Hierojakoulu (RAHASTUSTA)

gtrgewtrb

Onko totta että koulutuksen järjestäjät tai opettajat saavat itse määrätä opiskelijoitten suoritettavat asiakashieronta määrät. .... jotenki alkaa tää rahastus ja orjatyövoima tympimään. Toki näyttökokeisiin saamme osallistua mutta opettajien sanojen mukaan '' ellei määrättyjä 325 asiakashierontatunteja ole suoritettu, ette saa näyttötodistusta''. Mitenkä sitten kun sairastuu?? ei kaikilla ole mahdollisuuksia jäädä kesäks rästitöille. Ymmärrän kyllä että opettajat tarvii leipärahansa meistä, mutta rajansa kaikella. 200 hieronaa suoritettu ja vieläkö 125 lisää niska-hartia hierontaa tervanmaku suussa? Mietityttää vaan hierontojen määrät suhteessa itse teoriaan.

Mitkä ovat opiskelijoitten lakisääteiset oikeudet vai onko sellaisia? kiva vaan maksaa muutama tonni koulutuksesta joka osottautuu itselleni ainakin mahdottomaksi suorittaa.. että tämmösiä nää jotku koulut, pieni varotuksen sana vaan: älä sairastu äläkä ota edes pari päivää vapaaksi tai et saa papereita...

129

22748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maksava asiakas

      Itseäni ihmetyttää, milloin te opiskelijahierojat jotain asiakashieronnoissa opitte aivan alun jälkeen kun koskaan kukaan ohjaaja ei teitä niissä ohjaa.

      Mutta jos olet oppinut riittävästi, mene suoraan tekemään näyttötutkinto, niin saat sen jälkeen käyttää koulutetun hierojan titteliä. Opiskeluistasi sinun ei tarvitse edes mainita, jos asiakas ei kysy.

      Se, että joku on valmistunut jostain koulusta, ei minulle asiakkaana ole takuu mistään.

      • Spaty

        ajoissa kirjoitettuna :D Hieroja kun ei ole laillistettu ammattinimike, voit sanoa ilman koulutusta olevasi Koulutettu hieroja, joku jos kysyy sanot että kävin minä peruskoulun ja olen hieroja, eli koulutettu hieroja :D


      • Spaty
        Spaty kirjoitti:

        ajoissa kirjoitettuna :D Hieroja kun ei ole laillistettu ammattinimike, voit sanoa ilman koulutusta olevasi Koulutettu hieroja, joku jos kysyy sanot että kävin minä peruskoulun ja olen hieroja, eli koulutettu hieroja :D

        Korjaus, käytä Ammattihieroja nimikettä :P koulutettu hieroja onkin nimikesuojattu....


      • zaCramento

        Mun koulussa hierontahuoneessa oli kutsunappi, jolla sai aina opettajan ja valvojan huoneeseen, lisäksi käytäväseinän ikkunaseinässä oli kurkistuskolo, josta ohjaajat saattoivat vilkaista, miten toimitaan, ja siitä saattoi saada palautetta. Hierottavat täyttivät myös palautelomakkeita, joita käsiteltiin.
        Meidän koulussa riitti 155 tuntia oppilashierontoja, nyt se taitaa olla 165 tuntia. Siihen laskettiin myös respan hoitaminen sekä promohieronnta. Muu on riistämistä. Ei näitä ole varmaan standardisoitu, yksityiskoulut voivat kai määrätä ihan mitä tahansa?
        Sen sijaan meillä neljä näyttötutkintoa maksoi 700 euroa, itse kurssi 3000 euroa joitakin muita pikkumaksuja.


      • minähaluantuonne

        Missä koulussa sinä kävit??


      • JLe1963

        Minä kävin hierojakoulutuksen Punkaharjulla (elokuu 2015- toukokuu 2016) jossa ei ole mitään määritettyjä tunteja oppilashieronnoille.
        Kyllä me oppilashierontojakin tehtiin, kaksi neljän viikon settiä (ma ja to olivat oppilashierontapäiviä ko viikoilla).
        Illalla sai tehdä koulun tiloissa omaan piikkiin hierontoja niin paljon kuin halusi ja tehtiinkin.
        Kokonaiskustannus 2000 e pinnassa, sisätäen koulutuksen, näyttömaksut, asumisen ja ruoan.
        Ja todellakin hyvä ja asiantunteva koulutus. Näytöt läpi kaikkilta meidän kurssilla olleillta (koulutuksen kesto 9 kk)
        JLe
        p. 050 5959545 (jos kurssista on kysyttävää)


      • Anonyymi
        Spaty kirjoitti:

        ajoissa kirjoitettuna :D Hieroja kun ei ole laillistettu ammattinimike, voit sanoa ilman koulutusta olevasi Koulutettu hieroja, joku jos kysyy sanot että kävin minä peruskoulun ja olen hieroja, eli koulutettu hieroja :D

        Hymm...


      • Anonyymi
        minähaluantuonne kirjoitti:

        Missä koulussa sinä kävit??

        Siis, suomenhierojakoulussa kuopiossa täytyi tehdä hieronnat aamulla tai illalla ja siihen päivystykset ja siivoukset. Ja hierontakoulu sai rahat!!!!! Me ei saatu mitään ja maksettiin koulutuksesta?????
        Älkää menkö sinne!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis, suomenhierojakoulussa kuopiossa täytyi tehdä hieronnat aamulla tai illalla ja siihen päivystykset ja siivoukset. Ja hierontakoulu sai rahat!!!!! Me ei saatu mitään ja maksettiin koulutuksesta?????
        Älkää menkö sinne!!!!!!!!!

        Jäätävää! Älkää käykö!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis, suomenhierojakoulussa kuopiossa täytyi tehdä hieronnat aamulla tai illalla ja siihen päivystykset ja siivoukset. Ja hierontakoulu sai rahat!!!!! Me ei saatu mitään ja maksettiin koulutuksesta?????
        Älkää menkö sinne!!!!!!!!!

        Todella. Kuopiossa opiskelijat siivosi ja hoiti kaiken. Tunteja kertyi hitosti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella. Kuopiossa opiskelijat siivosi ja hoiti kaiken. Tunteja kertyi hitosti!

        Kävin joskus asiakkaana ja vessassa ei ollut paperia. Pönttö likainen ja lattia tahmea. Opiskelijahieroja kertoi että ryhmästä jäljellä oliko kolme opiskelijaa. Muut lopettaneet tai siirtyneet pois.


    • Koulutettu hieroja

      Eiköhän se näyttötutkinnon vastaanottaja päätä kuka saa tutkintotodistuksen ja kuka ei. Jos on epäselvyyksiä niin varmaankin kannattaa tiedustella tutkintolautakunnasta tai opetushallituksessa.

      Näyttöä vastaanottamassahan pitää olla kolmikanta eli työntekijän, työnantajan ja opetusalan edustaja, näin ainakin meillä oli. En tiedä sitten miten menee jos toinen saman koulun opettaja ottaa näytön vastaan, omannehan ei sitä voi ottaa. Lisätietoahan löytyy: http://www.oph.fi/download/145149_Hierojan_eat_2012_netti.PDF

      Nuo yksityiset hierojakoulut ovat melkoista rahastusta, sillä ensin maksatte kovat tutkintomaksut ja teette vielä tuhottomasti ilmaista työtä siihen päälle. Ei käy kateeksi. Siinä onkin melkonen homma tienailla noita maksuja takaisin.

      Tsemppiä kuitenkin!

      • Anonyymi

        Kiitos.
        Yksityiset... perperistä😂


      • Anonyymi

        Ehdottomasti oikeaan kouluun. Uupuu opiskelijan edunvalvonta yksityiseltä puolelta.


    • poikittaisote

      Kiitosta, tuossahan se tulikin ''Näyttötutkintoihin osallistumiselle ei voida asettaa koulutukseen osallistumista
      koskevia ennakkoehtoja.''.

      Nimim. Maksava asiakas: Ainakin meillä oli niin et ensimmäiset 2 kuukautta opeteltiin hieromaan ja anatomiaa päntättiin sun muuta. Siitä seuraavat 2 kuukautta oli intensiivistä asiakashieronaa arkipäivinä. Kolmannen kuukauden jälkeen 3/5 päivää käytettiin asiakashierontoihin ja muut päivät anatomiaan ja hieronnan opiskeluun. Eli lopun ajan tästä koulutuksesta ennen viimeisiä näyttöjä.

      Itse vain olen sitä mieltä että itse opetus jää pitkälti vaillinaiseksi sillä nyt on ainakin hierottu jo sen verran että itse ei saa enään mitään hieronnoista irti. Se kai tässä eniten rassaa sekä opettajien rahanahneus.. Pahimpana jatkuva ''kiristys'' saada tunnit täyteen, ilmeisesti valheellisin perustein...

      Ainakin minun hieronnat loppuu tähän. Oppitunneille toki menen ja jos jotain uutta ja hyödyllistä vielä opin niin miksipä en pari hierontaa tee kokeilumielessä. Ainakaan en enään unettomia öitä vietä pakon ja stressin alla etten saa hierontoja täyteen varsinkin näin kevään alla kun alkaa olla paljon muitakin asioita hoidettavana. Kiitos vastauksista!!

      • Anonyymi

        Miten se opettaja hyötyy mainitsemastasi rahanahneudesta? Eikös opettajat ole kuukausipalkalla? En ymmärrä.


      • Anonyymi

        Hienosti sanottu!!!


    • Jumittaa ja pakottaa

      Suomessa valmistuu vuosittain n. 900 hierojaa eri puolilla Suomea hierontakouluista ja opistoista. Se on valtava määrä, jos verrataan sitä johonkin muuhun ammatillisen alaan. Tarvitaanko näitä hierojia todellakin näin paljon. Kaikilla ammattialoilla ammattikasvatushallituksessa tehdään aina linjaukset aloituspaikkojen määristä.

      Vai ollaanko sellaisella alueella, että hierontakoulun voi kuka tahansa laittaa pystyy. On varmaan niille koulun omistaville ja järjestäville tahoille hyvä bisnes. Kun sitä sitten valtio vielä sopivasti tukee ja hierojat tekevät harjoitustöitä palkatta ja kuitenkin siitäkin eurot kilahtavat kouluun kassaan, niin ávot !

      Moniko näistä hierojaksi valmistuneista tekeekään pientä har ja vähän suurempaa harmaata toimintaa ? Näillä valmistuneiden hierojien määrillä pitäisi olla jokaisella pikku paikkakunnallakin olla vähintään 3-4 hierojaa ja hieman suuremmissa taajamissa jo kymmenkertainen määrä vastaanottoja...

      Tekee oikein kipeetä ! Auttaisiko hieronta tähän ?

    • Quadratus

      Hierojakoulun perustamiseen ei tarvitse olla edes koulutettu hieroja. Olen itse opiskelijana eräässä yksityisessä hierojakoulussa ja täytyy sanoa, että tämä valintani oli pahimman luokan virhe. Opettajat koostuvat edellisvuoden oppilaista
      ja koulun omistaja ja rehtori ei ole Valviran rekisterissä. Opetussuunnitelmat ja tunnit menevät miten sattuu ja oppimateriaali kopioidaan suoraan kirjoista oppituntia ennen. Oppitilat ovat todella pienet ja riittämättömät. Opetus on kertakaikkisen surkeaa.

      Ensimmäisestä näytöstä meni läpi yksi kaveri joka oli tehnyt käytännön hierojan työtä alle 10 tuntia eli pelkän teorian avulla. Kertoo paljon näyttökokeen vaativuudesta. Meidän porukassa meni kaikki läpi vaikka osa porukasta oli puolet tunneista "omalla lomalla" ja yksi oli skipannut EA-kurssin jne.
      Tietääkseni kokonaismäärä reputtaneista on aivan mitätön osallistuviin verrattuna.

      Mitä tulee suoritettaviin työtunteihin, ollaan taasen tarkkoja vain rahavirran kulusta. Tässä ei kiinnosta hiukkaakaan enää miten se oppilas asiakkaansa ottaa vastaan, haastattelee ja hieroo. Hinnat ovat niin edullisia, että porukkaa riittää teit hieronnan oikeastaan miten tahansa. Hinta myös muokkaa asiakaskunnan eli haastavammat esim.urheilijat ja kunnostaan huoltapitävät asiakkaat ovat vähemmistö näissä halpishieronnoissa. Perusasiakas on reipaasti ylipainoinen keski-ikäinen nainen jonka oletus on, että hieroja hoitaa heidän kehonsa kuntoon koska sitä ei "tyhmä" fysioterapeutti tai lääkäri osannut tehdä. Hoito-ohjeet ja yhteistyö menee kankkulan kaivoon, tärkeintä on se ettei tarvitse tehdä mitään itseä rasittavaa ja passiivihoidon saa alle puoleen hintaan. Varmin keino päästä tällaisesta asiakkaasta on toistuvasti kehottaa hieronnan tueksi omatoimista venyttelyä tms.

      Kannattaa tosiaan kouluun hakiessa tarkistaa koulun henkilökunnan ammattitaidon/taustan lisäksi myös koulun edellisvuoden oppilaiden nimistä moniko on saanut perustettua toiminimeä tai jatkanut muuten alalla.

      Sokeroidut puheet siitä miten "hyviä hierojia tarvitaan aina" on harhaanjohtavaa koska on muistettava, että toimiaksesi kokopäiväisenä hierojana sinulla tulisi olla n.1000 asiakkaan arkisto. Jos taasen hakee tällä satunnaista lisäliksaa niin toimii paremmin.

      • Rick9plus

        Ihme mussutusta. Jos haette yksityiseen kouluun opiskelemaan ja maksatte siitä 3-4 tonnia, kannattaa varmaan ajoissa miettiä yksityisten koulujen perustajien motiivit. Näitä kouluja laitetaan pystyyn koska niillä ilmeisesti tienaa tuhottomasti rahaa. Siinä sivussa sit koitetaan saada minimikoulutuksen lisäksi vähän lisämateriaalia. Ei kannata olla niin sinisilmäinen ja ajatella että opettajat haluavat luoda hyviä tekijöitä jotka olisivat kentällä "parempia kuin kaikki muut". Paskapuhetta sillä meistähän tulee heidän kilpailijoita. Raha se tätä maailmaa pyörittää. Itse tiedän edellisen tekstin perusteella että olen käynyt saman koulun, eikä ole ollut mitään valittamista koska en ole liian sinisilmäinen. hierojia koulutetaan paljon ja omalla tekemisellä, itseopiskelulla, jatkokoulutuksella ja esim markkinoinnilla on erittäin suuri vaikutus siihen, miten saa asiakkaat kerättyä. Helppoa se ei ole, mutta jokaisen oma valinta jos haluaa yksityisyrittäjäksi. Hierojakoulu kuitenkin hyvä pohja ja tosiaan helppoa tienata muun opiskelun ohella tekemällä näitä hommia. Ja siinään sitä oppii kun niitä asiakkaita hieroo satoja tunteja jos vaan pitää ajatuksen mukana. Kyllä sen sairastumisen ymmärtää, mutta opettajat oppivat myös tuntemaan eri ihmistyypit, eli ne joita vähän laiskottaa aamuisin vaikka äiti on pakannut repun ja kattanut aamiaisen pöytään. Itsestään kaikki on lopujen lopuksi kiinni.


    • Pullamössöjä?

      Itse ihmettelen useimpien hierojaopiskelijoiden laiskuutta ja tehottomuutta hieronnoissa. Opppilashieronnat aloitetaan muutama minuutti myöhässä ja lopetetaan pari minuuttia liian aikaisin.

      Voimakas, syviin lihaksiin asti ulottuva tehokas hieronta on teille kuin myrkkyä! Itse vastaan aina kun kysytään että onko voima sopiva, että kovempaa kiitos. Eihän siihen mitään muutosta tule, samanlaista sivelyä, josta ei ole mitään hyötyä. Tuntuu kuin nyky nuoret ihmiset olisivat ihan vätyksiä ja velttoja.

      • Popliteus

        Itse ihmettelen asiakkaita jotka luulevat saavansa täydellistä haluamaansa palvelua Opiskelijoilta jotka tekevät työn ilmaiseksi. Alussa kestää pitkän aikaa että hieromiseen tottuu, eikä omat paikat pysy kunnossa jos hieroo täysillä. Ja varmasti löytyy myös sellaisia joilla on kovat otteet ja heille täytyy sitten aikoja varailla. Täsmällisyyden puute ja ajoissa lopettaminen taas johtuu todennäköisesti siitä että hierojan täytyy käydä yös välillä vessassa ja pitää juomatauko. Sen takiahan oppilashieronnat ovat halvempia että siinä vaiheessa harjoitellaan vielä erilaisia tekniikoita, rutiinia yms. Jos haluaa että kaikki toiveet toteutetaan, kannattaa mennä asiakkaaksi henkilölle joka siitä oikeasti jotain tienaa. Iso osa hierojaopiskelijoista ei edes jatka hierojan hommia, vaan hakee koulutuksella lisäpisteita hakuihin. Järki päähän asiakkaat!


      • kaikenlaista.

        siksipä pyrin valitsemaan yhden kaksi samaa jotka on hyviksi osoittautuneet. tosi on että semmosia eipä kiinnosta tyyppejäkin on sattunut joilla luulisi olevan kyllä voimaa mutta ihan kuin pelätään koskea. puhumattakaan että kysytään kovempaa vai hiljempaa


    • joku3453

      kannattaa käydä unisportissa, siellä on hyviä hierojia.

    • urhhieroja

      Olen itse valmistunut hierojaksi urheiluhierojalinjalta 90-luvun puolivälissä. Lainsäädäntö muuttui noihin aikoihin, tuli näyttökoejärjestelmä. Yksityisiä oppilaitoksia tuli kuin sieniä sateella. Kaikenlaiset jampat perustivat oppilaitoksia kun tajusivat, että oppilashieronnoilla saa kerättyä hyvät rahat. Toki voiton tavoittelu on itsestään selvyys yritysmaailmassa, mutta kriteetit oppilaitoksen perustamiselle ovat mielestäni aivan liian heppoiset. Kokemukseni perusteella voin sanoa, että edelleen se kaikkein laadukkain hierojakoulutus annetaan Kuortaneen Urheiluopistolla, Vuokatin Urheiluopistolla ja Itä-Suomen Liikuntaopistolla. Ko. oppilaitoksilla on perinteitä ja todella rautainen kokemus. Sieltä saa hyvät pohjat uralle. Mikäli aikoo työskennellä ja menestyä alalla, on tärkeää erikoistua ja keskittyä siihen mitä tekee.

      Kuten terveydenhuollossa laajemminkin, harva hieroja todella osaa kuunnella asiakasta ja se hoitaminen on jämähtänyt opiskeluaikojen asteelle, eli ei juurikaan hoideta asiakkaan vaivoja vaan tehdään yleishierontaa ilman ajatuksen häivääkään mitä pitäisi oikeasti tehdä ja miksi. Työelämä on tänä päivänä todella kiireistä, stressaavaa ja päätetyön suuren määrän lisäksi, hyvin staattista ja kehoa kuormittavaa. Ihmiset tarvitsevat laadukasta hoitoa, eivät epämääräistä lääpintää, jossa ei keskitytä ongelmien hoitamiseen.

      Itse muuttaisin hierojakoulutuksessa aika paljon asioita. Lisäisin teorian, etenkin anatomian, fysiologian, tutkimisen ja potilaan kohtaamisen osuutta sekä hieronnan käytännön opetusta enemmän ongelmakeskeiseksi. Kahden vuoden opinnot olisivat mielestäni sopiva minimäärä hierojakoulutukseen 2,5 vuotta vielä parempi.

      • 1rustis1

        Hieroja koulussa itse tällähetkellä.Meillä pitää hieroa reilut 300h per oppilas noin 10kk, minusta ok.Mutta se latinan kielen määrä ja että ilman sitä et papperia saa.Meillä monta tosi hyvää teoreetikkoa,lihakset,luut kiinityskoht tulee kuin apteekin hyllyltä.Sitten kun siirrytään hierontaa ei uskalleta kunnolla koskea ihmiseen.Pelkää sivelyä ja hiplausta.Mutta he saavat pätevyys todistuksen hyvällä latinankielen osaamisella.Itse pyrin auttamaan oikeesti asiakasta vaivoissaan.Keskustelen ja kyselen tuntemuksia koko hieronnan ajan,lisään tai vähennän tehoa tarpeen mukaan.Se on vaan niin että kunnon hieronta sattuu joskus hieman.


      • Zakha17
        1rustis1 kirjoitti:

        Hieroja koulussa itse tällähetkellä.Meillä pitää hieroa reilut 300h per oppilas noin 10kk, minusta ok.Mutta se latinan kielen määrä ja että ilman sitä et papperia saa.Meillä monta tosi hyvää teoreetikkoa,lihakset,luut kiinityskoht tulee kuin apteekin hyllyltä.Sitten kun siirrytään hierontaa ei uskalleta kunnolla koskea ihmiseen.Pelkää sivelyä ja hiplausta.Mutta he saavat pätevyys todistuksen hyvällä latinankielen osaamisella.Itse pyrin auttamaan oikeesti asiakasta vaivoissaan.Keskustelen ja kyselen tuntemuksia koko hieronnan ajan,lisään tai vähennän tehoa tarpeen mukaan.Se on vaan niin että kunnon hieronta sattuu joskus hieman.

        Ihmettelen näitä hurjia tuntimääriä, meillä oli 155 tuntia asiakashierontaa. Sen suoritti , jos hieroi keskimäärin tunnin päivässä opintojen aikana. Lisäksi toki hierottiin oppilastovereita, ja teoria oli tosi pätevää.


      • 1rustis1 kirjoitti:

        Hieroja koulussa itse tällähetkellä.Meillä pitää hieroa reilut 300h per oppilas noin 10kk, minusta ok.Mutta se latinan kielen määrä ja että ilman sitä et papperia saa.Meillä monta tosi hyvää teoreetikkoa,lihakset,luut kiinityskoht tulee kuin apteekin hyllyltä.Sitten kun siirrytään hierontaa ei uskalleta kunnolla koskea ihmiseen.Pelkää sivelyä ja hiplausta.Mutta he saavat pätevyys todistuksen hyvällä latinankielen osaamisella.Itse pyrin auttamaan oikeesti asiakasta vaivoissaan.Keskustelen ja kyselen tuntemuksia koko hieronnan ajan,lisään tai vähennän tehoa tarpeen mukaan.Se on vaan niin että kunnon hieronta sattuu joskus hieman.

        Mulla tyssäsi just tuohon latinaan. Olen nykyään muissa töissä, kun ei ollut tarpeeksi rahaa sikamaisen suureen näyttömaksuun.


      • Anonyymi
        1rustis1 kirjoitti:

        Hieroja koulussa itse tällähetkellä.Meillä pitää hieroa reilut 300h per oppilas noin 10kk, minusta ok.Mutta se latinan kielen määrä ja että ilman sitä et papperia saa.Meillä monta tosi hyvää teoreetikkoa,lihakset,luut kiinityskoht tulee kuin apteekin hyllyltä.Sitten kun siirrytään hierontaa ei uskalleta kunnolla koskea ihmiseen.Pelkää sivelyä ja hiplausta.Mutta he saavat pätevyys todistuksen hyvällä latinankielen osaamisella.Itse pyrin auttamaan oikeesti asiakasta vaivoissaan.Keskustelen ja kyselen tuntemuksia koko hieronnan ajan,lisään tai vähennän tehoa tarpeen mukaan.Se on vaan niin että kunnon hieronta sattuu joskus hieman.

        Turha opetella lihaksia millään muulla kielellä kuin latinaksi, sillä kv. kirjallisuus käyttää pelkkää latinaa, joka lihaksistossa on varsin looginen flexoreineen ja extensoreineen sekä paikanosoituksineen esim. femoris tai brachii.


    • jukli

      Onko Suomessa olemassa ollenkaan ilmaista hierojakoulutusta? Jos on, niin missä? Itse haluaisin opiskella hierontaa omaksi ja lähipiirin iloksi, pari tonnia tuosta ilosta on vain aika kova summa. Tai olisiko jollain tietoa HYVISTÄ opetusvideoista joihin pääsisi käsiksi ilmaiseksi? (Tiedän, että Youtubesta löytyy satoja videoita aiheesta, mutta haluaisin löytää ne hyvät!!)

    • uuteen ammattiin

      Olen lukenut nuo rahastus ym. viestit, joita tunttuu riittävän. Yllättynyt olen kuitenkin siitä miten samanlaista on muissakin kouluissa kuin meillä oli. Suurimmalla osalla koulu sujui normaalisti, mutta sitten oli muutama valittaja, jotka olivat tulleet yksityiseen kouluun, kun eivät olleet muualle päässeet. Heiltä puuttui paitsi työharjoittelutunnit, niin myös motivaatio. Ja he kyllä löysivät vikaa milloin mistäkin.
      Suosittelisinkin olemaan ensin normaalissa työelämässä ennen kuin hakee sellaiseen kouluun, jossa pitää tehdä myös fyysistä työharjoittelua.
      Itse en tunne yhtään "hyvää" hierojaa, joka ei olisi harjoitellut alaansa tuhansia tunteja.
      Haloo !!!!

    • silmät pyöreenä

      Itse olen käynyt yhdessä hieronta-alan yksityisessä oppilaitoksessa koulutukseni varsin lähiaikana. Suoraan sanoen opetustavat ja materiaalit olivat varsin ala-arvoisia, puhumattakaan niistä tiloista. Siinä sitten koetettiin tehdä niitä kirjallisia töitä pehmeän plintin päällä ja joku rimpula jakkara takapuolen alla.

      Tilat joissa asiakashierontoja tehtiin olivat hyvinkin kulahtaneet. Olihan se hinta halpa niille hierottaville, mutta jokin taso pitäisi siinäkin olla. Vaikka oli kyse harjoitushieronnoista, niin aivan keskenämme niitä hommia opiskelijat teimme. Varsin harvoin joku opettaja sitten pikaisesti kurkisti sinne verhon taakse ja heti jatkoi kurkistamaan seuraavaan hierontapilttuuseen, että liikkuuko kädet siellä...

      Väkisin tulee näistä tuntimääristä mieleen, että vastaavatko harjoitustuntien määrät tarkoitustaan, jollei siinä ole kuitenkaan opetuksen tukea mukana. Pahimmassa tapauksessa opiskelija tahkoaa 200 tuntia hierontoja väärillä otteilla ja ala-arvoisesti, jollei kukaan korjaa asiaa mitenkään.

      Ihan varmasti on korjaamisen varaa sekä oppilatoksissa kuin oppilaiden asenteissa. Osa opiskelijoista on selvästi hakeutunut täysin väärälle alalle, kun sitä asiakaspalvelukykyä ei edes löydy alkuunkaan tai ollaan aivan liian arkoja tekemään hierontaa jne...

    • hajalla

      Itse opiskelen tällä hetkellä yksityisessä urheiuhierojakoulussa, ja olen todella kiinnostunut koulutuksesta ja alasta, mutta jossain pitää rajan mennä. Me oppilaat joudumme tekemään kaksinkertaisen määrän työharjoittelua kuin tutkintoon edes tarvisi, vain jotta rehori joka omistaa koulun, voi ostaa uusia hienoja mersumaastureita. Hierontoja ei yksinkertaisesti enää jaksa tehdä, sillä niitä on 6-tuntisessa päivässä 5 tuntia ja joka välissä vain muutaman minuutin tauko, jolloin täytetään asiakaskortti, laitetaan koppi kuntoon seuraavaa asiakasta varten ja lähdetään hakemaan uutta asiakasta. Vessassa käynti, juominen ja syöminen ovat kaukana haaveissa joka päivä koulussa. Turhauttavaa. Ja opettajat käskevät huoltaa itseään, kaverin kanssa pitäisi ehtiä hieroa mutta ei kukaan jaksa eikä kenelläkään ole aikaa, koska olemme orjia koulussa, eikä itselle jää käteen muuta kuin loppumaton väsymys ja paha mieli.

      • Eläkeläinen66

        Tottakait, pitää yrittäjän tienata. Musta toi on sairasta rahastusta.


      • Hirvonen67

        Nimenomaan, pitää koulun johtajatkin jollain elää, hahaha. Sairasta rahastusta nää yksityiset koulut, onko siellä edes opettajia? Vai edelliseltä kurssilta valmistunut "opettaa". Ei kyllä voi kun ihmetellä. Yks kaveri kävin Lahdessa ja toinen Espoon hierontakoulun, eivät kyllä kehuneet.


      • Liisa1969
        Hirvonen67 kirjoitti:

        Nimenomaan, pitää koulun johtajatkin jollain elää, hahaha. Sairasta rahastusta nää yksityiset koulut, onko siellä edes opettajia? Vai edelliseltä kurssilta valmistunut "opettaa". Ei kyllä voi kun ihmetellä. Yks kaveri kävin Lahdessa ja toinen Espoon hierontakoulun, eivät kyllä kehuneet.

        Vieläkö siellä se eläkeukko opettaa? Ei muista omaa nimeään, saati sitä mitäs tänään opetetaan. Toivon että keskittyisi johtajana olemiseen, sekin voi olla vähän niin ja näin jää maksut yhteiskunnalle hoitamatta. Silkkaa rahastusta koko bisnes.


      • Atlaksenpoikii
        Hirvonen67 kirjoitti:

        Nimenomaan, pitää koulun johtajatkin jollain elää, hahaha. Sairasta rahastusta nää yksityiset koulut, onko siellä edes opettajia? Vai edelliseltä kurssilta valmistunut "opettaa". Ei kyllä voi kun ihmetellä. Yks kaveri kävin Lahdessa ja toinen Espoon hierontakoulun, eivät kyllä kehuneet.

        Varmaan Espoon Hierojakoulu. Hierontakoulu on samassa rakennuksessa Espoossa, ja se on nimeltään Atlas. Se on epäilemättä maan parhaimpia yksityisiä hierontakouluja, jossa kaikki on hyvässä balanssissa, tiloista alkaen, joihin on käytetty kunnon suunnittelijaa. Joka hierojalla on oma yksityishuoneensa, aikataulu sommitellaan itse itselle sopivaksi, teoriaa on vain kahtena päivänä viikossa 4 tuntia kerrallaan, hieronnat sijoitetaan muuhun aikaan ja opiskelua tehdään myös kotona, koulutusmateriaali on laadukasta suomi-englanti-latina, samoin teoriatunnit ja työn ohjaus. Oppilasihierontojen määrä on 165 tuntia.


      • Anonyymi

        Voi kauhistus kun on pitkä hierontapäivä tuo ihan viisi tuntia. Suosittelen heti kättelyssä alan vaihtoa ettet tuhlaa aikaasi enempää.


    • Suomen hierojakoulut

      Olen koulun omistajana lueskellut em. kirjoituksia ja tunnistan myös meidän kouluissamme olleita ongelmia. Opettajien virallinen pätevyys ja työharjoittelu näyttävät hiertävän eniten valittajia.
      Jos opetuksen tasoon ei olle tyytyväisiä, mutta 98% opiskelijoista valmistuu määräajassa. Mielestäni tuolloin kyse enemmän jostain muusta, kuin opetuksen tasosta.
      Mikäli valitus koskee meidän koulujamme ja niissä tehtävää " orjatyötä", vastaisin seuraavasti: Jos käden taitoihin perustuvassa koulutuksessa keskimääräinen työharjoittelu jää päivittän 2,5 - 3 tunnin väliin, ja se on liian paljon, niin ei kannata ollenkaan hakeutua meidän kouluihimme.
      Nämä perustelut eivät tarkoita etteikö myös meidän kouluissamme ole parantamisen varaa. Palautteiden pohjalta yritämme joka vuosi parantaa toimintaamme, jotta meidän "työnantajamme", opiskelijat olisivat tyytyväisiä. Sillon mekin olisimme. Toivottavasti ensi vuosi on sellainen.

      • kiia7

        olen itse käynyt asiakkaana kouluissa. ja ihmettelen, missä on ohjaus? mitä jos hieroja tekee virheen?koskaan ei ole ollut opettaja paikalla.


      • Ensio67

        Opettaja? Opettaja on todennäköisesti edelliseltä kurssilta valmistunut hieroja.


      • Ata67

        Mani,mani.....rahastusta. Muistakaa pyytää kuitti.


      • Sivuztakatzoja

        Ei vaikuta lukeneen paljoa kritiikkiä. Ei mitään perusteluja sille missä opetus on käytännön harjoittelussa.

        Harkitsin tätä alaa koska eräs terveydenhuollon ammattilainen suositteli. Ilmeisesti vastoin parempaa tietoa, tai sitten pitäisi hakeutua ulkopaikkakunnalle parempaan kouluun. Työtilanne: yksityisyrittäjäksi pienellä liksalla. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja.


      • Hierookieroo

        Minua kiinnostaa opettajan vastaus siihen, keitä nämä hierontaharjoittelut palvelee, jos opiskelija, hieroo kaikki muutaman sadan tunnin harjoittelut yksinään ilman minkäänlaista opettajien ajoittaista tarkistusta, hierooko opiskelija oikein vai väärin, onko työasennot oikein tms? Tämä kun on kouluissa se todellinen tilanne, vaikka opintojen alussa opettajat kertovat kuinka voivat välillä tulla asiakashierontoja valvomaan? (Niin toki, "voida" sisältää aina sen option ettei opiskelijan taidot ja työasennot kiinnosta senttiäkään, vaan valvonnan "voi" jättää myös tekemättä ja kerätä vain rahat). Ei se asiakasta ainakaan palvele, sillä vaikka hän maksaakin harjoitteluhieronnan hinnan, oletusarvona hänelläkin on, että hän saa hyvää hoitoa, ei toistuvasti keskivertoa, epävarmaa tai jopa täysin väärää. Entä ketä se palvelee, kun opiskelija olettaa maksaneensa jo lähtökohtaisesti kalliin koulutuksensa kokonaisuudessaan sen alussa tai aikana, mutta sitten selviääkin, että mahdollisuus *maksaa rahalla pois harjoittelut, joita ei ehdi tehdä* on myös ihan ok? Maksamallako ne hierontataidot kehittyikin?


      • Aikaisojaerojaon

        Niin, meidän koulussa riitti 1 tunti päivässä hierontaa, ja ohjaajan sai hierontahuoneeseen, myös respassa istuminen laskettiin toisin kuin Suomen hierojakoujluissa, sekä tutustumishieronnat. Siis jossain on 2-3 kertaa enemmän työvelvoittetta kuin jossain toisessaa koulussa.


    • Plintin vierestä

      Itse jo pidempää hierojana toimineena on omaa alaa seurannut varsin tarkkaankin. Omilta hierottavilta on myös saanut varsin monenlaista kommenttia muista hierojista joiden vastaanotoilla ihmiset ovat käyneet. Niitä on välillä ammatti-ihmisenä kuunnellut todella hämmästyneenä ja myötähäpeää tuntien. Taidoissa, toimitiloissa ja asenteissa olisi paljonkin ollut petraamisen varaa.

      Valmistuvien hierojien käden taidon taso on todella kirjava. Vaikkakin helposti sanotaan, että jokaisella hierojalla on oma "kädenjälkensä" niin ei sekään kaikkia asioita anna anteeksi. Perusasiat pitää hallita erittäin hyvin ja ihmisen anatomian pitää olla hallinnassa.

      Lisäksi on huomioitavaa, että hierojaksi taitaa vuositasolla valmistua 800 - 900 hierojaa, mikä on valtava määrä. Voidaan hyvällä syyllä kysyäkin, että onko aloituspaikkojen määrä järkevä? Osa näistä opiskeljoista on selvästi niitä, jotka hakevat tällä koulutuksella lisäpisteitä ja tukea omille jatko-opinnoilleen terveydenhuoltoalalla. Nämä ihmiset ovat aidosti kiinnostuneita alasta. Tällaiset hieronta-alan opiskelijat eivät välttämättä koskaan päädy pelkästään hierojiksi tai eivät koskaan tule tekemään näitä hierojan töitä.

      Oma ryhmänsä on selvästi ne hierojat, jotka kouluttautuvat hierojiksi pitääkseen sitä ammattia sellaisena "kakkostyönä" mitä tehdään jonkun muun työn ohessa ja pienemmällä asiakaskunnalla. Silloin ei välttämättä seurata mitenkään alan kehitystä, eikä panosteta oman ammattitaidon ylläpitoon ja jatkokoulutukseen. Tällaisessa toiminnassa myös se harmaa talous näyttelee merkittävää osaansa, kun toimintaa harjoitetaan sieltä kotoa käsin taikka aika ajoin tehdään keikkaa matkapöydän kanssa matalalla profiililla.

      Oma ryhmänsä valmistuvissa hierojissa ovat ne ihmiset, jotka ovat tehneet täysin väärän ammatinvalinnan kohdallaan. Tiedot ja taidot eivät riitä kuin hyvin ala-arvoiseen suoritukseen taikka kuvitelmat alasta ovat olleet jotakin toista, mitä ala todellisuudessaan on. Jotkut ovat hakeneet tälle hieronta-alalle, kun ei muutakaan opiskelupaikkaa sattunut saamaan tyyliin...

      On olemassa myös selvä ero siinä vaatimustasossa, kun ihminen valmistuu hierojaksi alan oppilaitoksesta taikka hän myös suorittaa tämän valmistumisen lisäksi ammattikasvatushallituksen kriteerit täyttävän koulutetun hierojan näyttötutkinon eri osa-alueineen valvotusti. Siksi onkin tärkeää, että entisestään korostetaan tätä koulutetun hierojan ammattinimikettä ja yhtälailla Valviran rekisteriin itsensä merkitsemistä. Se nostaa alan tasoa ja tuo myös asiakkaille varmuuden, että asiat ovat kunnossa. Alalle pitäsi saada jonkilainen laatusertifiointi, joka toisi vielä lisää luotettavuutta asiakkaille, kuin lisä kynnystä myös alalle koulutukseen hakeutuville.

      Hyvä on myös muistaa, että pääsääntöisesti kaikki nämä hieronta-alan opiskelijat näissä yksityisissä oppilaitoksissa ovat aikuisopiskelijoita, eivätkä mistään peruskoulusta opintojaan jatkavia nuoria. Joten opiskeljoilla pitäisi olla oleellisesti enemmän vastuunkantamista omasta itsestään ja opiskelustaan, kuin murkkuikäisillä amiksilla.

      Varmasti peiliin on katsomista sekä alan oppilaitoksilla kuin alan opiskelijoillakin, että hoituuko ne asiat mallikkaasti.

      • Koulutettu hieroja

        Todella hyvin kirjoitettuja ajatuksia ja itse olen täysin samalla kannalla kanssasi.


      • Hakisinko

        Asiaa, mutta pitääkö paikkansa, että vain alle 10 % hierojaopiskelijoista jatkaa hierojina. Luin jostain tällaisen lukeman. En muista missä se artikkeli oli, mutta siinä sanottiin, että n.95% 18-25 vuotiaista opiskelijoista jatkaa muihin ammatteihin.


      • Kovaa työtä

        No harvasta kaverista hierojaksi on niin kovaa työtä . Eihän niitä liikaa kouluteta opilailla ei ole mitään motivaatiota hierojan työhön. 900 hierojaa koulutetaan vuodessa ? Niistä 50 henk ottaa opiskelun vakavasti ja jatkaa hierojana.


    • fyssari

      Etkö tiennyt mennessäsi kyseiseen kouluun, että siellä vaaditaan tuo 325 t asiakashierontaa, vai rupesiko työharjoittelu vain kyllästyttämään. Sinuna en valittaisi. Itse olen vasta valmistunut fyssariksi ja laskin juuri tehneeni ilmaista harjoittelua näiden vuosien aikana 1400 tuntia. Eipä taida sinusta hierojaa tulla, vaikka valmistuisitkin.

    • valmistunut -13

      Minä olen ollut Kuopion hierojakoulussa etäopiskelijana viime vuonna. Valmistuin viime Joulukuussa. Olen ihmetellen lukenut edellä olevia valituksia. Meillä ainakin oli erittäin hyvät opettajat, vaikkei heillä ollut opettajakoulutusta. Suurin ongelma oli asiakastöissä, olisimme halunneet tehdä enemmän oikeita asiakkaita, sillä niistä se lopullinen oppi tulee.

    • rajan takainen

      Valmistunut -13 ! Haluaisin kyllä tietää, miten toimii etäopiskelu hieronta-alan oppilaitoksessa ?? Siis kotoa käsin linkin välitykselläkö seurataan opetusta, mikä on joillakin opiskelun aloilla on tätä päivää ja täysin mahdollista, mutta...

      Suoritettiinko harjoitushieronnatkin etänä ja asiakkaan kohtaaminen ja saaminen voi tietysti olla hiukka kaukainen asia.

      • etällä valmistunut

        Meillä ainakin etäopiskelu tarkoitti 60 lähipäivää vuoden aikana, jolloin pääasiassa hierottiin ja käytiin perusteorioita läpi. Teorian opiskelu piti sitten suorittaa kotona.
        Jotkut opiskelijat harjoittelivat myös kotipaikkakunnallaan.


      • Anonyymi
        etällä valmistunut kirjoitti:

        Meillä ainakin etäopiskelu tarkoitti 60 lähipäivää vuoden aikana, jolloin pääasiassa hierottiin ja käytiin perusteorioita läpi. Teorian opiskelu piti sitten suorittaa kotona.
        Jotkut opiskelijat harjoittelivat myös kotipaikkakunnallaan.

        Hei missä voi opiskella etänä hierojaksi? Kiitos.


    • Ei enää kiitos

      Olen joskus käynyt oppilashieronnoissa ja niiden taso on ala-arvoinen:

      1. Eivät jaksa tai viitsi hieroa tarpeeksi lujaa
      2. Eivät osaa hieroa kunnolla
      3. Hierovat liian vähän aikaa, jos maksan tunnista, niin hierovat 50 min , jos maksan 45 minuutista, hierovat 40 min.
      4. Käyttävät liian vähän hierontaöljyä

      Turha maksaa silittelystä mitään, kun siitä ei ole mitään apua. Mieluummin maksan kalliisti oikealle hierojalle, joka hieroo niin että tuntuu lihoissa ja läskeissä kunnolla.

      • hierojaopiskelija

        Olen itse urheiluhierojakoulussa(tampereen urheiluhierojakoulu TU, suosittelen!!) Uskon että on Suomen parhaita urheiluhierojalouluja. Päästään hieromaan monia vähintää sm-tason urheilijoita sekä "normi-ihmisiä". Kuukaudessa yksi viikko teoriaa, muutenkin opet kiertää ja heiltä vpi aina kysyä esim "näytä sse ote miten tän lihaksen saa parhaiten hierottua". Opet on motivoituneita, mikä vaikuttaa NIIIIN paljon omaan motivaatioon. He oikeesti haluavat et meistä tulee hyviä. Ja ei meistä tuu heidän lilpailijoita niinku joku sano, päin vastoin, jos me ollaan tyytyväisiä opiskeluun niin nehän saa lisää, ja parempia opiskelijoita valkattua.

        Mutta sitten tohon hieronta-aikaan. Jos varaat tunnin ajan, se ei ikinä tarkoita tunnin hierontaa! Hieroja VELVOITETAAN tekemään tutkimuskortti ja alkututkimus jossa esim selvitetään onko jotain kontraindikaatioita. Ja asiakas allekirjottaa tän paperin. Laissa lukee että tää täytyy tehdä. Joten oot suoraan sanottuna aika idiootti jos varaat opiskelijalta esim puolentunnin hieronnan. Jos otat puol tuntii vaik selkään, se tarkoittaa 5 min tutkimusta, sit jää 7 min toiselle puolelle, 7 toiselle ja vaan 6 min niskaan. Siinä ei pahemmi ehi ku lämmittelee lihakset, kylmiä lihaksia ei voi alkaa runttaamaan. Tutulta hierojalta se voi olla jopa ok mutta opiskelijat vaihtuu, ja heidän täytyy aina tutkii sut ennen ja jälkeen hoidon. Noniin eiköhä kaikki ollu täs. :D mä voin sanoo et meidän koulus melkeen kaikki on tosi motivoitineita. Osa ei toki oo, mutta suurin psa ihan tosissaa tekee parhaansa ja enemmän. Tervetuloa asiakkaaksi! Ja hei, muistakaa et opiskelijat oppii vielä, mä aina pyydän asiakasta kommentoimaan mikäli voi lisätä voimaa tai vähentää, ja jos joku oye tuntuu erityisen hyvältä tai jos joku ei tunnu mukavalta. Siis miten muuten voi oppia. Mulla ainakin ollu mukavia,yhteistyökykyisiä ja ilmeisesti ihan tyytyväisiä asiakkaita kun monet on heti varannu uuden ajan.


      • alalla123

        Ehkä ensin siun olisi syytä laihduttaa 20-30 kg niitä läskejä, sit siihen saa tuntumaa. Läskiä on oikeesti hankala hieroa


    • Mitääääääääääääää...

      Ihmettelen kyllä suuresti että kuka vaan pystyy laittamaan hierojakoulun pystyyn.

      • Ahneus

        Joo ja sitten on opettamassa edelliseltä kurssilta valmistuneet hierojat. Kyllä tähän jonkun pitäisi puuttua.


    • hierojanaolevas

      Älkää menkö hierojaklulutuksiin joissa opetus on vain 3-4 tuntia kahtena päivänä viikossa. Niissä ei opi mitään ja niissä joutuu juuri hieromaan satoja tunteja. Ja ei niihinkään jossa ei kuulu kunnolliset kirjat ja koulutusmateriaalit hintaan. Jos pitää kirjat ostaa itse niin silloin saat vain jotain monisteita. Ei asioita voi oppia 3-4 tunnin opiskelulla. Mene siis sellaiseen jossa opetusta esim neljä päivää viikossa seitsemän tuntia päivässä. Niissä saat kunnon opetuksen.

    • Saajakaasomessa

      Kaikille nuorille ja aikuisopiskelijoille tiedoksi se, että koko homma naamioidaan pääsykoe tai hakutilaisuudeksi. Luodaan illuusio jossa ikään kuin valitaan lukuisten hakijoiden joukosta tietty määrä opiskelijoita.
      Samassa tilaisuudessa infotaan koko pas.a kauniissa paketissa. Kuka nyt hakutilaisuudessa kyseenalaistaa mitään? Siellähän on tulijoita hurumykke.
      Hyvä markkinointikikka!
      Tiedän monia joille tarjottiin peruskoulutusta lisämaksusta, jotta sitten saa varsinaisen paikan myöhemmin. Kun eivät suostuneet lisämaksuun, ylläripylläri tulikin seuraavana päivänä kuinka ollakaan peruutuspaikka:)
      Miettikää hyvät ihmiset mihin aikanne ja rahanne laitatte. Noissa pääsykokeissa on erittäin hankala kyseenalaistaa mitään ja saada kokonaiskuvaa mihin on lähtemässä.
      Joillekin joilla on paljon ylimääräistä rahaa ja aikaa, eikä arvosta omaa työpanostansa nuo koulut voivat sopia ihan hyvin.
      Karu totuus paljastuu suurimmalle osalle opintojen aikana.
      Kaiken kukkuraksi nuo samat kouluttajat tekevät bisnestä markkinoilla puoli-ilmaiseksi. Lupaavat opiskelijoille työpaikan. Todellisuudessa takaavat yrityssopimuksen, jolla nimen omaan kierretään työnantajan velvoitteet ja maksut. Riskit ovat uudella yrittäjällä, mutta provikat lähtee päältä koulun kassaan joka tunnista.
      Eikä tässä vielä kaikki. Nimittäin hinnat poljetaan puoleen koulun klinikoilla jossa uudet yrittäjät koittavat saada leipänsä. Hintojen polkeminen ei kiinnosta koulun ahneita omistajia, vaikka tällä todellisuudessa ammutaan omaan ja koko alan nilkkaan.
      Tarpeeksi kun on muurahaisia klinikoilla ja koulusta tulee lisää on kassavirta taattu.
      Hinta pitäisi olla se tasan viimeinen juttu jolla erotutaan jos vähääkään kiinnostaisi oman ammattikunnan ja omien opiskelijoiden tulevaisuus.
      Ehkä joku muu asia ajaakin näitä koulun omistajien tapoja toimia.
      Yleinen heikko työtilanne ja tulotason lasku voi ajaa ahdingossa olevan ihmisen tälle opiskelun tielle. Jotain on tehtävä kun ei ole työtä.
      Miettikää silti mitä teette. Kyseen alistakaa myös koulua tai työpaikkaa mihin ikinä haettekin. Se että hakijoita on muitakin ei pitäisi riittää yksin syyksi lähteä orjaksi.

      • Saajakaasomessa

        Opiskelija voi varautua opetuksen huonoon ja riittämättömään tasoon. Tämä on avattu myöhemmin ketjussa.
        Saa siivota opetustilat, hierontatilat, vessat yms.
        Voi varautua omistajien ala-arvoiseen käytökseen ja kielenkäyttöön.
        Saa tehdä harjoittelua 400h, johon todellisuudessa pitää varata paljon enemmän aikaa kun listat ei täyty asiakkaista. Rahat tilitetään koululle.
        Varaudut hankkimaan matkapöydän, maksamaan kirjat, ea- kurssin, näyttömaksut.
        Opintomaksu yli 2000e.
        Mielestäni pitäisi erottaa hieroja koulut bisnestä tekevistä yrityksistä. Koulutuksen laadulle tulisi asettaa kriteerit.
        Ahneudelle ei tule loppua vaan se voimistuu, jollei tähän lyödä stoppia.
        On aivan käsittämättömän vastuutonta koululta lähteä polkemaan hintoja markkinoille, joihin itse koulutetaan ammattihierojia. Tämä on huomattu jo ammattia harjoittavien oman arvonsa ja hintansa tuntevien ammattilaisten keskuudessa.


      • Krisuu8

        Täyttä asiaa!!!


    • Pierux

      Näistä viimeisistä kahdesta viestistä selviää hyvin mistä koulusta on kysymys. Olen itsekin käynyt kyseisen koulun, joka näkyy markkinoivan ja kasvavan vauhdilla. Itsekin miettinyt tuota hintojen polkemista, että kauankohan tuolla tavoin on mahdollista pärjätä.
      Meidän ryhmässä jokainen opiskelija oli erittäin tyytymätön. Kysyttiin pitkää pinnaa ja kykyä niellä sontaa. Rahastuksen maku jäi, eikä olisi tullut mieleenkään jäädä koulun klinikoille töihin.

      • Veikkoff

        Kyllä ne pärjää. esim 18opiskeijaa velvoitetaan hieromaan 300 tuntia(kurssin aikana), tunti hinta 20€, yhteensä 108000€ !! Opettajana edellisen vuoden oppilas eli hieroja, ei tarvii paljon palkkaa maksaa :) Ja hävyttömät kurssihinnat: esim 3200€/ hlö x 18= 57600€
        Ja joku olikin tuolla kommentoinut et kuka vaa näköjään pysyy laittamaan hierontakoulun pystyyn??? On kyllä varsin erikoista.


    • Jennienitta

      Jos jotakin niin välttäkää Tampereen Urheiluhierojakoulua. Kaveri kertoi, että koulun pitäjällä ikuinen yrittäjäkielto Suomessa veropetosten takia, oli Espanjassa tässä koulussa ja oli kuulemma aikamoista fuulaa, asuivat jossain yhteistilassa muutaman kuukauden ennen kuin löytyi oma asunto jne. Kusetuta kai ne on kaikki tuollaiset maksulliset koulut, mutta verot ne pitää maksaa yrittäjänhommistakin.

    • Turhautunutko

      Mitä urheiluhierojakouluja sitten suosittelisitte pääkaupunkiseudulta? :)

      • ljumb45

        Ei ainakaan tämä Suomen hierojakoulun järjestämiä...


    • Minttu71

      Toivon että joku virallinen taho puuttuisi tähän touhuun. Sairasta kusetusta, omistaja kyllä osaa(yrittää) nuolla ja olla kaveria oppilaitten kanssa.

    • kiinnostaakyllä

      Eiköhän siltä Tampereen ureiluhierojakoulun omistajita tai rehtorilta voisi kysyä, että onko se tehnyt jonkun rikoksen, sit saa selville onko totta vai valetta?

    • eetu66

      Täyttä rahastusta. Kyllä oli surkea(ala-arvoinen) koulutus Lahdessa vaikka läpi pääsikin. En suosittele koskaan. Ketä meinaatte hierojaksi kouluttautuu niin menkää johonkin urheilu tai liikuntaopistojen koulutuksiin, niillä on pitkät perinteet ja opettajat opettavat, eivätkä edelliseltä kurssilta valmistuneet hierojat.

      • Ossijuh

        Ihan samat fiilikset Lahden koulun suhteen.


      • maximus66
        Ossijuh kirjoitti:

        Ihan samat fiilikset Lahden koulun suhteen.

        Samaa mieltä, jäi kyllä todella huono maku!!! Lahden koulusta.


    • Adessa123

      Olin sitten perumassa hieronnan peruskurssia eräästä yksityisestä hierojakoulusta Helsingissä. Vastaukseksi sain, että ei käy, eli ilmeisesti on vaan maksettava ja itkettävä kun ei pääse tunneille, eikä korvaavia kertojakaan saane suorittaa..?! Suojaako minua mikään laki tässä asiassa, kun kyseessä ei ole edes tutkintoon johtava koulutus?! Arvatkaapa vaan että jatkanko opintoja, ainakaan tässä koulussa? Ihan käsittämätöntä toimintaa.

    • Abiturientti

      Moikka, onko kokemuksia Jyväskylän tai Kuopion hierojakouluista? Harkitsin välivuoden viettoa siellä ennen terveysalalle hakemista mutta kommentteja luettuani menee todellakin uuteen harkintaan...

      • Penaa9

        Älä mene. Kokemusta on kuopion koulusta.


    • Plikka-pikkarainen

      No mitäpä laitosta suosittelisitte ihmiselle joka haluaa oppia eikä pelkää ihmisiä eikä hieromista ja joka haluaa oppia ja olla paras? Ja mieluummin hieroisin tulevaisuudessa urheilijoita enemmän kuin ns. tavallisia ihmisiä. Yrittäjäkokemusta itsellä jo on toiselta alaa.

      • Mukatietävä

        Herra pikkarainen, viime kädessä on aivan sama minkä koulun käyt. Valitse toki urheiluhierojakoulutus, jos haluta urheilijoiden lihashuoltoon erikoistua. Kollegoiden kanssa jutellut ja kaikilla hierojakouluilla tuntuu olevan parantamisen varaa eri osa-alueilla. Bisnes on bisnestä, omasta motivaatiosta se oppiminen ja menestys riippuu. Hierojakoulu kestää vuoden verran, parhaat opit saat työelämästä vasta vuosien kokemuksella ja jatkokouluttautumalla.


      • Anonyymi

        Vuokatti.


    • Päätösoikea

      Valmistuin Carl Wilhelm Akatemiasta ja jatkoin fysioterapeutiksi. Kyllä oli rankkaa välillä, mutta jäljestäpäin ymmärsin paremmin koulun tason, joka oli erittäin hyvää. Päästiin Englantiin hieromaan ammattilaisjalkapalloilijoita ja ilmaiset matkat ja asuminen. Mahtava kokemus. Patrick ope oli omaa luokkaansa Enkussa! Kaveri kävi kans samaan aikaan Tre Urheiluhierojakoulun.

    • harjoitustekee

      Valitse opiskelupaikaksi Ao eli aikuiskoulutus niin saat kunnalliset opettajat ja hyvät opiskelun puitteet. Ja koulutus on kohtuuhintaista.
      Hierontaan kuuluu käytännönharjoittelua eli ilmaista työtä, mutta siten myös kädet kouliintuvat osaamiseen.

      • Oliskii

        Tampereella ei oo järjestetty muutamaan vuoteen, ehkä ei myöskään 2017. Kallis lähteä toiselle paikkakunnalle ilman tukia.
        Menisin heti aikuiskoulutukseen, nyt tuo kaarl vilhelm ei kyllä iske.
        Saako Tampereelta kunnon asianmukaista opetusta mistään yksit hieroja"opistosta?"


    • Vastavalmistunut

      Espoon Atlas on hyvä ja korkeatasoinen hieroja- ja osteopatiakoulutuslaitos. Suosittelen. Käykää katsomassa vaikka asiakkaana.

    • Hierontatulva

      Se on vaan aika ikävä homma, kun hierojia valmistuu aivan tulvimalla vuosittain kymmenistä yksityisistä oppilaitoksista. Suurella osalla ei ole mitään mahdollisuutta työllistyä ja elättää itseään tällä alalla. Hyvä bisnes kylläkin oppilaitoksille...

    • Harmaitahiuksia

      Onko kukaan päässyt

    • Harmaitahiuksia

      Onko kukaan päässyt irti määräaikaisesta sopimuksesta kesken kauden jos on joutunut vaihtamaan alaa? Opiskelijan velvollisuudeksi jää maksaa sovitut maksut vaikkei vastiketta saa. Ehdot ovat kohtuuttomat. Miten olette hoitaneet asian?

    • Marjo69n

      Pakkohan niistä on eroon päästävä jos ja kun koulun lopettaa. Aika moni taisi esim Joensuun koulusta lopettaa. Maksat itsesi kipeäksi, hierot ihan liian paljon(pisnes yrittäjälle) ja opettamassa edellisen vuoden oppilas!!!!oppilaita. hah, hah....

    • Motivoitunut

      Olen hakemassa yksityiseen hierontakouluun Tampereelle, koulutus alkaisi helmikuussa. Kokemuksia asiakkaana tai opiskelijana?

    • Olen valmistunut hierojaksi vuonna 1993 Helsingistä. Olen seurannut vuosien aikana alan muutosta ja olen sama mieltä tässäkin ketjussa kirjoittaneiden kanssa siitä että nykyään valmistuu hierojaksi todella helposti. Tietenkin pitää muistaa että suurin osa valmistuneista on saanut hyvää opetusta ja ovat ammattilaisia. Opiskelin muutama vuosi sitten Aasiassa lisää hierontatekniikoita ja siellä asiakas maksaa hieronnan jälkeen sen mukaan mitä mielestään on saanut itselleen. Ei ehkä toimi Suomessa, mutta siellä todellakin paneudutaan hierottavaan ja hänen fysiikkaansa.

    • KoulutettuHierojamies

      Näyttötutkinnon suorittanut koulutettu hieroja antaa jo oleellisesti paremmat takeet siitä, että henkilön osaamisen taso on jollakin keinoin varmistettu. Samalla asiakaskin voi olla levollisin mielin siellä hieronnassa terveydenhuollon ammattihenkilön käsittelyssä, joka on rekisteröity Terhikki-rekisteriin ja mitä sitten AVI myös seuraa ja tarpeen mukaan tarkastaa.

      Tavallisen asiakkaan on hyvä huomioida, että hieroja (hierontaterapeutti) nimikkeellä toimiva on käynyt oleellisesti lyhyemmän ja suppeamman koulutuksen, kuin koulutetun hierojan nimikkeellä toimiva ammatinharjoittaja. Toinen oleellinen ero on siinä, että koulutettu hieroja on 24% arvonlisäverosta vapaa. Tämä käytännössä tarkoittaa pääsääntöisesti sitä, että hieroja (hierontatearapeutti) pyrkii keinottelee tuloissaan alle tuon arvonlisäverovelvollisuuden alarajan. Usein myös ikävä kyllä pimeä tulo tahtoo liittyä tällaiseen pienimuotoiseen puuhasteluun. Kun tehdään niitä hommia hyvin matalalla profiililla ja vähäisessä määrin, niin ei se ammatitaito ja kokemus siitä mitenkään kartu. Lisäkoulutukset jäävät hoitamatta. Asiakas ei todellakaan voi odottaa saavansa mitään kovinkaan ammatillista hoitoa.

      Toivottavasti asiakas erottaa ammattihenkilön ja hyvän supliikkihenkilön toisistaan

      Mitä tulee näihin alan oppilaitoksiin, niin taso on kieltämättä varsin kirjava. Oppilaitoksissa tehtävien harjoitushierontojen määräkin vaihtelee jossakin 150 - 400 tunnin haarukassa. Edes suuri harjoitushierontojen määräkään ei välttämättä ole mikään takuu hyvästä oppimisesta, vaan miten opetetaan, ohjataan ja näytetetään käytännössä ne tekniikat jne. Opettajilla on erittäin suuri rooli tässä asiassa. Eikä sovi unohtaa, opiskelijan omaa motivaatiota, että sen pitää olla korkealla ja löytyä aito kiinnostus ihmisen anatomiaan, hoitoon ja siihen liittyvään terveydenhuollon käytännön hoitotyöhön.

    • Alma

      Valmistunut 2001 Vuokatista , edelleen toimin yrittäjänä. Koulu oli laadukas ja ei moitittavaa. Huonompaankin olisin päässy mutta tuli laskuja ennen kuin koulutus edes alkoi , joka selvittikin että älä todellakaan mene viemään rahoja hukkaan. Silloin oli kaksi päiväiset pääsykokeet, jossa myös jouduttiin jo hieromaan.

    • toivekas

      Onko joku opiskellut hierojakoulussa Relaxi? Onko koulu laadukas? Kokemuksia ja kommentoija :)

    • hoitoala

      Oletko aikonut hoitoalalle? Itse olen fysioterapeutti ja hieroja ja hierojakoulutuksessa työtunnit eivät olleet mikään ongelma, varsinkaan, kun opettaja oli koko ajan saatavilla. Fysioterapiakoulutuksen aikana olen tehnyt ilmaista työharjoittelua 1500 t. ja ohjausta ei ollut juuri ollenkaan. Kannattaa olla tyytyväinen jos saa tehdä työharjoittelua niin, että opettaja on aina saatavilla. Jos ei näin ole , silloin voisi puhua orjatyöstä.
      Paljonko luulet tavallisten ammattikoululaisten tekevän "ilmaista " työtä niiden kahden tai kolmen vuoden aikana, minkä koulu kestää? Tunnit ovat tuhannen ja kahden tuhannen välissä, enkä ole koskaan kuullut heidän valittavan työmääräänsä. Hekin ymmärtävät, että käytännön työ opitaan vain käytännön töiden kautta.
      Onko mitään ammatillista koulutusta, jossa olisi työharjoittelua vähemmän kuin hierojakoulutuksessa. En minä ainakaan tiedä

      • Anonyymi

        Monissa ammatillisissa koulutuksissa työharjoittelustakin saa palkan . Ja on eri asia MAKSAA kurssimaksuista tehdä vielä ilmaista työtä ,kun kouluttautua ilmaiseksi ja suorittaa pakolliset työharjoittelut (joista useimmiten saa rahan) . Näissä hierojakoulubisneksissä oikeastaan koko opiskelu pyörii työharjoittelutuntejen ympärillä. Ei mitään järkeä


    • asiaa

      Jyväskylässä toimii uusi yksityinen hierojakoulu Ote, jossa pyörii asiakashieronnat kuten kaikkilalla muuallakin, mutta asiakkaana olen pannut merkille, että opettajia ei ole paikalla, vaan edellisen vuoden opiskelijat hoitavat asioita. Heitä ei voi moittia, mutta kun tarvittaisiin ongelmaan ratkaisua ei heillä ole riittävästi tieto taitoa. Olen itse tämän kokenut ja oppilaillakin tuntuu olevan sama mielipide.

      • Takarivi

        Ite ainakin sain hyvää oppia ja eväät tyäelämään. Kaikki ryhmästämme myös läpäisivät näytön hienosti, joten osaamista on karttunut!! Opettajat tosi päteviä ja tekee kaikki itse hoitotyötä myös!! Ohjaajia kannattaa kysyä paikalle kun tarvii, kyllä ne sieltä tulee


      • Pepa66

        Taitavia hierojia oppilasklinikalla oman kokemukseni mukaan, aion käyttää palveluita jatkossakin!


    • komppaan

      Olen käynyt yllämainitussa koulussa asiakkaana ja olen pannut saman asian merkille. Persoonina valvojissa ei ole mitään vikaa.

    • Motivaatio

      Kun haette hierojakoulutukseen, niin yksi hyvä vinkki on myös se että koululla on pääsykokeet haastattelut. Silloin isosta hakijajoukosta opiskelemaan pääsee vain parhaat. Suuri hakijoiden määrä kertoo myös jotakin oppilaitoksen arvostuksesta.

      Sitten on niitä hieronnan oppilaitoksia jotka toistuvasti ilmoittelevat lehdissä ja some-kanavissa alkavista kursseista. Porukkaa haalitaan ihan haravan kanssa kursseille, eikä paikat tahdo oikein täyttyä. Jokainen voi vetää niistä omat johtopäätöksensä, miksi kurssipaikat jäävät vajaiksi?

    • taikoulut

      kerrotaampa tähän top 10 hierontapaikat sitten

    • Lennu64

      Mikä tilanne Oulussa? Kaksi koulua, uudempi ainakin vielä aika kehno. Pitempään toiminut hieronta-akatemia ehkä parempi. Onko kokemusta? Vinkkejä tarvitsisin.

      • J-p96

        Oulussa suomen hierojakoulut todella huono verrattuna akatemiaan. Jos harkitsette hierojakoulutusta niin valitkaa akatemia . Siellä voitte saada rahoille vastinetta .
        Suomen hierojakouluista olen kuullut vain huonoa ,kun tuttava on siellä koulutuksensa hankkinut. Pelkkä rahastus paistaa koko hommasta läpi.


    • scamornot

      Kiinnostaisi tietää onko joku käynyt Espanjassa hierojakoulutusta? Taisi olla tämän Suomen urheiluhierojakoulun järjestämä retriitti. Opettajana ilmeisesti Kari Kinnunen. Minkälaisia kokemuksia?

    • Anonyymi

      Jos harkitsette hierojakoulutusta ,älkää ikinä menkö Suomen hierojakouluille opiskelemaan . Itse olen edellisvuoden opiskelijoita ja minulle jäi todella huono maku suuhun . Mitä pidemmälle koulutus eteni , niin rahastuksen maku tuli esille . Oppilaat tekevät aivan järkyttävän summan rahaa koululle ilmaiseksi maksavat monen tonnin kurssimaksut. Tavoitetuntimäärä 420h on mahdoton saavuttaa (2,5 h hierontaa päivä) pakollisten päivystys vuorojen vuoksi ,joita voi olla viikossa jopa yli 10 tuntia. Lisäksi oppilaat saavat teoriatunteja viikossa alle 8 tuntia ,mutta työharjoittelutunteja heidän on pakko suorittaa yli 20 tuntia viikossa . (Ilmaista työtä)
      Kesken vuoden nousi ilmi asioita ,joita ei mainittu sopimuksessa sanallakaan. Myöskään opiskelijat eivät koskaan saa urheiluhierojan erikoisammattitutkintoa ,vaikka niin sivuilla annetaan olettaa . Tietenkin 500 euron lisälasku päälle ,niille jotka sen suorittavat . Olen onnellinen ,että pääsin tuolta koulusta pois .
      Lisäksi opettajien ja omistajien ala-arvoinen käytös nousi esiin vuoden aikana . Tuntui ,kun opiskelijalla ei olisi ollut minkäänlaista arvoa . Pääasia että rahaa tulee koululle

      • Anonyymi

        Totta. Koulu maksaa oin 169e kk yli 300 tuntia hierontaa eli noin 7500e edestä koululle työtä. Siinä hierojakoulu hinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Koulu maksaa oin 169e kk yli 300 tuntia hierontaa eli noin 7500e edestä koululle työtä. Siinä hierojakoulu hinta.

        Eikös kaikissa ammattiopinnoissa ole ilmaiseksi tehtävää työharjoittelua?


    • Anonyymi

      Aivan kummallisia nämä kirjoitukset.
      Olen käynyt säännöllisesti asiakkaana Oulun hierojakoulussa ja minulle on tullut opiskelijoiden hierontataidoista erinomainen kuva. Tämä negatiivsuus on yllättävää, onkohn sama kirjoittaja asialla useammalla nimimerkilä.

    • Anonyymi

      Minäkin olen käynyt hierojaksi Suomen hierojakoulut oy:n koulussa kuopiossa. Opetus on ollut erinomaista ja opettajat aina paikalla.
      Koko vuosi meni sen koulutussopimuksen mukaisesti, joka allekirjoitettiin vuoden alussa. Taitaa olla henkilökohtainen ongelma tuo ylempänä oleva kirjoitus.

    • Anonyymi

      Kummalliselta ja minulle täysin vieraalta kuulostaa tuo Suomen hierojakouluja haukkuva kirjoitus. Itse olen valmistunut 2017 Jyväskylästä ja me kaikki suosittelimme koulua uusille oppilaille.
      Tälle sivustolle näyttää kirjoittavan vain sellaiset henkilöt, joilla on paha olla.
      Jos haluatte oikeita arviointeja, niin käykää katsomassa Studenttumin sivuilta normaalien opiskelijoiden arvioita

      • Anonyymi

        Muutama edellinen kommentti ei vaikuta aidoilta eri henkilön kirjottamilta teksteiltä,sillä jokaisessa mainitaan oppilaan paha olo tai henkilökohtainen ongelma. Taitaa yksi ja sama ihminen kirjoitella näitä.
        Onko kenties hänellä itsellään paha olla ?


      • Anonyymi

        Ketkä kaikki suosittelivat koulua uusille oppilaille? Olen myös valmistunut Jyväskylän Hierojakoulusta ja kyllä viime vuosina koko toiminta on mennyt alaspäin melko roimasti. Opetus voisi olla laadukkaampaa, etenkin kun on päässyt tutustumaan jo erilaisten kouluttajien tekemiseen ja metodeihin. Etenkin Pirkanmaan urheiluhierojakoululle täytyy antaa suuret pisteet opetuksesta ja ohjauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketkä kaikki suosittelivat koulua uusille oppilaille? Olen myös valmistunut Jyväskylän Hierojakoulusta ja kyllä viime vuosina koko toiminta on mennyt alaspäin melko roimasti. Opetus voisi olla laadukkaampaa, etenkin kun on päässyt tutustumaan jo erilaisten kouluttajien tekemiseen ja metodeihin. Etenkin Pirkanmaan urheiluhierojakoululle täytyy antaa suuret pisteet opetuksesta ja ohjauksesta.

        En todellakaan suosittele Suomen hierojakoulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan suosittele Suomen hierojakoulua.

        Miksi et ole ollut tyytyväinen Suomen hierojakouluun?


    • Anonyymi

      Onko kenelläkään kokemuksia Kotkan ja / tai Porvoon hierojakoulusta?

      • Anonyymi

        Kyllä on ajantasaista tietoa. Älä upota käsiä sinne paskaan.


      • Anonyymi

        Ollut ainakin aiemmin erittäin laadukas ja ammattitaitoinen opinahjo. Varsinkin nivelkäsittelyn ja käytännön työtaitojen osalta sai aikoinaan hyvää oppia. Nykyään käsitykseni mukaan omistajat ja henkilökunta vaihtuneet. Nykymenosta en tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ollut ainakin aiemmin erittäin laadukas ja ammattitaitoinen opinahjo. Varsinkin nivelkäsittelyn ja käytännön työtaitojen osalta sai aikoinaan hyvää oppia. Nykyään käsitykseni mukaan omistajat ja henkilökunta vaihtuneet. Nykymenosta en tiedä.

        Aikaisemmin on ilmeisesti ollut joo. Tilanne on uuden omistajan myötä kuitenkin muuttunut, ja touhu on sikamaista.


    • Anonyymi

      Valmistuin suomen hierojakoulujen erottajan toimipisteestä koronapandemian kourimana 2020. Minulla ei ainakaan ole mitään valittamista opetuksesta eikä muustakaan. Päinvastoin. Sain aina apua opettajilta/ koulun valvojilta kun sitä tarvitsin. Eihän sen opettajan/valvojan homma olekkaan olla läsnä koko hieronnan ajan, vaan olla tavoitettavissa jos ja kun opiskelija neuvoja kaipaa. Ja jos itse olisin asiakkaana,niin en kyllä haluisi "kolmannen pyörän" olevan läsnä koko aikaa. Tarkastuskäynti ja mahdollinen opastus oli mielestäni riittävä. Näin taataan myös työrauha hierojalle.
      Ja mitä tohon "rahastukseen" tulee,niin ihmettelen kovasti että aikuiset(tai ainakin nuoret aikuiset) kehtaa valittaa moisesta itsestäänselvyydestä. Ei täällä mikään ilmaista ole. Ja kun ottaa huomioon esim Helsinkin keskustan neliöhinnat liiketiloissa ym ym kiinteät kulut mitkä yrityksille lankeaa joka kuukausi ,niin on sanomattakin selvää että rahaa tarvitaan. Mistäpä muusta yksityinen koulu tulonsa saisi jos ei opiskelijamaksuista/opiskelijahieronnoista? Ja kait noi ammatinharjoittajatkin jotain toimitiloistaan pulittaa?
      .Ja varmaan kun yksityisenä kouluna toimii,niin haluaavat omistajat voita omallekkin leivälle, hyväntekeväisyyttä tämä(kään) ei ole.
      . Korona-ajasta ei tarvitse varmaan erikseen mainita. Katkerampikin kommentoija ymmärtää kuka sen ajan kulut maksaa .Kyllä,yrittäjä(t) ihan itse.
      Ja tuskin kukaan on niin tyhmä että suostuu ottamaan vastaan opiskelupaikan jos rahoitus ei ole siihen kunnossa. Nämä siis minun mielipiteitäni ja jatkan matkaani fysioterapian puolelle. Hyvää kesää kaikille ja käykää huoltamassa kehoanne.

    • Anonyymi

      Ilmaistyötä ilman kunnollista ohjausta ihan hemmetisti saatat hieroa kymmeniä tunteja päin helvettiä ku kukaan ei käy opastamassa muuta kuin välillä verhojen takana kurkkimassa asiakas työ aloitetaan todella pian ilman kunnon varmuutta tekemisistään kun koululla on kiire päästä tienaamaan oppilailla. Jos tähän oot valmis niin hae ihmeessä Relaxille opiskelemaan. Pääset vielä bonuksena siivoamaan koulun yleisiä tiloja.

      • Anonyymi

        Ei voi opetuksen tasoa kehua sitä on aivan liian vähän ja liian nopeassa tahdissa ottaen huomioon miten rentona sitä markkinoidaan omien töiden ohessa tapahtuvalle opiskelulle. Videoiden (hieronta) varassa olet pitkälti kerran harjoitellaan otteet ja sitten ootkin valmis harkkaamaan asiakkailla ku kaikki otteet on hätäisesti käyty läpi. Rahastuksen maku kieltämättä jäi.


    • Anonyymi

      Joku vuosi sitten kävin hierontakoulun. Toki tehdään oppilashierontoja, miten sitä muuten saa kokemusta?
      En ajattellut yhtään että koulu tienaa meillä. Tein ylimääräisiä hierontoja ,muutaman jopa salaa opettajilta, Näkyi ne sitten päiväkirjasta ja tilityksistä :D
      Esim tauoilla tai jos joku oli sairas ajoin tuuraamaan hänen vuorot.

      Ei mikään koulu tienaa, Kyllä meistä kulujakin tulee vuoden aikana. Meillä oli ruuat asunnot ja kaikki materiaalia vuoden ajan.
      Vuoden lopulla teimme opintomatkan kauaksi itään. Se kruunasi vuoden.

      Ihan oli vuosi Vierumäellä ja silloin ei ollut Koronasta tietoakaan, kun on monta vuotta valmistumisesta.

    • Anonyymi

      Ehkä pitäis panostaa vielä opettajat enempi opetukseen. Aikaa enempi kokonaisvaltaiseen opetukseen.

    • Anonyymi

      Hierojakoulu oli hyvä firma , kunnes terveystalo osti sen . Puolessa vuodessa rupesi näkymään rahan ahneus . Hinnottelu on kummallinen , provikat huononi . Opetus huononi ja asiakkaat katosi . Terveystalolla varmaan hyvä idea rahastaa , mutta ahneet johtajat kompastu ylimielisyyteen

      • Anonyymi

        Se on juuri näin. Suomen hierojakoulussa todellakin vastuullinen toiminta kaukana. En itse asioisi, enkä suosittele! Polkevat lisäksi elinkeinonharjoittelijoiden hintoja. mm. ystävänpäiväkamppis 3x50 minuuttista hierontaa hintaan 135€. Revi siitä!


    • Anonyymi

      Itä-Helsingin hierojakoulu on ainakin paikka, missä on todella vastenmielinen, myrkyllinen ilmapiiri ja opetus ala-arvoista. Ei kannata missään tapauksessa hakea. Opettajina toimii opiskelijoita ja aikataulut ilmoitetaan hyvin epämääräisesti viime tingassa. Opiskelijoiksi valitaan alalle selkeästi soveltumattomia henkilöitä.

    • Anonyymi

      Yksityinen rahastaja (Rela-hierojat/Terveystalo) tosiaan söi tämänkin palvelun, josta sai ennen edullista opiskelijahierontaa. Nyt 75 minuutin hieronta maksaa 125 e !!!! Haloo! Toimipaikkoja vaikka missä, mutta vain muutama äijä hierojina.
      Ahneudellakin rajansa. Ei ihme, että julkinen terveydenhuoltoon maksaa yhteiskunnalle, kun ostetaan palveluita noilta ahneilta yksityisiltä tahoilta.

    • Anonyymi

      Todella suuri huijaus. Menkää oppilaitokseen jossa on kunnon opiskelijakohtainen tapa toimia. Sitä paisti edullisempi.

    • Anonyymi

      Samaa meininkiä harrastaa myös Lahden Hierojakoulu. Opiskelijahierontojen määrä nousi alkuvuodesta, eli opiskelijoilla teetetty orjatyövoima kasvoi entisestään. Ohjattua opiskelua uusille opiskelijoille oli vain kuusi viikkoa ennen asiakashierontojen alkua, eli pintaraapaisu aiheeseen annetaan opiskelijalle. Opiskelija jos sairastuu, niin asiakastyöt joutuu myös itse perumaan, eli vastuu siirretään opiskelijalle jo opintojen alkuvaiheessa.

    • Anonyymi

      Suomen Hierojakoulut - älkää missään nimessä menkö opiskelemaan hierojaksi täällä!! Sen jälkeen kun olet maksanut koulutusmaksun ja allekirjoittanut sopimuksen, niin opettajia ja johtajia ei kiinnosta opiskelijan oppiminen pätkän vertaa. Palkattoman työharjoittelun määrä on yli 400 tuntia ja alun jälkeen asiakkaat hoidetaan yksin, valvontaa ei ole. Opintoja ei henkilökohtaisteta. Teoriaopetuksen määrä hyvin pieni. Näyttöihin joudut matkustamaan viikoksi vieraalle paikkakunnalle omakustanteisesti. Opiskelumateriaalit eivät täsmää tenttien kanssa. Opintojen aikataulut tulee viime tipassa. Ainut mikä toimii on se, että vahditaan tarkasti kaikkien opiskelijoiden työharjoittelutuntien täyttyminen, näin koulu saa pumpattua rahat pois. Ihan kuvottavan rahanahne firma! Eettisyys on toiminnasta kaukana ja opiskelijoiden ammattitaito jää heikoksi. Espoon hierojakoulu kyseessä v. 2024.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe