Miten aloittaa tarina?

qqqqqu

Tiedän tarinan juonen, tiedän miten tarina tulee etenemään. Tarinan alku on aina haastavinta, sen pitäisi saada lukijat hellään huomaansa. Miten se onnistuu?

Tuntuu että tarinani alussa on liikaa, aivan liiikaaa vuoropuhelua. Mutta tarina alkaakin siitä kun teinit ovat salaa röökillä kouluaikana. Ja jäävät kiinni.

23

9264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moikka qqqqqu!

      Kirjoitin tuossa blogiini ajatuksia kirjoittamisesta ja sieltä saattaisi löytyä apua, eli www.nettikirjoittaja.blogspot.com.

      Kuitenkin pikaisena vinkkinä sanoisin, että mietit, mikä kiinnijäämisessä on se sydäntätykyttävin juttu, eli onko kiinnijäävistä teineistä toinen päähenkilö ja jos, niin miten kiinnijääminen häneen vaikuttaa? Tähän voisit koettaa alun rakentaa niin, että lukijan on helppo samaistua heti tarjoamaasi ajatusmaailmaan.

      Kannustaisin kuitenkin kirjoittamaan alun nopeasti pois alta, jotta saat kirjoittamisen kunnolla liikkeelle, ja palaat sitten hieman myöhemmin uudestaan sen kimppuun.

      Menestystä kirjoittamiseen!

    • kdfjsdksl

      Alun voi kirjoittaa viimeiseksi.

    • app....

      Koko tarina tuntui tökkivän, joten jatkoin edellistä tarinaani. Sen alun olen saanut kirjoitettua, mutta en saa jatkettua!

      Mikä minua vaivaa?!

    • kotikirjailija

      jatka vuoden päästä. Lepo ja itäminen tekee hyvää. Itse pyörittlen samoja viittätoista aihetta edestakaisin ja väliin yhdistellenkin useamman vuoden ajan ja kirjoitan juttua aina uusksi ja uusiksi. Epämääräisiä pätkiä on muistitikun varastossa tusinoittain. Joskus niitä seaillessa aina tärppää, että ehi tuohon voi tehdäjatkoa tai alkua tai tuo päkähän sopii ytimeksi uuteen juttuun

    • kirjailija kaima

      Kirjoita ensin kaikki juoni kohdat ranskalaisen viivoin ja sen jälkeen aloita paisuttaa tarinaa tai aloita tarina yhden henkilön näkökulmasta kuinka se henkilö päätyi tupakka paikalle. Tuolla pääset ehkä alkuun.

    • qqqqqu

      Lyttäsin tuon nuoresta tytöstä kertovan tarinan, en vain osannut kirjottaa sitä vaikka tein juonikaaviot ym.

      Päätinkin jatkaa toista tarinaani, mutta en osaa jatkaa sitä. Miten siis jatkatte tarinaa kun olette jättäneet sen hautumaan?

    • köyhän miehen buko

      Se lähtee jatkumaan jos on jatkuakseen. Useiten auttaa pelkästään muistin virkistämikseksi kertaus mitä on edellisellä kertaa tullut kirjoitettua ärsykkeenä oivallukseen jatkon kannalta.
      Ehkä sun kantsis funtsia rungon tekemistä, kuten joku siihen suuntaan vihjasikin.
      Itse tosin teen ilman runkoa - paremmin itsensä siten yllättää.

    • ketjupolttaja

      Alku? voiko olla se mikä loppu? siis sisällöllisesti.

    • Retsutin

      Itse kirjoitan tarinat mielellään minäkertojalla joten aloitan päähenkilön (itseni) esittelyllä. Sanon esimerkiksi kuka olen, missä asun ja kuinka vanha olen.
      Jos tuo ei nappaa, aamusta on melkein aina hyvä lähteä liikkeelle. :)

      • nimionmerkki

        Mikä siinä aamussa on niin ihmeellistä, että monet aloittavat siitä? (Ei ammattikirjailijat) Lukijana kaipaan alkuja, jotka herättävät kiinnostuksen. Tunteen että on tapahtunut jotain tai että pian päähenkilö kokee jotain mikä hajottaa hänen elämänsä perustuksia. Kahvin juoni, hampaiden pesu, töihin meno tms. ei ole kiinnostaa luettavaa ellei ne kuvaa jotain poikkeamaa tai erityispiirrettä hahmossa, tilanteessa tai ympäristössä.


      • Einoin

        Vitsi?


    • Mikkoiranen

      Minun mielestä ei kannata takertua pelkkään alkuun, vaan ajatella tarina alusta asti kokonaisuutena ja ajatella sitä kokonaisuutta siltä kantilta, että mitä päähenkilö yrittää tarinassa saavuttaa. Yrittääkö se löytää kadonneen sukulaisen, saada jonkun naisen rakastumaan itseensä vai lyödä yrityksellään läpi? Tai sitten päähenkilöllä on joku "eeppisempi" tavoite, kuten syrjäyttää vallassa oleva diktaattori, tappaa avaruusalukseen tunkeutunut eilieni tai viedä mahtisormus tulivuoreen. Tällasen tavoitteen olis hyvä olla konkreettinen, ei siis mitään "yrittää kasvaa ihmisenä" -shaibaa. Ja luonnollisesti tarina sitten loppuu siihen, kun päähenkilö saavuttaa tai ei saavuta tavoittelemaansa asiaa.

      Kun sitten miettii tarinan alkua tältä kantilta, alussa pitäisi tapahtua jotain, jonka takia päähenkilö "alkaa haluta" tätä päätavoitetta. Ehkä vinttiä siivotessaan päähenkilö löytää 20 vuotta vanhan kirjeen tältä kadonneelta sukulaiselta? Ehkä päähenkilön kouluun tulee opiskelemaan ihana tyttö, johon hän heti ihastuu? Tai ehkä päähenkilö saa fudut työpaikaltaan, minkä ansiosta hän haluaa alkaa toteuttamaan unelmaansa tuolitassuja myyvänä yksityisyrittäjänä? Jos haluaa seurata perinteistä kaavaa, tällaisen katalyytin jälkeen seuraa yleensä pientä pähkäilyä, että "tarttis vissiin tehrä jotain mutta mitä?" Pähkäiltyään tarpeeksi päähenkilö sitten kekkasee jonkin idean, että näinhän se saavuttaa sen haluamansa asian, ja sitten lähtee toteuttamaan ideaansa.

      PS: jos kiinnostaa seurata vlogia aiheesta, oon ruvennut pitämään sellaista täällä: https://www.youtube.com/user/Sinfis.

      • Mikkoiranen

      • jhjkjkjjyt
        Mikkoiranen kirjoitti:

        Hölmö foorumi kun lisää pisteen linkkiin. :(

        Eli tässä toimiva linkki vlogiini: https://www.youtube.com/user/Sinfis

        Pidän tarinasi ideasta. Jos osaat kirjoittaa paremmin kuin puhua, siitä voi tulla ihan luettava nuorten kirja. Puhujaksikin sinulla toki on potentiaalia; olet edustavan näköinen ja sinulla on miellyttävä ääni. Mutta jos nutturatätinä saisin varoittaa, niin jätä turhat sanat pois. Jos aion jatkossakin markkinoida itseäsi ja kirjaasi puhumalla, editoi puheistasi pois 'niinkun' -turhakkeet. Viimeisimmässä videonpätkässäsi käytät myös sanaa 'minä' ehkä liian usein.

        Mutta ihan kiva idea. Ja tässä rikottujen kotien moraalittomassa maassa lienee paljon lapsia ja nuoria, jotka pystyvät samaistumaan hahmoihisi. Toivotan menestystä sinulle.


    • Enolemikäänmestari

      Pari vinkkiä, älä KOSKAAN aloita sanoilla "olipa kerran" sillä se on pitkästyttävää. En suosittele myöskään esittelyä tai muutakaan tylsempää aloitusta. On helpoin ja lukijoille mielenkiintoisinta kun aloitat vaikka jollakin vuorosanalla. Esimerkiksi jos hahmosi menee töihin tai kouluun, hän voisi huutaa esim.. -Heippa Fiia! Samalla saisit kerrottua lukijalle edes yhden nimen, mutta myös alku kiinnittäisi enemmän mielenkiintoa. Onnea!

    • Minä kirjoitan tarinan alun ja lopun viimeiseksi, koska itse tarina vaikuttaa niihin molempiin. Itse kirjoitan yksittäisiä kohtauksia ja kokoan ne lopulta yhteen palapelin lailla. Toki minullakin on jonkinlainen tarinan runko olemassa ja käsitys siitä, miten tarina pääpiirteittäin etenee.

      Jotkut kirjailijat tekevät jääkaapin oveen tarinasta puurungon, johon kiinnittävät kohtaukset muistilapuilla. Sillä tavalla kohtauksia on helppo siirrellä paikasta toiseen puurungossa. Yksittäiset kohtaukset kun vaikuttavat tarinan kulkuun, joten niille on löydettävä oma paikkansa. Nykyään tämän palapelin voi luoda kokonaan tietokoneella. Eli siis tarina on sarja kohtauksia (muistilappuja). Jos huomaat, että väliin tarvitaan uusi kohtaus lisää, niin muistilappu vain puurungon viereen ja sieltä nuolet tekemään koukkaus uuden kohtauksen kautta.

      Katsokaa miten maailmankuulut kirjailijat aloittavat tarinansa. Usein he aloittavat mystisellä epilogilla, joka ei tunnu mitenkään liittyvän itse tarinaan. Vasta tarinan lopussa lukija tajuaa, että se epilogi olikin itse asiassa avain koko tarinan loppuratkaisuun.

      • Tarkoitat varmaan prologi? :) Prologi on kirjan "alkuluku", kun taas epilogi on lopussa.


    • Minusta tarina on hyvä aloittaa puheenvuorolla. Jos tarinan alussa olisi vaikka kolari, henkilö voisi sanoa jotain. En tiedä minkä tyylista tarinaa kukaan kirjottaa, riippuu henkilöstä, mutta silti puheenvuoro on hyvä alku ja olen itse monta kertaa käyttänyt. Myös henkilön puhe voi olla vaikka tuon viimeiset sanat, vaikka se olisikin alussa. Toisaata puheenvuoron merkitys riippuu tarinan tyylilajista. Esim. kauhukertomuksessa voisi olla jotain pelottavaa. Mutta en sanoisi, että puheenvuoro olisi ainoa oikea aloitus.

    • Anonyymi

      Minulla on ehdotus. Tee monta erityyppistä aloitusta ja valitse niistä mielestäsi paras.
      Tietenkin voit myös tehdä kirjoittamistasi alusta yhdistelmän ja lähteä sillä liikenteeseen.

    • Anonyymi

      Nakki

    • Anonyymi

      Vanha kunnon "oli synkkä jä myrskyinen yö" on ehkä hieman kulunut. Mutta miltä kuulostaisi "oli valoisa ja tyyni päivä"?

    • Anonyymi

      Hjallis mielummin demari

    • Anonyymi

      minä en keksi miten aloitaa tarina

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe