kristitty mutta ei teisti

,--

Onko muita kuin minä, jotka haluavat olla kristittyjä mutta eivät voi tunnustautua teistiksi?

68

177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 139

      Olet melkoinen paradoksi :).

    • *Faith*

      "kristitty mutta ei teisti"

      Mikä se on? :D

      • uskon asiat

        Puolet kirkkoväestä ei usko minkäänlaiseen jumalaan, mutta usea kokee silti olevansa kristitty.
        Itseasiassa ateistisia kristittyjä on moninkertainen määrä konservatiiviuskoviin verrattuna.


      • nimikristitty
        uskon asiat kirjoitti:

        Puolet kirkkoväestä ei usko minkäänlaiseen jumalaan, mutta usea kokee silti olevansa kristitty.
        Itseasiassa ateistisia kristittyjä on moninkertainen määrä konservatiiviuskoviin verrattuna.

        "Puolet kirkkoväestä ei usko minkäänlaiseen jumalaan, mutta usea kokee silti olevansa kristitty."

        Itse en pidä heitä kristittyinä vaan ns. nimikristittyinä. Kristittynä olemiseen vaaditaan kuitenkin hieman enemmän kuin pelkkä kirkollisveron maksu.


      • uskon asiat
        nimikristitty kirjoitti:

        "Puolet kirkkoväestä ei usko minkäänlaiseen jumalaan, mutta usea kokee silti olevansa kristitty."

        Itse en pidä heitä kristittyinä vaan ns. nimikristittyinä. Kristittynä olemiseen vaaditaan kuitenkin hieman enemmän kuin pelkkä kirkollisveron maksu.

        Jos opillisilla erimielisyyksillä alamme jakaa kristittyjä ryhmiin, niin lopputulos on tuhansia erillaisia kristittyjä.

        Kristitty, joka uskoo hel'vettiin tai sitten ei.
        Kristitty, joka uskoo pelastukseen yksin armosta tai sitten ei.
        Kristitty, joka uskoo neitseestä syntymiseen, tai sitten ei.
        Kristitty, joka uskoo VT:n ihmeisiin tai sitten ei.
        jne

        "Kristinuskoa tunnustavaa tai kristilliseen kirkkokuntaan kuuluvaa henkilöä kutsutaan nimellä kristitty."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinusko


      • nimellinen kristitty
        nimikristitty kirjoitti:

        "Puolet kirkkoväestä ei usko minkäänlaiseen jumalaan, mutta usea kokee silti olevansa kristitty."

        Itse en pidä heitä kristittyinä vaan ns. nimikristittyinä. Kristittynä olemiseen vaaditaan kuitenkin hieman enemmän kuin pelkkä kirkollisveron maksu.

        No se sitten laski kristittyjen määrä justiisa puoleen siitä mitä virallisisssa luvuissa annetaan ymmärtää.


    • onko näin?

      Tarkoittanee sitä, että henkilö hyväksyy UT:n, mutta ei pidä Jeesusta jumalana vaan Buddhan tapaisena opettajana.

      • ,--

        Onko kristityn hyväksyttävä UT? Kristittyjä oli pitkään ennen kuin UT:n ensimmäistäkään sanaa oli kirjoitettu. Toki UT on tärkeä, ja vähintäänkin suuntaa antava kristitylle, mutta en usko kaikkien sitä kokonaisuudessaan hyväksyvän tai pitävän tärkeänä.


    • Monilla voi olla sanomista tuohon "kristitty mutta ei teisti" -konseptiin.
      Kuitenkin minäkin luulisin, että aloittaja ei ole yksin konseptinsa kanssa, vaan samoin ajattelevia ihmisiä on lukuisasti kirkossa.

    • Päivän huuli :D

      Eli uskot Kristukseen mutta et minkäänlaisiin jumaliin tai edes Jumalaan?

      No, en ole vielä tavannut ateistista kristittyä. Eiköhän se ole pikemminkin herja, mitä heitetään niille jotka eivät usko oman näkemyksen mukaan?

      Mutta ymmärrän kyllä jos ajattelun pohjana on joko tai asettelu, ellei ole konservatiivi on väistämättä ateisti.

      • ,--

        No siinäpä se, Jumalaan, kyllä. Mutta Jumalaa en osaa mieltää nimenomaan teistisenä Jumalana. Tuolla ylempänä viitattiin Buddhaan, ja buddhalaisuudesta saa, sikäli kuin siitä tiedän, hieman samankaltaisen vaikutelman. Ei Jumalaa kielletä, mutta Jumala on ei-persoonallinen. En osaa pukea ajatuksiani sanoiksi, siksi kyselin kohtalotovereiden perään, josko muilta saisi paremmin muotoiltuja kokemuksia. Jumala kuitenkin on todellinen, ei-persoona, joka toteutuu kun ihminen rakastaa ja palvelee lähimmäistään ja itseään. Ei tuo minusta hirveän kauaksi vie Jeesuksenkaan opetuksistä. Näen Jeesuksen kuten yllä ehdotettiin tietyllä tavalla Buddhan kaltaisena opettajana. Hänen opetuksensahan oli maanläheistä, käsitteli ihmisen suhdetta itseensä, lähimmäiseensä ja luomakuntaan. Mielestäni Jeesuksen opetus on ollut huomattavan vähän "uskonnollista" ottaen huomioon, että hän antiikin ajan juutalaisena suurella todennäköisyydellä oli itse teisti.


      • .....
        ,-- kirjoitti:

        No siinäpä se, Jumalaan, kyllä. Mutta Jumalaa en osaa mieltää nimenomaan teistisenä Jumalana. Tuolla ylempänä viitattiin Buddhaan, ja buddhalaisuudesta saa, sikäli kuin siitä tiedän, hieman samankaltaisen vaikutelman. Ei Jumalaa kielletä, mutta Jumala on ei-persoonallinen. En osaa pukea ajatuksiani sanoiksi, siksi kyselin kohtalotovereiden perään, josko muilta saisi paremmin muotoiltuja kokemuksia. Jumala kuitenkin on todellinen, ei-persoona, joka toteutuu kun ihminen rakastaa ja palvelee lähimmäistään ja itseään. Ei tuo minusta hirveän kauaksi vie Jeesuksenkaan opetuksistä. Näen Jeesuksen kuten yllä ehdotettiin tietyllä tavalla Buddhan kaltaisena opettajana. Hänen opetuksensahan oli maanläheistä, käsitteli ihmisen suhdetta itseensä, lähimmäiseensä ja luomakuntaan. Mielestäni Jeesuksen opetus on ollut huomattavan vähän "uskonnollista" ottaen huomioon, että hän antiikin ajan juutalaisena suurella todennäköisyydellä oli itse teisti.

        Kaivahan nyt se UT esille ja lue, mitä Jeesus siellä puhuu.


    • Tämähän on mielenkiintoista miettiä, missä menee krisitityn ja ei kristityn raja, mihin kaikkeen pitää uskoa, että voi kutsua itseään kristityksi... hmm...

      • .......

        Siinä tietysti se menee, uskooko Kristukseen vai ei. Siis ristillä synnit sovittaneeseen ja ylösnousseeseen Kristukseen. Siitähän se nimi kristinusko tulee.


      • ,--
        ....... kirjoitti:

        Siinä tietysti se menee, uskooko Kristukseen vai ei. Siis ristillä synnit sovittaneeseen ja ylösnousseeseen Kristukseen. Siitähän se nimi kristinusko tulee.

        Eikö tärkeämpää ole se että ylipäätään on suhde Kristukseen? Jeesus ei opettanut syntien sovitusta ristinkuolemansa kautta, nuo opilliset rakennelmat kehitettiin vasta myöhemmin.


      • ,-- kirjoitti:

        Eikö tärkeämpää ole se että ylipäätään on suhde Kristukseen? Jeesus ei opettanut syntien sovitusta ristinkuolemansa kautta, nuo opilliset rakennelmat kehitettiin vasta myöhemmin.

        Siis, riittää, että pitää todennäköisenä sitä, että jokin hemmo on kuollut joskus jossain ristillä... okei..


      • ,--
        ambulo kirjoitti:

        Siis, riittää, että pitää todennäköisenä sitä, että jokin hemmo on kuollut joskus jossain ristillä... okei..

        Miksi nimenomaan sen kuoleman pitäisi olla se juttu? Miksei hänen opetuksensa?


      • .......
        ,-- kirjoitti:

        Miksi nimenomaan sen kuoleman pitäisi olla se juttu? Miksei hänen opetuksensa?

        Ethän sinä voi olla tietämättä, miksi se kuolema on se juttu. Mutta jos et pysty uskomaan kristinuskon Jumalaan ja Kristukseen, niin eihän se ole sinun vallassasi. Kirkon jäsen saa olla, vaikka olisi ateisti.


      • ....... kirjoitti:

        Ethän sinä voi olla tietämättä, miksi se kuolema on se juttu. Mutta jos et pysty uskomaan kristinuskon Jumalaan ja Kristukseen, niin eihän se ole sinun vallassasi. Kirkon jäsen saa olla, vaikka olisi ateisti.

        Minä voin uskoa Jumalaan ja Kristukseen, mutta pitääkö uskoa siihen, että ne osaavat tehdä taikatemppuja?


      • ,--
        ambulo kirjoitti:

        Siis, riittää, että pitää todennäköisenä sitä, että jokin hemmo on kuollut joskus jossain ristillä... okei..

        Ehkäpä koko oppi Jeesuksen kuolemasta syntien tähden on Jeesuksen seuraajien yritys selittää opettajansa kuolema ristillä. Tokkopa Jeesus tuollaista opetti.


    • bishop83

      Miksi kukaan ateisti haluaisi olla kirkon jäsen? En itse ainakaan ymmärrä sellaisia ihmisiä, jos näin tekevät..

      • ateisti kirkossa

        Vaikeahan se on ymmärtää. Lieneekö suurin syy siinä, että heidät on liitetty kirkon jäseniksi lapsikasteen yhteydessä ja kirkon jäsenyydestä eroaminen vaatii hieman vaivaa. Toinen syy on se, että kirkon jäseninä roikutaan tavan vuoksi.

        Suomalaisilta on kysytty gallupeissa uskooko henkilö yhteen tai useampaan jumalaan. Myönteisen vastauksen on antanut 27%. Näin ollen ateisteiksi määriteltäviä henkilöitä ovat kaikki muut. Joten heitä on kirkon piirissä todella paljon.


      • zyrt
        ateisti kirkossa kirjoitti:

        Vaikeahan se on ymmärtää. Lieneekö suurin syy siinä, että heidät on liitetty kirkon jäseniksi lapsikasteen yhteydessä ja kirkon jäsenyydestä eroaminen vaatii hieman vaivaa. Toinen syy on se, että kirkon jäseninä roikutaan tavan vuoksi.

        Suomalaisilta on kysytty gallupeissa uskooko henkilö yhteen tai useampaan jumalaan. Myönteisen vastauksen on antanut 27%. Näin ollen ateisteiksi määriteltäviä henkilöitä ovat kaikki muut. Joten heitä on kirkon piirissä todella paljon.

        Paljon enemmän vaatii vaivaa yrittää saada operaattoriin yhteyttä kuin erota kirkosta.


    • bishop83

      Itse erosin kirkosta, koska maailmankatsomus on niin erilainen olen ateisti...Onhan se aika helppoa tehdä netissä, pari klikkausta ja se on siinä...Juu luulen kans etteivät eroa, koska lapsena on kirkkoon liitetty ja eivätkä kauheasti ajattele asiaa tai ole kiinnostuneita kuuluvatko kirkkoon vai eivät...tavan ja perinteen takia siellä ollaankin..kuinka monta oikeasti kiinnostaa ev.lut. kirkon uskonnolliset opit?

      • foksmalder

        Mutta aloittajan maailmankatsomushan on kristillinen. Hän ei vain usko teistiseen Jumalaan.


    • +++++++++++++

      Usko Jumalaan on aika merkittävä osa kristinuskoa joten on mahdotonta olla kristitty ilman, että ei usko Jumalaan.

    • ,--

      http://www.radionova.fi/ajankohtaista/uutiset/Markus-Uku-Laitisen-taistelu-paihderiippuvaisesta-henkisten-hakkien-romuttajaksi-27849.html

      Tuossa linkissä, joka ei kokonaisuudessaan tämän ketjun aiheeseen liity, on loppupuolella haastattelua lyhyt kohta jossa verrataan kristinuskoa ja itämaisia uskontoja. Haastateltava sanoo että kristinuskossa odotetaan avun tulevan aina muualta, kun itämaisissa uskonnoissa se tulee omasta sisimmästä. Itse koen, että ainakin evankeliumeissa kuvattu Jeesuskin opetti samaa asiaa. "Jumalan/taivasten valtakunta on sisäisesti teissä", toisaalta sydämestä(sisimmästä lähtevät pahat ajatukset jne. Hän kertoi vertauksia ja kehotti kuulijoita "menne ja tee samoin". Kyse oli siis oman sisimmän tilan tunnistamisesta ja tunnustamisesta ja katumuksesta eli metanoiasta, mielenmuutoksesta. Mielestäni hän antiikin juutalaiseksi opetti huomattavan vähän uskonnollista uskoa, saati että olisi kääntynyt järjestäytyneen uskonnon puoleen. Voi olla, että jos kristinusko ei Jeesuksen kuoleman jälkeen olisi muotoutunut sellaiseksi kuin se muotoutui, olisi koko Jeesusliike hiipunut ja vaipunut unholaan. Siinä mielessä hyvä, että se on saatu säilymään. Mutta jo UT.ssa mielestäni ajaudutaan liian kauas Jeesuksen opetuksista, myöhemmästä teologian kehityksestä puhumattakaan. Ainakin näen valitettavana sen, että tuosta näkemyksestä tuli ainoa, näköjään ainakin ainoa sallittu tapa nähdä Jeesus ja hänen opetuksensa. Mielestäni Jeesuksen opetuslapsena voi olla, vaikka ei usko Jumalaan persoonallisena olentona, ja siten ei tietenkään usko Jeesukseenkaan jumalallisena olentona.

    • foksmalder

      On muitakin kuin sinä.
      En tosin nyt tiedä oletko deisti. Joskus deistit lasketaan teisteiksi, joskus ateisteiksi.
      Deisti kristittyjä olen tavannut useita. Olen myös tavannut kristittyjä, jotka pitävät jumalaa mielen konseptina. Kutsun heitä filosofisiksi kristityiksi.

      • ,--

        Deismi olettaa, käsittääkseni, kuitenkin persoonallisen Jumalan, joka luomisen jälkeen on vetäytynyt taka-alalle ja siellä pysyy. Tuo filosofinen kristitty-termi kuulostaa mielenkiintoiselta. Sitä pitää ihan funtsia.


    • Rapanhapakko

      Tjaah... eiköhän tuo lie paittirallaa mahdollista.
      Valtaosa suomalaisista kertoo kysyttäessä olevansa "kristittyjä" vaikka heillä ei ole hitusvinkulan vertaa käsitystä tai kiinnostusta mikä on kristinuskon maailmanselitys tai edes evlut-kirkon dogmit. Tarkoittavat vain, että kuuluvat tavan vuoksi kirkkoon, eivätkä ole hinduja, muslimeja ym.

      Silti itsensä identifioiminen "kristityksi" ei yleensä ole kovin keskeistä. Toisin kuin hihhulipiireissä, jotka ovat omimassa koko termin ja sitten ovat tietävinään, että oikea kristitty on vain, jos ajattelee juuri kuin he. Sen sijaan kilpailevien lahkojen hihhulit eivät ole kristittyjä, heh.

      Itse olen vielä evlut kirkon jäsen, ja välttelen käyttämästä itsestäni sanaa "ateisti". Kuitenkin mielestäni vaikka Jeesuskin olisi ollut vaikka mikä ihmetyyppi, Raamatun Jumalan poika hän ei ollut. Jos niin itse luuli, hän erehtyi. Koska sitä Jumalaa ei ole olemassa. Tiedot siitä Jumalasta kun perustuvat myytteihin, jotka eivät ole tosia. Joten ei niiden kertomusten Jumalaakaan ole. Sen enempää kuin muidenkaan myyttien jumalia. Oikeastaan jumalasta ei pitäisi puhua ollenkaan, käsite supistuu nollaan jopa deismissä.

      Katselin kerran nykykörttien nettifoorumia. Jossa saattoivat ihan morkkaamatta sanoa vaikka: "olen ateisti ja körtti".

      Voi olla ns. kulttuurikristitty, kuten emeritusprofessori Heikki Räisänen tässä artikkelissa, joka pappienkin kannattaisi lukea. Räisänenhän ei ole koskaan toiminut papinvirassa. (Ehkä tuntee Raamatun niin hyvin, ettei halua työkseen puhua liturgista potaskaa?)

      http://freepathways.wordpress.com/2010/03/25/heikki-raisanen/

      Räisänen:
      Heikki Räisänen haluaa kutsua itsensä kaltaisten kriittisten epäilijöiden kasvavaa joukkoa kulttuurikristityiksi. Heillä ei ole muuta ohjelmajulistusta kuin ajattelun, epäilemisen ja uskon vapaus ja oikeus pitää itseään silti kristittynä. Tässä yhteydessä on usein käytetty myös termiä tapakristitty.

      Professori Räisänen pysyttelee kristittynä, “koska ei muutakaan voisi olla”.

      – Kulttuurikristittynä tiedostan olevani kristillisen kulttuurin tuote. Se on osa identiteettiäni. Suhtaudun kristinuskoon myönteisesti, vaikka en uskokaan moniin sen sisältämiin asioihin.

      Mutta miksi sitten olla enää kristitty?

      – Miksi kannattaa olla suomalainen? Mitä muutakaan voisin olla? En usko juuri mihinkään kristinuskon oppeihin, mutta olen tämän tradition tuote. Olen enemmän kristitty kuin muslimi, juutalainen tai ateisti. Merkitystään menettää eniten uskonnon teoreettinen ylärakenne, jolla ei loppujen lopuksi ole paljon merkitystä kuin pienelle eliitille.

      – Suhteemme Raamattuun voisi olla samanlainen kuin aikuistuneen lapsen suhde äitiinsä tai isäänsä: meidän ei tarvitse ’uskoa’ sitä, mutta saamme oppia siitä ja kiitollisina kunnioittaa ja rakastaa sitä tietäen, että ilman sitä emme olisi siinä missä olemme."

      "Heikki Räisänen kertoo, että häneltä on murentunut usko sellaiseen Jumalaan, mitä Raamattu kuvaa, jossa olennaisena juonteena on historian tapahtuvissa toimiva ikään kuin henkilö, joka johtaa historian kulkua ja on samalla kaikkivaltias ja rakastava.

      Raamattu on Räisäselle ennen kaikkea inhimillisen kokemuksen kirja, ei sen pyhempi eikä normatiivisempi kuin mikään muukaan.

      Arkisesta käytännön kristillisyydestä kulttuurikristityn uskonnollisuus ei paljon poikkea. Tärkeitä asioita ovat edelleen armo, rakkaus ja oikeudenmukaisuus."

      • refdhn

        Räisäselläkin on se tyypillinen tarina, että aikanaan hän otti kaiken kirjaimellisesti, ja kun ei voinut enää uskoa siihen, kielsi sen yhtä kirjaimellisesti. Hän ei lähtenyt kasvamaan kohti kypsempää tulkintaa, vaan pysyi paikalleen jämähtäneenä, jolla ei ole muuta mahdollisuutta kuin kieltää koko asia.


      • Rapanhapakko
        refdhn kirjoitti:

        Räisäselläkin on se tyypillinen tarina, että aikanaan hän otti kaiken kirjaimellisesti, ja kun ei voinut enää uskoa siihen, kielsi sen yhtä kirjaimellisesti. Hän ei lähtenyt kasvamaan kohti kypsempää tulkintaa, vaan pysyi paikalleen jämähtäneenä, jolla ei ole muuta mahdollisuutta kuin kieltää koko asia.

        No ne fundamentalistit, jotka nykyään omivat koko "kristitty"-termin, juuri ottavat kirjaimellisesti. Mielestäni Räisänen ja räväkät uusateistitkin tekevät tarpeellista työtä purkaessaan fundishihhulien väitteitä.

        Ja jos sinulla on "kypsempi tulkinta", niin kai käsität että se on vain sinun ihan omia tulkintojasi, kuten ihmiset inspiroituvat muustakin kulttuurissa.

        Liberaalikristityissä on kummallista, miksi heidän pitää nimenomaan JUMITTUA Raamatun teksteihin ja perustella omat näkemyksensä pääasiassa niillä. Tolkummilla ihmisillä kun on "hieman" muutakin kulttuuria, josta löytää oivalluksia, inspiraatiota ja liikutustakin.


      • redfvn
        Rapanhapakko kirjoitti:

        No ne fundamentalistit, jotka nykyään omivat koko "kristitty"-termin, juuri ottavat kirjaimellisesti. Mielestäni Räisänen ja räväkät uusateistitkin tekevät tarpeellista työtä purkaessaan fundishihhulien väitteitä.

        Ja jos sinulla on "kypsempi tulkinta", niin kai käsität että se on vain sinun ihan omia tulkintojasi, kuten ihmiset inspiroituvat muustakin kulttuurissa.

        Liberaalikristityissä on kummallista, miksi heidän pitää nimenomaan JUMITTUA Raamatun teksteihin ja perustella omat näkemyksensä pääasiassa niillä. Tolkummilla ihmisillä kun on "hieman" muutakin kulttuuria, josta löytää oivalluksia, inspiraatiota ja liikutustakin.

        No kirjaimellinen tulkinta ei ole yhtään sen vähemmän "oma tulkinta" kuin muunlainenkaan. Ratkaisevaa on usko. Se, jonka sydämelle Raamattu sanoo, että syntisi ovat sovitetut, uskoo, tulkitsi hän sitten kirjaimellisesti tai ei-kirjaimellisesti.

        Heh, vai ei liberaaleilla ole muuta kulttuuria kuin Raamattu. Pitäisikö tuosta käsityksestäsi tehdä se johtopäätös, että olet tietämätön moukka? ;)


      • Rapanhapakko
        redfvn kirjoitti:

        No kirjaimellinen tulkinta ei ole yhtään sen vähemmän "oma tulkinta" kuin muunlainenkaan. Ratkaisevaa on usko. Se, jonka sydämelle Raamattu sanoo, että syntisi ovat sovitetut, uskoo, tulkitsi hän sitten kirjaimellisesti tai ei-kirjaimellisesti.

        Heh, vai ei liberaaleilla ole muuta kulttuuria kuin Raamattu. Pitäisikö tuosta käsityksestäsi tehdä se johtopäätös, että olet tietämätön moukka? ;)

        ÄÄÄ....tulkitsit väärin.
        Totta kai liberaalikristityt elävät tässä ajassa, ja inspiroituvat kaikesta muustakin leffoja ja rokkenrollia myöten. Sittenkin minusta vaikuttaa, että hekin, kuten fundamentalistitkin, pitävät juuri Raamatun tekstejä jotenkin erityisen perustavanlaatuisena elämän perustana. Itselläni kun ei ole ollut suvussa eikä tutuissa koskaan "tosiuskovia", minä ihmettelen miksi.

        Sanot myös taikasanan "usko", niin kuin se olisi jotain hienoa ja melkein tiedon väärti.
        Eiköhän "Usko" tarkoita vain jonkun maailmanselityksen TOIVOMISTA, ja jumittumista siihen, vieläpä arvostusta odottaen,

        Ei muinaisen kuvitteellisen heimojumalan palvostelussa ja synkeissä itse halutuissa teologioissa mistä ja miten "pelastutaan" ja silmien sulkemiselta sekä jopa valehtelulla sen eteen ole mitään kunnioitettavaa.

        Ei vastaavaa millään muulla elämänalueella siedetä, uskonnoissa perinnesyistä vielä. Ja se alkaa riittää, teidät kekkulit on nähty.


      • redfgn
        Rapanhapakko kirjoitti:

        ÄÄÄ....tulkitsit väärin.
        Totta kai liberaalikristityt elävät tässä ajassa, ja inspiroituvat kaikesta muustakin leffoja ja rokkenrollia myöten. Sittenkin minusta vaikuttaa, että hekin, kuten fundamentalistitkin, pitävät juuri Raamatun tekstejä jotenkin erityisen perustavanlaatuisena elämän perustana. Itselläni kun ei ole ollut suvussa eikä tutuissa koskaan "tosiuskovia", minä ihmettelen miksi.

        Sanot myös taikasanan "usko", niin kuin se olisi jotain hienoa ja melkein tiedon väärti.
        Eiköhän "Usko" tarkoita vain jonkun maailmanselityksen TOIVOMISTA, ja jumittumista siihen, vieläpä arvostusta odottaen,

        Ei muinaisen kuvitteellisen heimojumalan palvostelussa ja synkeissä itse halutuissa teologioissa mistä ja miten "pelastutaan" ja silmien sulkemiselta sekä jopa valehtelulla sen eteen ole mitään kunnioitettavaa.

        Ei vastaavaa millään muulla elämänalueella siedetä, uskonnoissa perinnesyistä vielä. Ja se alkaa riittää, teidät kekkulit on nähty.

        Tottakai kristitty pitää juuri Raamatun tekstejä perustavimmanlaatuisena elämänperustana. Eihän hän muuten olisi kristitty. Raamatussa kun on Jumalan ilmoitus ihmisille. Vaikka turhaanpa minä tällaista trivialiteettia kirjoitan, kun tunnet ja tiedät kristinuskon opit ynnä muut hyvin.
        Lähdit tuollaiselle höröplörölinjalle, kun et osaa sanoa mitään järkevää. Sinulla taisi mennä vähän jauhot suuhun.


      • Rapanhapakko
        redfgn kirjoitti:

        Tottakai kristitty pitää juuri Raamatun tekstejä perustavimmanlaatuisena elämänperustana. Eihän hän muuten olisi kristitty. Raamatussa kun on Jumalan ilmoitus ihmisille. Vaikka turhaanpa minä tällaista trivialiteettia kirjoitan, kun tunnet ja tiedät kristinuskon opit ynnä muut hyvin.
        Lähdit tuollaiselle höröplörölinjalle, kun et osaa sanoa mitään järkevää. Sinulla taisi mennä vähän jauhot suuhun.

        Itse et ole ymmärtävinäsi.
        Onhan Koraanissa, mormonin kirjassa ja Vedakirjoissa myös "Jumalan ilmoitus ihmisille", vai?

        Sinä vaan itse tykönäsi PÄÄTÄT, että vain Raamatussa se on, ja lukkiudut siihen. Siitä olet ihan itse vastuussa. Annat sille tahalliselle lukittumiselle kunnioitusta vaativan nimen "usko" No "uskovathan" ne muutkin omien perinteidensä opinkappaleisiin! Ehkä jossain Afganistanissa tai Alabamassa kasvaneet eivät muusta tiedä, mutta nyky-suomessa sellainen "usko" on jo tahallista itsensä ja muiden pettämistä. Jota ei tarvitse kunnioittaa,

        Itse en ole laskenut itseäni "ateistiksi" vaikka sitä taidan olla kaikkien uskontojen kuvaamien jumalien suhteen..

        Kuten useimmat suomalaiset, kuulun ev.lut. kirkkoon. Ja useimpien tapaan minä, sukuni ja tuttavapiirini eivät ole olleet kiinnostuneita, mitä kirkko oikeastaan opettaa. Mitä enemmän dogmeistaan olen kuullut, sitä vähemmän uskon niihin ja niissä kuvattuun Jumalaan.

        Silti nykyinen ev.lut kirkko on minusta hyödyllinen. Perinteen säilyttäjänä, siis osana kulttuuria. Kansan rituaalintarpeen tyydyttäjänä. Karisma-fundamentalismihörhöilyn vastapainona ja torjujanakin uskontojen kilpailussa.


      • redfgn
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Itse et ole ymmärtävinäsi.
        Onhan Koraanissa, mormonin kirjassa ja Vedakirjoissa myös "Jumalan ilmoitus ihmisille", vai?

        Sinä vaan itse tykönäsi PÄÄTÄT, että vain Raamatussa se on, ja lukkiudut siihen. Siitä olet ihan itse vastuussa. Annat sille tahalliselle lukittumiselle kunnioitusta vaativan nimen "usko" No "uskovathan" ne muutkin omien perinteidensä opinkappaleisiin! Ehkä jossain Afganistanissa tai Alabamassa kasvaneet eivät muusta tiedä, mutta nyky-suomessa sellainen "usko" on jo tahallista itsensä ja muiden pettämistä. Jota ei tarvitse kunnioittaa,

        Itse en ole laskenut itseäni "ateistiksi" vaikka sitä taidan olla kaikkien uskontojen kuvaamien jumalien suhteen..

        Kuten useimmat suomalaiset, kuulun ev.lut. kirkkoon. Ja useimpien tapaan minä, sukuni ja tuttavapiirini eivät ole olleet kiinnostuneita, mitä kirkko oikeastaan opettaa. Mitä enemmän dogmeistaan olen kuullut, sitä vähemmän uskon niihin ja niissä kuvattuun Jumalaan.

        Silti nykyinen ev.lut kirkko on minusta hyödyllinen. Perinteen säilyttäjänä, siis osana kulttuuria. Kansan rituaalintarpeen tyydyttäjänä. Karisma-fundamentalismihörhöilyn vastapainona ja torjujanakin uskontojen kilpailussa.

        Otapa selvää, mitä tarkoittaa usko. :) Vaikka onhan sitä täällä monet kerrat selitetty, mutta jos ei ole omaa kokemusta, ei tajua.

        Sitä vain ihmettelen, että jos olet löytänyt oman elämänkatsomuksesi, mikset ole tyytyväinen siihen ja anna muiden uskoa tavallaan, vaan sinua rassaa mahdottomasti se, että he uskovat niinkuin uskovat. Yrität saada heitä käännytetyksi pois uskostaan, niinkuin heidän uskonsa herättäisi sinussa kovaa kateutta. Heilläkään ei saisi olla, kun ei itselläsi ole.


      • Rapanhapakko
        redfgn kirjoitti:

        Otapa selvää, mitä tarkoittaa usko. :) Vaikka onhan sitä täällä monet kerrat selitetty, mutta jos ei ole omaa kokemusta, ei tajua.

        Sitä vain ihmettelen, että jos olet löytänyt oman elämänkatsomuksesi, mikset ole tyytyväinen siihen ja anna muiden uskoa tavallaan, vaan sinua rassaa mahdottomasti se, että he uskovat niinkuin uskovat. Yrität saada heitä käännytetyksi pois uskostaan, niinkuin heidän uskonsa herättäisi sinussa kovaa kateutta. Heilläkään ei saisi olla, kun ei itselläsi ole.

        No kerropa sinä, mitä "usko" on paitsi lukittumista johonkin maailmanselitykseen, silmien sulkemista muulta ja usein valehteluakin sen eteen? Kukin eri lailla eri kirkkokunnissa ja lahkoissa. (Sievistelyin: Hei en minä halua, että toisuskoisia kidutetaan ikuisesti, Jumala sen sanoo. Ja hei, se että Jumala VT:ssä massamurhasi hirveästi ihmisiä, oli oikein, koska sen teki Jumala ja Raamattu on Jumalan Sana!) Valehtelua valehtelun päälle. Kyllä sinä sen itsekin ymmärrät, kunhan nautit ketkuilusta ja ylimielisestä virnistelystä. Sinun "uskosi" on vain HALUA ehkä kovin pahoista asioista, TOIVOA narraten sille melkein tietämisen arvostusta.

        Ihan kuin fundismuslimit ihmettelevät, mikseivät "tyhmät" ymmärrä, että Allahin laki ylittää maalliset lait. Mietipä sitä lausuntoa

        Ja millaisella vajakilla pitää olla pysyvä "maailmankatsomus" ja vielä jonkun uskonnon mukaan? Oletteko te ohjelmoitavia koneita, ettekä eläviä olentoja ollenkaan?

        Uskontokritiikistä, että totta kai minä pidän loukkaavana jokaista kulttia ja sen edustajia ihmisinä, jotka "pelastusta" tarjotessaan samalla haluavat maailmanselitystä, että niitä muita kidutetaan ikuisesti. (Hei kai tiesit, että vain katolisessa kirkossa eikun mormonismissa eikun jehovissa eikun lestadiolaisuudessa eikun hellarihihhulismissa eikun islamissa on PELASTUS? Vai aiotko nyt valehdella Pyhän Hengen sinulle nämä kertoilevan?)

        Lisäksi onhan "uskominen" vakava yhteiskunnallinen haitta. Muslimiterroristit. Fundamentalistikristittyjen halu ja onnistuminenkin ainakin amerikassa rajoittaa ihmisoikeuksia, tieteitä ja taiteita. Mutta he "uskovat", voi kyynel kun herkkää :-)


      • Rapanhapakko
        Rapanhapakko kirjoitti:

        No kerropa sinä, mitä "usko" on paitsi lukittumista johonkin maailmanselitykseen, silmien sulkemista muulta ja usein valehteluakin sen eteen? Kukin eri lailla eri kirkkokunnissa ja lahkoissa. (Sievistelyin: Hei en minä halua, että toisuskoisia kidutetaan ikuisesti, Jumala sen sanoo. Ja hei, se että Jumala VT:ssä massamurhasi hirveästi ihmisiä, oli oikein, koska sen teki Jumala ja Raamattu on Jumalan Sana!) Valehtelua valehtelun päälle. Kyllä sinä sen itsekin ymmärrät, kunhan nautit ketkuilusta ja ylimielisestä virnistelystä. Sinun "uskosi" on vain HALUA ehkä kovin pahoista asioista, TOIVOA narraten sille melkein tietämisen arvostusta.

        Ihan kuin fundismuslimit ihmettelevät, mikseivät "tyhmät" ymmärrä, että Allahin laki ylittää maalliset lait. Mietipä sitä lausuntoa

        Ja millaisella vajakilla pitää olla pysyvä "maailmankatsomus" ja vielä jonkun uskonnon mukaan? Oletteko te ohjelmoitavia koneita, ettekä eläviä olentoja ollenkaan?

        Uskontokritiikistä, että totta kai minä pidän loukkaavana jokaista kulttia ja sen edustajia ihmisinä, jotka "pelastusta" tarjotessaan samalla haluavat maailmanselitystä, että niitä muita kidutetaan ikuisesti. (Hei kai tiesit, että vain katolisessa kirkossa eikun mormonismissa eikun jehovissa eikun lestadiolaisuudessa eikun hellarihihhulismissa eikun islamissa on PELASTUS? Vai aiotko nyt valehdella Pyhän Hengen sinulle nämä kertoilevan?)

        Lisäksi onhan "uskominen" vakava yhteiskunnallinen haitta. Muslimiterroristit. Fundamentalistikristittyjen halu ja onnistuminenkin ainakin amerikassa rajoittaa ihmisoikeuksia, tieteitä ja taiteita. Mutta he "uskovat", voi kyynel kun herkkää :-)

        Hehe, tässä suoraan puhuva Pat Condell sanoo samaa kuin minä, mutta vähemmän nätisti. Tämä tietty vaatisi "kieltenymmärtämisen" armolahjaakin. Onhan siinä enkunkielinen tekstikin enkkupuheen lisäksi. Eikös sitä koulussa opeteta?

        Ja ei, näkemykseni eivät tule hänenkaltaisiltaan, vaan olivat jo meille 60-luvulla syntyneille selviä, jos yhtään rehellisyyttä ja moraalintajua on.

        http://www.youtube.com/watch?v=P4dSiHqpULk&feature=relmfu

        mulla ei tuubit tällä foorumilla skulaa kuin raitaviivana, mutta varmuuden vuoksi ihan sama pätkä toisella yrittämällä näkynee pelkkänä linkkinä

        http://www.youtube.com/watch?v=P4dSiHqpULk&feature=relmfu


      • redfgn
        Rapanhapakko kirjoitti:

        Hehe, tässä suoraan puhuva Pat Condell sanoo samaa kuin minä, mutta vähemmän nätisti. Tämä tietty vaatisi "kieltenymmärtämisen" armolahjaakin. Onhan siinä enkunkielinen tekstikin enkkupuheen lisäksi. Eikös sitä koulussa opeteta?

        Ja ei, näkemykseni eivät tule hänenkaltaisiltaan, vaan olivat jo meille 60-luvulla syntyneille selviä, jos yhtään rehellisyyttä ja moraalintajua on.

        http://www.youtube.com/watch?v=P4dSiHqpULk&feature=relmfu

        mulla ei tuubit tällä foorumilla skulaa kuin raitaviivana, mutta varmuuden vuoksi ihan sama pätkä toisella yrittämällä näkynee pelkkänä linkkinä

        http://www.youtube.com/watch?v=P4dSiHqpULk&feature=relmfu

        No jopas olivat nuo viestisi purkausta. Yritä pärjätä itsesi kanssa! :)


    • Et suinkaan ole yksin ajatustesi kanssa. Tunnettu jenkkiläinen episkopaalipiispa John Shelby Spong on päätynyt ei-teistiseen jumalakäsitykseen ja kirjoittanut kirjoja aiheesta. Ei-teistinen jumalakuva on siis eri asia kuin ateistinen.

      Olen itse ajatellut paljon tätä asiaa. Mutta itse en kykene mieltämään Jumalaa muuten kuin persoonallisena, siis teistisenä. Jotta Jumala tekisi itsensä tunnettavaksi ja ymmärretyksi, hänen on mukauduttava luomansa maailman lakeihin. Hän toimii, vaikuttaa täällä. Se on persoonallista eli teististä. Kuitenkaan Jumala ei ole kuin ihminen, siinä mielessä hän ei ole persoona.

      Tuikku-pappi

      • redfgn

        Tuikku. Avaaja sanoi, että haluaa olla kristitty, mutta ei voi tunnustautua teistiksi.
        Kristitty ei voi olla, jos ei ole teisti. Luulisi papin sentään tämän tietävän.


      • mulla oli käsitys

        että spong`n ajatus oli että Jumala on kyllä olemassa, mutta Raamattua ei pidä lukea kirjaimellisesti


      • foksmalder

        "Ei-teistinen jumalakuva on siis eri asia kuin ateistinen."

        Ei se silloin ole ei-teistinen, sillä ateismi=ei-teismi.


      • foksmalder kirjoitti:

        "Ei-teistinen jumalakuva on siis eri asia kuin ateistinen."

        Ei se silloin ole ei-teistinen, sillä ateismi=ei-teismi.

        Eikös se ole niin että teistinen jumaluus ymmärretään persoonalliseksi jumaluudeksi? Voi olla myös ei-persoonallinen jumaluus. Se olisi ei-teistinen.


      • foksmalder
        kaarne kirjoitti:

        Eikös se ole niin että teistinen jumaluus ymmärretään persoonalliseksi jumaluudeksi? Voi olla myös ei-persoonallinen jumaluus. Se olisi ei-teistinen.

        Ei-teistinen on määritelmällisesta ateistinen. Tämän vuoksi esim. deistit lasketaan usein ateisteiksi, vaikka he uskovat tietyntyyppisiin jumaliin.


      • redfn
        kaarne kirjoitti:

        Eikös se ole niin että teistinen jumaluus ymmärretään persoonalliseksi jumaluudeksi? Voi olla myös ei-persoonallinen jumaluus. Se olisi ei-teistinen.

        Joo, ainakin Wikipedian mukaan asia on noin. Tästä tuleekin ongelma. Ateismi kun on tuon mukaan väärä nimitys sille, ettei usko minkäänlaisiin jumaliin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Teismi


      • foksmalder kirjoitti:

        Ei-teistinen on määritelmällisesta ateistinen. Tämän vuoksi esim. deistit lasketaan usein ateisteiksi, vaikka he uskovat tietyntyyppisiin jumaliin.

        Tämä menee aina kauheaksi pilkun viilaamiseksi.
        Mutta kattelin taas kerran miten teismi määritellään ja se määritellään nimenomaan niin että uskotaan persoonalliseen jumalaan. Joten ateismi tarkoittaa sitä että ei uskota nimenomaan persoonalliseen jumalaan.
        Näin ollen deismi olisi a-teismiä, jos deismin jumalakäsitys on ei-persoonallinen :-)

        Jos tahdotaan käsite, joka kattaa kaiken ei-uskomisen kaikkiin mahdollisiin jumaluuksiin, niin ateismi on vähän huono termi, koska se ottaa kantaa vain persoonallisiin jumaluuksiin.
        Kyllä elämä on kovaa :-(


      • redfgn
        kaarne kirjoitti:

        Tämä menee aina kauheaksi pilkun viilaamiseksi.
        Mutta kattelin taas kerran miten teismi määritellään ja se määritellään nimenomaan niin että uskotaan persoonalliseen jumalaan. Joten ateismi tarkoittaa sitä että ei uskota nimenomaan persoonalliseen jumalaan.
        Näin ollen deismi olisi a-teismiä, jos deismin jumalakäsitys on ei-persoonallinen :-)

        Jos tahdotaan käsite, joka kattaa kaiken ei-uskomisen kaikkiin mahdollisiin jumaluuksiin, niin ateismi on vähän huono termi, koska se ottaa kantaa vain persoonallisiin jumaluuksiin.
        Kyllä elämä on kovaa :-(

        Jotkut ateistit ovat täällä huutaneet huutamasta päästyään ja hakanneet halolla päähän, että ateismi ei ole mitään muuta kuin jumaluskon puutetta. Perustuvatko muutkin heidän väitteensä yhtä suureen tietämättömyyteen?


      • redfn kirjoitti:

        Joo, ainakin Wikipedian mukaan asia on noin. Tästä tuleekin ongelma. Ateismi kun on tuon mukaan väärä nimitys sille, ettei usko minkäänlaisiin jumaliin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Teismi

        Kommentoimmekin samaa asia suunnilleen yhtä aikaa.


      • redfgn kirjoitti:

        Jotkut ateistit ovat täällä huutaneet huutamasta päästyään ja hakanneet halolla päähän, että ateismi ei ole mitään muuta kuin jumaluskon puutetta. Perustuvatko muutkin heidän väitteensä yhtä suureen tietämättömyyteen?

        Eiköhän siinä ole kyse ihan kirjoittamisen ekonomiasta: lyhennetään vähän tekstiä, ettei tarvitse joka kerta käyttää pitkiä määritelmiä.
        Kyllä minä olen useinkin lukenut ateistien kirjoittavan myös niin että ateismi on nimenomaan uskon puutetta persoonallisiin jumaliin.


      • kaarne kirjoitti:

        Eiköhän siinä ole kyse ihan kirjoittamisen ekonomiasta: lyhennetään vähän tekstiä, ettei tarvitse joka kerta käyttää pitkiä määritelmiä.
        Kyllä minä olen useinkin lukenut ateistien kirjoittavan myös niin että ateismi on nimenomaan uskon puutetta persoonallisiin jumaliin.

        Mutta toki ateistienkin käsitys ja tietämys ateismin sisällöstä vaihtelee, aivan kuten teistien käsitys ja tietämys teismin sisällöstä.


      • redfgn
        kaarne kirjoitti:

        Mutta toki ateistienkin käsitys ja tietämys ateismin sisällöstä vaihtelee, aivan kuten teistien käsitys ja tietämys teismin sisällöstä.

        No kyllä se halolla päähän paukuttaminen on ollut juuri sitä väitettä, että ateismi on vain jumaluskon puutetta. Sitä on selitetty ja perusteltu ja aina välillä huudettu, että vain jumaluskon puutetta, ei mitään muuta, ettekö jo ala uskoa senkin puupäät! :)


      • redfgn
        kaarne kirjoitti:

        Kommentoimmekin samaa asia suunnilleen yhtä aikaa.

        Niin kävi. :)


      • foksmalder
        redfgn kirjoitti:

        No kyllä se halolla päähän paukuttaminen on ollut juuri sitä väitettä, että ateismi on vain jumaluskon puutetta. Sitä on selitetty ja perusteltu ja aina välillä huudettu, että vain jumaluskon puutetta, ei mitään muuta, ettekö jo ala uskoa senkin puupäät! :)

        Vedä henkeä väillä...

        Ateismi on ei-teismiä teismi tarkoittaa jumaluskoa eli uskoa persoonalliseen jumalaan tai jumaliin.


      • foksmalder
        redfn kirjoitti:

        Joo, ainakin Wikipedian mukaan asia on noin. Tästä tuleekin ongelma. Ateismi kun on tuon mukaan väärä nimitys sille, ettei usko minkäänlaisiin jumaliin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Teismi

        Persoonattomat jumalat menevät minusta niin eri kastiin teististen jumalien kanssa, että asialla ei ole kauheasti merkitystä. Ateismiin ei sisälly epäuskoa karmaankaan.
        Jos haluaa tuoda esiin epäuskoa kaikkeen yliluonnolliseen, niin on parempi käyttää termiä skeptikko tai rationalisti tai jotain muuta.


      • -..-.öä,..-::-..äö..
        foksmalder kirjoitti:

        Persoonattomat jumalat menevät minusta niin eri kastiin teististen jumalien kanssa, että asialla ei ole kauheasti merkitystä. Ateismiin ei sisälly epäuskoa karmaankaan.
        Jos haluaa tuoda esiin epäuskoa kaikkeen yliluonnolliseen, niin on parempi käyttää termiä skeptikko tai rationalisti tai jotain muuta.

        Ateisti Sam Harris esim. pitää mahdollisena aivoista riippumatonta tietoisuutta ja siten elämää kuoleman jälkeen. Eli ei uskonnotonkaan ihan kaikkea tyrmää. Juuri tuo skeptikko voisi olla perusteltu nimitys henkilölle joka kieltää, tai ainakin vahvasti epäilee kaikkea yliluonnollista. Toki jos esim. Harris neurotutkijana kykenisi soittamaan aivoista riippumattoman tietoisuuden, eihän se enää olisi yliluonnollista vaan tosiasia


      • .....
        foksmalder kirjoitti:

        Vedä henkeä väillä...

        Ateismi on ei-teismiä teismi tarkoittaa jumaluskoa eli uskoa persoonalliseen jumalaan tai jumaliin.

        Sinulla vaikeuksia luetun ymmärtämisessä?


      • ....
        foksmalder kirjoitti:

        Persoonattomat jumalat menevät minusta niin eri kastiin teististen jumalien kanssa, että asialla ei ole kauheasti merkitystä. Ateismiin ei sisälly epäuskoa karmaankaan.
        Jos haluaa tuoda esiin epäuskoa kaikkeen yliluonnolliseen, niin on parempi käyttää termiä skeptikko tai rationalisti tai jotain muuta.

        foksmalder on itse millä nimimerkeillä milloinkin ollut jankuttamassa ja meuhkaamassa sitä että ateismi on vain jumaluskon puutetta eikä mitään muuta.

        Nyt hän on kääntänyt kelkkansa ja yrittää olla niinkuin ei olisi mitään tuollaista paasannutkaan.


    • Kristinusko on uskoa Pyhään Kolminaisuuteen. Miksi edes haluaisit olla kristitty, jos et tunnusta kristinuskoa?

      • rekisterin siivous

        Tämä on ollut monelle suuren ihmetyksen aihe jo vuosikymmeniä.

        Kirkon pitäisi tehdä nyt järkevä teko, jotta tämä kaikkia vaivaava asia saataisiin ratkaistua.

        Kirkon pitäisi lähettää jokaiselle jäsenrekisterissään olevalle henkilölle sähköposti, tekstiviesti, kirje tai vaikka soittaa jokaiselle henkilökohtaisesti ja tiedustella hänen henkilökohtaista mielipidettään kristinuskon Jumalan olemassaolosta. Jos kyseiseltä kristityltä ei saada ymmärrettävää ja selkeästi myönteistä vastausta tällaiseen kristinuskoon kuuluvaan perustavanlaatuiseen kysymykseen, niin henkilö on katsottava ei-kristityksi ja poistettava välittömästi uskonyhteisön jäsenrekisteristä.

        Tällä menettelyllä saataisiin jäsenrekisteri siivottua kerralla siihen selkeästi kuulumattomista henkilöistä.


      • näinno!

        Ei ensimmäiset kristityt tienneet koko kolminaisuudesta mitään. Paavali UT:n varhaisin kirjoittaja. Hän ei kolminaisuutta tunne. Eikä oikein koko UT, aika lailla joutuu tulkitsemaan että löytää kolminaisuuden UT:n sivuilta.


    • Jatkan vielä vähän. Minusta on ihan ok kuulua kirkkoon, vaikka usko olisi epävarmaa tai vaikka ei oikein edes tietäisi, mihin uskoo. Minusta on hyvä, että ihmiset, joiden usko on reflektoimatonta ja siis epäselvää tai jotka Jumalan olemassaolosta kysyttäessä vastaavat ”en osaa sanoa” tai ”en tiedä”, kuuluvat kirkkoon ja pysyttelevät muodollisesti kristinuskon raameissa. Näin he pysyvät edes jotenkin kiinni kristillisessä perinteessä, mikä voi myöhemmin kantaa hedelmää. Hahmoton usko tai agnostisismi mahtuu kyllä kansankirkkoon.

      Mutta entä ihmiset, joiden usko on selvää ja ajateltua, mutta ei kristillistä? Ketjun aloittaja vaikuttaisi olevan tällainen. Hän pitää Jeesusta vain suurena opettajana eikä usko persoonalliseen Jumalaan. Näyttää siltä, että hän on ajatellut näitä asioita ja päätynyt tällaiseen lopputulokseen. Hän on teologisesti valveutunut.

      Miksi hän siis haluaa assosioitua kristinuskoon tai tulla kutsutuksi kristityksi, vaikka on tietoisesti astunut kristinuskon ulkopuolelle? Miksi hän ylipäänsä haluaa, että hänen uskoaan pidetään kristinuskona? Vai hakeeko hän kristinuskon rajoja? Eikö hän ole varma, mitä kristinusko on?

      Ei siinä ole vikaa, että uskoo toisin. Siinä on vikaa, jos kirkonkin halutaan uskovan toisin tai jos kristinusko väännetään vastaamaan omia uskomuksia, vaikka tarkoitus on, että omat uskomukset väännetään vastaamaan kristinuskoa. Kristinusko kysyy nöyryyttä.

      Mutta toki aloittajakin voi kuulua kirkkoon, jos tahtoo ja omatunto sallii. Se on hänen asiansa. Riviseurakuntalaiset nyt joka tapauksessa uskovat miten sattuu, yleensä väärin. Tärkeintä olisi, että piispat, papit ja kirkon päättäjät sitoutuisivat kirkon perinteiseen uskoon.

      • entäpä näin

        alun perin kysymys oli voiko olla kristitty vaikka ei teisti olisi. ei voiko kuulua kirkkoon. itse en ole teisti enkä kuulu kirkkoon enkä muuhunkaan uskonnolliseen yhteisöön. kone jeesuksen opetukset kuitenkin merkityksellisikski. olenko kristitty?


      • onkohan niin että
        entäpä näin kirjoitti:

        alun perin kysymys oli voiko olla kristitty vaikka ei teisti olisi. ei voiko kuulua kirkkoon. itse en ole teisti enkä kuulu kirkkoon enkä muuhunkaan uskonnolliseen yhteisöön. kone jeesuksen opetukset kuitenkin merkityksellisikski. olenko kristitty?

        Olen miettinyt viime aikoina, onko ehkä eräänlaisia "potentiaalisia kristityitä", jotka tietämättään uskovat kristinuskon Jumalaan, vaikka jostain syystä haluavat torjua kaiken perinteisen, tai sitten vain ovat vieraantuneita, tai sitten kristinuskon käsitteet eivät ole auenneet.

        Persoonaton jumala, pelkkä hyvän ja pahan abstrakti käsite ei kyllä itseäni kiinnosta vähääkään. Yhäti sitä paitsi jää ongelmaksi, millä tavalla Jeesuksen opetukset tulkitsee, jos niitä tutkiskelee vain ulkopuolelta, joka on myös kirjaimellista tutkimista, todellisuudessa Jumalan puheen avautumattomuutta tai sitten niitten osien hylkäämistä, mistä ei oikein pidä. Eli Jeesuksen puheista ne, jotka ymmärtää tai on samaa mieltä. Kuitenkin Jeesus puhui kyllä synnistä, ja yllättäen syntiä olikin melkein kaikki, siis Jumalan tahdon vastaista toimintaa. Kyllähän jo Vuorisaarna ilmoittaa, ettei ihmisestä ole oikein Jumalan tahtoa toteuttamaan, edes kristitystä, vaikka sinnepäin pyrkisikin.


    • Paljon löytyy samoin ajattelevia. Nykykirkon opit eivät sellaisenaan houkuta. Pitäisi uskontunnustukset laittaa uusiksi ja Jumala määritellä siten, ettei sen olemassaolosta tai olemattomuudesta voi kiistellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

      Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      1
      5168
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

      HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      374
      1879
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      1639
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

      Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1619
    5. Kimmo Kiljunen

      "Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      260
      1219
    6. Herätät kyllä

      Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1043
    7. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      1014
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      775
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

      Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      766
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

      Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      729
    Aihe