Minä taas kyselen kun edelliseen ketjuuni ei vastattu jatkokysymykseeni. :) Olen vähän lueskellut tuosta tipin antamisesta, mutta silti vähän hämmentää. Miten tuo tippikulttuuri Saksassa oikeasti toimii, missä sitä annetaan ja paljonko? Loukkaantuvatko kovasti jos sitä ei tajua antaa?
Tippikulttuuri?
5
1284
Vastaukset
- Tippikäytäntöä
Jos ostat katugrillistä makkaran, käyt itsepalvelulounaalla tai illalla nopeasti kumoamassa yhden tai kaksi olutta, ei tippiä tarvitse eikä ole edes tapana maksaa. Mutta jos syöt päivällisen ja sinua palvellaan, anna tippi, ellei tarjoilija möhli eikä kokki ole epäonnistunut. Anna tippi kuitenkin, jos virhe korjataan ilman pyyntöäsi ja jäät tyytyväiseksi.
Pääsääntönä Saksassa on, että henkilökohtainen hyvä palvelu ravintolassa ja hotellissa on aina tipin arvoinen, eikä moitteettomasti toiminutta tarjoilijaa ole syytä jättää ilman tippiä. Sopiva tippi on 5 - 15 % laskun summasta, esim. 13,70 pyöristetään 15:een ja 27,50 30:een. Tipin määrä laskun summaan nähden pienenee laskun kasvaessa, ja noin sadan euron laskusta ei tarvitse maksaa tippiä yli kymmentä euroa. Jos palvelu on ollut erinomaista ja ravintola tarjoaa vielä ilmaisen lähtöryypyn, saa tippi olla toki suurempikin.
Hotellipoika ja -siivooja ovat myös tippinsä ansainneet. Molemmille on fiksua kaksi euroa ohimennen tehdystä palveluksesta, viitonen vähän vaivaa vaativasta ja siivoojalle kymppi tai kaksi hyvästä siivouksesta, varsinkin jos se oli selvästi tarpeen.
Tipin antamista ei tarvitse rajoittaa vain ravintolaan ja hotelliin. Jos esimerkiksi polkupyöräsi rikkoutuu keskellä Saksaa ja saat sen nopeasti ja kohtuuhintaan kuntoon, anna silloinkin tippi.- channel-x
Kiitos kattavasta vastauksesta!
- 7+8
channel-x kirjoitti:
Kiitos kattavasta vastauksesta!
Siis tippiä ei sinäänsä anneta, mutta lasku pyöristetään siten ettei pennejä kerätä savolaisittain pois. Saat vahvistuksen kun katsot naapuripöydän sakuja.
- Anonyymi
En anna tippiä. Kyllä perkele pitään yrittäjän maksaa palkkaa työntekijöilleen niin että ei tarvitse kerjätä ”tippiä” En minäkään tippiä saa jos palvelen asiakkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En anna tippiä. Kyllä perkele pitään yrittäjän maksaa palkkaa työntekijöilleen niin että ei tarvitse kerjätä ”tippiä” En minäkään tippiä saa jos palvelen asiakkaita.
Minäkin 40 v palvelin asiakkaita tavalla jos toisellakin. Koskaan en saanut "tippiä". Todin kerran saksalainen turisti tarjosi autokorjaamolla (olin asentaja) "tippiä", mutta en ottanut. Oli yllättyneen näköinen.
Minähän sain työstäni palkkaa. Joskus enemmän, joskus vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,1373176Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD
Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 172212810Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina662200Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta
"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S2771599Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.51473Vihervassarit
Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät251352Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään31241Ei ole liian myöhäistä..
Tule mun luo ja katso silmiin, niin saadaan taas se sanaton yhteys ja sano sitten vain anteeksi rakas ja suutele ja hala3972Ei osattu ratkaista etääntymistä
Mä jäädyin eikä sulla ole taitoa sulattaa. Parempi antaa olla, vaikka toivoin jotain muuta. Miehelle.115910Esprit hoitokdit Varkaudessa?
Asun keskisuomessa ja käyn satunnaisesti äitini luona Varkaudessa. Äitin tarvitsee kohta hoitajan kotiin tai hoitokodin103893