Anturan valaminen kallioon?

anturisti

Voiko anturan valaa suoraan kallion päälle vai pitääkö se jollain eristää?

17

4597

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anturisti

      Taitaa olla vaikea kysymys?

    • Kalliolle rakentanut

      Ensinnäkin kysymyksesi on aika hassu, siis antura suoraan kallioon?? Jos kerta on kallio suoraan alla, niin ei tarvita enään anturoita, vaan perustus lähtee suoraan kalliosta.
      Mitä eristykseen tulee, sen ratkaisee taas perustusten syvyys.

      Itse olen tehnyt perustuksia suoraan kalliosta, että kallioon on porattu tarpeelliset tartunnat ja tartuntoina on käytetty vankkaa harjaterästä. Harkkoja perustuksiin käytettäessä on valettu vain tasausvalut harkkojen korkeuden tasaamiseksi ja suorasta kalliosta on muurattu suoraan (tosi harvoin) harkoilla. Betonista valamalla on tietysti valettu suoraan kalliosta perustukset.

      Suosittelen lukemaan Kalle Päätalon; Ihmisiä telineillä-romaanin, siinä on kerrottu varsin seikkaperäisesti, kuinka kerrostalolle tehdään perustus kallioon tukeutuen.

      Jos taas olet rakentamassa perustuksia vain osittain kallion päälle, tulee kallio eristää anturoista riittävällä sorakerroksella, eli anturat ovat kauttaaltaan soran päällä, tällöin voi olla tarpeen louhia kalliota riittävän sorakerroksen saamiseksi kallion ja anturan väliin.

    • Anturisti

      Kiitos

    • Raksaäijä

      Anturaa ei kannata valaa suoraan kallioon. Mikäli seinän jommallekummalle puolelle tulee vettä, ei se välttämättä pääse poistumaan jos salaoja onkin väärällä puolella. Eli kallion ja anturan väliin sepelipatja jonka kautta vesi pääsee vapaasti liikkumaan.

      • Rakme

        Tuolla sait porttikiellon meidän työmaille.


      • Anonyymi

        Kannattaa tehdä rossipohja taloon, saa vedet virtailla kallion päällä miten tahtoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa tehdä rossipohja taloon, saa vedet virtailla kallion päällä miten tahtoo.

        Jep, puurossipohja ja uima-allas alla. Sitten vaan kello käytiin, montako vuotta kestää ennen kuin lattiat alkavat painumaan....


    • Anonyymi

      Sorapatja laitettava väliin laakeriksi. Rakentamisen perusmääräyksiä.

      • Anonyymi

        Ei kannata laittaa laakereita ettei talo muuta naapurin tontille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata laittaa laakereita ettei talo muuta naapurin tontille.

        Jos vatupassilla tarkkaan suuntaa laakerit niin sitten voi kylänmiesten kanssa lyödä vetoa siitä, kenen tontille talo seuraavaksi suunnistaa.


    • Anonyymi

      Palsta aktivoitu onnistuneesti...

    • Anonyymi

      Kallionpäällinen rakentaminen johtaa hyvin kaikki tärinät taloon.

      • Anonyymi

        Kannattaa rakentaa suolle. Silloin ei kuulu kuin krokotiilien murahtelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa rakentaa suolle. Silloin ei kuulu kuin krokotiilien murahtelut.

        Ja banjon soitto!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja banjon soitto!

        Jos banjon soittoa kuuluu niin sitten murahtelu on alligaattoreiden murahtelua.


    • Anonyymi

      Suurin osa Helsingin keskustan taloista on rakennettu suoraan kalliolle ilman mitään sen kummempia anturoita tai soratäyttöjä.
      Jotkut on rakennettu suoraan kallion sisään.

    • Anonyymi

      Xepelissä pohja on vaaterissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe