Kumpaa suosittelette

Vasta-alkajalle

Adobe Photoshop Elements 11 vai Adobe Photoshop Lightroom 4 ja mitkä ovat käyttötarkoituksen suurimmat erot?

18

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 920

      Riippuu minkämoista kuvankäsittelyä tahtoo tehdä.
      LR4 on arkistointiohjelma jolla tavallisimmat kuvan säädöt onnistuvat. Moni pärjää sillä pitkälle.
      Elements on riisuttu Photoshoppi jolla onnistuu erikoisempikin kuvankäsittely, kuvien yhdistely, tasot ja tekstin kirjoittamiset.

      Yks vaihtoehto on LR4 ja ilmainen Gimp siihen mitä LR:llä ei pysty tekemään.

      Itse käytän Photoshop CS6:ta enkä siitä luopuisi vaikka LR4:kin on käytössä.
      Gimp olis mun käyttöön kans huono, mutta joku silläkin pärjää.

    • LR4.4 + CR 7.4

      LR on kuvansäätöön paras. Jos haluat leikkiä kuvien kanssa niin sitten Elements on kivempi.
      Kannattaa ladata kummankin ilmainen kokeiluversio ja kokeilla kumpi maistuu paremmalta.
      Me harrastelijat ollaan niin erilaisia ettei kukaan voi tietää mikä on toiselle parempi.
      Lightroomin kaveriksi kannattaa ladata Adobe Camera RAW ja DNG konvertterin uusin versio 7.4
      http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows

      • 920

        Ei tarvitse edes leikkiä kun LR:n omimnaisuudet loppuu.


      • edes leikkiä
        920 kirjoitti:

        Ei tarvitse edes leikkiä kun LR:n omimnaisuudet loppuu.

        No kerroppa esimerkki kuvansäädöstä jossa LR:n ominaisuudet loppuu?
        Jos ei osaa säätää kuvia niin se ei liene ohjelman vika?

        Olen käyttänyt LR:a useita vuosia enkä ole vielä tuollaiseen törmännyt.


      • 920
        edes leikkiä kirjoitti:

        No kerroppa esimerkki kuvansäädöstä jossa LR:n ominaisuudet loppuu?
        Jos ei osaa säätää kuvia niin se ei liene ohjelman vika?

        Olen käyttänyt LR:a useita vuosia enkä ole vielä tuollaiseen törmännyt.

        Alueelliset säädöt LR:llä on aika hanurista, vähän niinkuin sinnepäin....
        Itse teen paljon muotokuvien viimeistelyä, niin LR on siihen aika kökkö. Tämä ei tietenkään monelle ole kynnyskysymys.

        Itse en tahdo käyttää LR:n arkistointiosaa, se ei sovi mun työnkulkuun alkuunkaan.

        Itse olen käyttänyt LR:ää ihan alusta alkaen. Sain sen käyttöön kun Adobe osti sen edeltäjäohjelman (en muista sen nimeä) ja mulla oli siihen lisenssi. Aina välillä tulee käytettyä LR:ää, mutta nyt oon taas luopunut sen käytöstä.


      • aika hanurista
        920 kirjoitti:

        Alueelliset säädöt LR:llä on aika hanurista, vähän niinkuin sinnepäin....
        Itse teen paljon muotokuvien viimeistelyä, niin LR on siihen aika kökkö. Tämä ei tietenkään monelle ole kynnyskysymys.

        Itse en tahdo käyttää LR:n arkistointiosaa, se ei sovi mun työnkulkuun alkuunkaan.

        Itse olen käyttänyt LR:ää ihan alusta alkaen. Sain sen käyttöön kun Adobe osti sen edeltäjäohjelman (en muista sen nimeä) ja mulla oli siihen lisenssi. Aina välillä tulee käytettyä LR:ää, mutta nyt oon taas luopunut sen käytöstä.

        ”Alueelliset säädöt LR:llä on aika hanurista, vähän niinkuin sinnepäin....
        Itse teen paljon muotokuvien viimeistelyä, niin LR on siihen aika kökkö.”

        —no tämä olikin arvattavissa ”kun LR:n omimnaisuudet loppuu”. Varsinainen mestari joka tekee paljon muotokuvien viimeistelyä PhotoShop Elementisllä !


      • 920
        aika hanurista kirjoitti:

        ”Alueelliset säädöt LR:llä on aika hanurista, vähän niinkuin sinnepäin....
        Itse teen paljon muotokuvien viimeistelyä, niin LR on siihen aika kökkö.”

        —no tämä olikin arvattavissa ”kun LR:n omimnaisuudet loppuu”. Varsinainen mestari joka tekee paljon muotokuvien viimeistelyä PhotoShop Elementisllä !

        Ei Elementsillä, vaan CS6:lla.


      • CS6?
        920 kirjoitti:

        Ei Elementsillä, vaan CS6:lla.

        Ahaa et siis ymmärrä edes aloittajan kysymystä (Elements vai Lightroom?)

        CS6 (Creative Suite) ei ole mikään kuvankäsittelyohjelma! Vaan yhteisnimi viidelle erilaiselle ohjelmapaketille: Creative Suite 6 Cloud, Creative Suite® 6 Master Collection, Creative Suite 6 Design & Web Premium, Creative Suite 6 Design Standard, Creative Suite 6 Production Premium

        Esim Production Premiumiin kuuluu mm. 3D-jäljitys, After Effects, Audition, Prelude ja SpeedGrade, niilläkö teet paljon muotokuvien viimeistelyä kun LR:n omimnaisuudet loppuu?


      • 920
        CS6? kirjoitti:

        Ahaa et siis ymmärrä edes aloittajan kysymystä (Elements vai Lightroom?)

        CS6 (Creative Suite) ei ole mikään kuvankäsittelyohjelma! Vaan yhteisnimi viidelle erilaiselle ohjelmapaketille: Creative Suite 6 Cloud, Creative Suite® 6 Master Collection, Creative Suite 6 Design & Web Premium, Creative Suite 6 Design Standard, Creative Suite 6 Production Premium

        Esim Production Premiumiin kuuluu mm. 3D-jäljitys, After Effects, Audition, Prelude ja SpeedGrade, niilläkö teet paljon muotokuvien viimeistelyä kun LR:n omimnaisuudet loppuu?

        Ymmärsin kyllä, katsoppa mitä aloittajalle vastasin.

        Ehdotin että hankkii LR:n ja siihen avuksi vaikkapa Gimpin.

        Mainitsin ohimennen että itse käytän CS6, kun on käyttänyt niitä 3-versiosta lähtien, niin yleisnimitykseen on jäänyt noi alkukirjaimet. Oma Photoshoppi on CS6 perusversio.

        Harrastelijalle/aloittelijalle Photoshop CS6 on aika raju ohjelma, joten muita vaihtoehtoja kantsii miettiä.

        Photoshop Elements on kieltämättä vähän liian riisuttu, valitettavasti.


      • hanurista?
        920 kirjoitti:

        Ymmärsin kyllä, katsoppa mitä aloittajalle vastasin.

        Ehdotin että hankkii LR:n ja siihen avuksi vaikkapa Gimpin.

        Mainitsin ohimennen että itse käytän CS6, kun on käyttänyt niitä 3-versiosta lähtien, niin yleisnimitykseen on jäänyt noi alkukirjaimet. Oma Photoshoppi on CS6 perusversio.

        Harrastelijalle/aloittelijalle Photoshop CS6 on aika raju ohjelma, joten muita vaihtoehtoja kantsii miettiä.

        Photoshop Elements on kieltämättä vähän liian riisuttu, valitettavasti.

        CS6 ei ole mikään Photoshoppi -versio vaan ohjelmapaketin nimi. Nykyinen Photoshop on versio 13.0.0

        ”Mainitsin ohimennen että …Yks vaihtoehto on LR4 ja ilmainen Gimp siihen mitä LR:llä ei pysty tekemään. Itse käytän Photoshop CS6:ta enkä siitä luopuisi vaikka LR4:kin on käytössä. Gimp olis mun käyttöön kans huono, mutta joku silläkin pärjää. Ei tarvitse edes leikkiä kun LR:n omimnaisuudet loppuu. Ei Elementsillä, vaan CS6:lla. ”Alueelliset säädöt LR:llä on aika hanurista, vähän niinkuin sinnepäin....Itse teen paljon muotokuvien viimeistelyä, niin LR on siihen aika kökkö.”

        Että sillälailla ohimennen aika paljon muotokuvien viimeistelyä hanurista.


      • 920
        hanurista? kirjoitti:

        CS6 ei ole mikään Photoshoppi -versio vaan ohjelmapaketin nimi. Nykyinen Photoshop on versio 13.0.0

        ”Mainitsin ohimennen että …Yks vaihtoehto on LR4 ja ilmainen Gimp siihen mitä LR:llä ei pysty tekemään. Itse käytän Photoshop CS6:ta enkä siitä luopuisi vaikka LR4:kin on käytössä. Gimp olis mun käyttöön kans huono, mutta joku silläkin pärjää. Ei tarvitse edes leikkiä kun LR:n omimnaisuudet loppuu. Ei Elementsillä, vaan CS6:lla. ”Alueelliset säädöt LR:llä on aika hanurista, vähän niinkuin sinnepäin....Itse teen paljon muotokuvien viimeistelyä, niin LR on siihen aika kökkö.”

        Että sillälailla ohimennen aika paljon muotokuvien viimeistelyä hanurista.

        Kylläpäs sitä ollaan näsäviisaita, ei tästä hyödy kukaan.


      • itse teen?
        920 kirjoitti:

        Kylläpäs sitä ollaan näsäviisaita, ei tästä hyödy kukaan.

        Onko näsäviisasta alkaa rehvastella CS6:lla kun halvinkin versio maksaa n. 1900 € (Creative Suite 6 Design Standard)?

        Aloittaja kysyi ohjelmista joiden hinta on n. LR n. 77 € ja PSE n. 103 € ”mitkä ovat käyttötarkoituksen suurimmat erot?”

        ”Alueelliset säädöt LR:llä on aika hanurista, vähän niinkuin sinnepäin....Itse teen paljon muotokuvien viimeistelyä, niin LR on siihen aika kökkö.”


      • 920
        itse teen? kirjoitti:

        Onko näsäviisasta alkaa rehvastella CS6:lla kun halvinkin versio maksaa n. 1900 € (Creative Suite 6 Design Standard)?

        Aloittaja kysyi ohjelmista joiden hinta on n. LR n. 77 € ja PSE n. 103 € ”mitkä ovat käyttötarkoituksen suurimmat erot?”

        ”Alueelliset säädöt LR:llä on aika hanurista, vähän niinkuin sinnepäin....Itse teen paljon muotokuvien viimeistelyä, niin LR on siihen aika kökkö.”

        Tulipahan mainittua, että suosittelin ilmaista Gimppiä & LR4:sta vaikka itse teenkin CS-Photoshopilla.

        Olisinhan voinut sanoa että pitää olla vaan parasta, mutta ei.

        Minä ainakin saan Adobe Photoshop CS6:n halvemmalla kuin tuo mainitsemasi 1900 €.


      • parasta, mutta ei.
        920 kirjoitti:

        Tulipahan mainittua, että suosittelin ilmaista Gimppiä & LR4:sta vaikka itse teenkin CS-Photoshopilla.

        Olisinhan voinut sanoa että pitää olla vaan parasta, mutta ei.

        Minä ainakin saan Adobe Photoshop CS6:n halvemmalla kuin tuo mainitsemasi 1900 €.

        Minä ainakin saan Adobe Photoshop CS6:n halvemmalla kuin tuo mainitsemasi 1900 €.

        —tämäkö on LR:n ja PSE:n ”käyttötarkoituksen suurimmat erot?”


    • hjhgfdf

      Lightroon on pelkkään kuvien perussäätöön tarkoitettu, eikä se ole tarkoitettu jippoihin. Se toimii myös albumina/arkistona.

      Jos kuvaat RAW:lle ja haluat leikkiä kuvien kanssa, eli tehdä niistä epäaitoja, esim poistaa, tai lisätä kuvaan osia, laittaa tekstiä yms, niin tarvitset molemmat.
      Elementtien korvaaminen onnistuu kyllä ihan yhtä hyvin Gimpilläkin. Monet ei vain tykkää sen kelluvista ikkunoista ja menuista.

      Jos taas kuvaat pelkästään jpg-kuvia, niin pärjäät pelkällä Elementillä, tai todennäköisesti jollakin ilmaisohjelmallakin.

      Omat oikkunsa kaikilla.

    • J©B
      • abcö

        Ei mitään uutta auringon alla.
        Tuollaisia väärennyssysteemejä on ohjelmissa ollut iät ja ajat, vasta nytkö Lightroom on ne keksinyt?


    • väärennyssysteemejä

      Ihan kaikki kuvansäätöohjelmat väärentävät kuvaa, ei niitä pidä kayttää missään tapauksessa.
      Nettiin on ehdottomasti laitettava vain raakadataa suoraan kennolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe