Kissan merkkailun lopettamiseen vinkkejä!?

pissaliisa kuriin

Moro!

Tilanne on nyt se että kaipaan kipeästi vinkkejä merkkaamisen lopettamiseen joltain joka on ollut läheskään samassa jamassa. Talossamme on tätä nykyä siis neljä (4) kissaa jotka eivät aina ole asuneet kimpassa. Muutin emäntäni kanssa yhteen noin vuosi sitten ja hän omistaa 5 vuotiaan poikakatin (Timppa) ja 4 vuotiaan tyttökatin (Mimmi), kummatkin leikattuja jo tuolloin kun muutimme yhteen.

Itselläni on 8 vuotias janteri (Killi) joka on ja oli leikattu jo tuolloin kun kissat alkoivat opetella yhteiseloa, 3 vuotiasta tyttöä (Maisa) ei ollut vielä ainoana kissana leikattua näiden neljän alkaessa opetella yhteiseloa. Hetimmiten kuitenkin vietiin Maisakin leikkuulle ja huokaistiin että josko loppuis kuseksiminen ja murina.

Tilanne on se että Mimmi ja Maisa eivät kerta kaikkiaan osaa olla kissoiksi vaan nahistelevat kaiken ajan paitsi nukkuessaa. Ongelmana on selvästi oma kissani Maisa joka murisee ihan hel*****ti ja sähisee tälle Mimmille, vaikka huomataan monesti kuinka Mimmi haluaisi tehdä sovintoa ja paiskata tassua niin ei tule kuuloonkaan.

Varsinainen ongelma on se että Maisa joka on AINA ollut sisäsiisti ennen uusia tuttavuuksia, on alkanut merkkailla ei yhteen paikkaan vaan minne sattuu. Pari semmosta "vakkari" paikkaa on esim. ruokapöytä ja erään sivupöydän jalustan keskelle. Ja aina kun sattuu joku vaate tippumaan lattialle niin varma homma on että käy urinoimassa tilaisuuden tullen. Tyttöystäväni on sitä mieltä että Maisa pitäisi luovuttaa pois mutta en halua tähän suostua koska TÄYTYY olla jokin keino tähän eikä siksi saa luovuttaa, vaikka tuo merkkailu on kuinka ärsyttävää ja ihan päivittästä.

Rakastamme kissojamme hirmu paljon ja annamme niille huomiota niin paljon kuin kykenemme, ruokimme ja pidämme huolta että kaikki saavat sapuskaa tasaisesti, aina on tuoretta vettä tarjolla ja hiekat on ok kunnossa aina. Pojat tulevat hyvin juttuun eivätkä oikeastaan välitä edes toisistaan sen suuremmin, monesti nukkuvat yhdessä mutteivät leiki tai mitään sellaista keskenään.

Eli jos olette kuulleet vastaavaa tilannetta ja miten se olisi ratkaistu voisitteko ystävällisesti kertoa mitä tässä kannattaisi kokeilla kun itse ainakin olen jo nostanut kädet pystyyn kun ei keksi keinoja?

5

2915

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikkuli

Suosittelisin ensimmäisenä Feliwayta. Kaikilla se ei auta, mutta voi hyvinkin olla että teillä auttaa.

• pissaliisa kuriin

hei kiitti!! tuotahan pitää kokeilla. toivottavasti toimii :)

• maqqipeikko

Kissat on yksilöitä, persoonia siinä missä ihmisetkin. Jotkut kissat viihtyy hyvin, jopa kaipaavat sitä että ympärillä on muita eläimiä... mutta jotkut yksilöt eivät voi sietää muiden kissojen yms. läsnäoloa samassa talossa. Eli veikkaisin, että Maisa-kissan käytökselle ei vaan mahda mitään, se ei viihdy niiden muiden kanssa, kun on tottunut olemaan yksikseen. Kannattaako kissaa "rääkätä" pakottamalla se olemaan talossa muiden kanssa... Olette kuitenkin jo vuoden yrittäneet totuttaa niitä toisiinsa. Aivan selvästi tuossa Maisa tuntee olonsa jotenkin "häväistyksi", turvattomaksi tai jotakin, että sen reviiri on vaarassa, ja siksi merkkailee.

Meillä on ollut monenlaisia kissoja ja olen hyvin monenlaisia kissoja nähnyt tuttavienkin luona. Vanhemmillani on esim. yksi jo 13-vuoden ikään ehtinyt narttukissa, joka ei ikinä ole voinut sietää muita kissoja lähistöllä muuten, kuin jotenkuten samassa taloudessa asuvan itse synnyttämänsä kollikissan, johon on ollut pakko tottua. Sietää, muttei välitä. Sähisee edelleen 12 vuoden yhteiselonkin jälkeen, jos sattuu nenät vastakkain vaikka ulko-ovella. Heillä tilannetta helpottaa, kun kissat saavat ulkoilla vapaasti eivätkä ole kokoajan nenät sisällä vastakkain. Kun saavat ulkona käydä, niin eivät ole ikinä merkkailleet sisälle. Joskus hyvin hyvin harvoin keväisin kissat intoutuvat leikkimään hippaa sisätiloissa kahdestaan, joka jaksaa aina huvittaa ja kummastuttaa, kun muuten niillä on hyvin etäiset välit.

Kissoista on vaikea luopua, mutta tuollaisessa tilanteessa, jos vaikuttaa selvätsi että kissa ei viihdy teillä, niin miettisin sitä vaihtoehtoa, jos soisi kissalle "paremman"/ rauhallisemman kodin, sellaisen jossa se saisi olla talon ainoa kissa.

Tuli vielä mieleen, että tiedättekö onko kissa erotettu emosta ja sisaruksistaan liian nuorena? Ainakin olen huomannut, että moni liian nuorena vieroitettu kissa on sitten aikuisena ollut enemmän sellainen yksikseen viihtyvä, hieman erakompi kuin ne, jotka ovat saaneet hioa sosiaalisia taitojaan rauhassa emon ja sisarustensa kanssa...

• maqqipeikko

Vielä siitä, että naaraskissat (ja kollitkin) kannattaa aina hyvissä ajoin leikkuuttaa, ettei tuollaisia merkkailuongelmia jäisi. Jos kissa oppii merkkailemaan ja mouruamaan viettiensä takia ennenkuin kissa leikkuutetaan, niin voi olla että merkkailu ja mouruaminen jää tavaksi. Vaikkei ole omakohtaista kokemusta, niin näin olen lukenut jostain opuksista.

Mutta silti tuo minusta enemmän vaikuttaa siltä, että merkkailee ahdistuneena, kun ei vaan viihdy muiden kissojen seurassa.

Oletteko putsanneet merkkailujäljet etikalla? Se haihduttaa tehokkaasti kaikki virtsan hajut, ja jos hajua jää johonkin, niin kissa voi alkaa luulemaan, että kyseiseen kohtaan saa käydä tarpeillaan kun se jo valmiiksi haiskahtaa.

• pissaliisa kuriin

Kiitos viesteistäsi. Kokeillaan ainaski tuota Feliway suihke hommaa ennen kuin aletaan tekeen isompia päätöksiä. Kun en nyt sanoisi etteikö Maisa tyttö tulisi muiden kissojen kanssa toimeen, koska poikien kanssa sillä ei oo mitään ongelmaa ja on aina muutenkin sosiaalinen, leikkii, noutaa palloa ja elää ihan normaalisti muuten. Pelkästään silloin kun Mimmin ja Maisan polut kohtaavat niin pikku murinat tulee Maisan puolelta ja kierretään vähän kauempaa.

Maisa otettiin tuttava perheeltä luovutus iässä ja kasvu-ympäristö mitä mainioin ja mainio kissa tulikin. Tuota etikkaa pitää myös kokeilla, kiitos vinkistä, ollaan tähän asti käytetty tolua. Eukkoni tuttavapariskunnan kissat olivat tottuneet 1,5 vuoden yhteiselon jälkeen, että kai nämä jossain määrin on yksilöllisiä tapauksia. Toivotaan tosiaan että joku näistä vinkeistä tehoaa. Kiitti vielä, ilmoittelen miten tehoaa nämä kikat :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4651
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      498
      2447
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      2011
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1929
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      81
      1586
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      12
      1256
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      102
      994
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      124
      852
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      849
    Aihe