Siis mä luin sen kirjan ja en tajuu mitään... Siis mun mielestä siinä oli kyse sen Väinö Linnan omasta porukasta ku ne oli siel sotimas(korjatkaa jos oon vääräs...). Ni sit tähä mun kysymykseen ni miks sen kirjan nimi on tuntematon sotilas??
Tuntematon sotilas....
4
365
Vastaukset
Linna halusi kirjansa nimeksi "Sotaromaani". Kustantaja ei pitänyt sitä tarpeeksi myyvänä, vaan muutti sen.
Romaanissa, muuten, on kyse Linnan "omasta porukasta" hyvin vähän. Linna oli päämajan kirjoituspöytähommissa jo vuodesta 1942 lähtien. Enimmäkseen sen taustamateriaalina ovat Linnan kuulemat tarinat. Kannattaa myös muistaa, että kyseessä on r o m a a n i eikä historiankirjoitus. Linna kirjoittaa omiaan, paisuttelee, karrikoi, propagoi omia aatteitaan, mutta e i kirjoita historiaa.Sekä muistaa myös se että Linna oli tieteen akateemikko. Ansio tuli siis historian tuntemuksesta.
Linna antoi runeberglais-koskenniemeläisen sotilasihanteen kiiltokuvan sijaan taistelevalle sotilaalle suomalaiset, inhimilliset miehenkasvot.
- Nimen tausta
Käsite tuntematon sotilas on käytössä muussa kuin Linnan romaanin tarkoittamassa mielessä monissa maissa. Tässä hieman siitä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuntematon_sotilas_(käsite)
Linna ja hänen kustantajansa tunsivat tuon kansainvälisen käsitteen, joten romaanin Tuntematon sotilas nimen valinnassa on kysymys siihen liittyvästä sanaleikistä. Romaanin tuntemattomalla sotilaalla viitataan suomalaisen sotilaan siihen puoleen, joka oli jäänyt ennen Linnan romaanin ilmestymistä julkisuudelta melko piiloon eli välistä esimiesten käskyjä vastustavaan, purnaavaan ja taistelemiseen turhautuneeseen sotilaaseen. - rokajahietalat
Tuntematon sotilas on juuri se sotilas mitä julkisesti ei haluttu tuoda julki. Sotaromaanissa olisi saanut olla raakuutta, julmuutta ja hävitty taisteluja, mutta ei sitä että sotilaat puhuvat kuten puhuvat, laskevat karkeaa leikkiä ja esimiehet eivät aina ole tehtäviensä tasalla.
Linna saikin siitä syystä bannia ja hänen selaintaan uhkasi sulku kun oli mennyt tuollaista kirjoittamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303531Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91588Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131483Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241290Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34903Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht242893Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.132892- 60879
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66854Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98829