Morjestaminen

-born to be wild-

Moi kaikki motoristit. Olen ajatellut aloittaa moottoripyöräharrastuksen tulevana kesänä, mutta mieltä vaivaa kenelle mun pitäisi morjestaa.

35

1258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikille vaan

Ihan vapaaehtoista morjestaminen, tosin noloa olla morjestamati takaisin

• terve vaan

Kyllä se pian valkenenee :) Useimmat moottoripyöräilijät morjestavat toisiaan, joskus joku ei jostakin syystä halua tai ei voi vastata siinä tilanteessa tervehdykseen (vaihteen vaihto -operaatio, jarruttaminen yms. jossa molemmat kädet kahvoissa tai huomio muussa liikenteessä).
        Kuten em. mainitsi, vapaaehtoista se on, mutta tuo mukavan mielen.

• hooodeeeee

nuo vanhemmat hd motoristit ei tervehdi kun pyörä tärisee niin kovasti ettei uskalla irrottaa toista kättä sarvista.

• TimoEv

No ensinnäkin tuo käden heilautus on ihan vapaaehtoista. Ei sen tekemättä jättämisestä sen kummempaa. Eikä kukaan tuomitse.
      Toisekseen, on huomioitava liikennetilanne, voiko ylipäätään kädellä heilauttaa.
      Tietenkin joku vastaantulija saattaa kuvitella olevansa muiden yläpuolella, mutta sehän on kokonaan hänen oma ongelmansa.

Vaan tuo koko tapa - mistä se on peräisin?
      Kun 1970-luvun alussa moottoripyöräily ikään kuin räjähti käsiin, alkoi samaan aikaan onnettomuudet lisääntymään. Osasyynä oli tietenkin kehittymätön tekniikka; Rumpujarrut, nykymittapuun mukaan huonot ( kelvottomat ) renkaat, ajo-ominaisuudet olivat jopa mitä sattuu. Kypäriä ei käytetty, ajoasuna oli farkkurotsi. Pyörät kuitenkin kulkivat 150...
      Eduskunnan hätäisimmät vaativat jopa moottoripyörien kieltämistä. Hätäjuttuna säädettiin mp:lle rankaisuvero, jotta saadaan pyörien lukumäärä rajoitettua. Motoristit rupesivat puuhaamaan yhteisöllisyyttä, ikään kuin "veljiä ollaan", ja sen tunnukseksi tuli tuo käden heilaustus; "Olemme kavereita - tuttuja".

Samoihin aikoihin, kun pyörien luotettavuus oli vähän matalampi kuin nykyään, tuli sanaton herrasmiessopimus, että motoristi pysähtyy auttamaan tienpäälle ongelmia kohdannutta kaveria. Tuokin erittäin hyvä tapa on jäänyt elämään.

Joskus oli kysymys, että mikä on "oikea motoristi". Mielestäni se on reilusti ja toverillisesti toisiin motoristeihin suhtautuva; Kuskin iästä, pyörästä, kuutioista jne. välittämättä. Leikkimielistä poskeilua vaikkapa toisiovedosta on tietenkin siedettävä, mutta ei kuitenkaan suoraa v'***ua.
      Vaikka toisilla onkin oikea teräskardaani pyörässään...

• Teemu 1955

Itse muistan moikkaamisen olleen aivan yleistä maanteillä jo kesällä 1971, joka oli ensimmäinen mp-vuoteni.
        Tavassa oli sellaistakin taustaa, että moikkaajat olivat oma kastinsa, jonkinlaisia uuden aallon tosimoteristeja. Sillä ikäänkuin erottauduttiin kartsaa kiertävistä "pahiksista".

Kerhot näkivät tuolloin vaivaa moottoripyöräilyn yleisen imagon kohottamiseksi. Tämä moikkauskulttuuri, kypäränkäyttö ja järjestäytyminen olivat osa tuota kampanjaa.

Hyvin imagonparannuksessa onnistuttiinkin. Ensimmäisiä työpaikkojani 1970-luvuv lopussa hakiessani ei olisi tullut mieleenkään, että kukaan olisi maininnut työhaastattelussa harrastavansa moottoripyöräilyä!
        Nythän sillä haetaan jonkinlaista dynaamisen ja rohkean ihmisen imagoa. Prätkäilystä on tullut salonkikelpoista!

