Minä taas kyselen kun edelliseen ketjuuni ei vastattu jatkokysymykseeni. :) Olen vähän lueskellut tuosta tipin antamisesta, mutta silti vähän hämmentää. Miten tuo tippikulttuuri Saksassa oikeasti toimii, missä sitä annetaan ja paljonko? Loukkaantuvatko kovasti jos sitä ei tajua antaa?
Vastaukset 5
- Tippikäytäntöä
Jos ostat katugrillistä makkaran, käyt itsepalvelulounaalla tai illalla nopeasti kumoamassa yhden tai kaksi olutta, ei tippiä tarvitse eikä ole edes tapana maksaa. Mutta jos syöt päivällisen ja sinua palvellaan, anna tippi, ellei tarjoilija möhli eikä kokki ole epäonnistunut. Anna tippi kuitenkin, jos virhe korjataan ilman pyyntöäsi ja jäät tyytyväiseksi.
Pääsääntönä Saksassa on, että henkilökohtainen hyvä palvelu ravintolassa ja hotellissa on aina tipin arvoinen, eikä moitteettomasti toiminutta tarjoilijaa ole syytä jättää ilman tippiä. Sopiva tippi on 5 - 15 % laskun summasta, esim. 13,70 pyöristetään 15:een ja 27,50 30:een. Tipin määrä laskun summaan nähden pienenee laskun kasvaessa, ja noin sadan euron laskusta ei tarvitse maksaa tippiä yli kymmentä euroa. Jos palvelu on ollut erinomaista ja ravintola tarjoaa vielä ilmaisen lähtöryypyn, saa tippi olla toki suurempikin.
Hotellipoika ja -siivooja ovat myös tippinsä ansainneet. Molemmille on fiksua kaksi euroa ohimennen tehdystä palveluksesta, viitonen vähän vaivaa vaativasta ja siivoojalle kymppi tai kaksi hyvästä siivouksesta, varsinkin jos se oli selvästi tarpeen.
Tipin antamista ei tarvitse rajoittaa vain ravintolaan ja hotelliin. Jos esimerkiksi polkupyöräsi rikkoutuu keskellä Saksaa ja saat sen nopeasti ja kohtuuhintaan kuntoon, anna silloinkin tippi.- channel-x
Kiitos kattavasta vastauksesta!
- 7+8
channel-x kirjoitti:
Kiitos kattavasta vastauksesta!
Siis tippiä ei sinäänsä anneta, mutta lasku pyöristetään siten ettei pennejä kerätä savolaisittain pois. Saat vahvistuksen kun katsot naapuripöydän sakuja.
- Anonyymi
En anna tippiä. Kyllä perkele pitään yrittäjän maksaa palkkaa työntekijöilleen niin että ei tarvitse kerjätä ”tippiä” En minäkään tippiä saa jos palvelen asiakkaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En anna tippiä. Kyllä perkele pitään yrittäjän maksaa palkkaa työntekijöilleen niin että ei tarvitse kerjätä ”tippiä” En minäkään tippiä saa jos palvelen asiakkaita.
Minäkin 40 v palvelin asiakkaita tavalla jos toisellakin. Koskaan en saanut "tippiä". Todin kerran saksalainen turisti tarjosi autokorjaamolla (olin asentaja) "tippiä", mutta en ottanut. Oli yllättyneen näköinen.
Minähän sain työstäni palkkaa. Joskus enemmän, joskus vähemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa421077Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää83887- 164867
Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105824Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä29765Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93697Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒197690Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks40653- 22612
- 61592
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa42576Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu118553Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12525Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as6520On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78510- 39485
- 57475
- 73471
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75467- 55467