Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Nikon vai Canon?

laura.stanin

Olen huomannut että Canonin kamerat on paljon kalliimpia kuin Nikonin. Tarkoittaako tämä sitä että Canon on simppelisti vain parempi merkki? Itse haluaisin ostaa Nikonin joten, kannattaako vai onko se vain aina parempi jos ostaa Canonin? :o

13

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luulisin että Nikon että Canon ovat jokseenkin yhtä hyviä, kun verrataan samoilla ominaisuuksilla varustettuja kameroita. Canonin omat objektiivit ovat halvempia kuin Nikonin Nikkorit, kun puhutaan järjestelmäkameroista. Vastaavasti Canonin rungot ovat keskimäärin kalliimpia. Voi se kalleus johtua Keskon ahneudestakin, ja siitä että Canon on Suomessa suositumpi etenkin naisten keskuudessa. Näillä kahdella on kuulemma yhteinen historia jolloin kameranvalmistus oli Canonin kontolla ja objektiivit niihin teki Nikon. Sittemin toisen maailmasodan jälkeen perustiviat omat yhtiöt. Nyt Sony valmistaa pitkälti Nikoniin tulevat kennot, jotka Nikonin työtätekeväiset ovat suunnitelleet, kun taas Canonin kennostotuotanto on täysin omissa käsissä.

    • tämä sitä että

      vain aina parempi on se jolla osaat ja haluat kuvata. Kameran merkki ei vaikuta kuvanlaatuun. Kumpikaan ei valmista hyviä nykyaikaisia peilittömiä.
      Välineissä kuvan tekniseen laatuun vaikuttaa eniten objektiivi ja oikea valotus.

    • Muotitietoinen

      Sanoisin nii että, jos tykkäät punamustasta vai pidätkö keltamustastasta enempi?
      Ja siitä lukeeko kameran hihnassa EOS=Ei Osaa Sanoa?
      Suomen suosituin on ollut Canon mutta se ei johdu laadusta ainakaan kuvanlaadusta.

    • 920

      Canonin uusien laatuobjektiivien hinnoittelu on karannut käsistä.

      EF 24-70/2.8 L II maksaa yli pari tonnia, ja se on liikaa, toisaalta Canonin halpisputket on sensortin kuraa, että ei oikein kiinnosta.

      Tällä hetkellä jos noista kahdesta pitäis valita, niin ehkäpä se olis Nikon.

      • 60 D

        Photozone.de kommentit :
        The Canon EF 40mm f/2.8 STM is certainly a fine lens and if you can make sense of its focal length and max. aperture we can certainly recommend it highly!

        Esim Nikonilla ei ole tuota Canonin pannaria vastaavaa objektiivia joka on huippulaatuinen ( alle 300 €) samoinkuin Canonin L 70-200 /4.0 vakaajaton jonka saa alle 600 €:lla. Näitä ei löydy muilta noihin hintoihin kun esim Nikonin VR 70-200 /4.0 maksaa jo yli 1100 €.


      • 920
        60 D kirjoitti:

        Photozone.de kommentit :
        The Canon EF 40mm f/2.8 STM is certainly a fine lens and if you can make sense of its focal length and max. aperture we can certainly recommend it highly!

        Esim Nikonilla ei ole tuota Canonin pannaria vastaavaa objektiivia joka on huippulaatuinen ( alle 300 €) samoinkuin Canonin L 70-200 /4.0 vakaajaton jonka saa alle 600 €:lla. Näitä ei löydy muilta noihin hintoihin kun esim Nikonin VR 70-200 /4.0 maksaa jo yli 1100 €.

        Tuo Caonin pannari on poikkeus,uusi halpa hyvä Canon-optiikka.

        Muut canonin UUDET huippuoptiikat ovat kalliita, esim.juuri tuo 24-70/2.8II.

        Canonin EF 70-200/4 on vanha malli ja se on kohtuuhintainen.

        Canonin uudet salamajärjestelmät ovat kalliita eivätkä toimi täydellisesti muutakuin uusimissa kamerarungoissa. Yhteensopivuus tökkii.


    • Neuvolan Nelli

      "Olen huomannut että Canonin kamerat on paljon kalliimpia kuin Nikonin. Tarkoittaako tämä sitä että Canon on simppelisti vain parempi merkki?"
      Ei tarkoita.



      " Itse haluaisin ostaa Nikonin joten, kannattaako vai onko se vain aina parempi jos ostaa Canonin? :o "

      osta se runko joka on hyvä kädessä ja käytössä.
      Jonka käyttölogiikka on itsellesi sopiva ja jonka nappulat yms kotrollimekanismit toimivat sulle sopivalla tavalla suunnitellut.


      Molemmilla merkeillä saa hyvää kuvaa kun pikkusen opiskelee tekniikkaa.
      Molemmille merkeille on paljon hyvää optiikkaa, myös muilta valmistajilta, kuten Sigma tai Tamron yms...

    • Molempi parempi

      Canonilla on Suomessa toimiva tytäryhtiö – ilmeisen raskas ja kallis organisaatio. Se ei myy ja markkinoi pelkästään kameroita ja valokuvatulostimia, vaan myös monenmoisia muita konttorikoneita. Kameroistakin on kuitenkin revittävä katetta tuon sirkuksen pyörittämiseen.

      Nikon esiintyy Suomessa paljon vaatimattomammin: maahantuonti Suomeen tapahtuu Ruotsista käsin operoivan tytäryhtiön voimin (Suomessa vähäinen sivukonttori). Palvelua ei juuri pääse kehumaan eikä tuotemerkkiä ole mainostettu väellä ja voimalla niin suuren yleisön tietoisuuteen kuin Canonin vastaavaa, mutta hinnanmuodostuskin vaikuttaa olevan maltillisempaa kuin kilpailijalla.

      Minun näkemykseni mukaan harrastelijoille suunnattu kameravalikoima löytyy Suomessa samantasoisena vähän halvemmalla Nikonilta kuin Canonilta – tai vastaavasti samalla rahalla saa Nikonilta hiukan etevämpää tavaraa. Sama koskee sekä halvempia runkoja että harrastelijoille tarkoitettua optiikkaa.

      Vertailutestivoittoja kilpailijat ovat toki ottaneet toisistaan ristiin ja kun aletaan puhua useamman tonnin hintaisista kokoonpanoista, niin esimerkiksi Canon 5D Mk III on huippuarvostettu ja kilpailukykyinen runko siinä missä Nikon D8000:kin!

      Omalta osaltani voi todeta, että minun on ollut helppo päätyä (harrastelija-)järkkäriä valitessani Nikoniin ja pokkaria valitessani Canoniin. Kumpaankin olen ollut erittäin tyytyväinen.

      • Yksi nolla liikaa?

        Meinasit kai Nikon D800 järkkykameraa?


      • Kiitos huomiosta!
        Yksi nolla liikaa? kirjoitti:

        Meinasit kai Nikon D800 järkkykameraa?

        Totta kai! Enpäs edes huomannut näppisvirhettäni itse.

        Tulkoon mainituksi, että esim. Digikuva-lehti saa tuoreessa täyskennoisten vertailutestissään parhaat pinnat Canon 5D Mk III:lle Nikonin D800:n ja D600:n seuratessa aivan kannoilla, kun taas esim. Snapsort-vertailusivustossa kaksinkamppailu 5D Mk III:n ja D800:n välillä ratkeaa niukahkosti jälkimmäisen eduksi.

        http://digi-kuva.fi/kamerat/suurtesti-kinokoon-kamerat

        http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-5D-Mark-III-vs-Nikon-D800

        Tunnettu bloggaaja Ken Rockwell tiivistää tuntonsa tästä kaksikosta näin:

        ”Are you an engineer, programmer or IT professional? Get the D800E. Are you a photographer, artist, musician, have a family or appreciate a well-thought out product that moves as fast as you do? Get the 5D Mark III.”

        http://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/d800-vs-5d-mark-iii.htm


      • Prominent
        Kiitos huomiosta! kirjoitti:

        Totta kai! Enpäs edes huomannut näppisvirhettäni itse.

        Tulkoon mainituksi, että esim. Digikuva-lehti saa tuoreessa täyskennoisten vertailutestissään parhaat pinnat Canon 5D Mk III:lle Nikonin D800:n ja D600:n seuratessa aivan kannoilla, kun taas esim. Snapsort-vertailusivustossa kaksinkamppailu 5D Mk III:n ja D800:n välillä ratkeaa niukahkosti jälkimmäisen eduksi.

        http://digi-kuva.fi/kamerat/suurtesti-kinokoon-kamerat

        http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-5D-Mark-III-vs-Nikon-D800

        Tunnettu bloggaaja Ken Rockwell tiivistää tuntonsa tästä kaksikosta näin:

        ”Are you an engineer, programmer or IT professional? Get the D800E. Are you a photographer, artist, musician, have a family or appreciate a well-thought out product that moves as fast as you do? Get the 5D Mark III.”

        http://www.kenrockwell.com/tech/comparisons/d800-vs-5d-mark-iii.htm

        Digikuva-lehti on Canonin mainosaviisi.
        Molemmat rungot ovat eriomaisia, valinnan ratkaisee tarvittavat objektiivit, ja tietysti kokonaishinta.
        Tämä pätee vain puhtaalta pöydältä lähdettäessä, muussa tapauksessa kameramerkin valitsee kakkulakaapin sisältö.


    • parempi merkki?

      Eiköhän totta puhuen ainoa merkitävä ero (hinnan ohella) ole siinä kumpaa on omistajan mielestä hienompi näyttää (katu-uskottavuus).
      Tämä ”VALOKUVAUS”-palsata on oiva osoitus em. kukkotappelusta. On todella tärkeää, että kameran merkki loistaa suurilla kirkasvärisillä kirjaimilla hihnassa, laukussa, puserossa jne.

      • 920

        Katu-uskottavuus on kalustorunkkarien keksintöä, ei valokuvaajien. Sen voi jättää ihan omaan arvoonsa. Kameroiden hihnat olen vaihtanut parempiin ja teipannut logotkin piiloon.

        Olen entinen Nikonin käyttäjä, vaihdoin Nikonista pois silloin kun se oli teknisesti valovuoden jäljessä Canonia.

        Nyt Canonin roipetta on senverran, että pitäisi olla paljon syytä merkin vaihtoon. Tällä hetkellä Nikon tuntuis paremmalta, mutta ei tarpeeksi.

        Uusi Canon 5D Mk III tuntuu olevan aika valmis kamera kaikinpuolin, Nikonin D800:ssa tuntuu olevan yllättävän paljon ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2297
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1427
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe