taka talviko,

vajakki

viime keväänä vaihdoin kesärenkaat autoon jo maaliskuussa. Onneksi nyt on vielä talvipyörät autossa.
Liekkö joku jo ennättänyt vaihtaa kesäkumit autoosa...

17

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen pitänyt renkaanvaihtoaikana sitä, että pääsen omalle pihalleni kesärenkailla. Jos yllättävät kasvihuoneilmiön mukaiset helteet nyt just heti tulisivat, niin jo viikon päästä saisin kesärenkaat alle vaihtaa.

    • Hei kun keikuskelen

      En voi käsittää, miten kärsivällisesti olen tänä keväänä seuraillut kevään meininkiä. Talvimainen tunnelma ja tämä muori vaan lähes lehmämäisin silmin toljottaa eikä oo moksiskaan. Yleensä aina-aina olen ollut mitä kärsimättömin kevään odottelija. Talviaika on tylsääkin tylsempi ja juuri siksi kevään aika purskauttaa ilon kattoon. Eiköhän tää ilma nyt pian muutu, kohtahan tuloo jo syksykin.:)

      "Liekkö joku jo ennättänyt vaihtaa....."

      Täällä tämä immeinen viittaa, käsi pystyssä huitoo.
      Eilen autoni sai kesärenkaat alleen. Oonkohan koko Suomen eka kesärenkailla ajelija.:)

      • voihan nenä

        Melkein muttei ihan. Tällä kertaa uskoin, yleensä pieleen menneisiin ennustuksiin, tiistaiksi oli sovittu renkaan vaihto. Sain peruttua. Lunta tulee ja keli muuttuu, yöksi on luvattu vielä pakkasta.


    • ...

      Ei kiirettä.

      Vaihtelen kummeja kelien mukaan, kalenterille se ja sama. Joskus mennyt aika myöhäänkin, kun tullut vaihdetuksi. "Mud and snow"- niinhän renkaita kutsutaan. Mökille pitkä kuja, kelirikkoaikaan sinne ei pääse slikseillä.

      Täällä tsadissa lässyttävät joka vuosi nastarengaskiellosta, tänä vuonna katypölyn tiimoilta. Joku valopää oli keksinyt, että katupölyn syynä on nastojen kadusta irrottama pöly. Joopajoo, kattelin tossa parkkipaikkaa ja katuja, muutaman sentin kerros hiekoitussepeliä joka paikassa. Paljonkohan sitä sepeliä sitten pitäis laittaa, jos nastat kielletään....

      Aina ollut nastat, kitkoilla ei pärjää tsadissa tai muutenkaan etelässä. Lapissa vois toimiakin, jos pakkaset piisaa, eikä tiet kiillotu liikaa. Ikuinen väittelyn aihe. Jostain syystä muuten jalkineisiin myydään nastakalosseja, polkupyöriin nastarenkaita. Kyllä kaikki tietää, mitä liukkaudella tarkoitetaaan. Rengaskauppiaiden höpinää koko kitkavouhotus. Ainiin, kitkoilla voi pärjätä paremmin vain sen takia, että nastat karhentavat jäistä tienpintaa.

      Tossa joku päivä kattelin, kun ihmiset jonotti rengasliikkeisiin renkaanvaihtoon, parkkipaikoilla autoja tunkkailtiin samasta syystä. Niinni, nyt paiskaa kymmenen senttiä lunta ja pakkanenkin kiristyy. Aamulla luvassa kolarisuma.

      Ihmisillä ihmekäsitys, että olisi joku laki, jonka mukaan renkaat pitää vaihtaa jonkun kellonajan takia, ei pidä paikkansa. Se on suositus. Poliisi ei sakota, jos juhannuksena sataa lunta, tiet jäässä ja joku ajaa nastarenkailla. Joku ympäripyöreä suositus poliisilla on, muistelen jotain toukokuulle alkaa tuleen huomautusten sijaan sakkojakin. Pitääpi muistaa, suomi on pitkä maa. Parlamentti sijaitsee suomen äärimmäisessä eteläpäässä, joku Otsejohka on vähän pohjoisempana.

      Jostain syystä kukaan ei puhu lumiketjuista, jossain päin eurooppaa ei saa käyttää nastarenkaita, niissä käytetään ketjuja. Ois hupaisa seurailla tsadin liikennettä, kun kaikki laittaisivat jääketjut alle ja vetelisivät reilua ylinopeutta moottoriteitä :D

      Vaan, aamulla aivan varma kolarisuma kelien takia. Onneksi ei ole pakko ajaa huomenna, se on kai vuoden toiseksi vaarallisin päivä olla liikenteessä, takatalven takia. Kaikista vaarallisinhan on aina ensipakkasten ja ensimmäisen lumisateen jälkeinen päivä, kun kaikilla suurinpiirtein kesäsliksit alla.

      Katellaan, kyllä se kesäkin aina on tullut, ajankohtaa nyt ei osaa ennustaa kukaan.

      =DW=

    • Joka vuosi etelässäkin sataa lunta huhtikuussa joten ei tämä mitään ihmeellistä ole. Kuten sanotaan, uusi lumi vanhan surma... Renkaat ehtii vaihdattaa kun lopullakin eikä siihen aikaan ole rengasliikkeissäkään enää ruuhkia.

    • Vaihdoin kengät...heh...mutta mitä tekee kevät...kiusaa ja ivailee..

      Ei kai kukaan kesärenkaita vaihda, jos öisin on vielä pakkasta, hömelöt korkeintaan? Ei ihan mun alaa tämä kumien vaihto.

      Voi poikaani poloista, telttaretki kutsui tänä aamuna. Hrrr.

      • Hei kun keikuskelen

        Noh noh noh, eipäs nimitellä siellä.

        Renkaiden vaihto varmaankin pikkusen vaihtelee, riippuen missä asustelee.

        Tällä hetkellä täällä on viis astetta pakkasta, aurinko paistaa suloisesti. Ei aikaakaan, kun mittari näyttää jo plus-asteita.

        Jos öisin tai aniavarhain aamulla lähtisin kurvailemaan, niin kenties sitten en olisi vaihtanut kesärenkaita. Mutta kun meikäläinen istahtaa autoon ja starttaa, niin kello on menossa jo iltapäivään. Vaikka tästä kotoani nyt lähtisin mihin ilmansuuntaan tahansa, niin ajelen hyviä, jäättömiä asfalttiteitä. Ehkä maaseudulla tai joissakin mettän keskellä olevissa paikoissa on oltava tarkempi.


      • Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Noh noh noh, eipäs nimitellä siellä.

        Renkaiden vaihto varmaankin pikkusen vaihtelee, riippuen missä asustelee.

        Tällä hetkellä täällä on viis astetta pakkasta, aurinko paistaa suloisesti. Ei aikaakaan, kun mittari näyttää jo plus-asteita.

        Jos öisin tai aniavarhain aamulla lähtisin kurvailemaan, niin kenties sitten en olisi vaihtanut kesärenkaita. Mutta kun meikäläinen istahtaa autoon ja starttaa, niin kello on menossa jo iltapäivään. Vaikka tästä kotoani nyt lähtisin mihin ilmansuuntaan tahansa, niin ajelen hyviä, jäättömiä asfalttiteitä. Ehkä maaseudulla tai joissakin mettän keskellä olevissa paikoissa on oltava tarkempi.

        Hyvä heikun keikku, hömelö on mies, joten en tarkoittanut sinua :)
        Ja muutenkin hömelö on nimittelysanoista se ehdottomasti lempein, mukava mies, Muumipapan vanha koulukaveri, peto tekemään jekkuja...

        Totta varmaankin turiset renkaanvaihdosta, kokemuksen syvällä rintaäänellä. Kuten kirjoitin, ei ollenkaan mun alaani, joten parempi pitää suunsa kiinni asioista, joista en tiedä mitään. Pelkääjän paikalta on vaan niin kiva antaa hyviä neuvoja ja ohjeita ;)

        Hesarin meteorologi ennustaa yöpakkasten loppuvan torstain perjantain tienoilla ja sään muuttuvan jo hivenen keväisemmäksi. En usko ennen kuin näen ja koen.


      • Hei kun keikuskelen
        m.malgrande kirjoitti:

        Hyvä heikun keikku, hömelö on mies, joten en tarkoittanut sinua :)
        Ja muutenkin hömelö on nimittelysanoista se ehdottomasti lempein, mukava mies, Muumipapan vanha koulukaveri, peto tekemään jekkuja...

        Totta varmaankin turiset renkaanvaihdosta, kokemuksen syvällä rintaäänellä. Kuten kirjoitin, ei ollenkaan mun alaani, joten parempi pitää suunsa kiinni asioista, joista en tiedä mitään. Pelkääjän paikalta on vaan niin kiva antaa hyviä neuvoja ja ohjeita ;)

        Hesarin meteorologi ennustaa yöpakkasten loppuvan torstain perjantain tienoilla ja sään muuttuvan jo hivenen keväisemmäksi. En usko ennen kuin näen ja koen.

        AiJJJJJaaaa, vai niin, että hömelö tarkottaa miestä :) Ikinä koskaan kuunaan milloinkaan evö-evö ole kuullut hömelö-sanaa. Ja vieläpä Muumipapan vanha koulukaveri. No sitte taidan vetää Murinat takasin tänne.

        Minulla on aamuisin Dobermannin naama. Kovin herkässä on ylähuulen ja alahuulen liikkuvuus ylös-alas suuntaisesti, mikä paljastaa kulmahampaani ja muut hampaani perin kokonaisvaltaisesti. Kurkun perältä kuuluu vaimeaa, hyvin matalaa märähköä (märkä) murinaa, eikä tottavie tarvitse paljoakaan vinksin-vonkseja sanoa/kirjoittaa, kun koko naamavärkki paukahtaa levälleen.
        Semmonen vika mulla aina ollut. Tuo Hömelö-sana avasi kurkunperän ja siinähän sitä sitten oltiin, sormeni vain vaivoin sai pidäteltyä itsejään, etteivät olisi naputelleet pahempiakin torumisia, kuin vain tuo "Noh noh noh"-sanominen.

        Nyt aamutuima on mennyt ja olen mitä lempeimmällä tuulella. Dobermannista ei tietoakaan, Lammas tullut tilalle :)

        Oon kaiken kukkuraksi touhuillut tuola alakerrassa sitä sun tätä, että olen mitä parahimmalla tuulella.


    • Nyt pomppasin penkiltä ja äsken sain psykosomaattisia oireita. On tää herkkyys välillä yhtä helevettiä..

      Pitäisikö mun pelätä sua aamuisin? On nimittäin olemassa kaksi koirarotua, joita pelkään: dobermanni ja saksanpaimenkoira. Ihan hulluna pelkään. Jos vastaan tulee, oman luppiksen kanssa hypätään pöpelikköön. Sekin pelkää.

      Jos sulla on dobermannin naama aamuisin, niin mulla on luppikseni naama 24/7. Samaa näköä hihnan molemmissa päissä. Välillä ei erota kumpi on kampi :)

      • Ja tuo edellinen meni hei kun keikuskelenlulle (taivuttakaa ite, prkele) ;)


    • 28++

      Hei!Saisinko kysyä? Pitääkö viedä auton joka vuosi katsatukseen?Kiitos

      • <<<<000>>>>

        mun auto täytti kolmevuotta ja tuli useita katsastustarjouksia, kovin heitteli hinnat. Halvimman otin ja säästin liki satasen huomattamatta menii auto kasastuksesta läpi. Kahvit ja pullat tarjosivat vielä odotuajalla. Kannattaa valita Suomalainen asema Kyllä varmaan saat tarjousia, kun katsastusaika tulee ei tarvii huolestua..


      • 28++
        <<<<000>>>> kirjoitti:

        mun auto täytti kolmevuotta ja tuli useita katsastustarjouksia, kovin heitteli hinnat. Halvimman otin ja säästin liki satasen huomattamatta menii auto kasastuksesta läpi. Kahvit ja pullat tarjosivat vielä odotuajalla. Kannattaa valita Suomalainen asema Kyllä varmaan saat tarjousia, kun katsastusaika tulee ei tarvii huolestua..

        3 vuotta se oli vuosi sitten-> kävin katsastuksessa, mutta mun auto jo täytti 4v ja ei tullut katsastustsrjouksia vaikka katsastusaika tuli ja meni Kiitos


    • kevät tulee

      Eipä täällä lumiukkoja päästy tekemään uudesta lumesta, lumion jo sulanut . Autotietkin ovat sulat.

    • taka talviko

      taka talviko

    • kirjoitellaan....

      Miksi ei takatalviko? Se vaan ei yhtenä sanana ole niin aktivoiva, eikä myöskään uteliaisuutta herättävä kuin erikseen kirjoitettuina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe