Erkki Ahon ideologialle saatava loppu

kouludemokratia uhri

Se että tästä Alppilan tapauksesta nousi näin mahdoton kohu kertoo minusta siitä, että asia koskettaa syvällisesti kaikkia, jotka ovat olleet peruskoulussa 70-luvulla tai sen jälkeen. Suomessa on voitu pahoin yläasteilla jo neljä vuosikymmentä sen takia, että yläasteiden ilmapiiri on ollut myrkyttynyt häiriköiden ja koulukiusaajien toimesta. Vaikka en ollut varsinaisesti koulukiusattu, minulle ainakin on henkisiä traumoja sen takia että yläaste oli aikanani yhtä pelleilyä, missä opettajille jäynänteko ja kiusaaminen oli normi. Koko ajan toivoimme, että opettajilla olisi enemmän keinoja pitää meitä kurissa.

Yläasteiden opettajilta vietiin valta Erkki Ahon ollessa kouluhallituksen pääjohtajana 70-luvulla. Hän ajoi kouludemokratiaa (kuka vielä muistaa kouluneuvostovaalit, joissa mustanaamio sai aina eniten ääniä) ja tämä huuhaa ajattelu elää edelleen vahvana opetushallinnon eri osissa. Miksi ei herättäisi jo todellisuuteen: KOULU EI OLE DEMOKRATIA vaan siellä vastuu on aikuisilla opettajilla ja sen vastuun kantamiseksi he tarvitsevat riittävät välineet ja oikeudet. Käytännössä Erkki Ahon kouludemokratia on ollut häiriköiden diktatuuria, missä kaikki ovat voineet pahoin.

EIKÖ TÄLLE PERKELE SAATAISI JO VÄHITELLEN TOPPI.

En halua takaisin mitään 50-luvun karttakeppi-korvatillikka kuritusmeininkiäkään, mutta nyt ollaan oltu jo liian pitkään liian sallivassa systeemissä. Yhteiskunta alkaa jo voida pahoin.

5

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surkeus

      Tässä tuokiokuva Erkki Ahon demokraattisesta koulusta. http://vimeo.com/49462970
      Tällaista nyt levitellään netissä. Helsingin opetusvirasto teki melkoisen karhunpalvbeluksen koko koululaitoksella erottamalla Koskisen hätiköidysti: Mopo on luiskahtamassa käsistä kohta todella moneen suuntaan. Mutta se kertoo kyllä siitä että asia koskettaa ihmisiä.

      Jotain on pakko tehdä ja vähän äkkiä.

    • mika.ku

      vuonna 1994 alakoulussa kysyin opettajalta että miksi tietyn kylän oppilaita suositaan, ja muut ovat "alempia". Ope veti minut heti korvasta vetäen ulos, ei kenkiä tai takkia saanut laittaa. Oli kipeä korva pitkän aikaa...

      Ja kun uuden liikuntasalin harjakaisia vietettiin, opettajat alkoivat ryypätä ja laittoivat parhaat oman kylän urheilijat pitämään liikuntatuntia sillä välin ku opettajat ryyppäsivät.

      Olisinpa silloin uskaltanu nousta tyranniaa vastaan...

      Ja siihen aikaan opettajalla oli auktoriteettiä, vastaan ei uskaltanu moni sanoa.

    • Tmttis funderatti

      Minä olen vielä ehtinyt kokea semmoisen kulttuurihistoriallisen elämyksen kuin opettajan, jota piti teititellä. Hänen oppitunneiltaan ei myöskään koskaan myöhästytty, koska hän sulki oven ja avasi sen vasta kun oppitunti päättyi kellon soittoon. Lisäksi hän piti joka oppitunnilla sanakokeen. Siis tämä oli lukion englannin vanhempi lehtori. Sivistynyt, herrasmies, mutta julma. It's your bloody own fault, hän sanoi abiturienteille varoitukseksi ennen yo-kisojen alkua. Siinä ei paljoa nokka tuhissut.

      Mutta nyt, tähän on tultu: opettajat ovat avuttomia kitisijöitä. Opettajissa ei ole enää munaa käyttää ronskeja otteita, kun pitää olla mielinkielin milloin mihinkin suuntaan ja "sidosryhmään", tehdä milloin minkäkinlaista raporttia, suunnitelmaa, arviointia, seurantaa, palaveria. Opettajista on tullut näyttöpäätteen ääreen kahlittuja Wilma-orjia. Koulun ytimessä on Wilma-kouluhallintojärjestelmä, ja sen takana on jokin taho kontrolloimassa kaikkea. Ehkä rehtori, ehkä sivistystoimenjohtaja, ehkä koululautakunta, ehkä... ehkä siellä ei ole ketään, eli ehkä Wilma on vain pelkkä kuori jonka ytimessä ei ole mitään. Gogolilaisia kuolleita sieluja koko koulujärjestelmä täynnä. Mistä sitten tulee Pisa-tulokset? Onko ne bluffia tai väärintulkittuja?

    • POPS-70

      70-luvulla kuitenkin opettajien suurin huoli siitä, että Erkki Ahon pääteesinä oli kasvatuksen korostaminen koulutyössä. Hän korosti ehdottomasti sitä, että ensin tulee kasvatus ja sitten vasta opetus. Jos opetus ei onnistunut, niin silloin piti alkaa kasvattamaan riippumatta siitä, mitä tunnilla kerkesi tekemään opetussuunnitelman toteuttamiseksi. Lisäksi hän korosti oppilaan kasvatusta (ei kasvamista) HYVÄN ITSETUNNON OMAAVAKSI KOKONAISPERSOONAKSI. Nykyisin tämä peruskoulun periaate kasvattamisesta on otettu pois koululta. Koulusta onkin tullut Maria Montessorin ideologian mukainen lasten ja nuorten keräilylaitos, jossa tarkoitus olikin poistaa lapset kadulta pahanteosta.

    • Thatchertappolennoni

      Minä sanoisin pikemminkin että suomalainen koululaitos ja opetusjärjestelmä on benthamilaisen utilitaristinen tai noczikilaisen neoliberalistinen. Tavoite on puristaa kaikista, varsinkin oppilaista, kaikki mahdollinen hyöty. Wilma on uusi panopticon. Koulu on ideologinen vankila, jossa vain uusliberalistiset ja monetaristiset arvot ovat arvoja ja kaikki muu haihattelua. Koulun täytyy tuottaa innovatiivisia tulevaisuuden menestyjiä, eikä yhteiskuntakriittisiä hippejä. Kaikki pitää olla rahallisesti mitattavissa. Tämä ideologinen paradigmakäänne (tai vallankaappaus) on tapahtunut vähitellen 1990-luvun ja 2000-luvun vaihteessa, niin että se on nyt vakiintunut mainstream-ideologiaksi jopa siinä määrin, ettei sen arvopohjan pimeitä puolia älyä kukaan kyseenalaistaa. Tämä ideologiakäänne on lähtöisin yleisemmin valtiojohdon taholta, erityisesti Kokoomuksen poliittisen vallan ja äänestyskannatuksen kasvettua. Läheisesti käänne johtuu kunnallishallinnon neoliberalisoitumisesta, jossa arvot ja ihanteet toisensa jälkeen on vähitellen karsittu pois ja ainoaksi arvoksi ja ihanteeksi on runnottu kustannus-hyöty-kalkyyli, puhdas poroporvarillinen formalistinen teknokraattinen epä-älyllinen ekonomismi. Tietysti korulauseiden ja juhlapuheiden sumutusdiskurssissa, kuten koulujen kotisivujen ja toimintakertomusten höpönpöpössä puhutaan kasvatuksen ruusuisista ihanteista, suvaitsevaisuudesta, sivistyksestä ja sen sellaisesta. Todellisuudessa opettajat, oppilaat, huoltohenkilöstö, kaikki koulun kanssa edes vähänkään tekemisissä olevat ovat ekonomistisen kustannus-hyötykalkyylin parametrejä. Loppujen lopuksi koulujärjestelmämme on vain jokin taloushallinto-tietokoneohjelma, varsinkin pilvipalveluihin perustuva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2752
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2055
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe