopiikkikin jolla muka voisi terottaa, mutta jos terotankin väärin?
Nyt on jopa olemassa muovisia leikkuuveitsiä muutamalla eurolla kaupoissa ja ne sanotaan tekevän aivan yhtä hyvää jälkeä kuin "oikeatkin" veitset. Vai lienevätkö kertakäyttö tavaraa.?- ...
Jepjep.
Pikkasen kokemusta. Mulla on jokin "muovi" veitsi. Iteasiassa, en tiedä mitä materiaalia se oikeasti on, muovilaatuja aivan älytön määrä. Muovimateriaaleja en hyvin tunne, autoissa puskirit tms abs-muovia, melkein kaikki näppäinkalvot polykarbonaattia, tarrat ovat pvc-muovia ja vinyylilevyt ovat vinyyliä... Mutta sen veitsen materiaalia en tiedä.
Jokin halpa halpakaupasta ostettu veitsi se on. Mutta onhan tuo tuossa käytössäkin ollut. Ihan terävä ja istuu käteenkin. Mutta ei sitä voi teroittaa oikein mitentään. Kun se on tylsä, se siitä ja veres kaupasta, jos samantyyppisen haluaa. Kertakäyttökämaa. Kertakäyttökamaa muuten aivan kaikki "muovi" on muutenkin. Muovi itsessään muuttui ajan kanssa ominaisuuksiltaan ja sitten se esine tms, missä muovia, hajoaa.
Vaikka nyt teknologia kehittyy ja ihminen viisastuu. Aina ihminen on niin tyhmä, että ostaa muovituotteita, koska ne on halpoja ostajalle ja hyvä pisnes öljy- ja kemianalaan yrityksille >:/
=DW=
- kyllä leikkaa
Keittiöni suosituimmat veitset ovat Santokun special yleisveitsi http://www.vgmimports.com.au/catalogue/products.cfm?mpid=259976&catid=39578&pnodes=&isp=1 ja Marttiinin condor kitchen professional leipäveitsi.
Fileointihommissa käteeni sopii parhaiten Victorinoxin 20 cm teräinen veitsi.- ...
Joopajoo.
Veitsi linkissä oli juu santokuveitsi. Merkki kylläkin Solicut. Rihkamaa, näyttävät oikeilta, mutta mitälie, vanhaa kattopeltiä. Marttiini on kyllä kotimainen, siihen senkin erinomaisuus loppuu, kuka tarvitsee leipäveistä, leipää nyt voi leikata millä tahansa terävällä veitsellä ja melkein kaikki ostavat valmiiksi siipaloitua leipää kaupasta. Victorinox tekee juu hyviä vehkeitä, kukaan tosin ei tarvitse fileointiveistä oikein koskaan, kirjolohikin myydään yleensä valmiiksi fileoituna, jämistä tehdään sitten kalapullia tarjoukseen...
Ihan hyvä trollaus sulla, aattelin fleimata :DDD.
=DW= - kyllä leikkaa
... kirjoitti:
Joopajoo.
Veitsi linkissä oli juu santokuveitsi. Merkki kylläkin Solicut. Rihkamaa, näyttävät oikeilta, mutta mitälie, vanhaa kattopeltiä. Marttiini on kyllä kotimainen, siihen senkin erinomaisuus loppuu, kuka tarvitsee leipäveistä, leipää nyt voi leikata millä tahansa terävällä veitsellä ja melkein kaikki ostavat valmiiksi siipaloitua leipää kaupasta. Victorinox tekee juu hyviä vehkeitä, kukaan tosin ei tarvitse fileointiveistä oikein koskaan, kirjolohikin myydään yleensä valmiiksi fileoituna, jämistä tehdään sitten kalapullia tarjoukseen...
=DW=Jaa, vai trollaan, no se on sun kuvitelmasi. Tämän Santokun luin tästä veitsestä, en tiedä mitä peltiä on, mutta terässä lukee stainless steel ja by SCHAAF Soulingen Germany ja hyvin on pelannut, on sitten mitä tahansa peltiä. Linkin laitoin siksi että siinä näkee minkä näköinen tämä kyseinen veitsi on. En tiedä onko ollut hinnakas vai halpa, sillä olen saanut tämän lahjaksi.
Leipäveistä käytän päivittäin, sillä tässä talossa ei syödä ostoleipää, vaan kaikki kakkarat leivotaan itse, joten itse on halkaistava ja siivutettava vaaleat ja tummat.
Kaupassa myytävä kirjolohi ei ole mikään oikea kala mielestäni, siksi myöskään sitä ei käsitellä keittiössäni. Kalat kalastetaan itse. Ainakin näillä meikäläisen voimilla tarvitaan hyvää veistä kun työstetään kuhat ja hauet syöntikuntoon eikä isot ahvenetkaan hedelmäveitsellä hoidu.
Ymmärrän tämän jälkeen olla osallistumatta avauksiisi kun tapanasi näyttää olevan lytätä aivan asialliset vastaukset jotka liittyy aiheeseesi 100 prosenttisesti. - bessie*
... kirjoitti:
Joopajoo.
=DW=Kun en kokonaisia hirvieläimiä paloittele, enkä enää vuosikymmeniin ole sianpuolikkaitakaan ostanut, niin pärjään kyllä veitsillä, jotka sinä ilmeisesti määrittelisit rihkamaksi.
Miellyttävin kahva on Sanellin veitsissä, joita minulla on sekä kokki- että fileerausveitsi. Niiden värikkyyskin sopii hyvin keittiööni. Fileointiin ja lihojen trimmaamiseen käytän kuitenkin Fiskarsin veistä, jossa on todella pitkä, ohut ja erittäin taipuisa terä. Välillä saatan hetkeksi vaihtaa Sanelliin, jos on oikein paljon työstettävää. Tuosta Fiskarsista luovun vasta kun olen teroittanut sen loppuun, se on minulle aivan korvaamaton.
.
Japanilaista kokkiveistäni käytän lähinnä persiljan ym. yrttien hienontamiseen, mielestäni sen terä on liian paksu esim. sipurenkaiden leikkaamiseen.
Tavallisia kokkiveitsiä on useampi, kaikista isointa käytän hyvin harvoin, muista otan sen mikä käteen sattuu. Erot veitsien välillä lähes merkityksettömiä, yhdessä on liian painava terä/heppoinen kahva, sitä ehkä vähän syrjin.
Ellei veitsi tunnu olevan terässä vaihdan toiseen tai teroitan. Hyvä teroitin on välttämätön, minun teroittimeni merkki alkaa V-kirjaimella ja sillä ei pysty tumpelokaan pilaamaan veistä. Aivan korvaamaton vekotin.
Keraamisen kokkiveitsen sain lähiaikoina tilaajalahjaksi. Olen toistaiseksi "rauhoittanut" sen vain hedelmäveitseksi. Tapanani on kuoria/leikata (lapsenlapsille) appelsiinit täysin kalvottomiksi. Se vaatii veitseltä paljon, ja tuo keraaminen veitsi on vastannut vaatimuksiini erinomaisesti. Viimeksi perjantaina, 15 melko pienilohkoista täysveriappelsiinia täysin kalvottomiksi, reilu 20 minuuttia ja n. 2 litran lasivuoka melkein täynnä kauniita kalvottomia aplarilohkoja omassa mehussaan.
Pari lovea veitsen kärjessä jo on, johtuen huolimattomasta tavastani tunkea se teräksiseen törppöön muiden ruokailu- ym. välineiden sekaan kuivumaan.
Jo tämän, ilmeisesti edullisemmasta päästä olevan veitsen käyttökokemusteni perusteella voin suositella keraamista veistä.
Ei leipää ihan millä tahansa veitsellä saa hyvin leikattua. Leivon itse tai ostan rapeakuorista leipää, se vaatii hyvän leipäsahan, samoin ostamani ruisleipä.
Meidän pienessä lähikaupassamme on hyvin usein kokonaisia kirjolohia tarjouksessa.
Ilman muuta fileeraan ne itse kotona, enkä pidättele (soittokellolla paikalle hälyttämääni) kassamyyjää tai kauppiasta sen enempää kuin haluamani kalan pakkaaminen vaatii. - -----------
bessie* kirjoitti:
Kun en kokonaisia hirvieläimiä paloittele, enkä enää vuosikymmeniin ole sianpuolikkaitakaan ostanut, niin pärjään kyllä veitsillä, jotka sinä ilmeisesti määrittelisit rihkamaksi.
Miellyttävin kahva on Sanellin veitsissä, joita minulla on sekä kokki- että fileerausveitsi. Niiden värikkyyskin sopii hyvin keittiööni. Fileointiin ja lihojen trimmaamiseen käytän kuitenkin Fiskarsin veistä, jossa on todella pitkä, ohut ja erittäin taipuisa terä. Välillä saatan hetkeksi vaihtaa Sanelliin, jos on oikein paljon työstettävää. Tuosta Fiskarsista luovun vasta kun olen teroittanut sen loppuun, se on minulle aivan korvaamaton.
.
Japanilaista kokkiveistäni käytän lähinnä persiljan ym. yrttien hienontamiseen, mielestäni sen terä on liian paksu esim. sipurenkaiden leikkaamiseen.
Tavallisia kokkiveitsiä on useampi, kaikista isointa käytän hyvin harvoin, muista otan sen mikä käteen sattuu. Erot veitsien välillä lähes merkityksettömiä, yhdessä on liian painava terä/heppoinen kahva, sitä ehkä vähän syrjin.
Ellei veitsi tunnu olevan terässä vaihdan toiseen tai teroitan. Hyvä teroitin on välttämätön, minun teroittimeni merkki alkaa V-kirjaimella ja sillä ei pysty tumpelokaan pilaamaan veistä. Aivan korvaamaton vekotin.
Keraamisen kokkiveitsen sain lähiaikoina tilaajalahjaksi. Olen toistaiseksi "rauhoittanut" sen vain hedelmäveitseksi. Tapanani on kuoria/leikata (lapsenlapsille) appelsiinit täysin kalvottomiksi. Se vaatii veitseltä paljon, ja tuo keraaminen veitsi on vastannut vaatimuksiini erinomaisesti. Viimeksi perjantaina, 15 melko pienilohkoista täysveriappelsiinia täysin kalvottomiksi, reilu 20 minuuttia ja n. 2 litran lasivuoka melkein täynnä kauniita kalvottomia aplarilohkoja omassa mehussaan.
Pari lovea veitsen kärjessä jo on, johtuen huolimattomasta tavastani tunkea se teräksiseen törppöön muiden ruokailu- ym. välineiden sekaan kuivumaan.
Jo tämän, ilmeisesti edullisemmasta päästä olevan veitsen käyttökokemusteni perusteella voin suositella keraamista veistä.
Ei leipää ihan millä tahansa veitsellä saa hyvin leikattua. Leivon itse tai ostan rapeakuorista leipää, se vaatii hyvän leipäsahan, samoin ostamani ruisleipä.
Meidän pienessä lähikaupassamme on hyvin usein kokonaisia kirjolohia tarjouksessa.
Ilman muuta fileeraan ne itse kotona, enkä pidättele (soittokellolla paikalle hälyttämääni) kassamyyjää tai kauppiasta sen enempää kuin haluamani kalan pakkaaminen vaatii.Meillä rapsahtinapsahti Fiskarsin fileerausveitsi jouluna poikki kinkkua leikatessa.
Kai oli elämäntyönsä tehnyt. - ...
kyllä leikkaa kirjoitti:
Jaa, vai trollaan, no se on sun kuvitelmasi. Tämän Santokun luin tästä veitsestä, en tiedä mitä peltiä on, mutta terässä lukee stainless steel ja by SCHAAF Soulingen Germany ja hyvin on pelannut, on sitten mitä tahansa peltiä. Linkin laitoin siksi että siinä näkee minkä näköinen tämä kyseinen veitsi on. En tiedä onko ollut hinnakas vai halpa, sillä olen saanut tämän lahjaksi.
Leipäveistä käytän päivittäin, sillä tässä talossa ei syödä ostoleipää, vaan kaikki kakkarat leivotaan itse, joten itse on halkaistava ja siivutettava vaaleat ja tummat.
Kaupassa myytävä kirjolohi ei ole mikään oikea kala mielestäni, siksi myöskään sitä ei käsitellä keittiössäni. Kalat kalastetaan itse. Ainakin näillä meikäläisen voimilla tarvitaan hyvää veistä kun työstetään kuhat ja hauet syöntikuntoon eikä isot ahvenetkaan hedelmäveitsellä hoidu.
Ymmärrän tämän jälkeen olla osallistumatta avauksiisi kun tapanasi näyttää olevan lytätä aivan asialliset vastaukset jotka liittyy aiheeseesi 100 prosenttisesti.Ruostumatonta terästä, kertoo hyvin paljon veitsestä Ruostumatonta se alumiiniseoskin on. Oikeat rosteriveitset toimivat aikansa, sen jälkeen niitten teroittaminen kotikonstein melkein mahdotonta, rosteri on niin pirun kovaa, ei siihen pysty oikein mikään.
Ja just toi, ei kukaan oikeastaan enää leivo kotona, leipä ostetaan kaupasta.
Kalastaminen kallis harrastus, sen kerran jos kesässä ahvenen ongella saa, se ja sama, millä sen fileeraa. Aloin muistelemaan, kuhaa olen syönnyt kai kerran jossain ravintolassa, hauet on väännetty kalapulliksi....
Kirjolohesta olen samoilla linjoilla. Kirjolohi kun ei kuulu suomenluontoon, kaikki kasvatettua. Siinä sama asia kuin broilerissakin, hinnan pitää olla halpa, että ihmisillä vara ostaa ruokaa kaupasta.
Ei sen puoleen. On mullakin jossain laatikossa joku leipäveitsi, joka ilmaantuu talouteen jostain.. Liekö ikinä edes kokeiltu. Koska periaatteessa kuitenkin kalastan joskus, filerointiveitsiä on kyllä muutama. Ei vaan tule mieleen, montakohan vuotta sitten lie viimeksi käytetty :D
Olen tullut tulokseen, Hyvä santokuveitsi, pienenpi vihannesveitsi, juureksille kuorimarauta. Muuta ei tarvita ja nekin hommat pystyis hoitaan yhdellä kunnollisella puukolla. Jostain käsittämättömästä syystä veitsiä kertynyt laatikollinen, lähes kaikki vois viedä johonkin kierrätysastiaan.
Tää on hauska aihe. Kiinnostuksella odottelen änkyttämisketjua paistinppannuista :DDDD
=DW= - bessie*
----------- kirjoitti:
Meillä rapsahtinapsahti Fiskarsin fileerausveitsi jouluna poikki kinkkua leikatessa.
Kai oli elämäntyönsä tehnyt.Omassa rakkaassa fileerausveitsessäni on sellainen terä, etten edes osaisi sillä ruveta kinkkua paloittelemaan. Ohuita siivuja kyllä voisin sillä kinkusta viistää, enkä usko että katkeaisi.
Muistelen käyttäneeni tuota Sanellin fileerausveistä kinkun leikkaamiseen, sen terä on ihan erilainen, ei esim. niin taipuisa koska on paljon lyhyempikin. Punavihreä kahvakin on niin jouluinen.
Mitättömin ja ikävästi puoltava on ikivanha paistiveitsi. En vain saa heitetyksi pois, kun se ja siihen kuuluva paistihaarukka ovat niin hyvän näköisiä puukahvoineen ja messinkiniitteineen.
Varmasti tulee joskus aika täyteen veitsille normaalissakin käytössä, ja vielä nopeammin jos väärin käyttää.
Eräänä jouluna katkaisin ison punaisen muovikauhani (hyvää kotimaista laatua), kun isoa riisipuurosatsia piti kiireesti hämmentää ja olin käyttämäni puukauhan tullut heittäneeksi tiskialtaaseen. Harmittaa vieläkin, sillä punaisia kauhoja ei sen koommin ole ollut saatavilla. Puukauha toki sopisi näkönsä puolesta tarjoiluunkin, mutta se menee mielestäni helposti "tukkoon", toisin kuin muovinen. - ...
... kirjoitti:
Ruostumatonta terästä, kertoo hyvin paljon veitsestä Ruostumatonta se alumiiniseoskin on. Oikeat rosteriveitset toimivat aikansa, sen jälkeen niitten teroittaminen kotikonstein melkein mahdotonta, rosteri on niin pirun kovaa, ei siihen pysty oikein mikään.
Ja just toi, ei kukaan oikeastaan enää leivo kotona, leipä ostetaan kaupasta.
Kalastaminen kallis harrastus, sen kerran jos kesässä ahvenen ongella saa, se ja sama, millä sen fileeraa. Aloin muistelemaan, kuhaa olen syönnyt kai kerran jossain ravintolassa, hauet on väännetty kalapulliksi....
Kirjolohesta olen samoilla linjoilla. Kirjolohi kun ei kuulu suomenluontoon, kaikki kasvatettua. Siinä sama asia kuin broilerissakin, hinnan pitää olla halpa, että ihmisillä vara ostaa ruokaa kaupasta.
Ei sen puoleen. On mullakin jossain laatikossa joku leipäveitsi, joka ilmaantuu talouteen jostain.. Liekö ikinä edes kokeiltu. Koska periaatteessa kuitenkin kalastan joskus, filerointiveitsiä on kyllä muutama. Ei vaan tule mieleen, montakohan vuotta sitten lie viimeksi käytetty :D
Olen tullut tulokseen, Hyvä santokuveitsi, pienenpi vihannesveitsi, juureksille kuorimarauta. Muuta ei tarvita ja nekin hommat pystyis hoitaan yhdellä kunnollisella puukolla. Jostain käsittämättömästä syystä veitsiä kertynyt laatikollinen, lähes kaikki vois viedä johonkin kierrätysastiaan.
Tää on hauska aihe. Kiinnostuksella odottelen änkyttämisketjua paistinppannuista :DDDD
=DW=Unohtui.
Merkki on kyllä tunnettu miekoistaan, että ei kai sitten keittiövehkeissäkään pitäisi sanomista olla. En ole varma, mutta en suomessa ole keittiöveitsiä nähnyt myynnissä missään. Miekatkin sen verran erikoistavaraa, että eip niitä joka K-marketissa ole kaupan, koska niitä ei myydä kuin vessapaperia. Ulkomailta tilattavia.
Mua vaan huvittaa ylihifistely noin muutenkin. Ja kuten mainittu, jos joku lähettää rahaa tarpeeksi, menen ja hankin Macin tai jonkin muun kokkiveitsen, sekä kippaan ton veitsilaatikon tarpeettomina jonnekin. Että hifistely oma lajinsa, keittiövehkeissäkin.
En jaksanut kuuklailla, mulla vaan tuli joku muistikuva miekoista, tosta merkistä, Saatan tietysti olla väärässäkin. Miekkoja tulee käytettyä äärimmäisen harvoin :D
=DW=
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879