Japaniin 2014-15 ?

Stafire

Tarvitsisin nyt apua.

Oisin siis ehkä lähdössä Japaniin 2014-15. Olen syntynyt -97, eli peruskoulun vika luokka menossa ja aika varma lukiopaikka on jo hallussa.
En kuitenkaan ole ihan varma, haluanko lähteä. Eniten hermostuttaa se, että jos en haluakkaan olla siellä, niin mitä sitten? 8 tonnia täysin hukkaan.

Olen ajatellut mennä YFU:n kautta, ja 2014-15 ovat viimeiset vuodet jolloin voin heidän kauttaan mennä. Pitääkö noille vuosille siis hakea jo nyt, koska haut ovat vissiin jo käynnissä. Tuntuu, että tarttisin enemmän aikaa miettiä, eli siis pitääkö päätös tehdä nyt?

Vanhemmat ei ole ongelma, äiti on itsekin ollut vaihtarina (USA) ja molemmat heistä ovat täysin ajatuksen puolella.

Haluaisin myös yleistietoa Japanista (ex-vaihtareilta ainakin). Etenkin ruoka huolestuttaa mua, mitä japanilaiset syövät arkena? (Siis syövätkä he aina ramenia, sushia jne.) Kieltä olen opetellut itseopiskeluna, hiraganat menee ulkoa ja osa katakanoista, kanjeja en osaa vielä oikeastaan yhtään, ja itse kielestä vain alkeet, mutta onhan aikaa vielä.

Siis, kaikenlaista apua aiheesta otetaan vastaan, ja etenkin kysyn tuota ilmoittautumisaikaa/päätöksenteon kiirettä.

7

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tokyo-Jim

      Muihin kysymyksiin annan vastata niiden, jotka ovat enemmän ajan hermolla nuorisovaihtoasioista ja eri järjestöistä. Mutta Japanissa viisi vuotta asuneena voinen sanoa sanasen ruokailusta. Ruokailu vaihtelee tietysti perheestä toiseen, mutta ruoka pitää yleensä sisällään keitettyä riisiä ja sen lisäksi sitten vihanneksia, kanaa, kalaa tai muuta lihaa eri tavalla valmistettuina. Meillä kun on kaksi kiireistä työssäkäyvää, niin usein menee erilaisiin valmisannoksiin, eli riisin lisäksi valmis sashimi (raaka kala) lajitelma tai jotain vastaavaa mitä sattuu paikallisesta marketista iltasella löytymään. Ruokajuomana on yleensä vesi tai vihreä tee.

      Raamenit ja sushi ei ole mitään jokapäiväistä peruskotiruokaa. En olisi huolissani ruoan suhteen, jos vain pystyt syömään jotakuinkin kaikkea etkä ole turhan nirso. Japanilainen ruoka on pääsääntöisesti ihan hyvää ja terveellistä. Hyvä tilaisuus kokeilla ja opetella syömään yhtä sun toista, mitä ei varmasti tule Suomessa koskaan lautasella vastaan. Jos sinulla on jokin ruoka-aineallergia, niin silloin kannattaa olla tarkkana. En ole juurikaan kuullut, että Japanissa ruoka-allergioita olisi eikä sellaisille ole yleensä mitään erikoistuotteita tarjolla sen enempää kaupoissa kuin ravintoloissakaan.

      Mikäli Japani maana kiinnostaa, niin suosittelen ehdottomasti vaihtovuotta kun kerran mahdollisuus on. Kokemuksena varmasti jotain täysin erilaista verrattuna johonkin tuttuun ja turvalliseen länsimaahan. Tutustu maahan ennakolta lukemalla muiden vaihtareiden kertomuksia (netistä löytyy paljon blogeja) ja Japania käsittelevää kirjallisuutta. Näin tiedät hieman mitä odottaa eikä aivan perusasiat aiheuta sitten järkyttävää kulttuurishokkia. Tulet varmasti pitämään vaihtvuodesta, kunhan vain asennoidut siihen oikein ja otat uudet ja erilaiset asiat vastaan mahdollisuutena oppia uutta ja positiivisella mielellä.

    • x-vaihtari

      Kannattaa soittaa tai lähettää meiliä siihen järjestöön jonka kautta haluat lähteä ja kysyä onko paikkoja jäljellä. Samalla voit kysyä että jos haet ja pääset Japaniin niin millon sun täytyy maksaa siitä jotain. Mun tietääkseni Suomessa järjestöillä on aika vähän paikkoja Japaniin ja ne menee nopeasti.

    • Stafire

      Kiitti vastauksista :3 .

      Yks juttu unohtu tosta alotusviestistä. Miten on kännykän laita? Siis toimiiko oma, Suomesta ostettu kännykkä Japanissa, vai pitääkö siellä hankkia uusi?

    • Tokyo-Jim

      Jos olet tulossa pitemmäksi aikaa (puoli vuotta/vuosi), niin kannattaa hankkia paikallinen puhelin. 3G toimii sinänsä kyllä, mutta tulee kalliiksi käyttää ulkomaisella puhelimella. Japanissa kaikki puhelimet on operaattorilukittuja, joten et voi ostaa suomalaiseen puhelimeesi Japanista pelkkää liittymää/sim-korttia. Ulkomaalaisia varten on olemassa erilaisia puhelimen vuokrauspalveluita, mutta en tiedä olisiko sellainen järkevää tuollaiselle pitemmälle ajanjaksolle (hieman epäilen). Prepaid-puhelimia löytyy myös, mutta ainakin takavuosina mallivalikoima oli erittäin rajallinen ja niistä löytyi vain peruspuhelimia, ei älyluureja.

    • Tokyo-Jim

      Tuosta kielen oppimisesta vielä. Kukaan ei edellytä sinun olevan mikään japanin kielen virtuoosi vaihtoon mennessäsi. Toki, jos jotain olet itse opiskellut (hiraganat katakanat on jo oikein hyvä pohja), niin siitä on sinulle paljon apua. Mutta vaikka et mitään ennalta osaisikaan, niin siitäkään ei kannata olla huolissaan - opiskelu lähtee tarvittaessa täysin nollatasolta. Sen kielen oppimisen vuoksihan sinne nimenomaan mennään. Jos haluat japanin kielen kunnolla ja oikeasti oppia sellaiselle tasolle, että siitä olisi jatkossakin hyötyä, niin vaihtoon lähteminen on paras tapa.

    • loistava valinta

      Japani on loistava valinta: moderni ja turvallinen yhteiskunta, mukavia ihmisiä, paljon nähtävää ja koettavaa.

      Itse lähdin Japaniin ensimmäisen kerran 15 vuotta sitten yliopistovahtoon. Ihastuin maahan niin paljon, että menin myöhemmin toisenkin kerran ja sittemmin myös naimisiin japanilaisen kanssa.

      Ruoan suhteen ei ole mitään pelättävää. Ruoka on todella korkealaatuista ja hyvää sekä pääsääntöisesti edullista. Valinnanvapautta on paljon ja maasta löytyy aivan kaikkea hampurilaisista ja pizzoista lähtien aina ranskalaiseen keittiöön asti. Sen voin sanoa, että ruokavaihtoehtoja löytyy vähintään 10 kertaa enemmän kuin Suomesta. Itse pidän perusjapanilaisesta ruoasta, kuten uppopaistettu kana, porsas, jne. mutta myös kaikenlaisista nuudeleista.

      Itse en osannut paljon enempää kieltä kuin sinä ja tunnen myös ihmisiä, jotka eivät osanneet sitäkään. Kaikki ovat hengissä ja hyvinvoivia tänäkin päivänä. Sekä viimeistään nyt japanifaneja, jos eivät olleet jo aiemmin :)

    • vaihtoon lähtevä

      YFU:lla on tosiaan haku meneillään, joten kannattaa ottaa heihin pian yhteyttä, mikäli reissuun mielit. Heiltä jos keiltä saat apua päätöksentekoon.

      Kyselit maksutoimista ja puhelimenkäytöstä sen verran, että millainen käytäntö YFU:lla on niiden suhteen. Mikäli et ole vielä vastauksia saanut, niin voin sanoa, että lukemani/kuulemani mukaan YFU järjestää vaihtareille puhelimet paikan päällä. Omat jätetään siis kotiin vaihdon ajaksi :)

      Ohjelman kokonaishinnasta maksetaan noin 10% vaihto-oppilaspaikan varmistuttua (tämä aloitusmaksu varmistaa paikkasi lopullisesti) ja myöhemmin loppusumma maksetaan useassa erässä.

      Kannattaa tosiaan ehdottomasti lähteä vaihtoon mikäli sinulla siihen mahdollisuus on, pienet epävarmuudet kaikkoavat kyllä. Vaihto-oppilaana kasvat hurjasti henkisesti ja saat muistoja sekä elinikäisiä ystäviä! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3554
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2166
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1702
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1597
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1434
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      294
      1305
    7. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      87
      1145
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1141
    9. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      84
      1139
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      976
    Aihe