Hammaslääketiede

täysinsekaisin

Haluaisin kysellä kaikilta jotka tietävät asiasta jotain, että onko hampaaseen helpompi, huomattavasti helpompi vai yhtä vaikea päästä kuin normaalin lääkiksen puolelle?

Itselläni on jo opiskelu paikka farmasia, mistä valmistuisin 2 vuoden päästä (yhteensä kolme vuotta kestävä). Tässä keväällä olen kuitenkin tullut vahvasti siihen tulokseen että haluaisin hammaslääkäriksi. Minulla on ollut farmasia alan kanssa pieniä motivaatio ongelmia alusta lähtien, mutta olen ajatellut että on tärkee olla edes yksi ammatti, erityisesti koska siitä varmasti työllistyisi.

Pointtini on siis tämä että onko minun järkeä laittaa itseni vuodeksi poissa olevaksi ja lukea hammaslääketieteellisen pääsykokeisiin 2014? Sain tämän idean ja olin innoissani että "näin teen", kunnes perheeni sanoi että ei kannata ja painostavat minua valmistumaan ensin farmasiasta.
Olen ihan kujalla päänisisällä, sillä en haluaisi farmaseutiksi vaan hammaslääkäriksi, mutta jos en pääsekkään hammas lääkäriksi niin tulee "turhia" välivuosia ja menetän hankkimani harjoittelupaikat...

4

1799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täysinsekaisin

      Ja onko huomattavia eroja päästä hammaslääketiedettä lukemaan esim. Turun ja Oulun välillä?

    • LääkKand

      Jos tuntuu, että farmasia ei kiinnosta ja motivaatiota hampaan puolelle löytyy niin mikä ettei. Kannattaa vaan muistaa, että biokemian ja farmiksen opiskelua se on lääkiksessäkin ainakin pari eka vuotta ja koulu kestää kauan (nykyään 5,5 vuotta).

      Jotain eroja kaupunkien välillä tietenkin on, perinteisesti Helsinkiin on ollut vaikein päästä ja hampaalle on yleensä ollut hieman helpompi päästä kuin yleiselle. KUITENKAAN en suosittele että alkaa pelaamaan noilla pisterajoilla, sillä ne vaihtelevat vuosittain ja käytetyt "skaalauspisteet" eivät ole vertailukelpoisia eri yliopistojen välillä.

    • Hampaalle

      Kannattaa kyllä kokeilla, jos siltä vaan tuntuu. Itsekin mahd. ensi vuonna hammaslääkikseen haen :) Onnea ja tsemppiä!

    • fammu

      Hei! Mä oon sun kohtalotoveri. Valmistuin farmaseutiksi keväällä 2012. Kuitenkin muistan jo lukiossa haaveilleeni ajoittain lääkiksestä/hammaslääkiksestä. Myös minua tökki farmaseutin opinnot ja pahasti alkusta alkaen. Opiskelu ei vastannut täysin odotuksiani. Sittemmin farmaseutin työ on osoittautunut kuitenkin paljon kiinnostavammaksi kuin kuvittelin sen opiskeluaikana olevan. Ensimmäinen apteekkiharjoitteluni oli hirveä, joten sen innoittamana päätin tehdä lopputyöni jo kesällä ja ostin galenoksen, jota rupesin lueskelemaan. Pääsykoe vaatimukset kuitenkin muuttuivat tuolloin, joten suuntasin syksyllä iltalukioon opiskelemaan fysiikkaa ja biologiaan. Kemia oli hyvin hallussa farmasian opintojen ansiosta. Ensimmäinen hakukerta ei kuitenkaan tuottanut tulosta ja lukeminen oli aika raskasta viimeisten kurssien ja työharjoittelun ohella. Päätin kuitenkin hakea uudelleen ja jatkoin opiskelua heti tulosten tultua ja luin koko kesän fysiikkaa syksyn yo-kirjoituksia varten töiden ohessa. En ollut lukenut fysiikkaa lukiossa, joten se tuotti minulle eniten työtä. Kävin koko vuoden kuitenkin fysiikkaa ja biologiaa taas iltalukiossa. Keväällä jäin lyhyemmälle työviikolle ja osallistuin valmennuskurssille, joka kesti maaliskuun lopusta toukokuulle. Toukokuun olin saanut kokonaan vapaaksi töistä ja tein vielä viimeisiä kertauksia. Tämän vuoden pääsykoe oli hyvin soveltava ja aineistopohjainen. Ovet oulun hampaalle kuitenkin aukenivat ja koin, että erityisesti aineisto osuudessa oli apua siitä, että oli aiempi yliopistotutkinto ja töissä oli tullut luettua terveysportista erilaisia tieteellisiä artikkeleita. Suosittelen sinua aloittamaan luvut jo farmaseutin tutkinnon ohessa ja tekemään tutkinnon loppuun! Pääsykokeisiin luku onnistuu kyllä töidenkin ohessa, jos vain on tahtoa ja aikatauluttaa lukemisensa huolella. Tsemppiä sinulle täysin sekaisin oleva!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5539
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      476
      3589
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      159
      3383
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2623
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 264
      2019
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1517
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      105
      1436
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe