Kotimainen porkkana loppui?

Porkkanaton pupu

Viime vuonna varoitettiin perunavarastojen vähyydestä, joka pakottaa tänä vuonna ostamaan yhä enemmän tuontiperunaa mm. Ruotsista.

Kotimaista perunaa näyttää toistaiseksi aika hyvin riittäneen, mutta sitäkin suurempana yllätyksenä tuli kaupoilla vastaan kaiken kotimaisen porkkanan katoaminen - tilalle oli tarjota vain ruotsalaista ja tanskalaista porkkanaa.

Kuinkas tässä näin pääsi käymään?

Eikö porkkanaa olisi helpointa viljellä täällä lähellä meitä, tuo kun meillä kohtalaisen hyvin kasvaakin?

Appelsiinien omavaraisuuteen emme ehkä kykene, mutta ettei edes porkkanaa kyetä tuottamaan omaksi tarpeeksi, en voi ymmärtää.

3

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsämökin tonttu

Ei ole loppunut ainakaan minulta, kellarissa on vielä ainakin siihen saakka kun taas saa maasta uusia. Ja perunaakin on,ompa vielä lanttujakin. On se vaan hyvä tuo maakellari.

• Pommerista taas?

Sari Essayah otti juuri puheeksi, miksi koulut kilpailutetaan tilaamaan ruokaloihinsa puolalaista perunaa ja thaimaalaista kananlihaa, vaikka molempia löytyisi ihan omasta takaa?

• Porkkanoita on

Ei lopu porkkanat.
      Viime kesänä joutu kylvään porkkanaa, kun naapuri jätti meille kasvimaata aivan liian suuren alan, eikä kylvänyt siihen viljaa.
      Nyt on kellarissa reilu 100 kiloa porkkanaa, josta suurimman osan joutuu taas kippaamaan pihalle, kuten lanttuja reilu 50 kiloa.
      Perunaa on jäänyt joka ikinen vuosi muutaman 100 kiloa, jotka on kuskattu naapurin mullikoille.
      Muutenkaan ei tule porkkanoita pajon syötyä ja alkavat olemaan jo osa piloilla, kun ei syksyllä suurta porkkanamäärää millään suita laittaa laatikoihin sahajauhojen tai hiekan sekaan harvakseltaan.
      Toivottavasti naapuri ei jätä tänä kesänä suurta alaa kasvimaaksi.
      Tympii vaan, kun kasvimaan hoitoon käytetty aika menee ihan hukkaan, kun kasvimaan tuotteet joutuu keväällä kantaan ulos kellarista,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4642
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1937
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1620
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      132
      1176
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1101
    6. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1046
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      943
    8. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      916
    9. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      882
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      848
    Aihe