Vajaa vuosi sitten sijaislapseni siirrettiin laitoshoitoon,koska viranomaiset ja lastenpsykiatri katsoi että yksinhuoltajana taakka on liian suuri. Lasta kuljetetaan usein elokuvissa, hampurilaisilla ym...mikä tuo julkisuutta. Nyt hän kulkee toisten vahoissa vaatteissa. Vaipat on laitettu housuihin ja pakko pitää. Mutta hammasrautoja ei tarvitse pitää. Ei kuulemma ole tarpeeksi sitoutunut asiaan. (Hm...moniko kysyy lapselta haluatko pitää hammasrautoja) Koulua kävi normaalin peruskoulun opetusohjelman mukaan. Nyt on kevennetty e-kirjoiksi. Kas kun kukaan ei auta läksyissä. Läksyt tehdään itsenäisesti omissa huoneissaan. Jalkapohjassa on känsä. Vein sinne jäädytysaineen joka loppu. No kun se loppu niin antaa olla. Olen pyytänyt bioäitiä puuttumaan asiaan. Hän ei vastaa. Toki hän ei käy tapaamassakaan lasta eikä soita. Olen ainut joka laitoksen ulkopuolelta ottaa lapsen luokseen. Minulla vain ei ole oikeuksia puolustaa häntä. Monta vuotta hoitaneena ei sossu enää kutsunut edes palaveriin. No minähän olin niin huono yksin. Toki lapsi kulki aina uusissa vaatteissa hänelle ostetuissa, puhtaissa. Hänen vierellään istuin ja opetin läksyjä jos hän ei ymmärtänyt. Vein erilaisiin terapia/tukitoimiin. Hoidin terveyttä ja ennenkaikkea opetin kehittymään. Hän pyöräili itsenäisesti kauppoihin ja kotiin takasin. Olemaan hetken yksin kotona ilman pelon vaaraa. Jne...Nyt ei uloskaan jollei aikuinen ole veirellä vahtimassa. Hmm....näinhän sitä oppii elämän siiville. Olin mielestäni huono sijaisäiti, mutta nyt tiedän että olin todella hyvä ja rakastava. No laitos on ihan varmaan myös hyvä. Heidän tapansa toimia poikkeaa vain niin minun toiveistani kasvattaa lapselle hyvä aikuisuus. Tähän loppuun vielä lisään, ettei tule väärinkäsitystä. Kun haen lapsen luokseni. Minulle maksetaan 13€ vuorokausi. Joten saattei itse päätellä pidänkö häntä rahasta vai rakkaudesta luonani.
Sijaislapsi siirtynyt laitokseen.
14
990
Vastaukset
- kurjaa lapselle
Mikä dg lapsella on? Miksi hän käyttää vaippoja? Ymmärään, että sinulla on hirveä huoli lapsen kasvatuksesta ja hoidosta. Laitoksissa tehdään mitä sattuu, ja erityistuen tarpeessa olevat lapset jäävät tuetta.
- entinen sijari
Meillä kanssa kokemusta sijaislapsen sijoituksesta laitokseen . lapset olivat meillä useita vuosia mutta yht äkkiä biologinen äiti päätti et heidän parempi laitoksessa.
lasten koulut sujui hyvin ,heillä oli tykätyt harrastukset ja paljon kavereita sit yht äkkiä kaikki pois ja laitos. emme saaneet edes heihin pitää aluksi yhteyttä. (kortinkin lähetin mut sitäkään ei saaneetposti hukkas). kahden vuoden laitos asumisen jälkeen lapset itse saaneet tahtonsa läpi ja saavat viettä lomiaan meidän luonaan.Tämä kaikki sairaan äidin syytäja mikä hämmästytt'ävintä et lastensuojeluviranomaiset menivät tähän mukaan!!!! koulumenestys ei tällä hetkellä mielestämme kovinkaa hurmaava ole mut kukapa ehtii katsoa perään.- YKSKAKS
Meille maksetaan 7€ vuorokausi, kun nuori tulee lomille perhekodista, olemme siis entinen sijaiskoti!
- 2+5
YKSKAKS kirjoitti:
Meille maksetaan 7€ vuorokausi, kun nuori tulee lomille perhekodista, olemme siis entinen sijaiskoti!
Meillä sen verran laitoksen auvoisuudesta kokemusta, että kolme lasta on tullut kahdesta eri laitoksesta : 3-vuotiaalle oli laitettu vaipat, vaikka oli jo ollut kuiva, hampaiden harjauksesta ei oltu huolehdittu kenelläkään - koululaisilla oli hammaskiveä ja reikiä. Koulu alkoi sujua heti paremmin, koska meillä aikuinen ohjaa, valvoo ja kyselee kouluasioista. Laitoksessa on laitoksen tavat ja vaihtuva henkilökunta, ei siellä kukaan ota sellaista vastuuta lapsesta, sijaisvanhempi - se ainoakin tekee.
Itsekin olen aikoinani työskennellyt kahdessa ja ollut harjoittelijan kolmannessa lastensuojelulaitoksessa, osittain näiden kokemusten takia perheemme on sijaisperheeksi ryhtynytkin, että edes joku tarvitseva lapsi saisi oikean kodin laitoksen sijaan. Eikä näillä meille sijoitetuilla lapsilla ole ollut ikävä laitokseen, vaikka harva se päivä valittavatkin kodin säännöistä.
- niinpä1
Minä saan 8 e ruoka rahaa vuorokaudesta kun oma biologinen lapsi kyläilee joten toi 13 e on paljon sillähän ruokitaan sinutkin.
- entinen sijaisäiti
Arvasin että joku tarttuu tuohon 13 € . Mutta en kertonutkaan että ostan vaatteita, lahjoja, kirjoja, jne....annan käyttörahaa jne...Joten .....Mikä asia oli tärkein tässäkin. Se raha. ..Ei lapsi.
- Sijari
Sinulle ei kuuluisi maksaa mitään, koska olet elatusvelvollinen.
- oletko tavannut
Entä lapsen isovanhemmat; eivätkö hekään välitä?
- oletko tavannut
Tai bioisä; eikö välitä?
- veronmaksaja1
Niinpä1: miksi sinulle maksetaan? Kyseessä on oma lapsesi? Käsittämätöntä.
- perustulo sentään
Kyllä se ruoka maksaa kaikille. Sijaisperhe kun on vienyt lapsilisätkin.
- Veronmaksaja 2
perustulo sentään kirjoitti:
Kyllä se ruoka maksaa kaikille. Sijaisperhe kun on vienyt lapsilisätkin.
Eikös lapsilisä ole tarkoittu lähinnä vaatteisiin ja muihin hankintoihin. Sinäkö ne hankit vai sijaisperhe? Kyllä jokaisella pitää olla varaa ruoka lapsilleen ostaa ilman lapsilisääkin!
- näin vaan on
Kyllä vaan ne lapsilisät köyhimmillä menee ihan perus elämiseen.
Mutta sen sanon, että en ole pahempia moralisteja tavannut elämässä, kuin katkerat sijaisvanhemmat.
Alkavat uikuttaa 8 euron maksusta. Käykö kateeksi? - Anonyymi
Roskis
Tuli taas pyyntö puhelin.
Sisaislapsi perheet ulkomaan matkat,he haluaa itse päättää3 minne mennään, ryhmällä,heille ei tahdo käydä muiden ehdotus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412795Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4342363Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens232292Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau182110Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1421786Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1411747Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241275Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,21180- 741079
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.67997