Tippikulttuuri?

channel-x

Minä taas kyselen kun edelliseen ketjuuni ei vastattu jatkokysymykseeni. :) Olen vähän lueskellut tuosta tipin antamisesta, mutta silti vähän hämmentää. Miten tuo tippikulttuuri Saksassa oikeasti toimii, missä sitä annetaan ja paljonko? Loukkaantuvatko kovasti jos sitä ei tajua antaa?

3

520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tippikäytäntöä

Jos ostat katugrillistä makkaran, käyt itsepalvelulounaalla tai illalla nopeasti kumoamassa yhden tai kaksi olutta, ei tippiä tarvitse eikä ole edes tapana maksaa. Mutta jos syöt päivällisen ja sinua palvellaan, anna tippi, ellei tarjoilija möhli eikä kokki ole epäonnistunut. Anna tippi kuitenkin, jos virhe korjataan ilman pyyntöäsi ja jäät tyytyväiseksi.

Pääsääntönä Saksassa on, että henkilökohtainen hyvä palvelu ravintolassa ja hotellissa on aina tipin arvoinen, eikä moitteettomasti toiminutta tarjoilijaa ole syytä jättää ilman tippiä. Sopiva tippi on 5 - 15 % laskun summasta, esim. 13,70 pyöristetään 15:een ja 27,50 30:een. Tipin määrä laskun summaan nähden pienenee laskun kasvaessa, ja noin sadan euron laskusta ei tarvitse maksaa tippiä yli kymmentä euroa. Jos palvelu on ollut erinomaista ja ravintola tarjoaa vielä ilmaisen lähtöryypyn, saa tippi olla toki suurempikin.

Hotellipoika ja -siivooja ovat myös tippinsä ansainneet. Molemmille on fiksua kaksi euroa ohimennen tehdystä palveluksesta, viitonen vähän vaivaa vaativasta ja siivoojalle kymppi tai kaksi hyvästä siivouksesta, varsinkin jos se oli selvästi tarpeen.

Tipin antamista ei tarvitse rajoittaa vain ravintolaan ja hotelliin. Jos esimerkiksi polkupyöräsi rikkoutuu keskellä Saksaa ja saat sen nopeasti ja kohtuuhintaan kuntoon, anna silloinkin tippi.

• channel-x

Kiitos kattavasta vastauksesta!

• 7+8
        channel-x kirjoitti:

Kiitos kattavasta vastauksesta!

Siis tippiä ei sinäänsä anneta, mutta lasku pyöristetään siten ettei pennejä kerätä savolaisittain pois. Saat vahvistuksen kun katsot naapuripöydän sakuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Siivooja Auri Kananen ei hätkähdä "mörskäkoteja": Tuhohyönteisiä, tiskit likoamassa pari vuotta...

Kananen siivoaa järkyttävään kuntoon päässeitä koteja - ja elättää itsensä somesisällöillä. Vastaan on tullut kaikkea maan ja taivaan väliltä: vuosien
      Maailman menoa
      35
      1784
    2. Ok. Hyvä sait mut vihaamaan itseäsi

Oletko nyt tyytyväinen . Hyvästi
      Ikävä
      204
      1670
    3. En oikein tiedä mitä mun pitäisi tehdä

Mies, auttaisitko minua? Sinä olet ihana, mutta toisinaan aiheutat minulle ahdistusta. Olen niin sekaisin ja se on sun syy. Miksi tämä on niin vaikeet
      Ikävä
      93
      1347
    4. Persut erotti rokotekriitikon

Turun ”korona­paasaaja” heitettiin ulos perus­suomalaisten ryhmästä: https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009111451.html?share=b969f2bb00583cc8f0a2
      Maailman menoa
      197
      1195
    5. Onko sinulla ja hänellä

kuinka paljon ikäeroa?
      Ikävä
      81
      1193
    6. Ensitreffit alttarilla: Otto ja Assi hörppivät viiniä - Otto harmistuu Assin reaktiosta: "Mikä..."

Otto ja Assi viettävät ekaa juhannusta yhdessä. Yhteinen viinihetki ei suju ihan kuin strömsössä… Tsemii Otolle, oot symppis! Varo juonipaljastuksi
      Ensitreffit alttarilla
      5
      1054
    7. Mitä luulet muiden ajattelevan jos näkisi

käsipuolessas hänen, sen ihmisen jota täällä ikävöit?
      Ikävä
      76
      1022
    8. Nyt ei enää kantaverkon siirtokyky kestä tuulivoiman lisäystä

Uudet tuulivoimalat joutuvat seisomaan tyhjän panttina. Tuliko ongelma taas yllättäen ja pyytämättä. Mitä siellä Fingridissä on nämä vuodet puuhailtu,
      Maailman menoa
      103
      815
    9. Se on mies nyt niin, että sydämeni ei kestä tätä

Kaipuuta, eikä tätä radiohiljaisuutta. Voitko tehdä jotain?
      Ikävä
      52
      812
    Aihe