Chihu + kultanennoutaja??

Joooooookoäiti?

Eli juttu on niin, että meillä on kultainen noutaja, joka on vielä alle vuotias eli aika villi, mutta koira on velipuoleni, enkä siksi halua kouluttaa sitä, lisäksi saan siitä allergiaoireita esim harjatessa. Lisäksi minullaei ollut minkään näköistä vaikutusvaltaa ton koiran otossa koska se oli täällä kun äitini kanssa muutimme tänne. Nyt olisi EHKÄ mahdollisuus minulla pikkukoiraan, mutta ongelmaksi kuodostui se, että toi kultsikka on niin iso-> en halua pitää koiria ilman valvontaa keskenään. Lisäksi ehkä pikkuinen ongelma saattaa olla se, että en halua että pikkukoirani olisi minkäänlaisissa tekemisissä velipuoleni kanssa! Asiahoituisi jotakuinkin näin : koira (chihuahua?) olisi silloin kun minä en ole kotona minun huoneessa, ja sinne minun huoneeseeni ei kellään muulla kuin äidilläni ole asiaa, eikä silläkään ilman lupaa. Koiralla olisi pienen kokonsa vuoksi mahdollisuus käydä paperilla pisulla, mutta opetettaisiin tietty myös ulos asiointi! Ruuat annetaan minun huoneessa ja kaikki muualla talossa olo vain silloin kun minä olen kotona ja niin että minä nään jomman kumman koiran. Myöskään isäpuoleni ei osaa käyttäytyä koirien kanssa ja antaa usein ristiriitasia käskyjä ( esim riehuttaajonka jälkeen kieltää! ), siksi en haluaisi että koiraa kouluttaa ja sen kanssa kommunikoi kukaan muu kuin minä ja äitini, onnistuisikohan? Pennusta tulisi varmaan chihuahua ja pitäisin siitä hyvän huolen, koiriä meillä on olluta aina, ei toki ihan chihun kokosia.

3

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agagadgagdzgfvdvc

      Kultsun kokoinen riehakas pentuiässä oleva mutta täyskasvuinen yhdistettynä alta kilon painavaan chihupentuun en suosittele...

      Ja tuohon lauseeseen että pienen kokonsa vuoksi sillä olisi mahdollisuus käydä papereilla pisulla. Käyttäydy chihunpentuun samoin kuin mihin tahansa koiranpentuun, se tarvitsee opettaa tekemään tarpeet ulos ja se tarvitsee myös lenkkejä kuten muutkin rodut.

      Sinuna odottaisin kunnes muutat omaan kotiisi, enkä suosittele isoa ja pientä pentua samaan aikaan.

      • Murujaminä<3ikuisesti

        Mulla on chihuahua! Olen 16 vuotias ja asun yksin talomme yläkerrassa ( keittiö ja suihku alhalla ) yläkerrassani minulla on siis tuo koira aina, ja sielä olen itsekkin aina. Tolla on kans hiekkalaatikko missä käy sillon kun en oo kotona, käyn joka aamu 6.15 pissulla ton kanssa, tai siis käytän sen tossa pihalla pyörähtämässä. Sit se saa ruuan mis on aina jotai hyvää, yleensä kalkkunaa mössöä, riisiä, kasvis paloja, nautaa paloina tai possun suikaleita! Päivällä kun tuun koulusta niin käyn sen kanssa 45 min lenkillä niin että mulla on rattaat aina mukana, yleensä Muru istuu rattaissa ainakin puolet koska se ei saa kävellä asfaltilla ( kesällä polttelee tassuja ja talvella jää on niin kylmää ja keväällä hiekotus hiekka voi sattua, syksyllä se jonkun verran kävelee siinä mutta harvoin koska yleensä siinä on vesi lammikoita ) se siis kävelee sellaisella tasaisella hiekalla tai pehmoisella nurmikolla. Kun tullaan kotiin niin yleensä harjailen sitä ja annan hieronnan sille, sitten tulee iltapa joskus 8 aikaan mikä on yleensä pihvi/kanan rintafilee paistettuna mutta ilman tummia palaneita kohtia. Se saa joka ruualla myös pikku kupin ( alle dl ) piimää tai kermaviiliä. Yöksi se menee sen omaan sänkyyn nukkumaan tai sitten se on mun kainalossa tuhisemassa. Niin ja tietty illalla se käy siinä meidän pihalla pissillä nopsaa, mutta hyvin puettuna ettei tule vilu kun on koleaa yleensä iltaisin!


    • tupla chihu

      Meillä on 2 chihuahua poikaa (pitkäkarvaisia), käytämme niitä joka päivä 2 kertaa lenkillä (naapurin vanha emäntä lenkittää ne päivällä) kesät talvet n. 40-50 min/kerta, toki kovilla pakkasilla ja kesähelteillä lenkit mitoitetaan sään mukaan.
      Pojat eivät arastele keväisiä hiekoitusteitä eikä talvipakkasillakaan tassujaan, koska ovat tottuneet liikkumaan maastossa kuin maastossa myös marja- ja sienimetsällä ja säässä kuin säässä jo pennusta asti.

      Lumessa peuhaaminen tai vedessä kahlaaminen on suurta nautintoa kummallekin. Kesäisin omakotitalomme takapihan ovet ovat aina auki ja pojat kulkevat pihalla omaan tahtiinsa, eikä niitä tarvitse vahtia koska niille on opetettu tontin rajat. Pihalla he toki pitävät tarkkaa vahtia ja ajavat fasaanit ja muut pienet tunkeutujat heti pihaltamme ja näin alkukesästä useampikin nuori räkättirastas menettää henkensä heikon lentotaitonsa vuoksi kun pojat nappaavt niitä kiinni.

      Käymme kumpikin töissä ja pojat ovat kahdestaan kotona, eikä meillä ole koskaan ollut ongelmia viihtyvyyden kannalta, eikä ole tarvinnut järjestää mitään erityistä viihdykettä niille.
      Sisäsiisteiksi ne oppivat jo pentuna, mutta molemmilla on sama tapa eli ne eivät pasko omalle tontille kuin äärimmäisessä hädässä, siksi niitä täytyykin ulkoiluttaa säännöllisesti.

      Autoilusta ne pitävät molemmat ja vanhempi koirista pitää erityisen paljon moottoripyöräilystä, meillä on koirille tarkoitettu moottoripyörän tankkilaukku ja siinä tämä velikulta istuisi vaikka päivät pääksytysten. Onneksi tämä nuorempi ei ole moottoripyöriin hurahtanut, joten ei tarvitse isompaa koppaa hankkia.

      Erityistä ruokavaliota ei ole tarvinnut tehdä ja pääasiassa koirien omaamuroa niille tarjotaankin. Nuoremmalle tosin ostamme myös hieman isoille koirille tarkoitettuja kookkaampia muroja, koska hän on imurin nopea kupin tyhjentäjä pikkukoirien muroille. Saapahan hampaat ja leuat sitten enemmän töitä isoja raksuja pureksiessa.
      Leuat ja hampaat pysyvät kyllä hyvin kunnossa kun antaa niille riittävästi haasteita luiden yms kanssa. Meillä esim. vanhempi chihu on syönyt hyvällä ruokahalulla poron sääriluita, mutta nuorempi on hieman laiskempi noiden suhteen ja vaatii hieman pienempää haastetta. Ainoa huono puoli noissa luissa on, että pakki menee hieman sekaisin ja siksi niitä onkin hyvä antaa vain kun on itse kotosalla esim viikonloppuna.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe