Luin aamulla

minun mielipide

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013040816870661_uu.shtml

Olen viime vuosina joutunut vierailemaan vanhusten hoitolaitoksissa päivittäin.
Kun näen kuin moni vanhus elää kituuttaa jopa vuosia, suu auki tietämättättä maailmasta mitään, tulee mieleen että luonnonvalinnalla he olisivat kuolleet aikoja sitten. Kuolevat sitten nälkään ja janoon kun nielemisrefleksi menee.
Armahdetaan kärsiviä eläimiäkin, miksi ei ihmistäkin voisi armahtaa, saamaan arvokkaan lopun.

5

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei se ole niin helppoa,tehdä se päätös,milloin toinen "lopetetaan".Huomasin tämän itse nyt kun mieheni oli todella huonossa kunnossa,häilyi jo kuoleman rajamailla.
      Olisin voinut antaa hänen mennä vaan,mutta en pystynyt,soitin ambulanssin...
      Ei se olisi ollut arvokas loppu,täristen maata siinä,taju poissa,vaikkakin ilman apua olisi varmaan kuollut.Ei ollut sen aika vielä...
      Huomasin etten todellakaan aio ole se joka päättää ,nyt hänen elämä loppu,vaikka onkin vaikeasti alzheimersairas.

    • kyllä+

      Kyllä vain itseni kohdalle toivoisin armeliaan lopun, en halua maata sängyssä kääneltävänä, tietämättä mitään ympäröivästä maailmasta.
      Hoitotestamenttiin eutanasian voisi kirjat omana tahtonaan, silloin ei omaisten tarvitse päättää. Suurin osa kansasta ainakin galluppien mukaan kannattaa eutanasiaa. Siis ainoastaan silloin kun toivoa ei enää ole ja loppuelämä olisi sietämätöntä tai aivot olisivat lakanneet toimimasta kuten pitää.

    • ei armomurhalle

      Jos vaikka itse tekee eutanasia toivomuksen mutta omaisethan sen viime kädessä päättää.En voisi tehdä sitä päätöstä rakkaan mieheni ollessa siinä tilanteessa.Onhan hän hengittävä ihmine vielä ja vaistoaisi läsnä-oloni.Emme ole vielä tuossa pisteessä,lähimuisti heikkenee koko ajan ja fyysinen kunto rapistuu koko ajan.Mitä sillä on väliä jos suurin osa kansasta kannattaa armomurhaa.Hoidan saattohoidon kotona ja apua minulle on luvattu mutta se ei ole tämän päivän asia.Emme me kukaan jää tänne hillumaan enää kymmeniksikään vuosiksi,jokainen lähtee ajallaan.

    • Pitkää ikää vaan

      Jaa-a. Kyllä meidän hoidettava on ollut samassa kunnossa jo 15 vuotta eikä mikään viittaa siihen, että olisi lähdössä pois täältä hillumasta. Voi siis olla siinä jököttämässä hyvinkin toiset 15 vuotta.

    • Oma tahto on

      Niin vielä etunasiasta, että kyllä se hoitotahto menee omaisten edelle, jos hoitotahto on tehty täysissä järjissä. Näistä kai lääkärit joutuvat usein vääntämään omaisten kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe