Autolla Pariisiin ja takaisin kesällä. Vinkkejä?

Nunnelli

Ollaan kolmen hengen kesken pohdittu, josko elokuun alulla lähdettäisiin tekemään pieni lenkki Euroopassa. Matkasuunnitelma tällä hetkellä olisi

Turku - Tukholma - Kööpenhamina - Hampuri - Frankfurt - Pariisi - Brysseli - Amsterdam -Hampuri - Kööpenhamina - Tukholma - Turku.
Aika pitkälti ajettaisiin ohi suurimmasta osasta lyhyillä pysähdyksillä, paitsi Pariisissa ja Amsterdamissa ainakin pysähdyttäisiin muutamakin päivä. Muista yöpymisistä ajateltiin päättää sen mukaan kuinka tulevat vastaan matkalla.

Lähinnä askarruttaa tuo sää elokuulla tuohon aikaan? Ja onko kellään tietoa tietulleista ja muista käytännön asioista, jotka pitäisi ottaa huomioon budjettia laatiessa ja matkasuunnitelmaa tehdessä?
Myöskin se, että rahaa reissussa pitää olla, mutta kun ollaan autolla matkassa, niin miten tämän omaisuutensa saa pidettyä turvassa ja silti mukana?

13

3774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo...

      Matka-aika? älä ahnehdi liikaa, päivässä kerkiää ajamaan pitkälle mut joka iltainen yöpaikan etsintä alkaa kyrsimään, 2-3 päivää samassa yöpaikassa ympäristöä kierrellen säästää hermoja.

      Rahat ja kortit rahavyöhön, autossa kaikki näkymättömiin.

    • Nunnelli

      Matka-aika olisi noin pari viikkoa. Ei ainakaan yhtään vähempää kuin pari viikkoa.
      Todella hyvä pointti tuo yöpaikkojen etsiminen ja siihen turhautuminen! Tällä hetkellä ajateltu yöpyä pienemmissä kaupungeissa hostelleissa ja leirintäalueillakin, kun siltä tuntuu. Mietitty myös, jos autossa voisi nukkua pysähdyspaikoilla ja esimerkiksi Saksan läpi ajaa välillä niin, että yksi nukkuu vuorollaan.
      Ainoastaan Kööpenhaminassa, Pariisissa ja Amsterdamissa pysähdyttäisiin se 2-3 päivää. Kolme henkilöä lähdössä, kolme pääpointtia päätetty.

    • Reissussa jälleen

      Helsinborg-helsingör välinen lautta n.35e, Juutinrauman silta n.45e, Ison Beltin silta maksoi vähän vähemmän mutta en muista paljonko. Saksassa ei tietulleja. Ranskassa kyllä. Pariisin leirintäalue hyvä paikka yöpyä. Pääsee myös hyvin julkisilla nähtävyyksiin jos ei autolla tahdo ajella Pariisissa. Turhaan Pariisissa ajoa peloitellaan. Hyvin siellä pärjää! Saksassa yöpyminen autossa onnistuu esim.bensiksillä rekkojen tuntumassa. Ruotsissa myös. Tosin Saksassa ja Ruotsissa on myös edullisia leirintäalueita niin kuin Tanskassakin.
      Kannattaa katsoa etukäteen mitkä kaupungit Saksassa vaatii "liikennemerkki"-tarran autoon eli sen mihin päästöluokkaan auto kuuluu.
      Hauskaa Reissua!

    • Nunnelli

      Vau, kiitos! Todella hyvää informaatiota. Kaiken tiedon löytää aina netistä, mutta itse en aina pidä näitä tietoja ajankohtaisina ja luotettavina, vaan mielummin luotan kokemuksen rintaääneen. :)

      Jos jollakulla on vielä lisättävää, niin otetaan mielelellämme vastaan kaikki tiedonmuruset ja informaatiopätkät, mitä löytyy!

    • Linkkejä....

      Autoliitto:

      http://www.autoliitto.fi/matkailu/vinkit/usein-kysyttya2/

      http://www.autoliitto.fi/matkailu/

      http://www.kauppa.autoliitto.fi/Autoillen-Euroopassa

    • Reissussa jälleen :)

      Ja meillä on aina ollut visa electronit mukana sekä vähän käteistä. Hyvin on rahat ja kortit pysyneet taskuissa. Passit myös kannettu koko ajan mukana. Reppu selässä. Leirintäalueet maksaneet n.15e-30e/yö koko perhe eli 2 aikuista ja 3 lasta sekä normi teltta. Hauska juttu tapahtui yksi kesä kun ollaan palattu Euroopan turneelta ja oltiin ylittämässä Juutinrauman siltaa niin meillä ei ollut tilillä juuri yhtään rahaa (seur.pvänä oli tulossa rahaa) mutta sen sijaan meillä oli vähän euroja, vähän tanskan kruunuja ja vähän ruotsin kruunuja. Siltamaksu hoidettiin näillä kaikilla 3:lla valuutalla :D Tien päällä kaikki luonnistuu :D
      Meidän ajomatkat päivää kohden ovat vaihdelleet 300km-1200km. Me emme ole koskaan varanneet etukäteen yöpymisiä. Hotelliinkin ollaan majoituttu välillä niin suoraan ovelta.

    • Havaintoja.....

      Kolmena viime kesänä oltu autoerissulla ympäri Eurooppaa.

      Ensin Norjan rannikko etelästä pohjoiseen.
      Seuraavana kesänä Via Balticaa Puolan kierrokselle, Saksan; Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen.

      Viime kesänä uudelleen Via Balticaa Puolaan, sieltä Slovakia, Unkari, Itävalta, Saksa; Tanska, Ruotsi, ja Suomeen.

      Aikaa meni reilu 3 viikkoa, kilometrejä noin 5000.

      Alkusuunnitelmaan oli laitettu ainoastaam maat. Ei sen tarkemmin. No, Budapestiin piti päästä tutustumaan.
      Majoitus hotelleissa, mutta niitäkään ei varattu etukäteen, vaan aina illansuussa etsittiin hotelli ja kertaakaan ei mitään vaikeuksia löytää.

      Sen verran oli käteistä mukana, että aivan pienet ostokset onnistui. Muuten kaikki maksettiin luottokorteilla. Jos käteistä olisi enemmän tarvinnut, niin sitähän olisi automaateista saanut.

      Budjettia ei etukäteen laadittu. Sen verran laskettiin edellisten reissujen pohjalta, että hotelleihin menee keskimäärin 80€/yö ja mitä nyt bensoihin menee. Ja tietysti ruoka muut. Mutta ei mitään tarkempaa.
      Periaate on, että lomalla menee se mikä menee.

      Koko reissuun kahdelta hengeltä kaikkineen meni suunnilleen 2500 - 3000€. Sen tarkemmin ei laskettu.
      Tietysti, jos yöpyisi leirintäalueilla, tai joissan hostellin tapaisissa, niin budjettia saisi paljonkin pinennettyä. Mutta ikää sen verran, että haluamme yöpyä mukavasti.

      Turvallisuudesta sen verran, että normaali varovaisuus riittää. Baltian maissa ja Puolassa auto aina yöksi vartioidulle parkkipaikalle. Hotelleilla nuo kaytännössä aina onkin.
      Alkoholin kanssa läträily kannattaa minimoida. Se auttaa turvallisuudessa jo paljon.

      Ja navigaattori mukaan, ja siinä tuorein kartta. Ja ratissa aina kokenein kuski. Liikenne monissa maissa poikkeaa suuresti Suomesta. Mutta liikenteessäkin kyllä pärjää. Terve järki auttaa aina.

      Tiemaksuista ajankohtaista tietoa saa Autoliiton tai Rantapallon sivuilta:

      http://www.rantapallo.fi/eeva/2012/04/23/autolla-eurooppaan-tietullit-ja-moottoritie-silta-tunnelimaksut/

      Tänä kesänä suunta on todennäköisesti Espanja.

      Aloittajalle neuvoksi, että ei kannata suunnitella reittiä tai aikataulua kovinkaan tarkasti, vaan aamuisin päättää, mihin auton keulan suuntaa. Silloin automatkailusta saa kaiken irti. Maan tarkkuus riittää.

      Sen verran ajankohdasta, että elokuu ei ole paras ajankohta, koska Euroopassa pääasillinen lomakuukausi on elokuu, ja silloin tiet ja muut paikat ovat todella ruuhkaisia. Samoin leirintäalueille/hotelleihin pitää majoittua jo aikaisin iltapäivästä.

    • Nunnelli

      Vuolaita kiitoksia täältä suunnalta taas kaikille aivoriiheen osallistujille. Todella hyödyllisiä linkkejäkin satelee sitä mukaa, että tässähän pian uskaltaa olla lähdössäkin jonnekin! :)
      Valitettavasti elokuu on meille ainoa vaihtoehto lähteä, mutta tiedetäänpähän ainakin varautua ruuhkiin, jonotuksiin ja täpötäysiin leirintäalueisiin. :)

    • Matkustelija80

      Älkää unohtako Kölniä ja Kölnin uskomatonta tuomiokirkkoa, jos tuollaista reittiä ajatte. Frankfurtista etelään sijaitsee Heidelberg, uskomattoman kaunis kaupunki Neckar-joen varrella. Jos haluatte lisää hienoa maisemaa, niin koukatkaa vielä Schwarzwaldin kautta Ranskan puolelle, uskomattoman hienoa aluetta.

    • Sunnuntaina matkaan

      Saksasta Ranskan puolelle siirryttäessä, suosittelen laittamaan (jos ei ole kiire) navigaattoriin asetukseksi: "vältä maksuja". Näin säästyy rahaa ja näkee muutakin kuin moottoritietä.
      Näppituntuma on että Ranskassa saa maksaa kalliin polttoaineen lisäksi noin 0,10€/km tietulleja, joten kyllä se pännii ojentaa 250km ajon jälkeen kopissa istuvalle henkilölle 24€...
      TOSIN... ne moottoritiet ovat kyllä mukavia ajettavia ja näkee rekkoja!

    • Tico Torres

      Hotellit on aina huomattavasti halvempia kun varaat ne netistä esim:hotels .com tai trivago

      • Ei varauksia..

        Halvempaa tai ei, mutta omasta kokemuksesta automatkailun viehätys on juuri se, että niitä hotelleja ei varaa etukäteen, vaan ottaa hotellin aina illansuussa kun siltä tuntuu.

        Ei ole sidottu mihinkään aikatauluihin, ja se on juuri pointti automatkailussa.

        Aamulla aina suunnittelee, mikä on seuraava etappi, ja jos jotain mielenkiintoista löytyy, niin siitäkin voi poiketa.

        Kaikkein parasta automatkailussa on juuri se, että voi mennä sinne, mihin keula näyttää, ilman mitään tarkempaa suunnitelmaa tai aikataulua. Jos hotellin varaa etukäteen, niin silloin koko juju automatkailusta katoaa.

        Juhannuksen jälkeen suuntaamme taas, jo viidennen kerran, auton keulan kohti Eurooppaa, ja suunnitelmat ovat Ranskan rannikkoa pyörähdys Pohjois Espanjassa, ja Sveitsin, Itävallan, Saksan kautta kotiin. Sen tarkempaa suunnitelmaa ei ole, eikä tule. Aikaa varattu n.3 viikkoa.


    • Nunnelli

      Kiitos vielä kaikille, jotka jakeli viime kesänä vinkkejä täällä; niistä oli paljon hyötyä :)

      Itse havaitsimme, että helpointa oli tehdä siirtymät yön aikana liikenteen kannalta. Varsinkin Saksassa sai ajella rauhassa. Autossa nukkuminenkaan ei tuottanut ongelmia P-paikoilla, mutta jos illan suussa halusi elokuussa löytää yöpaikkaa extempore, niin se olikin sitten jo todella työlästä. Eli toisin sanoen, jos haluaa nukkua sängyssä Euroopan pahimpaan ruuhka-aikaan täytyy matka suunnitella paljon tarkemmin ja tehdä varauksia etukäteen.

      Huomasimme myös, että kannattaa suosiolla skipata suurimmat turistikohteet ja päätiet, sillä kaikki on paljon autenttisempaa ja hienompaa, kun ajelee pienemmillä teillä ja pysähtyy silloin kun huvittaa. Esimerkiksi Belgiassa skippasimme Brysselin kokonaan ajanpuutteen vuoksi ja siirryimme suoraan todella kauniiseen Bruggeen, jossa oli meneillään hieno musiikkifestivaali. Turnhoutista löysimme sattumalta pihvipaikan, jonka pihvit olivat voittaneet kansainvälisiä kilpailuita ja ilmeisesti jokin TV-ohjelmakin oli tituleerannut paikan Euroopan parhaaksi.

      Kaksi viikkoa noin suureen pyörähdykseen on todellakin liian pieni aika, mutta toisaalta kaksi viikkoa pelkästään Saksaankin tai pelkästään yhteen Saksan kaupunkiinkin voi olla liian pieni aika. Kysymys oli meillä vain siitä, että jaksoimme ajaa lähes vuorokauden putkeen ensin Suomesta Etelä-Saksaan yhdellä rupeamalla ja sitten Amsterdamista jälleen vuorokausi putkeen ajoa takaisin Suomeen. Sillä tavoin saimme enemmän aikaa olla keski-Euroopassa rauhassa.

      Myöskin nämä "Ajamme Kööpenhaminan ohi ja voimme pysähtyä siinä" -ajatukset lensivät ikkunasta ulos, koska emme voineet kunnolla suunnitella aikataulujamme. Kööpenhaminan ohi ajettiin molemmilla kerroilla keskellä yötä, eli eipä siellä silloin paljon mitään nähtävää ollut.
      Emme myöskään olleet varautuneet paljon voimakkaampiin sääolosuhteisiin kuin Suomessa. Tanskassa oli niin älytön hernerokkasumu, että jouduimme pysäyttämään auton, kun emme nähneet edes edellä ajavan auton jarruvaloja. Ranskassa oli niin kova myrsky, että emme voineet ajaa sillan yli tai auto olisi lentänyt tieltä ja hellehuippu meni rikki Etelä-Saksassa juuri pahimman staun aikaan, kun ulkona oli jotain 30 astetta ja ilmastoimattomassa autossa reilusti enemmän. Onneksi oli pakattu vesipulloja Suomesta mukaan.

      Toinen jännä huomio reissuun lähdettäessä oli juuri se, että kun pakkasimme autoon kotona vettä pari 5l tonkkaa ja puolen litran pulloja, tutut nauroivat, että eikö Euroopasta muka vettä saa. Mutta juurikin suurissa liikenneruuhkissa huoltamoilta ostettu vesi saattoi loppua ja silloin oli ihan hyvä olla vettä varalla. Tuli myös pestyä hiukset jollain parkkipaikalla, kun tuli pieni vahinko cola-tölkin kanssa. :)
      Myöskin mukaan pakatut myslipatukat, vessapaperi, savetit, jesari, nippusiteet ja taskulamppu olivat erittäin hyödyllisiä aika ajoin. Varsinkin, jos meinaa yöpyä autossa ja teltoissa.

      Eli kaukonäköisyyttä, suunnitelmallisuutta ja käytännön ajattelua seuraavalle reissulle mukaan. Olemme todennäköisesti lähdössä Espanja-Italia akselille seuraavan kerran :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe