Elän kaksoiselämää. Miten tulen ulos "kaapista"?

väsynyt....

Olen pitkään, useita vuosia elänyt kaksoiselämää. Olen halunnut pysyä tässä yhteisössä mukana, mutta toisaalta joissain asioissa en ole jaksanut elää niin kuin kristillisyydessämme opetetaan. En ole halunnut vaatia muutosta, enkä ole koskaan ymmärtänyt ns. remonttiryhmiä tms. uudistajia.
Olen ajatellut jo vuosia niin, että voin sallia tietyissä asioissa vapauksia, jos tulen niiden kanssa toimeen silti luopumatta kotoa peritystä uskosta.
Vanhoillislestadiolaisuudessa on paljon hyvää. Mutta miksi en ole voinut täyttää kaikkia vaatimuksia, jotka itsekin koen kyllä ihan hyviksi vaatimuksiksi. Olenko kenties liian huono ihminen taipumaan niihin kaikkiin vaatimuksiin. Vai onko asia oikeasti niin, että minulla ei ole elävää uskoa ollutkaan, vaan olen ns. mätä kala.

Olen saanut paljon luottamusta siionissamme. Olen pitänyt useita puheenvuorojakin seurakuntapäivillä ja keskusteluilloissa. Myös muiden uskovaisten kanssa talostellessa on tullut puhuttua paljon uskon asioita. Olen edelleen hyvin uskonnollinen ihminen ja otan mielellään osaa keskusteluihin tuomatta kuitenkaan kaikkia omia käsityksiäni esille.
Kukaan ei esimerkiksi vieläkään tiedä sitä, että minulla on myös toinen elämä.
Ja se elämä on karaokebaarissa. Se on yksi paha, josta olen yrittänyt päästä eroon, mutta en vain ole päässyt. Olen tehnyt siis kahta, mitä meidän keskuudessa ei yleisesti hyväksytä, eli juonut, ja laulanut ns. maailmallisia lauluja.

Nyt joku aika sitten kärähdin epänormaalista olotilasta, joka kaiveluttaa nyt monien uskovaisten mieliä. Miksi olin niin outo. Miksi käyttäydyin siten, miten käyttäydyin. Syynä oli se, että olin just tullut laulamasta karaokea, ja en ollut vielä selvinnyt kunnolla, kun törmäsin uskovaisten joukkoon. He pyysivät minut kylään. Mun olisi tuossa vaiheessa pitänyt kieltäytyä, mutta lähdin mukaan. Nyt jälkeen päin minulta on kyselty, miksi olin sellainen.
Uskallanko kertoa heille totuuden?
Joudunko luopumaan omasta uskostani toilailuni vuoksi?
Antaako Jumala minulle mahdollisuuden sopia nuo teot, vai hyväksyykö se ne?
Entä jos muut eivät hyväksy?
Entä, jos haluan ihan sydämestäni sopia evankeliumilla nuo teot, mutta ihmiset eivät sen jälkeen kuitenkaan enää mua hyväksy?

Pelkään syvästi, että menetän monien luottamuksen lopullisesti, jos kerron nyt sellaista, mistä en aiemmin ole kertonut mitään. Olen puhunut paljon alkoholin haitoista ja usein jopa toivonut, että kyseisen aineen valmistus lopetettaisiin kokonaan ja silti olen sortunut sitä silloin tällöin juomaan :(.
Olen valinnan edessä:
1. joko kerron totuuden ja teen parannuksen niistä (jos Jumala oikeasti antaa minulle vapauden pysyä erossa alkoholista)
2. kerron totuuden, ja tunnustan, että olen uskonut eri tavalla, mitä vl-uskossa opetetaan.
3. Jatkan samaa rataa (tällä hetkellä se tuntuu mahdottomalta ajatukselta)

25

789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++++++++

"Mutta miksi en ole voinut täyttää kaikkia vaatimuksia?"
      Jumalan vaatimus kristitylle on kymmenen käskyä. Se on paketti, johon ei tarvita lisäyksiä.

• Herra lipsunen.

Entä yhteinen seurakunta, jonka pitäisi olla yksimielinen opista? Oppeja kun on niin erilaisia ja raamatun mukaan täytyisi olla vain yksi pyhien joukko.

• Bemurra

En ole ihan varma, miten aito aloittajan kirjoitus on. Olen ollut pois vl kuvioista jo aika kauan. Kuitenkin tuntuu siltä, että siinä vaiheessa kun vl lähtee ravintolaan viihteelle, hänen luulisi antaneen nuo vastaukset itselleen jo etukäteen. Vl:lle karaoke ja alkoholi ovat melkoinen kauhistus,

Vastaan kuitenkin oman mielipiteeni sinänsä asiallisiin kysymyksiin. Vl:stä lähtöä ennen oli miettinyt sisimmässäni monet kerrat, mikä on oikesti syntiä ja mikä on nk oulunsyntiä. Ei esimerkiksi alkoholi kohtuukäytöllä ole syntiä. Vaikka vl:t perustelevat tätä, että ei siitä alkoholista ainakaan mitään hyötyä ole, on väärin kuitenkin pitää sitä pelastumisen esteenä. Sitähän synti on.

Mielestäni siis kysyjä ei ole tilivelvollinen seurapiireille karaokestaan, mikäli itse kokee, ettei se ole syntiä. Ja toisaalta jos hän niin kokee, on valheellista kulkea vl:n viitassa.

• Kaksoiselämää elävä.

"Kuitenkin tuntuu siltä, että siinä vaiheessa kun vl lähtee ravintolaan viihteelle, hänen luulisi antaneen nuo vastaukset itselleen jo etukäteen. Vl:lle karaoke ja alkoholi ovat melkoinen kauhistus,"

Niinhän se tuntuu sellaiselta, joka pystyy niistä olemaan täysin vapaa.
        Jos koet olevasi hyvin voimakkaasti uskonnollinen ihminen, näet omassa kristillisyydessä paljon rakasta, mutta et silti pysty taipumaan kaikkiin vaatimuksiin, niin se ei olekkaan enää niin itestään selvää, jaksaako niitä vaatimuksia täyttää.
        Tulee ns. synnin luvallisuutta, josta paljon meidän seuroissa puhutaan.
        Monesti on sanottu, että kun yhdessä päätetään hyväksyä jokin synti, eli ns. vaatimus, niin ollaan jo muodostettu eriseura. Sen sijaan, jos pitää mölyt mahassaan, voi rauhassa talostella muiden uskovaisten kanssa pelkäämättä erotetuksi joutumista.

Itse olen kokenut omalla kohdalla hyväksi sen, etten kerro omasta paheesta kenellekkään toiselle uskovaiselle. Teen sen siksi, koska tiedän, ettei kaikki osaa tulla sen kans toimeen ja saattaisivat joutua sen takia ulos elävästä uskosta. Toinen syy on se, että pelkään, että yhteisö ei enää hyväksykkään minua. Minun salainen paheeni on alkoholin kohtuukäyttö. Se on pysynyt mulla hallinassa jo 15 vuotta, mutta tiedän, ettei kaikilla pysy. Siksi on todella hyvä, että yleisesti on haluttu kristillisyydessämme nähdä se, ettei alkoholi sovi uskovaiselle!

• Bemurra
        Kaksoiselämää elävä. kirjoitti:

"Kuitenkin tuntuu siltä, että siinä vaiheessa kun vl lähtee ravintolaan viihteelle, hänen luulisi antaneen nuo vastaukset itselleen jo etukäteen. Vl:lle karaoke ja alkoholi ovat melkoinen kauhistus,"

Niinhän se tuntuu sellaiselta, joka pystyy niistä olemaan täysin vapaa.
        Jos koet olevasi hyvin voimakkaasti uskonnollinen ihminen, näet omassa kristillisyydessä paljon rakasta, mutta et silti pysty taipumaan kaikkiin vaatimuksiin, niin se ei olekkaan enää niin itestään selvää, jaksaako niitä vaatimuksia täyttää.
        Tulee ns. synnin luvallisuutta, josta paljon meidän seuroissa puhutaan.
        Monesti on sanottu, että kun yhdessä päätetään hyväksyä jokin synti, eli ns. vaatimus, niin ollaan jo muodostettu eriseura. Sen sijaan, jos pitää mölyt mahassaan, voi rauhassa talostella muiden uskovaisten kanssa pelkäämättä erotetuksi joutumista.

Itse olen kokenut omalla kohdalla hyväksi sen, etten kerro omasta paheesta kenellekkään toiselle uskovaiselle. Teen sen siksi, koska tiedän, ettei kaikki osaa tulla sen kans toimeen ja saattaisivat joutua sen takia ulos elävästä uskosta. Toinen syy on se, että pelkään, että yhteisö ei enää hyväksykkään minua. Minun salainen paheeni on alkoholin kohtuukäyttö. Se on pysynyt mulla hallinassa jo 15 vuotta, mutta tiedän, ettei kaikilla pysy. Siksi on todella hyvä, että yleisesti on haluttu kristillisyydessämme nähdä se, ettei alkoholi sovi uskovaiselle!

Kiitos rehellisestä kirjoituksesta. Arvostan sitä, että kerrot itsestäsi vaikeita ja kipeitä asioita!
        Mutta sitten toisaalta, edustat sitä lukuisaa joukkoa vanhoillislestadiolaisia, jotka eivät elä, niinkuin kertovat elävänsä. Edustat kuitenkin joukkoa, joka virallisesti edellyttää ei vain itseltään, vaan myös toisilta melkoista kieltäymystä. Ja se on minusta uskovaiseksi itseään kutsuvilta ihmisiltä suurenmoinen virhe. Rehellisempää ja yläkerralle varmasti sopivampaa olisi luopua vl:stä ja elää niinkuin parhaaksi katsoo. Siis joko uskossa tai ei, mutta rehellisesti.

Siksi kirjoitin tuon viimeisen lauseeni. Entisenä vl:nä en vain jaksa teitä ymmärtää.

• bi-Bi olematta sairasta!

Sinun tarina vetosi minuun, minun tarina on melkein yksi yhteen. Olisin voinut tuon tarinan kirjoittaa, kun olisin lisännyt tuohon bi-seksuaalisen taipumukseni. Jota toteutan, itse pidän sitä toteuttamista syntinä. No olen edellen vapaa nainen ja toivon, et löydän itselleni vankasti uskovaisen miehen. Silloin en eläisi irto iltoja naisen kanssa naisena. Tuosta kuitenkin jää huono maku. Olen pelkuri, torjunut hyvät miehet, koska olen pelännyt mitä siitä tulisi jos siionissa tiedettäisiin:-)

• HKiEXlestMIES

Sama täällä! Elin oikeastaan kolmoiselämää yli 20 v., lessuna,homona ja baareissa
        kävijänä. Se on kyllä mahdollista, eikä oikeastaan ollut edes vaikeaa...vasta kun
        jotkut kymppilestat lopettivat tervehtivästä "Jumalan terveellä", niin alkoi harmittaa..toki sitäkin kestin vuosikausia, ennen kuin nyt vasta vähän aikaa sitten
        "kielsin uskoni" virallisesti. Olisin kyllä voinut muuten säilyttää tämän uskonnollisenkin puolen, koska minusta ihmisen ei tarvitse elää isien perinnäissäännösten mukaan, vaan usko riittää.

• paljastaja

Ihan hyviä vastauksia, mutta aloittaja on trolli. Sorry.

• Leta.

Väitätkö tosiaan, ettei kukaan eläisi kaksoiselämää? Miksi se ei olisi mahdollista?
        Kaksoiselämä repii ihmisen pidemmällä tähtäimellä, mutta on paljon ihmisiä, jotka eivät uskalla tuoda oikeaa ajatusmaailmaa esiin. Tätä tapahtuu erityisesti tiukoissa autoritäärisissä yhteisöissä. Ja se on ihan yleisestikin kaikkien vl:ien tiedossa, että heidän joukossa on eri tavoin uskovia, eli ns. eriseuraisia. Sanotaan, että eriseurat pitää teidän seassanne oleman.

• kjhbbdrbdbyu
        Leta. kirjoitti:

Väitätkö tosiaan, ettei kukaan eläisi kaksoiselämää? Miksi se ei olisi mahdollista?
        Kaksoiselämä repii ihmisen pidemmällä tähtäimellä, mutta on paljon ihmisiä, jotka eivät uskalla tuoda oikeaa ajatusmaailmaa esiin. Tätä tapahtuu erityisesti tiukoissa autoritäärisissä yhteisöissä. Ja se on ihan yleisestikin kaikkien vl:ien tiedossa, että heidän joukossa on eri tavoin uskovia, eli ns. eriseuraisia. Sanotaan, että eriseurat pitää teidän seassanne oleman.

"Tätä tapahtuu erityisesti tiukoissa autoritäärisissä yhteisöissä."

Perustele väitteesi. Kollektiivisuutta kyllä esiintyy mutta ei kyllä autoritääristä. Käsitteet ja lähteet haltuun ennenkuin alat kirjoittelemaan.

• Pitää uudestisyntyä että voi elää pyhää elämää ja sitä ei kaikki ole kokeneet, vaikka kulkevatkin uskovaisten keskuudessa. Tässä linkissä vaikuttaa Pyhä Henki ja auttaa kuulijoita ja antaa voimaa elää voitollisesti tässä ajassa. http;//www,kolumbus.fi/pentti.toikkanen

• ev.lut. uskova

Miksi sinä pelkäät ihmisiä? Pitäisi ennemmin pelätä Jumalaa... Tutki Raamattuasi ja etsi sieltä asiat, mitkä Herra tuomitsee.
      Laulaminen ei sitä ole. Kannattaa silti katsoa, millaisia ne laulut on. Pahalainen viekottelee monin tavoin.
      Yksi asia kannattaa, olla rehellinen sekä itselleen, että toisille. Voit saada tukea.

Totena pitäminen ei ole uskoa. Aito usko on aina rehellinen itselleen ja Herralle. Hän tietää kuitenkin kaiken. Otsikosta ajattelin paljon vakavampia asioita, kuin laulu:) Samaa sukupuolta olevien kanssa seksi ei ole oikein, se on fakta Sanasta.

Muista myös, että taivaassa, eikä oikeastaan maan päälläkään ole, kuin yksi ainoa usko, Jeesuksen seuraajat.
      Miten paljon nautit alkoholia? Pieni snapsi joskus ei miestä kaada, ellei satu olemaan alkoholistiksi taipuvainen. Siksi sitä on syytä varoa. Alkoholisti ei kestä yhtään niitä tuotteita.

Jumala kyllä antaa voiman luopua vääristä asioista, olen itse kokenut sen. Sinun on varottava vaalimasta haluja.
      Missä vietät iäisyytesi? Mietipä sitä. Taistelutahtoa ja Pyhän Hengen voimaa!

• sinkku vl m

Tietynlaista kaksoiselämää tulee itsekin vietettyä. Alkoholia kohtuudella ja baareissa, homobaareissakin. Kuitenkin seuroissa melko säännöllisesti.

• HKiEXlestMIES

Moi! Olisi kiva tutustua, koska olet samasta viitekehyksestä (siis vl).

• sinkku vl m
        HKiEXlestMIES kirjoitti:

Moi! Olisi kiva tutustua, koska olet samasta viitekehyksestä (siis vl).

Olisi kiva tutstua, mutta en asu pääkaupunkiseudulla.

• mammsselix2

Ono mieli lähestyä Jumalaa vai mennä kauemmas? -Kauan ei pysy puolitiessä.

• Oma asia

Jos avaaja haluat pysyä saa*tanan verkossa (= vl-herätysliikkeessä), niin sehän on sinun oma asia.

• eilesta

On se kauheeta kun ihmisten pitää jonkun vanhan satukirjan mukaan elää,eläkää suomen lakien mukaan.Uskontoja on maailmassa tuhansia,eikä kukaan voi sanoa että juuri tämä meidän on seoikea.Ja kun koiranputkee lykkäät se on siinä.Uskonnolla on ihmisiä hallittu,uskonnon varjolla on suurimmat sodat käyty janiin edelleen,janiin edelleen.Sitten suomen perähikiällä on joukko jotka taivaaseen menevät,yrittäkää mutta älkää ryminällä alas tulko.Jos siellä on muitakin voi käydä niin ettei portit ookaan auki.

• koskettava tarina

Koskettava tarina aloittajalla. Tavoitan sen, mistä hän siinä puhuu.. kuinkas muutenkaan vanhoillislestadiolaisena itsekin. Olisi muuten mielenkiintoista tehdä selvitystä siitä, kuinka moni vl kokee elävänsä kaapissa. Hlö. koht. itse en koe eläväni kaapissa, kyse on vain siitä, että tietyt valinnat ovat minun henkilökohtaisesti itse tekemiäni ja kenties kuuluvat vain niille joiden kanssa niitä haluan jakaa. Samanaikaisesti tiedän sen, että osa ympärilläni elävistä ihmisistä ei välttämättä riemastuisi, jos tietäisivät kohtuullisesta alkoholinkäytöstä ja muusta viattomasta.. tai enhän tiedä mutta veikkaisin että tilanne olisi vähintäänkin outo. Kaunis ajatus siinäkin piiee, kuinka pyrin säästämään esim vanhempiani joltain sellaiselta, joka ei heitä välttämättä miellyttäisi.

Veikkaan, että aloittajalla (kuin jossain määrin myös itsellänikin) on kyse siitä, kuinka voi lähiympäristössään tulla toimeen omana itsenään ja sellaisine piirteineen, joista itse haluaa elämän koostuvan.

Toki, jos alkoholista haluaa eroon syystä tai toisesta, niin tuskin päätös ainakaan mikään huono on. "Uudelleen juomiseen ratkeamisesta" tulee mieleen riippuvuusongelma.. mutta en tiedä, kuulostaa keskustelun aloittajan haluavan alkoholista eroon uskonnollisista syistä.

Kaikesta huolimatta, tavoitan ristiriitaisen tunteen kokemuksen.

• No voi...
      • Läheltä seurannut

No jos ihminen on pikkulapsesta saakka kasvatettu riippuvaiseksi vl yhteisön hyväksynnästä, niin lienee paras jäädäkin sitten rauhanyhdistykselle.

On sillä lailla ehkä onnellisempi kuin se vl joka lähtee ulos liikkeestä. Jää ikuisesti kaipaamaan että jospa pääsis takas.

• näin
        Läheltä seurannut kirjoitti:

No jos ihminen on pikkulapsesta saakka kasvatettu riippuvaiseksi vl yhteisön hyväksynnästä, niin lienee paras jäädäkin sitten rauhanyhdistykselle.

On sillä lailla ehkä onnellisempi kuin se vl joka lähtee ulos liikkeestä. Jää ikuisesti kaipaamaan että jospa pääsis takas.

Niin mietin sitä. Ainahan ovet ovat auki, vaikka olisi niin sanotusti lähtenytkin ulos. Ainakin itse voisin kuvitella, että tässä ehkä pelätään dramatiikkaa ja miten tulee omien tunteidensa kanssa toimeen jos haluaa kaikesta huolimatta käydä ry:llä.

tämä "kaksoiselämä" on todella mielenkiintoinen ilmiö. Toisaalta ymmärrän kokemuksia, joissa sanotaan kaksoiselämän sanotaan olevan sisältä rikkirepivä. ja toisaalta ymmärrän sen, että ihmisellä on ne omat rajat, joista tasan tarkkaan haluaa kertoa vain sellaisille ihmisille, jotka oletettavasti ovat kykenevia tietoa vastaanottamaan.

Sen olen havaintojeni pohjalta huomannut, että paljon on merkitystä sillä miten omat vanhemmat puuttuvat tai ovat puuttumatta aikuisten lasten asioihin. Jos perhekulttuuri on sellainen, jossa ihan kaikki täytyy jakaa, mahdollisuus omien päätösten tekemiseen vaikeutuu. Tämä on vain pieneen otokseen perustuva johtopäätös, enkä missään tapauksessa yleistä.. Mutta siis uskon, että kokemus kaksoiselämän elämisestä voisi perustua myös tähän. Silloin, kun tilaa on omille valinnoille ja päätöksille, sisältä rikkirepivää kokemusta ei välttämättä pääse syntymään.

Itse olen kasvanut vl-ihmisenä koko ikäni. En jaa kaikkea vanhempieni kanssa ja kasvatus on ollut myös sellaista jossa on kannustettu jakamaan asioita kaveripiirille ja tarvittaessa kouluterveydenhoitajalle. Eivät vanhemmat ole torjuneet mahdollisuutta kertoa, mutta en vain aina ole halunnut kertoa tai tuntenut että vanhemmat olisivat oikeita henkilöitä siihen.

Voisiko analyysistäni kaksoiselämän suhteen olla perää? toisaalta törmään itsekin kaksoiselämän kokemuksiin. Ei se ole minusta pois. Esim. työ- ja opiskeluelämässa on paljon muitakin vl:iä ja niihin liittyvissä riennoissa tuskin ihan yhtä vapautuneesti puhuu mitä sattuu ja valitsee alkoholijuoman.

• päästäjä`

Pitäisikö sulle antaa synninpäästö koko jutusta? Pidemmittä puheitta siis. Koska sun hommasi ei maailmaa kaada.

• oivaltaja 1

Mieli jäi vieläkin kytemään tästä kaksinaamaisuusjutusta. Miettikääpä, mikä on syy siihen, että kaksinaamaisuutta esiintyy. Syy ei varmastikaan ole se, että ihminen on lähtökohtaisesti paha tai "valikoiva rehellisyys" esim. syntiinlankeemuksen seuraus. Olisiko syy pelko ulossulkemisesta? Ihan varmasti, HERÄTKÄÄ!!! (heräsin juuri itsekin tähän ajatukseen).

Mielestäni täysin perusteltu syy vaieta. Eri asia ja raskauttava asia on se, jos ihminen haluaa olla joka suuntaan täysin rehellinen. Sekin täysin ymmärrettävää

• Lestadiolainen.

Tässä vastukseni:

Olen valinnan edessä:
      1. joko kerron totuuden ja teen parannuksen niistä (jos Jumala oikeasti antaa minulle vapauden pysyä erossa alkoholista)

----- Alkoholiongelma on ongelma vasta sitten kun et pärjää ilman alkoholia. Tuo on lainalaisuus.

Nyt on käynyt niin että pärjäät ilman alkoholia, mutta teit siitä ongelman, johon alkoholilla huumeena ei toistaiseksi ole osaa eikä arpaa.

Neuvoni. Lopeta alkoholin käyttö ennen kuin siitä tulee ongelma. Toiseksi elä uskoa siihen lantringiksi sekoita. Usko on Jumalalta ja alkoholi on laimennettua pirtua. Noilla ei ole toistensa kanssa keskenään mitään tekemistä.

2. kerron totuuden, ja tunnustan, että olen uskonut eri tavalla, mitä vl-uskossa opetetaan.

-- Ihan miten vaan, ei sillä ole merkitystä mitä satua käytät, siis uskon kannalta. Mielenrauhasi saavutat parhaiten olemalla rehellinen ennenkaikkea itsellesi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      118
      2141
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      177
      1706
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1404
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1188
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      166
      1175
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      996
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      892
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      887
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      874
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      821
    Aihe