Mahdoton vierastaminen!!

Epätoivoinen jo.

Minulla on vuodenikäinen poika joka aloitti vierastamaan 9 kk iässä noin, mutta nyt vierastus on vaan pahentunut. Lähes kaikkia vierastaa joko todella paljon tai paljon, yhtä ainoaa ihmistä ei vierasta ja se on mummi. Tiedän että vierastus on normaali kehitysvaihe ja kertoo että tunnistaa omat vanhemmat ja suhde kunnossa, mutta alan olemaan kyllä jo todella väsynyt tähän.

Kylään kun mennään niin lapsi vaan kyyhöttää vieressäni ja pientä valitusitkua kokoajan, jos joku puhuukin hänelle niin alkaa itku. Jos joku antaa lapselleni aikaa katsella rauhassa ja vasta myöhemmin lähestyy niin silloin jo hymyillään ja keimaillaankin.. Mutta valitettavasti vain harva tuttuni ymmärtää tämän kun olen monta kertaa sanonut että antakaa katsella hetki rauhassa...

Äh kun ärsyttääkin, meille kun tulee joku kylään niin lapsi jähmettyy täysin eikä uskalla edes liikkua, vieraan pitää olla meillä tosi kaun että lapsi alkaa edes vähän olemaan oma itsensä.
Sekin harmittaa kun vain harva tietää että meidän lapsi on oikeasti ihana ilopilleri joka osaa jo vaikka mitä, mutta peloiltaan ei niitä muille näyttele...

Onko jollain muullakin ollut paljon vierastava lapsi,onko milloin helpottanut?:(

4

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi olla

      että on pitkäänkin vierastava tai sitten ei,sitä ei voi kukaan tietää.Muuttaisin ehkä aluksi omaa asennetta,lapsesi on mahtava juuri sellaisena kuin on.

    • Näin meillä

      Niin no meillä on toisinpäin.... lapsi ollut vauvasta asti erittäin sosiaalinen eikä pelkää uusia ihmisiä eikä tilanteita. Itseasiassa häntä viihdyttää eniten suuri määrä ihmisiä ympärillä. Mitä enemmän sen parempi.

      Joka paikassa hän olisi menossa vieraiden luokse ja kotonakin jos sattuu uusi ihminen tulemaan kylään,häntä saa repiä kimpusta pois että antaisi edes vieraan hengittää.

      Itse olen ujo,enkä nauti sosiaalisista tilanteista. Välillä vaikeaa mennä lapsen perässä jokaisen vastaantulijan luokse ja repiä häntä muiden kimpusta pois.

      Että voi se toisinkin päin olla "huonosti". Itse olen vaan yrittänyt sopeutua siihen että lapsi on itseni vastakohta.

      Mutta mielestäni jokainen lapsi on omansalainen. Nautitaan heistä!

    • Vierastuskausi

      on yleensä pienillä silloin 9-10kk ikäisenä ja toisen kerran 1v 3-4kk ikäisenä. Eiköhän vierastus sitten ala helpottaa kun pääsette tuon "toisen kauden" ohi.

    • 3+20

      Tunnen pojan joka myös vierasti pienenä todella paljon. Suvun juhlissakin 2,5 vuotiaana oli vain yksin juhlatilan tuulikaapissa ensimmäiset tunnit (lopussa jo juoksenteli vieraiden seassa). Vierastaminen oli sellaista, että joku olisi voinut jo lähettää lasta/perhettä "hoitoon".

      Nyt viisi vuotiaana kaveri on erittäin reipas ja kohtelias. Hän puhuu vieraille ihmisille reippaasti ja on kuin muutkin lapset. Onneksi hänen vanhempansa eivät tehneet vierastamisesta numeroa vaan lapsi sai olla oma itsensä ja vetäytyä seurasta halutessaan.

      Kyllä se vierastaminen teilläkin varmasti helpottaa jossain vaiheessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2509
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2214
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      199
      2212
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1732
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe