Lapsi saa raivareita jättötilanteissa päiväkotiin, apua!!!

Weetis

Meidän kohta 4-vuotias on ollut vajaan vuoden päivähoidossa ja nyt viimeiset 3 kk sopimuspäivillä eli kaksi päivää viikossa päiväkodissa. Hän viihtyy siellä erinomaisesti, sillä kotona ei ole kavereita (vain sisarus 2kk). Tyttö on aina itkeskellyt kun jää päiväkotiin mutta nyt jättäminen sinne on vain pahentunut. Hän saa ihan mielettömiä raivareita jättötilanteessa, huutaa, potkii, makaa lattioilla, repii äitiä lahkeista jne. ja huutaa että tahtoo kotiin. Olen kylmästi vaan lähtenyt näistä tilanteista kun ei muukaan auta... Yhtenä aamuna tyttö roikkui karjuen ovessa ja oli pakko vain paiskata ovi nenän edestä kiinni :( Kuulemma hän sitten päivän mittaan rauhoittuu ja iltapäivästä on jo iloinen itsensä. Onko normaalia? Vinkkejä miten nämä tilanteet vältettäisiin? Päiväkodissa ihmettelevät kun tyttö on muuten todella arka/rauhallinen tapaus...

7

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietenkin tällä

      hetkellä asiaan vaikuttaa sisarus joka saa olla kotona äidin kanssa.Itse kyllä miettisin että onko järkeä viedä toista parina päivänä viikosta hoitoona jos meno on tuollaista että haluaisi ennemmin kotona olla.Ja tietenkin tuo on ihan normaalia lapselta joka on varmasti vielä hämmentynyt sisaruksestaa.

    • rwetwret

      Siis täh? Sanot ensin "Hän viihtyy siellä erinomaisesti, sillä kotona ei ole kavereita (vain sisarus 2kk)" . Sitten kuitenkin toteat: "Tyttö on aina itkeskellyt kun jää päiväkotiin mutta nyt jättäminen sinne on vain pahentunut" eli eihän hän selvästikään viihdy siellä! Miksi ihmeessä viet lapsen hoitoon jos lapsi ei sinne halua edes mennä ja itse olet kotona??? Itse en todellakaan tekisi noin jos A) itse olisin kotona (meillä molemmat lapset oli kotona ja sai ihan tarpeeksi virikettä kun kerhoiltiin, ulkoiltiin, käytiin puistossa yhdessä) ja B) jos lapsi ei edes halua mennä sinne tai viihdy siellä! Varmaan tuntuu hirveältä lapsesta kun joutuu menemään sinne, vaikka tietää, että äiti jää sen vauvan kanssa kotiin :-). Itse voisin viedä ehkä 5-vuotiaan virikehoitoon 2 päivää viikossa (jos ei muuten kavereita tai kerhoja) MIKÄLI se lapsi itse haluaisi mennä sinne! Eihän se lapsi tietenkään siellä päiväkodissa näytä pahaa oloa, vaan lähtötilanteissa tai sinulle! Meillä lapset ovat osa-aikaisesti pphoidossa kun aloitin työt (lapset 2 ja 4-vuotiaat) ja nuorimmainen sanoo välillä "äitiä ikävä tai "ei halua mennä X:lle", mutta päivä menee aina ihan hyvin hoidossa, mutta silti tiedän, että lapsesta olisi vielä kivempi olla kotona! Jos siis itse olen kotona, niin en todellakaan pidä lapsia hoidossa "huvin vuoksi", koska tiedän, että koti on kuitenkin aina koti. Jotenkin tuntuu, että vanhemammat verhoavat oman itsekkyyden ja saamattomuuden siihen, että toteavat "päiväkodissa on niitä virikkeitä". Voin sanoa, että voit itse järjestää niitä virikkeitä AIVAN YHTÄ HYVIN kotonakin ja minä tiedän mistä puhun, sillä itsekin järjestin, vaikka kotona oli vauva ja 1,5-vuotias esikoinen. Esikoinen oli kotihoidossa lähes 4-v asti, sen jälkeen osa-aikaisesti pphoidossa eli edes päiväkodissa ei ole ollut, mutta harrastaa, näkee kavereita päivittäin, on ikäistään edellä monessa asiassa, on sosiaalinen jne.

    • dfghdfhgdfh

      No huh huh! En todellakaan viesi lasta hoitoon, kun itse olen vauvan kanssakotna. En edes pariksi päiväksi viikossa, enkä nelivuotiasta. Esikoulu, 6-vuotiaana, 4 tuntia kerrallaan on se, johon taipuisin, jos olisin itse kotona.

      Lapsi ei saa päiväkodissa tai pph:ssa mitään sellaista mikä olisi tärkeämpää kuin koti ja omat vanhemmat. Harrastusten kautta ja elikipuistoissa, koerhoissa saa ihan tarpeeksi ikäseuraaa, turvallisesti äidin kanssa.

    • hoitaja.

      Lapsi ilmaisee hyvinselvästi ettei hlaua mennä päiväkotiin. Se, mitä sanot viihtymiseksi on alistumista, kun lapsi itse ei asialle mitään voi, vaikka kaikkensa yrittää.
      Sinä, äitinä olet velvollinen toimimaan lapsesi parhaaksi myös emotionaalisella tasolla ja vastamaa hänen tunteisiinsa ja tarpeisiinsa. Toimit väärin.

      • pph1

        Mieti nyt miltä lapsestasi tuntuu kun hänet pannaann hoitoon ja äiti menee vauvan kanssa kotiin.

        Sinä olet lapsesi tärkein ihminen . Ne virikkeet mitä sinä tarjoat lapsellesi kyllä riittävät hänelle.


    • Mitä virikkeitä?

      Uskomatonta höpötystä. Päiväkoti on nostettu arvoonsa, jota ilman lapsi ei kehity ja saa virikkeitä. Mitä ihmeen virikkeitä lapset siellä saa, jota ei kotihoidossa olevalle lapselle kyetä järjestämään?

      Kysymys 2, mitä virikkeitä tuon ikäinen lapsi tarvitsee? Lapsiryhmätovat isoja ja muutama aikuinen ohjaa ryhmää, ja vastaa perushoidosta. Uskotteko oikeasti, että se on lapselle lottovoitto päästä metelöivään lapsikatraaseen?

    • pöh

      Tää oli varmaan provo että saatais taas keskustelua aiheesta äiti kotona-lapsi hoidossa. Johan tässä sanoo järkikin, että jos olis tositarina, niin äiti ottais lapsensa kotiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      158
      27485
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      202
      17472
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      345
      9176
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6338
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4103
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3751
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      21
      1644
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1457
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1205
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      50
      1134
    Aihe