Minulla on kone, jossa on emolevynä Gigabyten GA-MA78GM-S2H. Kone on toiminut normaalisti vuosia, mutta nyt huomasin, että BIOS näyttää kaikkien kiintolevyjen kooksi 131071 MiB (koettanut kahdella eri levyllä). Windowsin puolella koko on oikein. Käytössä siis SATA -levy(t). Jos levyn koko on alle 131071, niin se näkyy oikein, mutta isommilla rajana on tuo 131071. BIOS:n asetuksista levyn kokoa ei näe, mutta olen yrittänyt asentaa Boot-Us nimistä bootloaderia ja se ei toimi juuri tuosta syystä. Kyseisellä bootloaderin alkuvalikosta voi katsoa kiintolevyn tiedot ja juuri se näyttää tuon kyseisen koon. Toisella koneellani Boot-Us näyttää kyllä kiitolevyn ttodelliset koot.
Windows kyllä käynnistyy normaalisti, mutta tuo Boot-Us menee "hämilleen" kuin BIOS antaa sille väärän kiintolevykoon. Kokeilin toisen kiintolevyn uudelleen alustamista, mutta sama juttu.
Osaisiko joku kertoa, miksi BIOS ja Windows näkevät koot erinä ja mitä asialle voisi tehdä? Emolevy on vuodelta 2008 ja BIOS:a en ole flashannut. "Älä korjaa sitä, mikä ei ole rikki"-periaate.
BIOS ja kiintolevyn koko
Bootus
1
179
Vastaukset
- X8IjQd
Kyseessä on 128 GB ongelma. BIOS on niin vanha keksintö että siinä on ollut lukuisa rajoja, joita sitten levyjen kokojen kasvaessa on kierretty.
Se että Windows osaa näyttää ja käyttää levyä oikein johtuu siitä että käyttöjärjestelmillä on omat systeeminsä levyjen käsittelyyn eikä BIOS palveluita tarvita kuten DOS aikana.
Ellei vaivaan ole BIOS-päivitystä niin oikeastaan mitään ei ole tehtävissä. Levyt kyllä toimivat hyvin ja boottauskin onnistuu kunhan boottaava osio on 128 gigan rajan alapuolella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446