Tuleeko pitkästä tavarasta rakennettu talo miten paljon yleensä halvemmaksi kuin talopaketti?
Pitkästä vai talopaketti?
22
1231
Vastaukset
- rakentelijana
jos itse pystyt tekemään lähes kaiken niin hyvän palkan rakentamisesta saat. Jos taas palkkaat vieraan tekemään niin eipä silloin kannata pitkästä tehdä
- karinojonen
Pelkästään runkorakenteiden,villan,levyn osalta noin 10.000 euron säästö
pitkästä tehtynä.Jatkovaiheessa mahdollistuu paikallisten kilpailuttaminen
ja siten säästäminen.Omaakin työtä haluttaessa voi hyödyntää helpommin.
tv.RKM 30 v.kokemus- Risto13
Olen samaa mieltä karinjonen kanssa. Säästö on tuo 10 000-15.000, kun ITSE osaa tehdä. Kilpailutus kannattaa. Itse kysyin koko paketista sekä pelkistä ulkoseinä elementeistä tarjoukset...töistä otan vapaata ja ryhdyn itse tekemään. Aikaa vie "lautapojan kanssa" 3-4 vko:a enemmän kuin että olisi suurelementeistä.
Palkoille pääsee... - talosta haaveilija
Itse olen kanssa alalla ja aikomus ei olisi tehdä itselle vaan lapselle.Helpompi kokonaisuushan se olisi avaimet käteen pakettitalo mutta oishan tässä kaiketi itsellään aika paljon annettavaa käsityönä jos ei nyt varsinaisesti euroja jaossa olisikaan...
- haaveen toteuttanut
Itse laskeskelin samaa asiaa pari vuotta sitten ja kappaletavan eduksi jäi n.500 € verrattuna suurelementtiin. Tuo mitä karinojonen sanoo pitää kyllä täysin paikkaansa, mutta suurimmat kustannukset itselle tuli tuolta suunnittelukustannuksista jotka kuuluivat talopakettiin. Kirvesmiestyöt tein 90 prosenttisesti itse ja voin sanoa että tekemistä riitti vaikka suurelementtitoimittajan valitsinkin. Rakennusaika olisi ollut pitkästä ehkä 3 kk pidempi eli vuokralla asumista pidempään. Olin tilanteessa 50-50 eli talo tulee maksamaan ihan saman verran teen sen kummalla tapaa tahansa.
Se miksi päädyin suurelementtiin on rakenteiden työmaa-aikainen kosteudenhallinta. Nykyrakenteet ovat paksuja villaseiniä ja olen ymmärtänyt ettei ne kovin nopeasti kuivu kastuttuaan. Paikallatehty talon rakenteet ja tarvikkeet ovat aika pitkään säiden armoilla...
Paikallisten urakoitsijoiden ja tavarantoimittajien kilpailutus onnistui aivan samalla tavalla kuin kappaleista tehtynäkin.- 40 alalla
kyllä se katto tehdään ensin ennen kuin yhtään villaa pannaan seinään.
- 11+14
"Jatkovaiheessa mahdollistuu paikallisten kilpailuttaminen
ja siten säästäminen."
Tähän täytyy kyllä puuttua. Monella rakentajallahan on sellainen mielikuva, että juuri hän saa työvoimaa ja tavaraa halvemmalla kuin muut. Todellisuudessa kukaan hyvä työntekijä ei tule alle markkinahinnan töihin ja tavaroista otetaan ihan normaali kate. - talosta haaveilija
Mahdollisuudet olisi kylläkin 50% halvempaan työvoimaan sekä rak.liikkeen saamaan ostohintaan tavaran saanti.Lähinnä kiinnostaisi miten tiukkaan nuo talopaketit on hinnoiteltu pitkään tavaraan nähden.Sillä etunsa on kieltämättä paketeissakin mikä myös kiehtoo.Realistisia kokemuksia tässä kaipailee niiltä ketkä sen on jo vertailleet.Ja samalla uskoa omaan näkemykseeni.
- Talo kajahtanut
130M2 suurelemettitalon hinta on puuverhoiltuna tasan 10000€ kalliimpi kuin pitkästä tavarasta.
Talopaketti maksanut noin 50000€.
Laskettu siten että talon teon jälkeen samat materiaalimäärät jälkikäteen kysytty rautakaupasta tarjouksena.
Se mihin tuo 10000€ ero äkkiä häviää on rahdit, suunnittelukuvat ja sellaiset pientarvikkeet ja koneet joita on pakko hankkia. Jos joku väittää tekevänsä talon ilman nykyaikaisia naulaimia yms. nostan hattua.Sinkityt konenaulat maksaa 60€ loota ja niitä menee muuten aika mukavasti tohon liiterin tekoon...
Suunnittelu ja lupakuvat äkkiä 3000 - 5000€, eli menee vaan aika tasoihin paketin kanssa....
Talotehas säästää pirusti noissa suunnittelukuluissa kun samalla mallilla tehään paljon taloja. Joku piirtäjä reppana sitten vähän siirtelee sisällä sisäseinien paikkoja, pikkuvaimot sitten pääsee kehumaan että tää on miejän ihan oma malli...
Tavallinen tallaaja ei vaan saa samalla hinnalla tavaraa ulos rautakaupasta, ei vaikka ois mikä veljen vaimon kaima kaverina rautakaupassa.
Talotehas ostaa vuodessa 1000kpl ulko-ovia ja itse sitten 3kpl... Tossa häviää jo rahdeissa heti ainakin sen 100€, koska ei se tavara liiku ilmaiseksi siihen rautakaupan varastoon. Kyllä siihen on ihan 100% varmasti lisättynä rahti hintaan, vaikka se ei näy siinä kuitissa.
Mutta hattua nostan kuka ite tekee, ehkä niissä nukuttaa sitten paremmin:)- aapeli123
Täyttä asiaa kirjoittelet. Jos itse tekee niin rahallisesti siinä ei kyllä säästä. Talon rakentamiseen amatööriltä menee noin 3000 tuntia ja ammattilaiselta 1500 tuntia. Siitä on helpopo laskea kuinka kauan rakentaminen kestää, varsinkin jos olet koko ajan töissä ja rakentelet iltaisin ja viikonloppuisin. Kun talon valmistuminen venyy ja todennäköisesti asut sen ajan vuokralla tai olet kahden asunnon loukussa niin lopupeleissä tämä vaihtoehto tulee kalliimmaksi. Sitten kun talo on vihdoin valmis niiin monessa tapauksessa eropaperit on jo vetämässä tai liitto on muuten kuralla.
- talosta haaveilija
aapeli123 kirjoitti:
Täyttä asiaa kirjoittelet. Jos itse tekee niin rahallisesti siinä ei kyllä säästä. Talon rakentamiseen amatööriltä menee noin 3000 tuntia ja ammattilaiselta 1500 tuntia. Siitä on helpopo laskea kuinka kauan rakentaminen kestää, varsinkin jos olet koko ajan töissä ja rakentelet iltaisin ja viikonloppuisin. Kun talon valmistuminen venyy ja todennäköisesti asut sen ajan vuokralla tai olet kahden asunnon loukussa niin lopupeleissä tämä vaihtoehto tulee kalliimmaksi. Sitten kun talo on vihdoin valmis niiin monessa tapauksessa eropaperit on jo vetämässä tai liitto on muuten kuralla.
Aikoinaan sanoivat että 10h per neliö ammattimiesten työtunnit omakoti mökissä.Oma liitto kyllä kestää...
- puuhastelija
20-30 % riippuu hartiapankista.Eli mihin kykenet ja mihin hintaan tavaraa saat.
- talosta haaveilija
Itse olen vähän samoilla linjoilla.Tavoitteena olisi rakentaa 120m2 50m2 kylmä talli sekä varasto 160 te kaikkine kuluineen.
- ääliö456y7ui
talosta haaveilija kirjoitti:
Itse olen vähän samoilla linjoilla.Tavoitteena olisi rakentaa 120m2 50m2 kylmä talli sekä varasto 160 te kaikkine kuluineen.
Miksi kyselet, kun jokaiseen kielteiseen vastaukseen lykkäät miinuksia, saat kaiken puoli-ilmaiseksi ja muutenkin tunnut tietävän kaikesta kaiken ja olet vielä alalla..? Ja et muuten laadukasta taloa rakenna tuohon hintaan, jonkun homeisen ladon korkeintaan.
- dfee3
Laskin että säästin kun tein itse niin vähintään 50%. Ottakaapa selvää mitä se talopaketti sisältää,ja mitä asennuksia siihen kuuluu. Pelkät seinät ja katto päälle on sel nopein ja helpoin vaihe.Sisäpinnat,katot,lattiat,kylpyhuone,sähkötyöt,putkityöt,ainiin ja harvoin perustukset kuuluu pakettiin.
Tein yksikerroksinen talon , perustukset tehtiin itse.
Runko kannattaa ehdottomasti tehdä siten että valmiit "seinän" osat tehdään maassa valmiiksi ja nostetaan pystyyn. Näin on puolet helpompaan ja nopeampaa.
Mielestäni on paljon edullisempaan vaikka palkkaisit yhden tai kaksi rakennusmiestä tekemään valmiiksi,vaikka vesikattoon asti.
Ennen kuin alkaa rakentamaan,piirustukset ja suunnitelmat valmiiksi niin ei tarvitse miettiä rakentaessa.- werftghyuio
"Laskin että säästin kun tein itse niin vähintään 50%."
Jos tuollaisen muuttovalmiin 120m2 talon saa reilusti alle 200k€:n, niin sinä teet sen alle sataan tonniin?
Laskutaitosi taitaa olla samaa luokkaa kirjoitustaitosi kanssa?
- 11+16
Jos osaat tehdä kaikki työt alusta loppuun niin tuplahinnan saat myydessä.
- amatööri
Edellä kirjoitettiin, että suunnittelu ja lupakuvat maksavat 3000-5000€
Kertokaahan mikä estää käyttämästä samoja kuvia ja suunnitelmia. Omassakin tuttava porukassa on paketista ja pitkästä rakentaneita, niin jos kattoo mikä malli omaa silmää ja toiminnalisuutta miellyttää ja kopioi suunnnitelmat... Samalla tavalla kuin talopakketifirmatkin monistaa omia suunnitelmiaan.... Näitten suunnitelmien pohjalta rakentaa pitkästä talon ja säästää muutaman tonnin???Tottahan suunnitelmia voi kopioidakin, mutta aika paljon on sellaisia tonttiin sisältyviä muuttujia, jotka puoltavatedes pientä mukauttamista suunnitelmissa.
Lisäksi määräykset edellyttävät pätevän suunnittelijan laatimia ja allekirjoittamia suunnitelmia, jolloin nuo kopiotkin pitää varustaa uusilla nimiötiedoilla vähintään - eli ihan pelkällä kopiokustannuksella harvemmin selviää.
Lisäksi kannattaa kaksi kertaa pohtia sitä, onko hyväkään malli omaan käyttöön "täydellinen". Pieneltäkin tuntuvat muutokset saattavat olennaisesti parantaa talon käyttökelpoisuutta kyseisellä tontilla ja rakennuttajan tarpeisiin. Varsin usein "muutaman tonnin" suunnittelu on paljon arvokkaampi talon kannalta.
- notko.
Mitäs kun aikoinaan rakennettiin suurin osa pitkästä vaikka oli paketteja tarjollakin ja ilmaisesti säästö tarkoituksella rakennettiin juuri pitkästä.
Mutta voiko olla tänä päivänä, että ei kannata edes harkita pitkää tavaraa???
vai kuinka se menee- Rak-inssi
Pitkästä rakentamisen kannattavuus menee yleensä siinä, että osaako itse, vai kuvitteleeko osaavansa. Edellisessä tapauksessa pystyy tienaamaan vuoden palkat puhtaana käteen runkovaiheesta. Jälkimmäisessä tapauksessa saattaa tulla saman verran takkiin. Tietysti pitää teettää hyvät suunnitelmat ja materiaalimenekkilaskelmat. Jos jokaista materiaalia jää 10-15% tontille, on säästö menetetty.
Jos saa hyvän kirvesmiehen, joka tekee hyvin ja kohtullisen nopeasti, kannattaa sekin ihan hyvin. Huonoa ei kannata edes palkata.
- penaraksamies
Tässä laskettu asiaa.
http://tietoarakentamisesta.blogspot.com/2018/09/talopaketin-ja-ulkopuolisella.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367599Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361863Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31749
- 241737