Olen nyt syönyt ehkäisypillereitä (Meliane) noin 3 ja puoli vuotta (aloitin 16 vuotiaana).
Olen alkanut miettimään sitä kun monet sanoo pillereistä tulleen kaikenlaisia sivuoireita, ja onhan minullakin sitten kaikenlaista tässä vuosien kuluessa ollut (masennusta, painonvaihtelua, mielialavaihteluita ym), mutta en ole koskaan pystynyt sanomaan johtuuko ne juuri pillereistä vai muuten vain... Gynellä kun oon käyny, oon aina sanonu ettei mitään oireita oo ollu (mistä hemmetistä mä voin tietää MISTÄ mun esim. alakuloisuus johtuu, enkä muista enää kunnolla sitä elämää ennen pillereitä, ja silloinhan muutenkin olin vielä kehittyvässä iässä).
Noh nyt on alkanu pyörii sellanen ajatus että miten noi pillerit vaikuttaa myöhemmin lapsen saantiin? En haluis enää syödä pillereitä, ku oon jo pari vuotta ollu vakituises parisuhtees ja voisin tyytyy pelkkään kortsuunkin...
Haluisin tietää "millanen mä olisin" ilman pillereitä, enkä haluu ottaa sitä riskii etten sais lapsia sen takia koska olen syöny e-pillereitä monta vuotta...
Pelottaa, jännittää, en tiedä mitä tehdä..? Toivoisin asiallisia kommentteja ja kirjoituksia asiaan liittyen, kokemuksia, ajatuksia ym???
Pillereistä
5
467
Vastaukset
- nuori
niin ja pitääkö pillereiden lopettamisesta mennä keskustelemaan lääkärini kanssa? En kuitenkaan suunnittele perheen lisäystä vielä, vaikka ei se olisi paha juttukaan...
Kommentteja kiitos! - hanna
Muistan ajatelleeni monin tavoin samalla lailla aikoinani. Aloitin myös pillerit 16-vuotiaana ja halusin lopettaa ne jossakin vaiheessa, jotta tietäisin, olenko toisenlainen ilman niitä.
Pillerit eivät aiheuta lapsettomuutta ja viimeisimmät tiedot niiden vaikutuksesta raskauden alkamiseen niiden käytön jälkeen ovat ristiriitaisia. Aikaisemmin pillereiden käytön jälkeen kesti keskimäärin hieman kauemmin, ennen kuin nainen tuli raskaaksi. Nykyään sanotaan, että monilla tärppää paremmin heti pillereiden käytön lopetuksen yhteydessä.
Pillereiden vaikutukset tulevat yleensä esiin heti käytön aloitettua. Jos alakuloisuutta esiintyy kausittain ja se ei alkanut selkeästi samalla, kun aloitit pillerit, pillerit tuskin ovat ainakaan yksin syynä siihen. Samoin jos painonnousu ei ole jatkuvaa pillereiden käytön aikana (ellei sen kurissa pysyminen johdu pelkästään kontrollista), niin ne tuskin ovat syynä lihomiseen. Yleensä sivuoireet siis ilmaantuvat heti käytön alussa ja ovat poikkeavan häiritseviä, jolloin ymmärtää pillereiden ja oman olotilan välisen yhteyden. Osa sivuoireista häviää jonkin ajan kuluttua käytön aloittamisesta.
Keskuste poikaystäväsi kanssa pillereiden käytön jättämisestä ja mielellään myös jonkun muun kanssa. Kun tarkoituksenne ei ole vielä perustaa perhettä, voisit ehkä siirtää pillereiden käytön lopettamista esim. muutaman vuoden päähän? - yrittävä
aloitin itse melianen syönnin 15-16 vuotianaa nyt olen 19 ja lopetin toukokuussa niiden syömisen... kärsin aika lailla samoista oireista kun sinä lisäksi se että meidän seksi elämä meinasi kuihtua tyystin pillereiden takia ei koskaan tehyt mieli, kun lopetin pillereiden syömisen mieli ala koheni huomattavasti olen nykyään jo iloinen, kun ennen oli alamaissa aika paljon ja nyt upeaa seksiä, alkaa jo miehen kunto loppua =) että kyllä ne minulla ainakin vaikutti aika pahasti
- nuori
ehkäisyä tällähetkellä käytät vai yritättekö tarkoituksella lasta? =)
- yrittävä
nuori kirjoitti:
ehkäisyä tällähetkellä käytät vai yritättekö tarkoituksella lasta? =)
yritän jos onnistas ja on ehkä jo onnistanu =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa552537Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava631682SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän71640Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2631525Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --81508Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue251198Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.241041Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411012RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041002Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?78954