• kausi alkanut eilen

Moi vaan.

• Das Honda

Mä moikkaan myös mp-poliiseja. Melkein kaikki niistäkin on moikannu takasi. Tosi noloo kyl vastaantulijalta, joka ei takasin morjesta, mutta pissipäisiähän tässä maassa piisaa, eikä ole sellaista lakia, etteikö pissipääkin voisi moottoripyörää hommata.

• TimoEv

Toki poliisia voi moikata. Eihän se ole kiellettyä, vaan kohteliasta.
        Mutta kun alkuperäinen idea oli vastustaa rankaisuverotusta ja mp-poliisin pyörää se ei kosknut, niin ihan periaatteessa se ei kuulu asiaan.
        No, kyllähän minulla käsi heillekin heilahtaa...Eihän tämä nyt niin jäykkämielistä saa eikä voi olla...

• kausi alkoi jne
        TimoEv kirjoitti:

Toki poliisia voi moikata. Eihän se ole kiellettyä, vaan kohteliasta.
        Mutta kun alkuperäinen idea oli vastustaa rankaisuverotusta ja mp-poliisin pyörää se ei kosknut, niin ihan periaatteessa se ei kuulu asiaan.
        No, kyllähän minulla käsi heillekin heilahtaa...Eihän tämä nyt niin jäykkämielistä saa eikä voi olla...

Rankaisuverotus kuullostaa väärältä johtopäätökseltä, eiväthän veroja maksavat autoilijatkaan tervehdi toisiaan vaikka ajaisivat samanlaisella autolla. Minä ainakin morjestan siksi että toisella motoristilla on sama harrastus.

Mp:llä ajaminen vaati nykyisin erikseen kortin ajamisen (ennen B:n liitteksi tuli aina automaattisesti rajoittamaton A-kortti), eli se on selkeästi aiempaa enemmän harkittu teko.

• TimoEv
        kausi alkoi jne kirjoitti:

Rankaisuverotus kuullostaa väärältä johtopäätökseltä, eiväthän veroja maksavat autoilijatkaan tervehdi toisiaan vaikka ajaisivat samanlaisella autolla. Minä ainakin morjestan siksi että toisella motoristilla on sama harrastus.

Mp:llä ajaminen vaati nykyisin erikseen kortin ajamisen (ennen B:n liitteksi tuli aina automaattisesti rajoittamaton A-kortti), eli se on selkeästi aiempaa enemmän harkittu teko.

Mp-vero nostettiin pikaisesti Eduskunnan päätöksellä 300%. Ja syyksi mainittiin nimenomaan onnettomuuskehitys. Ainoa, joka pisti kunnolla hanttiin oli SMP:n Olavi Tupamäki, joka itse ajoi mm. 3-pyttyisellä Kawalla silloin.
        Kyllä kyseessä oli ihan selvä rankaisuverotus.

• Kawasjaattori

Tottakai moottoripyöräpoliisia voi moikata. Heistähän useimmat ovat motoristeja myös vapaa-aikanaan, ja vastaavat samalla tavoin moikkauksiin myös työssäollessaan. Olen kerran entisenä Bemaristina yhdessä parin heikäläisen kanssa virnuillut heidän pyöriään, kun olivat saksalaisen laatupyörän vaihtaneet jaappanilaiseen muoviräpellykseen Yamahaan. Lopputulos siitä keskustelusta oli poliisin toteamus, että "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat", ja että kyllä kai sitä noillakin aikansa ajelee. No nyt sitten sen jälkeen itsekin olen siirtynyt siihen muoviräpellyssarjaan....Kawasakiin.

• gheckho

Ainoat hyvät Saksasta tulevat moottoroidut ajoneuvot ovat autoja. Saksalaiset moottoripyörät ovat lähinnä rumia
        ja kalliita, eivätkä mitenkään erityisen kestäviäkään.

Tokihan jos kerran itse olet jonkun bemarin ekana ostanut, niin tietenkin se on paras ja olet parhaan valinnut.

Tiedoksi vain, että tuollaiset "minäolenainaoikeassa"-jutut ovat Narsismin piirteitä. Kannattaisi tutkituttaa psyykkisillä testeillä pääkoppa/jutella jonkun psykologin kanssa :)

Japanilaiset ovat moottoripyörien valmistuksessa ehdotonta eliittiä, tosin syrjähyppyjäkin löytyy, kuten Kawasaki. Saksalaiset eivät osaa aina edes sijoittaa sylintereitä oikein päin...

• neuropa...
        gheckho kirjoitti:

Ainoat hyvät Saksasta tulevat moottoroidut ajoneuvot ovat autoja. Saksalaiset moottoripyörät ovat lähinnä rumia

Tokihan jos kerran itse olet jonkun bemarin ekana ostanut, niin tietenkin se on paras ja olet parhaan valinnut.

Tiedoksi vain, että tuollaiset "minäolenainaoikeassa"-jutut ovat Narsismin piirteitä. Kannattaisi tutkituttaa psyykkisillä testeillä pääkoppa/jutella jonkun psykologin kanssa :)

Japanilaiset ovat moottoripyörien valmistuksessa ehdotonta eliittiä, tosin syrjähyppyjäkin löytyy, kuten Kawasaki. Saksalaiset eivät osaa aina edes sijoittaa sylintereitä oikein päin...

"Ainoat hyvät saksasta tulevat moottoroidut ajoneuvot ovat autoja".

No kun edes NE eivät ole hyviä......
        Kokemusta on.......

• Kawasjaattori
        gheckho kirjoitti:

No. Eipä näytä huumorintajua tällä palstalla löytyvän. Kysymyshän oli nimenomaan virnuilusta eli leikinlaskusta, kuten koko tuo kirjoituksenikin. Tosin vieläkin hieman surettaa luopumiseni vanhasta BMW K100 pyörästä, johon ei koskaan tarvinnut tehdä mitään ylimääräistä, kunhan muisti öljyt vaihtaa ja bensaa laittaa. Ajoin sillä kolme kesää. Huomattavasti huonompi laadultaan olikin sitten myöhempi R 1100. Nykymallisten Bemareiden hankintaa en edes ajattele.

Noissa "jaappanilaisissa muoviräpellyksissäkin" on monenlaista, ja kokemusta minullakin useasta eri pyörästä. Lapsillani tällä hetkelläkin on mm. Yamaha ja Suzuki, joilla molemmilla olen ajanut satoja kilometrejä. Kawari nyt sattui vain kohdalle minulle sopivana, kun vaikean sairauteni jälkeen opettelin ensin ajamaan polkupyörällä ja aloitin uudelleen harkitsemaan moottoripyöräilyä, joten ostin pois.

Niinpä nyt iloisena, kun olen taas päässyt kokemaan tuulen vinkunaa kypärässäni, moikkailen kaikkia moottoroidulla kaksipyöräisellä vastaan tulevia, joskus myös polkupyöräilijöitä!

• Moikkaa kaikille,

se ei paljoa maksa mikäli et sitten lipsauta yhdellä kädellä ajaessasi nutullesi. Kuustoistakesäsenä 70-luvun alussa vähän vatutti kun isommilla pyörillä ajavat ei aina moikanneet, vähän leuhkoja kun olivat. Pari vuotta myöhemmin olivat sitten mielin kielin kun ostin Tuutti-Hondan ja samat persaukiset ajelivat yhä kaks-kolme tai korkeintaan neljäpuolikkailla.

• Itikat hampaissa

Jos vaiteenvaito/jarrutus ym. häiritsee minua moikkaamisen, aikana niin kyllä se vasemmankäden etusormi on vapaana moikkaamiseen. Toiset vielä huomaavat sen.

• 16,5v

Moikkaan kaikille motoristeille (ja mulle moikataan takaisin), vaikka alla onkin kevari :)

• lain mukaan

Moikataan kaikkia niitä motoristeja, jotka eivät aja kaukovaloilla häikäisten vastaan.

• älä vaaranna henkeäs
        lain mukaan kirjoitti:

Moikataan kaikkia niitä motoristeja, jotka eivät aja kaukovaloilla häikäisten vastaan.

Moikataan vaan niitä, jotka ajattelevat turvallisuutta ja ajavat pitkillä valoilla kirkkaalla ilmalla.

• Prätkä se kevarikin

Jostain se alkaa ja yleensä nälkä kasvaa eli kortin myötä isompaa ;)

• vanha tapa.

Moikkaaminen alkaa olla vähän kiusallista taajamissa. Ehkä joillakin erämaa osuuksilla lapissa sillä on konteksti.

"Ennenvanhaa" kun tämä oli vielä alakulttuuria ,oli toisen motoristin huomioimisella merkityksensä.

• xcvbnmsdrt

Moikataan kaikkia oikeita motoristeja, sellaisia jotka eivät typerehdi ajamalla TVH:n huomioliivit päällä.

• qwertyqwert

eikö teitä TVH:n liivimiehiä yhtään hävetä?

• TheRealBiker

Onhan se tosi naurettavan näköistä kun uusio"motoristit" painaa menemään lepattava keltainen tai oranssi turvaliivi niskassa. Munaavat kunnon motoristien maineen

• tosi rahtari

Ai niiden, jotka herättävät huomiota kaukovaloilla? Rekatkin vois vaihtaa kapellit kaukovaloihin, olisivat kunnon rekkamiehiä.

• The Real Real Real B

Jep,vai uusio motoristit käyttää turvaliiviä tämän mäntin mielestä. 80-luvulla olin vähällä vammautua motoristina,kun eräs autoilija ei nähnyt minua.Siitä lähtien olen käyttänyt värikästä ajotakkia tai turvaliiviä.Ajokilometrejä on takana satoja tuhansia.

• Täytyy näkyä!
        The Real Real Real B kirjoitti:

Jep,vai uusio motoristit käyttää turvaliiviä tämän mäntin mielestä. 80-luvulla olin vähällä vammautua motoristina,kun eräs autoilija ei nähnyt minua.Siitä lähtien olen käyttänyt värikästä ajotakkia tai turvaliiviä.Ajokilometrejä on takana satoja tuhansia.

Ostin neonvihreän kypärän ja ripustin tvh-liivin kaappiin.
        Tiedä sitten onko tyylikkäämpi...

• Stooge-84

Sen voin kertoa kokemuksesta että jos alla vinosilmien tekemä muovilelu kuten minulla niin näille " Born to be wild,I´m a badass biker" HD-kuskeille on turha lapasta nostaa.

• HD 1

Harrikka on moottoripyörä ja japsit on tuppervare pyöriä.

• Kasva aikuiseksi

"HD 1" omaa sterotyypin ongelman, omistan japsikyykyn ja harrikan
      Fiiliksen mukaan valitsen kumman otan ajoon.

• 125 kuutijota

Miä ostaisin kyl harlikan,mit piru ku parta ei kasva,tatujoinnit vois kyl laittaa.Mä kyl morjestaisin kaikkia.morjens

• Joo vain

Kaikille morjenstellaan ja reilusti ja melkein kaikki morjenstaa takasin. Paitti yleisimmin noi faitterikuskit luulee olevansa jotain niin kapinallisia, että kait ajavat omissa oloissaan.

Ja sitten prätkäpoliiseille ei kannata morjenstaa, ne ei morjensta takaksin.

• teijoliini

Jokainen prätkäpoliisi on kättä nostanut vastaan tullessaan. Ja kyllä suurin osa HD-kuskeistakin lapastaan nostaa. Oman kokemukseni mukaan nämä alumiinipönttömatkaenduromiehet ei juuri tassua nosta, eikä siinä mitään. Onhan tämä morjestaminen jotensakin hoopo tapa, mutta tuleepa tuota tehtyä siitäkin huolimatta. Se kun ei satuta varsinaisesti ketään muuta kuin tämän foorumin motoristivihaajia.

• suzukitakanazi

morjens!

morjestan aina paitsi liikennevaloissa

• Mees tänavalt

Ajelin toukokuun alussa etelä-euroopassa ja yllätyin koska siellä moikataan ohittaessakin! Oikeata jalkaa nostamalla. Espanjassa moikkaaminen oli harvinaista, mutta Ranskasssa ja Italiassa hyvin tavallista.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      81
      1973
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      109
      1705
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1286
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      666
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      610
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe