Kun rauta ei imeydy..

Väsynyt78

Sairastan pahemman luokan anemiaa. Rauta-arvot ja hb arvot ovat aivan retuperällä. Syön lääkärin määräämää rautaa, joka ainoastaan laittaa vatsan sekaisin. Olen käynyt kapselihystykssä, sekä b12 vitamiini arvoni ovat kunnossa. Viimeisessä laajassa verenkuvassa tosiaan ainoa puute raudan lisäksi oli D vitamiini. Mistä ihmeestä tämä imeytymishäiriö voi johtua? Olen todella väsynyt juoksemaan lääkärissä, joka ei tunnu löytävän minusta mitään vikaa! Anemian takana kuitenkin on aina jotain! Huoh!

11

1214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pirtsakka nykyään

      Foolihapon puute aiheuttaa myös anemiaa.

      Liika kalsium heikentää raudan imeytymistä eli korkeintaan 2 annosta päivässä, eikö koskaan ruuan kanssa, joka sisältää rautaa.

      Vaihda viljat kasviksiin, näin mulla lähti anemia.

      Runsaast kuukautiset aiheuttaa anemiaa.

      Syö kuureittain kelasin rautaa ja ota se hedelmämarjapirtelön kanssa, niin taatusti imeytyy.

      Syö D-vitamiinia 100µg/vrk ja vaadi uusi mittaus.

    • awakealways

      Oletko kokeillut Fitlinen tuotteita? Itselläni lähti väsymys ja hb parani, kun otin soluenergiasetin ja ns. iltajuoman raudalla? Näissä tuotteissa on parempi imeytyneisyys kuin esim. pillereissä, joista itselläkin meni vatsa vain sekaisin. Mutta näistä ei ole ollut kuin hyviä vaikutuksia.

      • vahvat hiukset

        Fitlinen tuotteet on kalliita.

        Ravitsemus kuntoon ja purkista

        C
        D
        Omega-3
        Magnesium


    • awakealways

      Kalliita ja kalliita, kuinka paljon kukakin on terveydestään valmis maksamaan. Itse mielummin otan 90% imeytyviä vitamiineja jotka on tutkittu Sveitsin vitamiini-instituutissa kuin pillereitä, joista imeytyy 30-40%. Kymmeniä vuosi lie mitä pillereitä syöneenä sain todellista apua vasta Fitlinesta. ja maksan mielellään 3e/päivä siitä että olen pirteämpi, energisempi ja kaikinpuolin paremmin voiva ja omaan aikaisempien liuskoittuvien kynsien ja tukkeutuneen aineenvaihdunnan tilalla vahvat kynnet ja kiiltävät hiukset ja aineenvaihdunta hyrrää jokapäivä.

      Kun ostat apteekista kaikki pillerit, joita juomat sisältävät, taitaa tulla aika paljon kalliimmaksi. Varsinkin kun määriä saisi lisätä huimasti jotta elimistöön pääsee samat tehot. Mutta kuka maksaa mistäkin :)

    • kupari?
    • viljaton.
    • ei maitoa

      Liika kalsium joko maitotuotteista ja/tai erilaisista kalsiumilisistä, joita mainostetaan ihan joka paikassa (miksi?), lisää riskiä saada osteoporoosi, munuaiskiviä, eivät vähennä murtumariskiä, aiheuttaa anemiaa (maidon kalsium heikentää raudan imeytymistä), aiheuttaa sydän- ja verisuonisairauksia (sepelvaltimotautia, verisuonten kalkkeutumista, lisää sydänkohtausriskiä) sekä lisää kokonaiskuolleisuutta.

      Lisäksi liika kalsium lisää mm. magnesiumin puutetta, joka on yleistä (sivun lopussa magnesiumista) sekä muita vitamiini- ja kivennäisainepuutoksia. Magnesiumin ja kalsiumin suotuisin suhde elimistössä on 1:2 eli 400mg magnesiumia ja 800mg kalsiumia. Kalsiumin imeytyminen suolistosta edellyttää useiden muiden aineiden riittävää saantia. Tällaisia ovat magnesium, A-, K-vitamiinit ja C-vitamiini sekä ennen muuta D-vitamiini. Elimistö ei voi hyödyntää kalsiumia ilman riittävää D-vitamiinia.

    • lieppo1

      Kai syöt C-vitaminin kanssa ja Obsidan -rautaa?

      Ellei auta mikään, tilaa Suomen Terveystalolta loisto-lääkäri, hän tietää konstit.
      Veritankkaus eli niitä kielleettyjä aineita hoitoon, niin johan nousee arvot ja kunto.
      On muuten hyvä lääkäri, sai vanhuksenkin veriarvot kohdalleen tällä konstilla.
      Ihmiset eivät tarvitse niin paljon kalkkia kuin on luultu, ennemminkin D-vitamiinia.

      Minä ihmettelin kun sinuiitti lakkasi olemasta. Mitein mitä olin syönyt ja jättänyt syömättä.

      Olin lisännyt D-vitamiinia 40 suuruiseksi ja...olin unohtanut juoda maitoa.
      Ei ole sinuiittia jippii...ei ole...jippii

    • plmb

      Vanha raamatullinen keino anemian välttämiseksi oli erottaa rautaa antava liharuoka rautaa estävästä maitoruoasta ja näitten eri tyyppisten ruokalajien välillä pidettiin 3- 6 tunnin ero päivittäin.

      Esim aamuisin kannattaa käyttää näin nykyaikana, maitopitoista ruokaa, sen jälkeenhän sitten liikkuu koko päivän joten kalsium pääsee omille oikeille kanavilleen liikunnan avustuksella ( eikä jää esim kiertelemään vereen yö aikaan, jos vahva maito- juustoruoka otetaan ennen nukkumista).

      Mitä sitten rautapitoisia liharuokia syö päivän aikana, kannattaa tosiaan ajatella sitä raudan imeytymistä ja olla juomatta maitoa palanpainikkeeksi tai olla sekoitamatta jokaiseen liharuokaan kaikenlaista, mikä kelaa raudan ( maitoisia majoneeseja, kermaa, maitoa ym) .

      Lisätekijä tuon "lihatekijän" ohella on C- vitamiini: Voi käyttää jotain C- vitamiinipitoista juissia tai hedelmää liharuoan yhteydessä, ja silloin on antanut parhaimmat edellytykset keholle saada rautaa talteen.

      Jos nyt joutuu rautatabletille, sekin kanattaa ottaa lihatekijän ja C-vitamiinitekijän myötävaikutuksessa.

    • tanja803

      Kokeileppa aloe veraa=)
      Aloe vera on mehikasvi, joka viihtyy eteläisillä leveysasteilla. Aloe veran lehden sisällä on hidasjuoksuista, geelimäistä ainetta, joka koostuu pääosin vedestä mutta jossa on myös pieniä määriä lukuisia tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja.
      Aloe vera sisältää myös paljon erilaisia kasvikemikaaleja, jotka työskentelevät yhdessä ravintoaineiden kanssa vatsassa ja suolistossa ja edistävät näin hyvinvointia. Vatsalla on tärkeä merkitys vastustuskykymme kannalta, joten on tärkeää, että se voi mahdollisimman hyvin.
      Päivittäisannos Aloe veraa pitää vatsan limakalvot kunnossa, säilyttää hyvien ja huonojen bakteerien välisen tasapainon, edistää ruoasta saatavien ravintoaineiden imeytymistä ja ehkäisee liian happaman ympäristön muodostumista vatsaan. Myös Aloe veran ihonhoidolliset vaikutukset on tunnettu jo pitkään
      piipahda kotisivullani mikäli kiinnostuit http://myaloevera.fi/tanjabrand/kotisivu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      108
      2236
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      436
      1677
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1363
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      17
      1212
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      81
      1194
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1134
    7. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      290
      1059
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      189
      1057
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      51
      1019
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      202
      870
    Aihe