Seksi Loop-hoidon jälkeen

noprkl!

Joka paikasta löytyy tarinoita kivuista ja vuodoista ja toipumisista ym, ja mäkin voisin varmaan kirjoittaa kirjan siitä kuinka kamalaa kaikki tää sörkkiminen on. Ainoa juttu, mitä löysin seksiin liittyen, oli kuitenkin jonkun kyselyt siitä, kuinka pian loopin jälkeen voi alkaa yrittää raskautta.

No, mua ei kiinnosta raskaus. Mua kiinnostaa, miten seksi toimii sen jälkeen, kun elimistä on leikattu pala pois. Olettaen että kaikki nyt menee about hyvin (ei oo sanottu sekään kyllä), niin kuinka pian ootte uskaltaneet aloittaa seksin ihan sen itsensä vuoksi ton loopin jälkeen?
Miltä se tuntuu?
Huomaako sen palan puuttumisen?
Sattuuko?
Kostuuko samalla tavalla?
Entä itsetyydytys?
Voiko itsetyydytystä harrastaa jo vuodon aikana olettaen ettei työnnä sisälle mitään?

Rakastan seksiä. En niin että sitä pitäis joka päivä olla, mutta se on yksi hyvän elämän perusasia. Oon myös ihan helvetin stressiherkkä, enkä tiedä kovin montaa parempaa konstia sen hoitamiseen kuin seksi/itsetyydytys. Tietty tän tulevan loopin ja lääkärikammon ja mahdollisten komplikaatioiden pelon takia stressaan vielä about kymmenen kertaa enemmän kuin muuten, ja tietty samaan aikaan pitäis ammattielämän puolella tehdä näyttötutkintoa ym.

Kenelläkään mitään neuvoja/ajatuksia?

13

5371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noilla ohjeilla

      En tiedä, mitä ohjeita sinulle annettiin poliklinikalta.
      Omat ohjeeni olivat, että seksiä vasta seuraavien kuukautisten jälkeen eli noin 3-4 viikkoa hoidosta. Tämä saman aikahan suositellaan olemaan uimatta. Molemmat lisäävät tulehdusriskiä.
      Loop-hoidosta jää aika pieni arpi, joten se yleensä paranee riittävästi tuossa ajassa.

      Jos sattuu.

    • aloittajalta

      Joo, ohjeet on selkeät ja että vuotaa voi monta viikkoa ym, mutta mua huolettaa nimenomaan se, että miten paranee sitten kun paranee. Eli kun jotain kuitenkin sisältä puuttuu ja tilalla on arpi, niin miltä se -tuntuu-, kaikkea muuta kuin lääketieteellisesti ajatellen?

      Suhtaudun tähän tosi kaksijakoisesti, toisaalta toivon ja odotan että koko homma olis ohi (aika tietysti annettiin kuukauden päähän, eli elämä on siihen asti yhtä helvettiä) ja vois taas harrastaa seksiä; toisaalta tuntuu etten ikinä enää haluakaan, ja kuolen omaan onnettomuuteeni.

    • osa elämää

      Hoitoa odotellessa voit elää kuten ennenkin. Puolison kanssa seksielämä jatkuu kuten ennenkin. Sitten hoidon jälkeen tulee se tauko, kun kaikkea muuta saa tehdä, vain emätin jätetään rauhaan.

      Arvet paranevat. Limakalvolta ne paranevat nopeammin kuin iholta. Et muista jokaista haavaa sormessasi tai polvessasi. Hoidon jälkeen seuranta pitää sinut ajoittain valppaana, muulloin unohdat asian.

    • minävieläkin

      Anteeksi jos vaikutan hankalalta. Mutta tosiaan, olen pahasti lääkärikammoinen lukuisien hoitovirheiden takia, ja jokaisesta leikkauksesta/muusta ei-lääkinnällisestä toimenpiteestä (jopa tiputuksesta) on ollut jotain useimmiten pysyvää tai ainakin pitkäkestoista haittaa. Eli ei, en muista jokaista haavaani - niitä tulee työn puolesta viikoittain - mutta kylläkin joka ainoan tekemällä tehdyn. Ja jokaisen muisteleminen saa haluamaan käpertyä sikiöasentoon.

      Olen lukenut englanninkielisiltä palstoilta että seksi olisi tuntunut erilaiselta kuin ennen/sattunut/ei olisi tehnyt mieli. Tätä pelkään. Mutta onko niin, ettei kenelläkään ole tästä mitään kokemuksia ja kaikki on aina mennyt loppujen lopuksi hyvin, vaikka itse operaatio olisikin sattunut helvetisti?

    • pari ohjetta

      Itse operaatiohan ei satu, koska silloin on paikallispuudutus.
      Sen jälkeen voi olla menkkamaista kipua, josta selviää apteekin lääkkeillä. Heti operaatiosta olen mennyt töihin ongelmitta.

      Kannattaa ottaa jo ennakkoon yhteyttä poliklinikalle, jos he neuvovat sinua ennakkoon ottamaan esimerkiksi rauhoittavaa kipulääkettä. Ilman ohjetta ei kannata lääkitä, koska se vaikuttaa aina puudutusaineeseen jne. Muutenkin on hyvä, että poliklinikan lääkäri tietää, mikäli joku tietty asia on aiheuttanut sinulle aiemmin hankaluuksia.

    • samaa settiä vieläki

      Olen jo soittanutkin, ja tosiaan itse operaatio ei mua askarruta - tiedän about kaiken mitä tiedettävissä on, ja teen kaiken mitä voin vähentääkseni sen kamaluutta. Mutta näistä jälkiseuraamuksista ei ainakaan suomenkielisillä palstoilla sanota muuta kuin että joillakin on enemmän vuotoa/kipuja, joillakin vähemmän, ja toisilla kestää kauemmin kuin toisilla. Tämä on aika selkeää ja ymmärrettävää. Mutta kukaan ei oo missään sanonut juuri mitään siitä, mikä olo on esim. kolme kuukautta homman jälkeen.

      • kipeänä

        Minulle tehtiin tuo loop ja kaavinta 1/2 vuotta sitten. Muutos kohdunsuulla oli hyvänlaatuinen ja tehtiin vain vuotohäiriön vuoksi. Kaiken kokeneena sanon että ei olisi pitänyt mennä ja niin sanoi naisgyne myös jonka luona kävin jälkitarkastuksessa. Mulla oli tosi kovia kipuja ja vuotoakin ainaki 5 viikkoa. Kipua kesti pari kuukautta ja vasta kun kuume nousi niin meni näytille. Niin oli tulehtunu koko emätin ja kohdunkaula ja koko leikkausalue. Peräsuoli oli jostain syystä kaikkein kipein. Sain kahdet antibiootit ja sillä meni tuska pois. Olen kyllä jo 54 v mutta silti harmittaa että en ole loopin jälkeen pystynyt kertaakaan mieheni kanssa seksiin. Alapää on jotenki arka ja tulehtuu herkästi. Ei siedä yhtään kylmää.


      • kurjuus
        kipeänä kirjoitti:

        Minulle tehtiin tuo loop ja kaavinta 1/2 vuotta sitten. Muutos kohdunsuulla oli hyvänlaatuinen ja tehtiin vain vuotohäiriön vuoksi. Kaiken kokeneena sanon että ei olisi pitänyt mennä ja niin sanoi naisgyne myös jonka luona kävin jälkitarkastuksessa. Mulla oli tosi kovia kipuja ja vuotoakin ainaki 5 viikkoa. Kipua kesti pari kuukautta ja vasta kun kuume nousi niin meni näytille. Niin oli tulehtunu koko emätin ja kohdunkaula ja koko leikkausalue. Peräsuoli oli jostain syystä kaikkein kipein. Sain kahdet antibiootit ja sillä meni tuska pois. Olen kyllä jo 54 v mutta silti harmittaa että en ole loopin jälkeen pystynyt kertaakaan mieheni kanssa seksiin. Alapää on jotenki arka ja tulehtuu herkästi. Ei siedä yhtään kylmää.

        No just jotain tällästä pelkään. Kun oon kuitenkin muuten terve, muutosalue on pieni ja joka välissä on alleviivattu että TÄÄ EI SITTEN OLE SYÖPÄ mutta tuut nyt kuitenkin, meille ei vastauksean EI kelpaa. Ja olen tosiaan vasta 30v, ja jos nyt en sentään seksihullu niin kuitenkin se on mulle ihan elinehto.


      • vieläki
        kurjuus kirjoitti:

        No just jotain tällästä pelkään. Kun oon kuitenkin muuten terve, muutosalue on pieni ja joka välissä on alleviivattu että TÄÄ EI SITTEN OLE SYÖPÄ mutta tuut nyt kuitenkin, meille ei vastauksean EI kelpaa. Ja olen tosiaan vasta 30v, ja jos nyt en sentään seksihullu niin kuitenkin se on mulle ihan elinehto.

        Mulla oli siis alkuun miesgyne joka teki lähetteen ja sano että tulee niiiin hyvä ja kannattaa hoitaa ektopia pois joka siis hyvänlaatunen muutos. Ja jälkitarkastuksessa naisgyne sanoi ettei hän ois tässä tapauksessa loopia tehny vaan kolposkopian jossa tutkittu asia. Mulla kävi myös niin että virtsaputkenpää pullistui ulos paikaltaan eikä ole menny kunnolla takaisin. Sekin on ikävä muutos. Leikannu miesgyne tarkasti asian ja totes että näin vaan joskus käy että virtsaputki luiskahtaa vähän ulos. Sekin häiritsee seksiä. Varmaan vanhemmalla paranee huonommin kun ei estrogeenia enää ole vaikuttamassa, mutta ois sitä voinu mullekin näistä riskeistä kertoa ennen hoitoa. Ummetus oli myös heti leikkauksen jälkeen eikä vatsa toiminut ollenkaan. Jouduin käymään päivystyksessä otattaan peräruiskeen siihenkin. Sinä olet nuori ja siksi saattaa mennä ilman komplikaatioita. Mutta kyllä viime syksy oli niin kipeä että sanoin suorat sanat sille leikanneelle lääkärille. Nyt ois papa näyte toukokuulla vaan en mene ainakaan sinne polille enää. Hoitaa kannattaa jos on vakavasta haitasta kyse mutta ei todellakaan muuta mun mielestä. Olen tuo kipeänä-nimimerkki.


    • noudata ohjeita

      Kahden loopin jälkeen en huomaa mitään eroa seksissä.
      Loopia ei kannata tehdä vain varmuuden vuoksi, kuten minulle toisella kerralla. Nyt olisin viisaampi.
      Kurjaa, että sinulle on tullut erilaisia hoitovirheitä. Toisaalta ennakkoon ei voi kaikkea tietää. Joku on yllättäen allerginen jollekin ja jonkun hyytymistekijät eivät olekaan kunnossa. Yksi loopin jälkeisistä ohjeista koskee isoa vuotoa, silloin mennään poliklinikalle, jotta vuoto saadaan tyrehdytettyä. En tiedä, kuinka usein sitä tapahtuu.

    • liikkumattakuukausi

      Hei! Täällä yksi kokemus, olen 25v ja kolposkopiassa löytyi keskivaikeita muutoksia ja Loopissa leikatussa palassa oli osittain vaikeita muutoksia. Omasta Loopista on nyt tasan kuukausi, loopin jälkeen puolentoista viikon päästä alkoi pieni verinen vuoto joka parin päivän aikana muuttui suureksi vuodoksi niin että ensin tuli nyrkin kokoinen verihyytymä ja varmaan puolilitraa veristä nestettä ja jäin vuotelemaan kirkasta verta, kauheiden puhelinsoittotappeluiden jälkeen lähdin lopulta päivystykseen vaikka hoitajat sanoivatkin että kyllä se ohi menee, mene rauhassa nukkumaan vain. Päivystyksessä minut yöksi tamponoitiin ja aamulla suoni poltettiin. No sitten meni pari viikkoa taas ilman vuotoja, sitten irtosi rupi ja tuli taas pientä vuotoa, se loppui ja siitä parin päivän päästä (tätä kirjoittaessa tapahtui siis eilen) ratkesin TAAS vuotamaan! No eikun päivystykseen ja siellä sitten jo suoraan poltettiin. Sama kohta ratkesi uudelleen, siinä suoni jotenkin enemmän pinnassa ja herkempi vuotamaan. Kaikki uimiset,kylpemiset ja seksi siirtyi TAAS kuukaudella eteenpäin. Nyt aion tämän kuukauden olla todellakin tekemättä yhtään mitään, että vuodot lopultakin loppuisi. Ikävä kierre tämä tämmöinen ja alunperin mulle ei kerrottu ettei saisi nostella/kantaa mitään. Tämän toisen vuodon kohdalla en mitään nostellutkaan, mutta liikuin jo vähän enemmän ja se olikin sitten virhe. Että näinkin voi käydä, suoraan sanottuna v****taa ja PALJON, kun ei tämän näin vaikeeta pitänyt olla, mutta mun kohdalla saan aina kaikki jälkioireet ja vaivat. Itse operaatio oli nopea ja helppo. Nyt jännitetään ollaanko sitä taas kahden viikon päästä päivystyksessä vuotamassa ja vuodanko loppu elämäni. Mutta ainakin muutokset saatin pois ja kontrolli keväällä.

      Olisi kiva kuulla miten kävi tekstin aloittajan kohdalla tai onko muita yhtä vuoto-ongelmaisia kuin minä?

      • Anonyymi

        Minä kävin 4 kertaa 2 päivän välein siis toimenpiden jälkeen. Ikävä kokemus....


    • et ole ainoa.

      Et ole ainoa, jolla on tullut runsasta vuotoa, joka on johtanut polttamiseen.
      Koska sitä voi joskus tulla, niin osaavat toimenpiteen jälkeen antaa ohjeet, mitä tehdä. Pieni vuoto ei haittaa, mutta iso vuoto johtaa toimenpiteeseen.
      Toivottavasti paikkasi pysyvät nyt kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      223
      1888
    2. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1282
    3. Kohuttu Iida Vainio mursi hiljaisuuden -Näin raskaus vaikutti Farmi-kuvauksissa: "Saattoi ruveta..."

      Ihanaa odotusta, tsemppiä ja voimia Iida! Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen asuvat yhdessä Helsingissä ja o
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1159
    4. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      80
      1113
    5. Avoin kirje sinulle

      Rakas, Kirjoitan sinulle nyt, vaikka sanat tuntuvat niin vaatimattomilta siihen, mitä sydämeni on kantanut sisällään ni
      Ikävä
      28
      872
    6. Mitä mies teet

      näin iltasella? 👾
      Ikävä
      52
      765
    7. Nainen, jos luet kirjoituksiani

      niin sano minulle jotain?
      Ikävä
      49
      756
    8. Numerosi 3. ja 4.

      viimeinen numero. Ei uskalla muuten.
      Ikävä
      38
      716
    9. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      53
      709
    10. On ikävä häntä

      Ollut pitkän aikaa
      Ikävä
      37
      694
    Aihe