Bensan kulutuksesta

Onko se oikein

Viekö Nissan Qashqai paljon bensaa? Tuosta ketjuista löytyi linkki Nissan foorumille, jossa kävin juuri. Siellä sanottiin, että kulutus oli monillakin 7 - 8l/100 km. Ja luin niitä viimeksi, eli tänä vuonna kirjoitettuja mielipiteitä.
En tiedä siitä sen enempää, mutta eikö nuo kulutuslukemat ole aika korkeita?

27

3421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaskai322

      Riippuu miten ajaa. Maantieajossa 1.6 bensakone kuluttaa nopeusrajoitusten mukaan ajettaessa 6.2-6.8 l/100 km. Tämä on minulla pitkäaikainen totuus.

      • 6 pinnassa ....

        - etuveto 1,6 bensa. Olen ajellut 6-7 l kulutuksilla.
        Tavllista ajoa. En juuri kaahaa ja rajoitusten mukaan menee.

        Just Nyt on talvirenkain keskikuluts mittarissa 6,1 L / 100 km.


      • maaseutuajossa 6 L
        6 pinnassa .... kirjoitti:

        - etuveto 1,6 bensa. Olen ajellut 6-7 l kulutuksilla.
        Tavllista ajoa. En juuri kaahaa ja rajoitusten mukaan menee.

        Just Nyt on talvirenkain keskikuluts mittarissa 6,1 L / 100 km.

        Aika samoja lukuja. 1,6 bensa.
        Kesällä olen päässyt työmatka-ajossa noin 6 L
        Ja talvella n. 7 L
        Ja jos polkee ja nylkyttää kaupungissa, niin menee yli 7 L,
        jopa 7,5 L kaupungissa on ollut minulla mittarin keskikulutus.


      • nisukki
        maaseutuajossa 6 L kirjoitti:

        Aika samoja lukuja. 1,6 bensa.
        Kesällä olen päässyt työmatka-ajossa noin 6 L
        Ja talvella n. 7 L
        Ja jos polkee ja nylkyttää kaupungissa, niin menee yli 7 L,
        jopa 7,5 L kaupungissa on ollut minulla mittarin keskikulutus.

        Qashqailla ei kannata ajella pitkiä matkoja 120km/h koska silloin kulutus nousee jyrkästi eli 8 -9 l/100km. Onneksi suomessa ei ole paljonkaan näitä teitä.

        Edellisen qassuni 1.6 l keskikulutukseksi jäin 6.6 l/100km pitkän aikavälin mittauksissa, koskien myös talvi- ja kaupunkiajoa. Ajan toki kesällä eniten. Tämän uuden kanssa kulutus on hieman alentunut, samalla moottorilla.

        Mikään tykki ei 1.6 Qashqai ole mutta kyllä sillä liikenteessä pärjää myös maltillisella ajolla loistavasti. Itse pidän kulutusta kohtuullisena. Esim, TSI koneiden kulutus on samaa luokkaa vaikka ovat pienempiä turbomoottoreita ja tehot samaa luokkaa.


      • 1,2 tsi kokemuksia..
        nisukki kirjoitti:

        Qashqailla ei kannata ajella pitkiä matkoja 120km/h koska silloin kulutus nousee jyrkästi eli 8 -9 l/100km. Onneksi suomessa ei ole paljonkaan näitä teitä.

        Edellisen qassuni 1.6 l keskikulutukseksi jäin 6.6 l/100km pitkän aikavälin mittauksissa, koskien myös talvi- ja kaupunkiajoa. Ajan toki kesällä eniten. Tämän uuden kanssa kulutus on hieman alentunut, samalla moottorilla.

        Mikään tykki ei 1.6 Qashqai ole mutta kyllä sillä liikenteessä pärjää myös maltillisella ajolla loistavasti. Itse pidän kulutusta kohtuullisena. Esim, TSI koneiden kulutus on samaa luokkaa vaikka ovat pienempiä turbomoottoreita ja tehot samaa luokkaa.

        esim toi vw 1,2 tsi konetta pitää ajossa pumpata et se ei sammu risteyksiin, ja jotta kulkee, jne, ,
        niin silloin se vie saman kuin 2 L kone......
        Kokemus skoda octavia.
        Mutta, kun se 1,2 tsi on vw upissa, niin sitä se jaksaa liikuttaa hyvin.
        Ja bensaa menee vähemmän.


      • ajotyylistä kiinni
        1,2 tsi kokemuksia.. kirjoitti:

        esim toi vw 1,2 tsi konetta pitää ajossa pumpata et se ei sammu risteyksiin, ja jotta kulkee, jne, ,
        niin silloin se vie saman kuin 2 L kone......
        Kokemus skoda octavia.
        Mutta, kun se 1,2 tsi on vw upissa, niin sitä se jaksaa liikuttaa hyvin.
        Ja bensaa menee vähemmän.

        Todellisessa elämässä ja normaali ajossa ne pikku turbot vie yhtä paljon bensaa kuin 1,6 ja 2L vapaasti hengittävä koneet.
        Vain suoralla tieillä ilman psähdyksiä ja kiihdytyksiä pikkuturbo vie vähemmän.
        Tämän olen itte kokeillu käytännössä.


      • JuliusK

        2L kaskai noin 7.5 l sekalaisessa maantieajossa


      • qashkuski
        ajotyylistä kiinni kirjoitti:

        Todellisessa elämässä ja normaali ajossa ne pikku turbot vie yhtä paljon bensaa kuin 1,6 ja 2L vapaasti hengittävä koneet.
        Vain suoralla tieillä ilman psähdyksiä ja kiihdytyksiä pikkuturbo vie vähemmän.
        Tämän olen itte kokeillu käytännössä.

        1.2 I tsi onkin toivottoman pieni moottori keskikokoiseen henkilöautoon, oli sitten turpo ja suoraruiskutus. Varsinkin jos on vähänkään kuormaa ja ainahan sitä jotain on kyydissä. Johonkin Polon kokoiseen sopivampi.

        Jostain muistan lukeneeni että uudessa Qashqaissa olisi 1.4 turbo yhtenä vaihtoehtona ja että kone tulisi rellulta. Rellu osaa kyllä tehdä moottoreita piheiksi mutta riittääkö sen teho qassuun, onkin sitten iso kysymysmerkki.
        Toivottavasti tämä 1.6 I kone pysyy yhtenä vaihtoehtona. Ja voishan sen varustaa myös turbolla ja jättää kaks'litranen pois kokonaan.


      • ei tartte valehdella
        ajotyylistä kiinni kirjoitti:

        Todellisessa elämässä ja normaali ajossa ne pikku turbot vie yhtä paljon bensaa kuin 1,6 ja 2L vapaasti hengittävä koneet.
        Vain suoralla tieillä ilman psähdyksiä ja kiihdytyksiä pikkuturbo vie vähemmän.
        Tämän olen itte kokeillu käytännössä.

        todellisessa elämässa pikkuturbot vievät kaikilla kuskeilla ja kaikessa ajossa 1-2 litraa vähemmäm kuin vapaastihengittävät ja vääntöö on enemmän kuin vapaastihengittävillä.

        miksi ihmeessä tehtäisdiin niin monimutkaisia jos nioistä ei olisi suuris etuja.
        Meillä Golffi vie 4-5 litraa, eikä koskaan yli 6 l-
        1.6 Qashqai aina 6-7 ja meillä ajellaan kiiteettömästi ja nopeusrajoitus on mittarissa joten pientä alinopeutta ajetaan.
        Jos innostuu, menee helpolla 1.6 Qashqailla 8 litraa, mutta kun on vasta runsas vuosi ja 45 000 km niin riittää intoa taloudellisen ajoon.

        "pitkän aikavälin mittauksia" en arvosta, niissä kun tahtoo joskus kuitti unohtua ja silloin keskipulutus piútoaa melkoisesti.


      • turbo vie bensaa
        ei tartte valehdella kirjoitti:

        todellisessa elämässa pikkuturbot vievät kaikilla kuskeilla ja kaikessa ajossa 1-2 litraa vähemmäm kuin vapaastihengittävät ja vääntöö on enemmän kuin vapaastihengittävillä.

        miksi ihmeessä tehtäisdiin niin monimutkaisia jos nioistä ei olisi suuris etuja.
        Meillä Golffi vie 4-5 litraa, eikä koskaan yli 6 l-
        1.6 Qashqai aina 6-7 ja meillä ajellaan kiiteettömästi ja nopeusrajoitus on mittarissa joten pientä alinopeutta ajetaan.
        Jos innostuu, menee helpolla 1.6 Qashqailla 8 litraa, mutta kun on vasta runsas vuosi ja 45 000 km niin riittää intoa taloudellisen ajoon.

        "pitkän aikavälin mittauksia" en arvosta, niissä kun tahtoo joskus kuitti unohtua ja silloin keskipulutus piútoaa melkoisesti.

        1,2 tsi octavia, kun sitä joutuu kaasuttaan aika reilusti, että se kulkisi, niin se vie aivan saman bensamäärän kuin 1,6 vapaasti hengittävä vanhempi octavia. Molemmat autot on itsellä ollu.
        Siksi en enää itte liian pieniä moottoreita hanki. Kokemus puhuu.
        ( tai siis fabiaan tai citigoon tai uppiin voisi 1,2 sopia kun ne on tosi kevyitä pikkuautoja... )

        Se turbo nääs vie bensaa, kun tehoa käyttää. Se teho ei siis synny pyhästä hengestä vaan bensasta.....

        Uusi nissan note tulee myös 3 cyl koneella ja kompressorilla.... mielenkiintoista nähdä kompressorin ja turbon ero..... tai samankaltaisuus...


      • notenote
        turbo vie bensaa kirjoitti:

        1,2 tsi octavia, kun sitä joutuu kaasuttaan aika reilusti, että se kulkisi, niin se vie aivan saman bensamäärän kuin 1,6 vapaasti hengittävä vanhempi octavia. Molemmat autot on itsellä ollu.
        Siksi en enää itte liian pieniä moottoreita hanki. Kokemus puhuu.
        ( tai siis fabiaan tai citigoon tai uppiin voisi 1,2 sopia kun ne on tosi kevyitä pikkuautoja... )

        Se turbo nääs vie bensaa, kun tehoa käyttää. Se teho ei siis synny pyhästä hengestä vaan bensasta.....

        Uusi nissan note tulee myös 3 cyl koneella ja kompressorilla.... mielenkiintoista nähdä kompressorin ja turbon ero..... tai samankaltaisuus...

        Uudessa Notessa tosiaan olisi mekaaninen ahdin mutta myöskään kone ei ole ihan vakio vaan Millermoottori, jollainen on isompana uudessa Maxdassa nimellä Skayaktive.
        Luvassa erittäin alhainen kulutus ja päästöt eli käyttövero jää pienemmäksi kuin nyky notessa. Tehoa ei ole kovin paljon mutta vääntöä enemmän kuin normaali 1.2 l:sa


    • vvt-i
    • ihmediesel säästää

      1.5 diesel Qq vie vain 3.7 litraa normaalilla jalalla.

      • vähän järkee mainost

        Teidän kannattaisi kertoa alhaiset kulutukset Nissanin tehtaalle,
        pääsisitte varmaan kuljettajaksi kun testaavat autoja.

        KUKA uskoo kun kerrotte alhaisimpia lukemai kun tehdas uskoo,
        ehkä juuri autoilunsa aloittava, 18 vuotias,

        mutta ei ainakaan 14 uutta ostanut ja 40 vuota ajanut, uskoa alhaisempia kulutuksia mitä tehdas ilmoittaa,
        ne alhaisemmat oavt vain hetkittäisia kulutuksia automatkan osasta.


      • qashkuski
        vähän järkee mainost kirjoitti:

        Teidän kannattaisi kertoa alhaiset kulutukset Nissanin tehtaalle,
        pääsisitte varmaan kuljettajaksi kun testaavat autoja.

        KUKA uskoo kun kerrotte alhaisimpia lukemai kun tehdas uskoo,
        ehkä juuri autoilunsa aloittava, 18 vuotias,

        mutta ei ainakaan 14 uutta ostanut ja 40 vuota ajanut, uskoa alhaisempia kulutuksia mitä tehdas ilmoittaa,
        ne alhaisemmat oavt vain hetkittäisia kulutuksia automatkan osasta.

        Oletko mahdollisesti koskaan kuullut taloudellisuus ajosta, kilpailusta siitä kuka pääsee vähimmällä kulutuksella tietyn matkan. Näissä kisoissa päästään selvästi alle tehtaan kulutuksen.

        Sama juttu arkiajossa että pystyy tosi alhaisiin kulutuksiin kun vähänkään miettii onko sittenkään mihinkään kiire. Kun esim. qashqailla ajaa isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla, vakionopeuskytkin päällä, pääsee helposti alle tehtaan kulutuksen. Myös pidemmillä ajorupeamilla. Edellyttää sen ettei autossa ole paljon kuormaa, vain kuljettaja yleensä työmatkoilla. Pois turhat jarrutukset ja etenkin kiihdytykset, moottorilla jarruttaen ja rajoituksia noudattaen.

        Kokeilisit joskus taloudellista ajoa niin huomaisit eron.


    • polkemalla menee....

      Yllättävän moni ajaa ja reuhtoo, niin että hirvittää. Sitten ihmetellään kulutusta.....
      Liikenteessä on paljon näitä vaarallisia kimi räikkösiä.....
      Just Niiden takia vakuutusmaksut on pilviss....

    • Luupääkin tallissa

      Olen ajanut vähän yli 6 vuotta Qashqai 1.6 bensavehkeellä. Ensimmäisen kulutusmittari näytti yleensä 6,2 litran ja toisen 6,4 litran kulutusta. Lukemat ovat olleet kesät talvet suunnilleen samat. Talvella hiljaisemmat nopeudet, kesällä ilmastointi ja suuremmat nopeudet. Auton mittari ei tietenkään kerro tarkkaa kulutusta, mutta ainakin muutokset auttavat seuraamaan ajotapaa ja auton kuntoakin. Ensimmäinen Q oli juuri myyntiin tulleita kevättalvella 2007.

    • viimenen nissan

      Ei kaskai, vaan nv200. Itse ostin marraskuussa uuden auton ja yksi tärkeimpiä valintakriteereitä oli juurikin kulutus, koska aion pitää saman auton vuosia ja yrityksen auto niin sitä on pidettävä jo kirjanpitoteknisistäkin asioista muutaman vuoden.

      Auton viralliset kulutuslukemat ovat maantie 4,8 l keskikulutus 5,2 l ja kaupunki 5,8 l/ 100 km. En ostaessa odottanutkaan että pääsisin paljoakaan alle 6 l vaikkakin ajan pitkähköä työmatkaa, enkä oikeastaan koskaan aja kaupungissa. Työmatkani on 60 ja 80 nopeusaluetta ja eteläpohjanmaalla jossa ei mäkiä ole. Auton kulutus on 7,6 litraa. Se on aika kaukana 5,2 litrasta se on JOPA 45% yli luvatun.

      Ajan aina todella taloudellisesti ja olen jopa pärjännyt taloudellisuusajokisoissa. Auton maahantuojan mielestä auton kulutus on ihan normaalia, eikä vaadi mitään toimenpiteitä. Ei voi sanoa muuta kuin mitä V****A? Voinko siis lähettää joka kuu polttoaine laskustani 45 % Nissanille? Kyllä muuten varmasti palauttaisin auton jos olisi mahdollista.

      • vikaavikaa...

        Millä koneella NV200 on? Kai sentään diisseli mutta vanha 1.5 vai uudempi 1.6
        Jos uudempi niin joko moottorissa on vikaa tai sitten autotietokoneen kulutusmittarissa, joka nissanissa kaipaa jatkuvaa nollausta jotta siitä saa realiaikaista kulutusta esiin.

        Testeissä NV200 olleet pieniruokasia ja juur siksi niin suosittuja kun hintakin on kohdillaan.


      • Kirjoita selkokieltä
        vikaavikaa... kirjoitti:

        Millä koneella NV200 on? Kai sentään diisseli mutta vanha 1.5 vai uudempi 1.6
        Jos uudempi niin joko moottorissa on vikaa tai sitten autotietokoneen kulutusmittarissa, joka nissanissa kaipaa jatkuvaa nollausta jotta siitä saa realiaikaista kulutusta esiin.

        Testeissä NV200 olleet pieniruokasia ja juur siksi niin suosittuja kun hintakin on kohdillaan.

        Miköä vitun NV200?


      • nisukki

      • viimenen nissan
        vikaavikaa... kirjoitti:

        Millä koneella NV200 on? Kai sentään diisseli mutta vanha 1.5 vai uudempi 1.6
        Jos uudempi niin joko moottorissa on vikaa tai sitten autotietokoneen kulutusmittarissa, joka nissanissa kaipaa jatkuvaa nollausta jotta siitä saa realiaikaista kulutusta esiin.

        Testeissä NV200 olleet pieniruokasia ja juur siksi niin suosittuja kun hintakin on kohdillaan.

        Tämä minun NV200 on otettu käyttöön marraskuulla -12 eli noin 6 kk sitten. Auto on 1,5 l diesel ja 90 hv niinkuin mielestäni kaikki dsl on 1,5 l ja 2 eri tehoversiota 90 ja 110 hv ja eikö 1,6 l ole bensakone?

        Kulutusmittari näyttää noin 10-13 % todellista vähemmän, eikä vaikuta mitenkään nollaileeko vai ei. Se näyttää koko ajan saman suhteessa todelliseen kulutukseen.

        Minun nissan ei todellakaan ole pieniruokainen, kun kaverin 515 sprinter vie saman.


      • nisukki
        viimenen nissan kirjoitti:

        Tämä minun NV200 on otettu käyttöön marraskuulla -12 eli noin 6 kk sitten. Auto on 1,5 l diesel ja 90 hv niinkuin mielestäni kaikki dsl on 1,5 l ja 2 eri tehoversiota 90 ja 110 hv ja eikö 1,6 l ole bensakone?

        Kulutusmittari näyttää noin 10-13 % todellista vähemmän, eikä vaikuta mitenkään nollaileeko vai ei. Se näyttää koko ajan saman suhteessa todelliseen kulutukseen.

        Minun nissan ei todellakaan ole pieniruokainen, kun kaverin 515 sprinter vie saman.

        Ei tosiaan ole muuta kuin tätä rellun kehittämää 1.5 dcl NV200 saatavilla. Linkistä tietoja:
        http://www.nissan.fi/FI/fi/services-fleet/html-page.html

        Kyllä 1.6 l diisselikin löytyy mallistosta mutta vissiin vain qashqaihin saatavissa Nissanilta. Sekin on Renaultin kehittämä ja löytynee niiden mallistosta. Kas kun ei ole laitettu NV200 mallistoon kun on sentään huomattavasti pirteämpi ja vähäruokasempi kuin 1.5 l, ainakin qashqaissa.


      • nisukki
        nisukki kirjoitti:

        Ei tosiaan ole muuta kuin tätä rellun kehittämää 1.5 dcl NV200 saatavilla. Linkistä tietoja:
        http://www.nissan.fi/FI/fi/services-fleet/html-page.html

        Kyllä 1.6 l diisselikin löytyy mallistosta mutta vissiin vain qashqaihin saatavissa Nissanilta. Sekin on Renaultin kehittämä ja löytynee niiden mallistosta. Kas kun ei ole laitettu NV200 mallistoon kun on sentään huomattavasti pirteämpi ja vähäruokasempi kuin 1.5 l, ainakin qashqaissa.

        Hieman testiä Qashqain 1.6 l diisselistä:
        http://www.automafia.net/2012/nissan-qashqai-1-6-dci-tekna/

        Jutun mukaan kulutus jäi 4WD:lä 4.2 L/100 km. Siis huomattavasti vähemmän kuin 1.5 mutta nousisiko korkeakoppaisella NV200:la tuosta. Turha spekuloida kun ei ole saatavana 1.6 dci:lä.


    • Kulutus pulma

      Mikä ihmeen ongelma kulutus on ? Sehän vie minkä vie. Jos autosta muuten pitää niin mitä väliä sillä on. Ensin ostetaan 30 k€ auto, sitten näperrellään jonkun litran kanssa. Oisko parempi jättää koko auto ostamatta.
      Mulla X-Trail 2l manuaali. Kaikki menee mitä sinne tankkiin laittaa. Harrasteautona Cevy Van 5,7 V8, tankki 130 litraa. Hassua, sekin kuluttaa kaiken. Eli tästä voidaan päätellä että molemmat kuluttaa yhtäpaljon.
      Välillä tulee tuuletettua moottoripyörällä. Senkin tankki tyhjenee, vaikkei ole kun 600 kuutioinen kone.
      Mökillä kuljen kauppaan soutuveneellä, siinä ei ole tankkia ollenkaan. Eipä tarvitse pähkäillä kulutuksen kanssa. Oikeastaan ideaalinen valinta kaikenlaiseen liikkumiseen.

      • Suuri ajattelija

        Sä varmaan homostelet omaan persiiseen ?


    • Anonyymi

      Missähän vika, koska omani kuluttaa ihan normaalissa ajossa yli 10l / 100km? Kyseessä 2.0 4wd 2017...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe