Kokemuksia Pariisista

Nigy781

Ensimmäinen kerta Pariisissa ja kenties viimeinen. Ihan ok kaupunki mutta ei kuitenkaan mitenkään sykähdyttävä. Maailmalta löytyy huomattavan paljon kauniimpiakin kaupunkeja joihin tutustua.

Ensimmäinen vaikutelma Pariisista; Iso, harmaa, turisteja sekä töykeää palvelua ja kohtelua. Kaupunki on huomattavan kallis ja tämän lisäksi turisteja koetetaan vielä huijata maksamaan ylimääräistä. Mikäli huomautat asiasta saat vastaukseksi vain käsienlevitystä. Tämä kuin suoraan Itä-Euroopasta.

Nähtävyydet näkemisen arvoisia mutta muutoin kaupungista jää valju ja töykeä kuva.

34

6225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patisserie

      Varmaankin vaikutelmaasi Pariisista vaikutti ajankohta, jolloin siellä olet käynyt. Itse olin Pariisissa viime elokuussa (helteiden aikaan) ja ihastuin paikkaan täydellisesti. Minut yllätti kaupungin puistot ja niissä aikaansa viettävät ihmiset, samoin Seinen ranta illalla, jolloin ihmiset olivat siellä piknikeillään ja tanssimassa. Ihmiset olivat ystävällisiä, englannilla pärjäsin hyvin, vaikka olin etukäteen siitä vähän huolissani, että josko ne eivät puhukaan englantia vaan pitäisi osata ranskaa? Hintaso jossain Champs Elyseellä on varmaankin "pilvissä", mutta eihän siellä ole pakko aikaansa viettää. Tärkeimmät nähtävyydet tuli nähtyä, mutta vielä jäi nähtävää mahdolliselle uudelle matkalle! Meitä ei huijattu, mitä nyt lentokenttäbussissa kuski meinasi antaa väärin rahasta takaisin. Kun hänelle asiasta huomautin, niin sain rahasta oikein takaisin ja lisäksi hän varmisti lentoasemalla, että varmasti jäin oikeassa terminaalissa pois. :)

    • Joo, siis ei

      Pariisissa, kuten muuallakin, asiakasta kohdellaan juuri samalla tavalla kuin asiakas kohtelee. Jos olet itse aivan myrtynyt, niin en usko myyjän tai tarjoilijankaan antavan muunlaista palautetta.

      • WwwRtr

        Ei pidä paikkaansa. Olen itsekin Pariisissa ollessani saanut osakseni erittäin huonoa palvelua... Ranskalaiset taitavat luulla olevansa jotain...


      • Www123

        No ei se kyllä ihan noinkin ole. Kyllä Pariisissa saa monesti huonoa palvelua vaikka itse olisi kuin ihmisen mieli. Valitettavasti Ranskalaiset luulevat olevansa jotain enemmän kuin ovat ts hieman ylimielisiä. Mutta kun siitä ei välitä niin kaikki sujuu.


      • pariisitar6

    • Chattonen

      Pariisi on maailman vierailluin kaupunki. Aika normaalia siis, että niitä turisteja tulee katukuvassa vastaan. Varsinkin, jos siis kiertelette nähtävyyksiä. Kyllähän Pariisissa on nimittäin myös runsaasti alueita, joissa ei turisteja parveile. Niillä alueilla asiakaspalvelukin on miellyttävää. Mutta turistimassat tuovat muassaan lieveilmiöitä missä maailmankolkassa tahansa. Ei kannata tuomita kokonaista kaupunkia yhden ikävän asiakaspalvelijan perusteella.

      Vaikka toisaalta, ei sinun ole mikään pakko Pariisia rakastaa. Täällä riittää väkeä (ihan liikaa) ilman sinuakin. ;)

      • Joo, siis ei

        Viikolla tulleessa Viinilehdessä on Petäistön haastattelu, jossa sivutaan myös palvelua Pariisissa. Hän toteaa, että hyvin pukeutunut saa ehkä parempaa palvelua kuin huonosti pukeutunut!

        Jos mies liikkuu asussa, jossa sinua voidaan luulla amerikkalaiseksi tai venäläiseksi turistiksi, on palvelu varmasti sen mukaista. Farkut, puhumattakaan shortseista, tai T-paita ja tuulitakki tai lenkkitossut eivät kuulu kaupunkiin. Laita päälle chinot, kauluspaita, kengät jne. niin sinua ei katsota kuin halpaa makkaraa.


      • Chattonen
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Viikolla tulleessa Viinilehdessä on Petäistön haastattelu, jossa sivutaan myös palvelua Pariisissa. Hän toteaa, että hyvin pukeutunut saa ehkä parempaa palvelua kuin huonosti pukeutunut!

        Jos mies liikkuu asussa, jossa sinua voidaan luulla amerikkalaiseksi tai venäläiseksi turistiksi, on palvelu varmasti sen mukaista. Farkut, puhumattakaan shortseista, tai T-paita ja tuulitakki tai lenkkitossut eivät kuulu kaupunkiin. Laita päälle chinot, kauluspaita, kengät jne. niin sinua ei katsota kuin halpaa makkaraa.

        Juu, ja edelleen riippuu missä päin kaupunkia kuljet. Tuo voi päteä ydinkeskustassa ja etenkin luksusliikkeissä/suurissa tavarataloissa, mutta Pariisissa on niin paljon muitakin kiinnostavia alueita. Sellaisia, joissa mme Petäistö ei ole tainnut edes koskaan käydä... ;D


      • Pariisin matkaaja
        Chattonen kirjoitti:

        Juu, ja edelleen riippuu missä päin kaupunkia kuljet. Tuo voi päteä ydinkeskustassa ja etenkin luksusliikkeissä/suurissa tavarataloissa, mutta Pariisissa on niin paljon muitakin kiinnostavia alueita. Sellaisia, joissa mme Petäistö ei ole tainnut edes koskaan käydä... ;D

        Jep ja pääosa turisteista pyörii keskustassa. ;) Joku vuosi sitten luin haastattelun jostain näyttelijä opiskelijasta, jolla oli ollut mahdollisuus vaihtovuoteen pariisilaisessa teatterikorkeassa. Hänen yksi havaintonsa oli opiskelijoiden pukeutuminen. Pariisilaisessa opinahjossa kukaan ei pukeutunut niin siivottomasti kuin Suomessa.


    • Pariisin matkaaja

      Palvelu Pariisissa on huonoimmillaankin ollut parempaa kuin keskiverrosti Helsingissä. Suomalainen "palvelu" lienee ei mikään mittari olekkaan?

      • matka sinne mieles

        Haa, kyllä siellä on varsin hauskoja ja ystävällisiäkin kauppiaita. Mm. monet marokkolaiset ovat laittaneet sinne putiikin tai ravintolan "pystyyn". He tuntuvat pitävän meitä suomalaisia eksoottisina turisteina. Asiaamme tosin auttoi minun välttävä ranskankielentaitoni. Sitä muuten kannattaa vähän opetellakin. Kaikki eivät tosiaan (varsinkaan marokkolaiset) puhu lainkaan englantia. Yleisesti toki enkullakin pärjää, mutta ranskaa on hyvä osata edes vähän.


    • 6+18

      Niinpä, olisit vain jäänyt kotiin niin olisit välttynyt kaikelta mielipahalta ja vitutukselta.

      • El-vis

        Ei pidä loukkaantua jos joillakin on huonojakin koemuksia. Itse olen matkaillut aika paljon Euroopan kaupungeissa ja vähiten pidin Pariisista. Olimme kivalla porukalla ja kivalla mielellä vaikka välillä olikin vaikeaa ottaa esim tarjoilijoiden suoranaisia törkeyksiä vastaan. Emme kukaan puhuneet ranskaa ja se saattoi vaikuttaa asiaan. Yksi tarjoilija kysyi mitä me oikein kuvittelimme olevame kun veimme hänen aikaansa, emme heti osanneet päättää mitä tilaisimme. Toisessa paikassa näennäisesti hyväntuulinen tarjoilija toi patongit tilattuamme ne täytettynä täysin raaoilla verisillä lihanpaloilla. Siis tosi isoja verisiä lihan palasia. Katsoimme kauhuissamme veren värjäämää leipää mutta tarjoilija vaan nyökytteli ja halusi rahaa. Muut asiakkaat virnistelivät tilanteellemme ja söivät ihania ruokiaan vieressä. POTUTTI. näitä juttuja tapahtui liian monta jotta ikinä menisin sinne enää.


      • Terkkuja Ranskasta
        El-vis kirjoitti:

        Ei pidä loukkaantua jos joillakin on huonojakin koemuksia. Itse olen matkaillut aika paljon Euroopan kaupungeissa ja vähiten pidin Pariisista. Olimme kivalla porukalla ja kivalla mielellä vaikka välillä olikin vaikeaa ottaa esim tarjoilijoiden suoranaisia törkeyksiä vastaan. Emme kukaan puhuneet ranskaa ja se saattoi vaikuttaa asiaan. Yksi tarjoilija kysyi mitä me oikein kuvittelimme olevame kun veimme hänen aikaansa, emme heti osanneet päättää mitä tilaisimme. Toisessa paikassa näennäisesti hyväntuulinen tarjoilija toi patongit tilattuamme ne täytettynä täysin raaoilla verisillä lihanpaloilla. Siis tosi isoja verisiä lihan palasia. Katsoimme kauhuissamme veren värjäämää leipää mutta tarjoilija vaan nyökytteli ja halusi rahaa. Muut asiakkaat virnistelivät tilanteellemme ja söivät ihania ruokiaan vieressä. POTUTTI. näitä juttuja tapahtui liian monta jotta ikinä menisin sinne enää.

        Ahhahaa, oletko tosissasi? :D Ranskalaiset nyt syövät lihansa vähemmän kypsänä kuin suomalaiset, ei se ole mitään henkilökohtaista vittuilua!? :D Ja ellei lihan kypsyysaste miellytä, siitä pitää sanoa tarjoilijalle heti eikä itkeä myöhemmin netissä keskustelupalstalla... Samoin, ellette tilanneet lihalla täytettyjä patonkeja, niin normaali ihminen ilmoittaisi erheestä tarjoilijalle, eikä pitäisi asiaa henkilökohtaisena vittuiluna! :D

        Sitä paitsi, raa'assa lihassa näkyvä punainen neste EI ole verta, vaan lihasnestettä.
        http://fi.wiktionary.org/wiki/lihasneste

        Senkin olen muuten Ranskassa asuessani huomannut, että suomalaisten perusilme on tosi tyly ja ilmeetön. Tervehdyksiin ei oikein vastata, silmiin ei katsota jne. Eipä ihme, jos asiakaspalvelija saattaa jossain vaiheessa reagoida. Olen huomannut tämän ongelman todella monissa suomalaisissa tuttavissa, jotka täällä ovat vierailleet. Ja kyse ei ole mistään junteista, vaan nuorista, korkeakoulutetuista ihmisistä.


    • Yliarvostettu

      Siinäs näette! Turha mennä mihinkään Pariisiin ihmettelemään jotain hemmetin terästornia! Maailman yliarvostetuin paikka! Yksi tuttukin kävi siellä ja sanoi että eipä ollut mikään ihmeellinen! Haha ja täältä vaan sain vahvistusta käsitykselleni olla astumatta jalallanikaan kyseiseen paikkaan :D

      • Henry the Horse

        Hah! Itse olen kerran käynyt. Mukavaa oli, tosin aika hintavaa paikoitellen. Mutta varmasti menen uudelleen, itseasiassa suunnittelu jo ensi keväälle käynnissä. Ja hyvä vaan, jos edellisen kaltaiset nirppanokat pysyvät poissa...


      • buahhahhahhaaaaaaaaa

        Niinpä niin - matkailijoistakin varmimmat mielipiteet jostakin paikasta on niillä, jotka eivät siellä ole koskaan käyneetkään.


    • La Parisienne

      Terkkuja Ranskasta -nimimerkki osui naulan kantaan. Ongelmana on suomalaiset käytöstavat.

      Jos haluaa Pariisissa käydä mukavasti, kannattaa opetella edes pari sanaa paikallista ja varsinkin ne käytöstavat ja se oikea body language.

      Olen itse asunut Pariisissa ennen ja nykyisinkin oleskelen siellä aina silloin tällöin pidempiä jaksoja. Nähtyäni miten he kohtelevat turisteja nykyisin ja puhuvat englantia, voi sanoa että entiseen on paljon parannusta.

      Itse puhun ranskaa ja noudatan paikallisia tapoja, joten en muista että mitään erikoisia ongelmia olisi ollut.

      Mutta suomalaisten turistien käytöstavat ovat edelleen se ongelma: kun suomalainen menee sinne murjottavalla naamalla, ei ota katsekontakia, ei tervehdi eikä kiitä, niin sori vaan ranskalaisen mielestä kyse on joko a) vajakista tai b) tahallaan töykeästä ihmisestä. Jos päätelmä on kohta b) niin ranskalainen voi kokea että häntä on loukattu ja toimii sen mukaan.

      Eli kun menet ravintolaan, kahvilaan tai kauppaan, etsi tarjoilija tai myyjä, ota katsekontakti ja tervehdi kohteliaasti - käytetään mielellään aina Madame, Monsieur ja Mademoiselle -titteleitä. Muista että pienet ravintolat, kahvilat ja kaupat ovat usein pienyrityksiä, joissa omistaja istuu paikan päällä. Heistä tilanne on siis melkein sellainen kuin menisit heidän kotiinsa vierailulle.

      Tervehtimällä olet jo ilmoittanut esim. ravintolassa/kahvilassa että tulit asiakkaaksi ja tarjoilija tulee luoksesi heti kun ehtii. Tarjoilijoilla on usein kiire, ranskalaiset asiakkaat ovat vaativia, joten älä seisota tarjoilijaa lounasajan ruuhkassa pöytäsi ääressä 15 minuuttia kun ähkien mietit mitä otat - vaan pyydä tulemaan takaisin 10 minuutissa.

      Suomessa on tapana ajatella tyyliin "minä itse, minä ensin, muista ei väliä" - mutta Ranskassa on hyvä olla skarppina ja ottaa huomioon muut ja heidän tilanteensa, kuten tarjoililijan tuossa edellä.

      Samoin kadulla kulkiessa ja ovissa, mies väistää aina naista, nuori väistää vanhempaa jne... Jos tönit tms. pitää ottaa katsekontakti ja pyytää anteeksi: Pardon, Madame. "Oho" tai "Ups" ja katse omissa crocseissa ei toimi.

      Katseen lisäksi kannattaa muistaa hymy. Hymy ja katse ja oikeat käytöstavat antavat vaikutelman että olet normaaliälyinen ja hyvinkasvatettu henkilö, vaikka yhteistä kieltä ei olisi enempää kuin hyvät päivät ja kiitokset.

      Muista että Pariisissa käy vuosittain n. 40 miljoonaa turistia, joten ymmärrät että paikalliset voivat joskus kyllästyä asiaan. Jos olet itse käyttäytynyt okei, älä syytä itseäsi, vaan voit muokata ikävästä kokemuksesta hauskan jutun, jolla nauratat vieraitasi koto-Suomessa.

      • Paristop10

        Erittäin hyvät kommentit La Parisienne! Olen samaa mieltä - pitkälti palvelu on ihan omasta itsestä kiinni... ei nämä suomalaisten käytöstavat maailmalla ole mitään huippuluokkaa.
        Olen itse käynyt monta kertaa Pariisissa ja kertaakaan en ole törmännyt huonoon asiakaspalveluun - päin vastoin. Ja en osaa ranskaa oikeastaan lainkaan..


      • kkkkkkir

        Hyvä se on normaalien ihmisten vaatia kaikenlaista käyttäytymistä. Autistisena ihmisenä kaikki tavallinen kanssakäyminen on hankalaa. En siltikään koe ansaitsevani törkeää kohtelua, vain siksi koska niinkin yksinkertainen asia kuin silmiin katsominen on haasteellinen asia minulle.


      • Anonyymi

        Hieno kommentti. Itse vietin viime vuonna kaksi viikkoa Pariisissa, enkä koskaan kokenut saavani huonoa palvelua. Jopa lipuntarkastaja metrossa oli erittäin ystävällinen ja sain kiitosta, kun minulla oli voimassa oleva lippu.

        Ranskalaiset ovat toki jonkin verran hienostuneita ja suomalaisille se voi tuntua "hienostelulta", mutta siitä ei ole kysymys.

        Olen menossa uudestaan Pariisiin ensi kesänä.


    • pariisiin

      Pariisista löytyy monenlaista nähtävää ja koettavaa. Kieltämättä siellä ollaan joskus vähän kyllästyneitä turisteihin tai ainakin siltä näyttää. Taksin ovat välillä todella töykeitä. www.pariisiin.com

    • DE FACTO !

      Pariisissa et kunnon ruokapaikkaa löydä hakemallakaan , lounasaikaan.
      Pääsääntöisesti ruoka on pelkkää "moskaa" verrattuna suomalaiseen lounaspöytään.
      Hinta asiaankuuluvasti törkeän kallis ja laatu pas-kaa.
      Suomi saa olla kyllä ehdottoman ylpeä lounaskulttuuristaan ja sen hinnasta !

    • kysyystävieläturisti

      ja miten sinne nyt turstin pitää pukeutua? jos aikoo vaikkapa koko päivän nähtävyyksiä kierrellä ja katselle? ja jos sattuupi vielä kuuma päivä?
      käyneekö esim caprit? pystyneekö lenkareissa ravaamaan nähtävyyksistä toiseen?
      käyneekö illala ruokailuun farkut?

      • Pariisin matkaaja

        Riippuu täysin paikasta ja sukupuolesta. Farkut eivät ole useinkaan se oikea vaihtoehto missään muualla kuin USA:ssa. Älä näytä amerikkalaiselta ta venäläiseltä turistilta, on hyvä vihje kaikkialla, myös Suomessa. :) Katoliset kirkot voivat vaatia sisäänpääsyyn jonkin verran kangasta enemmän, kuin ulkona tarvitaan.

        Miehelle chinot, kauluspaita, neule tai pikkutakki tarvittaessa ja kävelykengät on ihan hyvä vaihtoehto. Naisille kesämekko. Katsele ympärillesi, kun saavut kaupunkiin, niin näet miten paikalliset pukeutuvat yksinkertaisesti, toimivasti mutta tyylikkäästi.

        Illallispaikasta kannattaa kysyä aina ennakkoon, vaativatko puvun ja solmion. Pääsääntöisesti ei tarvita, vaan kauluspaita ja mahdollisesti pikkutakki riittää, mutta aina silloin tällöin on tullut vastaan äykempääkin koodia. Mm. Seinen illallisristeilyllä vaadittiin puku ja solmio. Toisen, kalliimman risteily-yhtiön pukukoodina näytti olevan smokki. Jenkkiturstella näytettiin hyväksyvän suorat housut, pikkutakki ja solmio, mutta he sitten näyttivätkin siinä joukossa amerikkalaisilta. :D :D :D


      • kkkkkklr
        Pariisin matkaaja kirjoitti:

        Riippuu täysin paikasta ja sukupuolesta. Farkut eivät ole useinkaan se oikea vaihtoehto missään muualla kuin USA:ssa. Älä näytä amerikkalaiselta ta venäläiseltä turistilta, on hyvä vihje kaikkialla, myös Suomessa. :) Katoliset kirkot voivat vaatia sisäänpääsyyn jonkin verran kangasta enemmän, kuin ulkona tarvitaan.

        Miehelle chinot, kauluspaita, neule tai pikkutakki tarvittaessa ja kävelykengät on ihan hyvä vaihtoehto. Naisille kesämekko. Katsele ympärillesi, kun saavut kaupunkiin, niin näet miten paikalliset pukeutuvat yksinkertaisesti, toimivasti mutta tyylikkäästi.

        Illallispaikasta kannattaa kysyä aina ennakkoon, vaativatko puvun ja solmion. Pääsääntöisesti ei tarvita, vaan kauluspaita ja mahdollisesti pikkutakki riittää, mutta aina silloin tällöin on tullut vastaan äykempääkin koodia. Mm. Seinen illallisristeilyllä vaadittiin puku ja solmio. Toisen, kalliimman risteily-yhtiön pukukoodina näytti olevan smokki. Jenkkiturstella näytettiin hyväksyvän suorat housut, pikkutakki ja solmio, mutta he sitten näyttivätkin siinä joukossa amerikkalaisilta. :D :D :D

        Mitäs jos on "kolmatta sukupuolta" edustava genderqueer


    • ykskakskolm

      Kiitos vinkeistä. Mutta mietityttämään jää...
      Suurin osa ihmisistä matkustaa ja kulkee maailmalla farkuissa ym vermeissä- toki nekin voi olla siistit ja asialliset. Naisillakaan ei aina kesämekko ole se kaikkein mukavin ja kaikkihan eivät mekoista vaan pidä.
      Ja tarkoitus on ruokailla ihan tavan paikoissa, koska ruokailu ei kaupunkilomalla ole ollenkaan se ns kohokohta vaan ihan katsastelu ja näkemisistä nautiskelu jne.
      Eli löytyneekö sitten Pariisista ihan tavan "immeisille" ruokapaikoja?
      Toki tietty pitää varautua asialliseen pukeutumiseen pukuineen ym jos on menossa jonnekin ns parempaan paikkaan- sehän selvä jo Suomessakin.
      Ainakin tähän saakka maailmalla liikkuessa ei ole kovinkaan ihmeellistä asustusta suurimmalla osalla turisteilla ollut suurkaupungeissakaan... liekkö Pariisi sitten poikkeus- mene ja tiedä.

      • Pariisin matkaaja

        Vaikka yksi provo täällä yrittääkin väittää, ettei Pariisista saa ruokaa, niin oikeasti siellä on kaikkea - myös niitä huonoja ruokapaikkoja turistialueella ja laatuunsa nähden kalliita ruokapaikkoja Avenue des Champs-Élysées'llä. Päivällis paikkojen lisäksi kaupunki on täynnä kivoja kahviloita, joissa voi istua kahvikupin ja croissantin kanssa katselemassa ihmisiä. Kannattaa kuitenkin tehdä vähän pohjatyötä, ettei eksy huonoihin paikkoihin ja pety.

        Helppo ja varma keino on ostaa Michelinin punainen Pariisin opas. Se ei ole enää vain Ranskan oppaan erillispainos, vaan siinä on enemmän ravintoloita (ja hotelleja). Oppaassa on niiden tähtiravintoloiden lisäksi lukuisia haarukalla tai parilla kuvattuja halvempia ravintoloita. Hinta/laatu suhteeltaan parhaat on merkitty Michelin-ukolla.

        Kannattaa myös ymmärtää normaali eurooppalainen tapa ruokailla. Etelä-Euroopassa ei tuputeta mahdottoman suurta aamiaista, eikä tolkuttoman täyttävää lounasta, vaan ruokailun pääpaino on päivällisessä, joka nautitaan vähän järkevämpään aikaan kuin Suomessa. Aamiaisen tulee olla kevyt. Maitokahvi ja leipä tai croissant. Aamupäivällä yksi espresso laittaa kropan toimimaan. Lounas kevyesti ja terveelisesti joko patonki tai salaatti. Illalla sitten kunnon vähintään kolmen ruokalajin ateria viineineen. Päivällisen kanssa ei hätäillä vaan nautitaan seurasta, juomasta ja ruuasta.

        Omat parhaat ruokapaikkani Pariisista olen löytänyt ns. kortteliravintoloista. Meno on rentoa ja ruoka yhtä tasokasta kuin ns. ykköspaikoissa Helsingissä. Jos kerrot hotellin osoitteen, niin joku voi antaa vihejitä, jos on ollut kulmilla. Jos hotellia ei ole vielä valittu, niin suosittelen vasenta rantaa. Esimerkiksi vitosen eteläosia vähän sivussa turistialueilta, mutta lähellä keskustaa.

        Ei Pariisi ole poikkeus ja sielläkin on eroja kaupunginosien välilä. Mutta kuten on sanottu, ei kannata näyttää amerikkalaiselta tai venäläiseltä turistilta. Istu siihen kulmakahvilaan aamulla katselemaan, kun paikalliset kiirehtivät töihin. Pukeutua voi mukavasti ilman että se on rumaa. Vaatteet ovat halpoja, joten pienen katseluhetken jälkeen voi sitten Lafayettista ostaa uudet vaatteet.


      • krrrrrrrrrrrrrl
        Pariisin matkaaja kirjoitti:

        Vaikka yksi provo täällä yrittääkin väittää, ettei Pariisista saa ruokaa, niin oikeasti siellä on kaikkea - myös niitä huonoja ruokapaikkoja turistialueella ja laatuunsa nähden kalliita ruokapaikkoja Avenue des Champs-Élysées'llä. Päivällis paikkojen lisäksi kaupunki on täynnä kivoja kahviloita, joissa voi istua kahvikupin ja croissantin kanssa katselemassa ihmisiä. Kannattaa kuitenkin tehdä vähän pohjatyötä, ettei eksy huonoihin paikkoihin ja pety.

        Helppo ja varma keino on ostaa Michelinin punainen Pariisin opas. Se ei ole enää vain Ranskan oppaan erillispainos, vaan siinä on enemmän ravintoloita (ja hotelleja). Oppaassa on niiden tähtiravintoloiden lisäksi lukuisia haarukalla tai parilla kuvattuja halvempia ravintoloita. Hinta/laatu suhteeltaan parhaat on merkitty Michelin-ukolla.

        Kannattaa myös ymmärtää normaali eurooppalainen tapa ruokailla. Etelä-Euroopassa ei tuputeta mahdottoman suurta aamiaista, eikä tolkuttoman täyttävää lounasta, vaan ruokailun pääpaino on päivällisessä, joka nautitaan vähän järkevämpään aikaan kuin Suomessa. Aamiaisen tulee olla kevyt. Maitokahvi ja leipä tai croissant. Aamupäivällä yksi espresso laittaa kropan toimimaan. Lounas kevyesti ja terveelisesti joko patonki tai salaatti. Illalla sitten kunnon vähintään kolmen ruokalajin ateria viineineen. Päivällisen kanssa ei hätäillä vaan nautitaan seurasta, juomasta ja ruuasta.

        Omat parhaat ruokapaikkani Pariisista olen löytänyt ns. kortteliravintoloista. Meno on rentoa ja ruoka yhtä tasokasta kuin ns. ykköspaikoissa Helsingissä. Jos kerrot hotellin osoitteen, niin joku voi antaa vihejitä, jos on ollut kulmilla. Jos hotellia ei ole vielä valittu, niin suosittelen vasenta rantaa. Esimerkiksi vitosen eteläosia vähän sivussa turistialueilta, mutta lähellä keskustaa.

        Ei Pariisi ole poikkeus ja sielläkin on eroja kaupunginosien välilä. Mutta kuten on sanottu, ei kannata näyttää amerikkalaiselta tai venäläiseltä turistilta. Istu siihen kulmakahvilaan aamulla katselemaan, kun paikalliset kiirehtivät töihin. Pukeutua voi mukavasti ilman että se on rumaa. Vaatteet ovat halpoja, joten pienen katseluhetken jälkeen voi sitten Lafayettista ostaa uudet vaatteet.

        Miltä ihmeeltä tämä tyypillinen amerikkalainen tai venäläinen turisti sitten näyttää? Itse en osaa kansallisuuksia spotata noin tarkasti minkäänlaisesta joukosta.


    • kysyttäväävaaan

      mitä vikaa on näyttää turistilta?? kyllähän nyt suomalaiset ym turistit erottaa jo puheestakin= kielestä...
      eikö tosiaan kukaan farkuissa ja lenkkareissa katsastele nähtävyyksiä? työpukeutuminen on jokapaikassa , myös Suomessa eri juttu kuin lomalla pukeutuminen.

    • outoa...

      Siis farkuissa ei saa kaupungilla kulkea? Olen järkyttynyt! :o

      • Pariisilainen

        Totta kai saa farkuissa ja lenkkareissa kulkea. Niinhän ne paikallisetkin tekee. Tuulipuku on jo toinen juttu.


    • PeeJiiPee

      Ei kannata ihmeitä odottaa. Onhan siellä kerta tai pari käytävä, että tietää, ettei tarvitse turhia haikailla. Eipä ne muutkaan kaupungit maailmalla niin ihmeellisiä ole. Käy Bordeaux'ssa, jos siistimmän ja silti ranskalaisen kaupungin haluat nähdä. Ovat siellä ystävällisempiä. Jos kolmen käyntini perusteella luotettava kuva syntyy.

    • Anonyymi

      Erikoista, että Ranskassa asuvat suomalaiset haluavat yleistää ja mollata kaikki suomalaiset käytöstavattomiksi tai tietynlaisiksi pukeutujiksi kuten tämä kommentti kertoo "katse omissa crocseissa ei toimi".

      Ja oksettavaa, kuinka monen mielestä vaatteet edelleen määrittelevät ihmisen parempiin ja jotenkin huonompiin ja määrittävät sen, kuinka ihmistä kohtaan tulee käyttäytyä.

      Itelleni Louis Vuittoniin päästä varpaisiin pukeutunut saa aivan samanlaista palvelua kuin crocseihin ja tuulipukuun sonnustautunut
      - en todellakaan määritä palveluani ihmistä kohtaan.

      En muutenkaan ymmärrä, miksi ulkomaalaisen turistin tulisi näyttää ja pukeutua kuin pariisilaisen - ei kai pariisilaiseltakaan odoteta samaa hänen matkustaessaan vaikka Suomeen tai Amerikkaan?

      Ja ei, en ole oletuksesi kaltainen suomalainen vaan Madridin katuja jo vuosikymmenen tallannut ulkosuomalainen, joka menee paikallisesta ja jota silti suunnattomasti ärsyttää tälläiset oletukset ja ulkonäön perusteella arvostelemiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      808
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      657
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe