Erkki Ahon ideologialle saatava loppu

kouludemokratia uhri

Se että tästä Alppilan tapauksesta nousi näin mahdoton kohu kertoo minusta siitä, että asia koskettaa syvällisesti kaikkia, jotka ovat olleet peruskoulussa 70-luvulla tai sen jälkeen. Suomessa on voitu pahoin yläasteilla jo neljä vuosikymmentä sen takia, että yläasteiden ilmapiiri on ollut myrkyttynyt häiriköiden ja koulukiusaajien toimesta. Vaikka en ollut varsinaisesti koulukiusattu, minulle ainakin on henkisiä traumoja sen takia että yläaste oli aikanani yhtä pelleilyä, missä opettajille jäynänteko ja kiusaaminen oli normi. Koko ajan toivoimme, että opettajilla olisi enemmän keinoja pitää meitä kurissa.

Yläasteiden opettajilta vietiin valta Erkki Ahon ollessa kouluhallituksen pääjohtajana 70-luvulla. Hän ajoi kouludemokratiaa (kuka vielä muistaa kouluneuvostovaalit, joissa mustanaamio sai aina eniten ääniä) ja tämä huuhaa ajattelu elää edelleen vahvana opetushallinnon eri osissa. Miksi ei herättäisi jo todellisuuteen: KOULU EI OLE DEMOKRATIA vaan siellä vastuu on aikuisilla opettajilla ja sen vastuun kantamiseksi he tarvitsevat riittävät välineet ja oikeudet. Käytännössä Erkki Ahon kouludemokratia on ollut häiriköiden diktatuuria, missä kaikki ovat voineet pahoin.

EIKÖ TÄLLE PERKELE SAATAISI JO VÄHITELLEN TOPPI.

En halua takaisin mitään 50-luvun karttakeppi-korvatillikka kuritusmeininkiäkään, mutta nyt ollaan oltu jo liian pitkään liian sallivassa systeemissä. Yhteiskunta alkaa jo voida pahoin.

5

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • surkeus

      Tässä tuokiokuva Erkki Ahon demokraattisesta koulusta. http://vimeo.com/49462970
      Tällaista nyt levitellään netissä. Helsingin opetusvirasto teki melkoisen karhunpalvbeluksen koko koululaitoksella erottamalla Koskisen hätiköidysti: Mopo on luiskahtamassa käsistä kohta todella moneen suuntaan. Mutta se kertoo kyllä siitä että asia koskettaa ihmisiä.

      Jotain on pakko tehdä ja vähän äkkiä.

    • mika.ku

      vuonna 1994 alakoulussa kysyin opettajalta että miksi tietyn kylän oppilaita suositaan, ja muut ovat "alempia". Ope veti minut heti korvasta vetäen ulos, ei kenkiä tai takkia saanut laittaa. Oli kipeä korva pitkän aikaa...

      Ja kun uuden liikuntasalin harjakaisia vietettiin, opettajat alkoivat ryypätä ja laittoivat parhaat oman kylän urheilijat pitämään liikuntatuntia sillä välin ku opettajat ryyppäsivät.

      Olisinpa silloin uskaltanu nousta tyranniaa vastaan...

      Ja siihen aikaan opettajalla oli auktoriteettiä, vastaan ei uskaltanu moni sanoa.

    • Tmttis funderatti

      Minä olen vielä ehtinyt kokea semmoisen kulttuurihistoriallisen elämyksen kuin opettajan, jota piti teititellä. Hänen oppitunneiltaan ei myöskään koskaan myöhästytty, koska hän sulki oven ja avasi sen vasta kun oppitunti päättyi kellon soittoon. Lisäksi hän piti joka oppitunnilla sanakokeen. Siis tämä oli lukion englannin vanhempi lehtori. Sivistynyt, herrasmies, mutta julma. It's your bloody own fault, hän sanoi abiturienteille varoitukseksi ennen yo-kisojen alkua. Siinä ei paljoa nokka tuhissut.

      Mutta nyt, tähän on tultu: opettajat ovat avuttomia kitisijöitä. Opettajissa ei ole enää munaa käyttää ronskeja otteita, kun pitää olla mielinkielin milloin mihinkin suuntaan ja "sidosryhmään", tehdä milloin minkäkinlaista raporttia, suunnitelmaa, arviointia, seurantaa, palaveria. Opettajista on tullut näyttöpäätteen ääreen kahlittuja Wilma-orjia. Koulun ytimessä on Wilma-kouluhallintojärjestelmä, ja sen takana on jokin taho kontrolloimassa kaikkea. Ehkä rehtori, ehkä sivistystoimenjohtaja, ehkä koululautakunta, ehkä... ehkä siellä ei ole ketään, eli ehkä Wilma on vain pelkkä kuori jonka ytimessä ei ole mitään. Gogolilaisia kuolleita sieluja koko koulujärjestelmä täynnä. Mistä sitten tulee Pisa-tulokset? Onko ne bluffia tai väärintulkittuja?

    • POPS-70

      70-luvulla kuitenkin opettajien suurin huoli siitä, että Erkki Ahon pääteesinä oli kasvatuksen korostaminen koulutyössä. Hän korosti ehdottomasti sitä, että ensin tulee kasvatus ja sitten vasta opetus. Jos opetus ei onnistunut, niin silloin piti alkaa kasvattamaan riippumatta siitä, mitä tunnilla kerkesi tekemään opetussuunnitelman toteuttamiseksi. Lisäksi hän korosti oppilaan kasvatusta (ei kasvamista) HYVÄN ITSETUNNON OMAAVAKSI KOKONAISPERSOONAKSI. Nykyisin tämä peruskoulun periaate kasvattamisesta on otettu pois koululta. Koulusta onkin tullut Maria Montessorin ideologian mukainen lasten ja nuorten keräilylaitos, jossa tarkoitus olikin poistaa lapset kadulta pahanteosta.

    • Thatchertappolennoni

      Minä sanoisin pikemminkin että suomalainen koululaitos ja opetusjärjestelmä on benthamilaisen utilitaristinen tai noczikilaisen neoliberalistinen. Tavoite on puristaa kaikista, varsinkin oppilaista, kaikki mahdollinen hyöty. Wilma on uusi panopticon. Koulu on ideologinen vankila, jossa vain uusliberalistiset ja monetaristiset arvot ovat arvoja ja kaikki muu haihattelua. Koulun täytyy tuottaa innovatiivisia tulevaisuuden menestyjiä, eikä yhteiskuntakriittisiä hippejä. Kaikki pitää olla rahallisesti mitattavissa. Tämä ideologinen paradigmakäänne (tai vallankaappaus) on tapahtunut vähitellen 1990-luvun ja 2000-luvun vaihteessa, niin että se on nyt vakiintunut mainstream-ideologiaksi jopa siinä määrin, ettei sen arvopohjan pimeitä puolia älyä kukaan kyseenalaistaa. Tämä ideologiakäänne on lähtöisin yleisemmin valtiojohdon taholta, erityisesti Kokoomuksen poliittisen vallan ja äänestyskannatuksen kasvettua. Läheisesti käänne johtuu kunnallishallinnon neoliberalisoitumisesta, jossa arvot ja ihanteet toisensa jälkeen on vähitellen karsittu pois ja ainoaksi arvoksi ja ihanteeksi on runnottu kustannus-hyöty-kalkyyli, puhdas poroporvarillinen formalistinen teknokraattinen epä-älyllinen ekonomismi. Tietysti korulauseiden ja juhlapuheiden sumutusdiskurssissa, kuten koulujen kotisivujen ja toimintakertomusten höpönpöpössä puhutaan kasvatuksen ruusuisista ihanteista, suvaitsevaisuudesta, sivistyksestä ja sen sellaisesta. Todellisuudessa opettajat, oppilaat, huoltohenkilöstö, kaikki koulun kanssa edes vähänkään tekemisissä olevat ovat ekonomistisen kustannus-hyötykalkyylin parametrejä. Loppujen lopuksi koulujärjestelmämme on vain jokin taloushallinto-tietokoneohjelma, varsinkin pilvipalveluihin perustuva.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tulipalossa henkilövahinkoja, itsenäisyyspäivä alkoi huonosti, poliisi tiedottaa lisää

      Savonlinna https://www.como.fi/uutiset/savonlinna-henkilovahinkoja-tulipalossa-poliisi-tiedottaa-lisaa/
      Savonlinna
      159
      8478
    2. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

      Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      99
      4015
    3. Millaista läheisyyttä

      Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      114
      3892
    4. 55
      3363
    5. Antifasismi - mitä se on?

      Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      42
      2694
    6. Heräsin taas ikävään

      Ja aivan valtavaan haluun. Tahdon sinua R. ❤️
      Ikävä
      53
      1854
    7. Somali ei kätellyt Stubbia Linnan juhlissa

      Miksei somali osaa noudattaa hyviä käytöstapoja. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/563a3dea-fa3f-41f3-b64f-406d2
      Maailman menoa
      362
      1828
    8. Yliajo Heinolassa

      Mikä ihme ihmisiä vaivaa nykyään? Vähän ensin kähistellään nakkikioskilla ja sen jälkeen kostoksi murhataan autolla! Voi
      Heinola
      44
      1773
    9. Kuka on menehtynyt?

      https://yle.fi/a/74-20198293 Kuulemani mukaan ryyppyporukka ollut hapualla ja kuolemanenkeli (F.G) eli mies jonka seuras
      Kankaanpää
      11
      1721
    10. Kauhea ikävä iski

      Mietin vain, mitä olet juuri nyt tekemässä. Mietin myös, välittyykö se sinulle, kun olet koko ajan mielessäni, tunnetko
      Ikävä
      20
      1501
    Aihe