Olen epäsosiaalinen työyhteisön jäsen

Muuten OK ope!

Hei!

Onko teitä muita opettajia, jotka teette työnne (opettamisen ja kaiken siihen liittyvän) hyvin tai jopa erinomaisesti, mutta teitä ei kiinnosta olla sosiaalisena opettajanhuoneessa kahvikupposen ääressä harva se välitunti?

Olen itse ainakin opiskelijoiden palautteiden perusteella todella pidetty lukion opettaja: asiantunteva, innostava jne. Työyhteisön aktiivisena jäsenenä toimimiseen minulla ei sitten olekaan yhtään innostusta. Pidän tunnit ja käyn pakollisissa opettajainkokouksissa ja palavereissa, mutta en vietä työpaikallani yhtään ns. ylimääräistä aikaa, vaan esimerkiksi tuntien suunnittelut ja kokeiden korjaamiset hoidan kotona.

Olenko outolintu, vai onko teitä muitakin?

18

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outolintu nro 2

      Ilmoittaudun : )

    • Outolintu3

      Mulla on ihan samat kuviot, ei jaksa olla sosiaalinen tauoilla, enkä vietä yhtään ylimääräistä aikaa työpaikalla. Tuntien suunnittelun jne. on mukavampi tehdä kotona :)

      Eli on meitä muitakin!

    • uno2

      Sama täällä 100%:sti!
      Ne samat vanhat jutut ja juorut on jo monesti kuultu. Kuulisipa edes kerran joltakin (vallankin nuoremmalta kolleegalta) vaikkapa vastakysymyksen "Mitä Sinulle kuuluu?"
      Itse tein sitä aikoinaan tarpeeksi...

    • näin täällä

      Täälläkin yksi, joka HALUAISI olla ns. epäsosiaalinen. Virka vaan on vielä saamatta, taistelen jopa sijaisuuksista yliopistokaupungissa monen muun pyrkijän kanssa. Joten on väkisinkin yritettävä olla edes jokseenkin sosiaalinen, että jos saisi jostain vakipaikan...

      • näin täällä

        ... tarkoitukseni oli kirjoittaa, että JOSKUS saisi jostain vakipaikan. :)


    • onneksi en enää ope

      Narsistit ei saa ääntään kuuluviin siellä opettajanhuoneessa.
      Narsismi on yksi epäsosiaalisuuden muoto.

      Kaikkitietävät opettajat ovat niitä.

    • opex

      Hieno homma ja vapaa maa jne. Olisipa vaan todella tympeää, jos kaikki olisivat kaltaisiasi.

      Valitettavasti teidän outolintujen joukossa on paljon niitä, jotka eivät käsitä, että koulussa on muutakin meneillään kuin heidän omat oppituntinsa.

      Yhteisten asioiden hoito ja suunnittelu on vaikeaa, jos ei näe kollegoitaan. Epävirallinen mutta kenties tärkeä tieto ei siirry. Ymmärrän, ettei halua olla paras kaveri tai tulla joka välitunti opehuoneeseen. Mutta kyllä jokaisen pitäisi tajuta olevansa työyhteisön jäsen. On paljon mukavampi hoitaa asioita, jos edes hieman tuntee toista. Suurissa kouluissa ei opi edes kaikkien nimiä, jos vain käväisee kokouksissa istumassa.

      Erityisesti nuorille opettajille on kurjaa, jos hiljainen tieto ei siirry heille kahvikupin ääressä rupatellessa. Neuvon kysymisen kynnys kasvaa, jos sitä varten pitää varata palaveriaika ihmisen kanssa, jota ei tunne kuin nimeltä.

      Erityisesti peruskoulun puolella opettajakunnalla on oppilaasta yhteinen kasvatusvastuu, jota ei voi hoitaa niin, että kukin hoitaa vain omaa tonttiaan, eikä tiedä, mitä muualla tapahtuu.

      • minä - itserakasnars

        Ope-kokouksissa ja muissa vastaavissa "kehityspäivä"-tilaisuuksissa päärooli on niillä huomionhakuisilla narsisteilla, jotka kaipaavat juuri sitä, jota opex hehkuttaa. Juuri siitä syystä en viitsi kuluttaa kallista aikaani siihen, että katselisin ja kuuntelisin irvailuja opett.huoneessa. Toki osallistun niihin pakollisiin, mutta muuhun en, juuri niiden itserakkaiden narsistien vuoksi.

        Johan on "hyvä veto" perustella osalistumista hiljaisen tiedon siirtymisellä. Arvaa, naurattaako? Oikein räkäiset ja tupakanraiskaamat naurut sinulle


      • opex
        minä - itserakasnars kirjoitti:

        Ope-kokouksissa ja muissa vastaavissa "kehityspäivä"-tilaisuuksissa päärooli on niillä huomionhakuisilla narsisteilla, jotka kaipaavat juuri sitä, jota opex hehkuttaa. Juuri siitä syystä en viitsi kuluttaa kallista aikaani siihen, että katselisin ja kuuntelisin irvailuja opett.huoneessa. Toki osallistun niihin pakollisiin, mutta muuhun en, juuri niiden itserakkaiden narsistien vuoksi.

        Johan on "hyvä veto" perustella osalistumista hiljaisen tiedon siirtymisellä. Arvaa, naurattaako? Oikein räkäiset ja tupakanraiskaamat naurut sinulle

        Onpa kurjaa, että sinulla on näköjään ollut ihan pelkästään ikäviä ja narsistisia työkavereita. Todella huono tuuri. Se onkin ihme juttu, miten jotkut ihmiset elävät maailmassa, jossa kaikki muut ovat kamalia ja itse ainoa hyvä tyyppi.

        Minä olen kyllä onnekseni saanut kollegoilta neuvoja, tukea ja kannustusta ja lisäksi saanut viettää lukemattomia hauskoja hetkiä niin työssä kuin vapaa-aikana.

        Tuohon tupakanraiskaamiseen on muuten apua tarjolla. Konsultoi lääkäriäsi jo tänään.


      • silti hyvä ope
        opex kirjoitti:

        Onpa kurjaa, että sinulla on näköjään ollut ihan pelkästään ikäviä ja narsistisia työkavereita. Todella huono tuuri. Se onkin ihme juttu, miten jotkut ihmiset elävät maailmassa, jossa kaikki muut ovat kamalia ja itse ainoa hyvä tyyppi.

        Minä olen kyllä onnekseni saanut kollegoilta neuvoja, tukea ja kannustusta ja lisäksi saanut viettää lukemattomia hauskoja hetkiä niin työssä kuin vapaa-aikana.

        Tuohon tupakanraiskaamiseen on muuten apua tarjolla. Konsultoi lääkäriäsi jo tänään.

        opex:lle: "....Se onkin ihme juttu, miten jotkut ihmiset elävät maailmassa, jossa kaikki muut ovat kamalia ja itse ainoa hyvä tyyppi...."

        En löydä kommenteista väitettä/käsitystä/näkemystä siitä, että....itse olisi ainoa hyvä tyyppi. Kukaan ei ole näissä väittänyt olevansa. Päinvastoin, ne narsistit/se narsisti, joka takuulla löytyy jokaisesta työyhteisöstä pilaa kaiken.

        Vieläkään ei viihdytä istua siellä o-huoneessa kuuntelemassa sitä itseriittoista paskanjauhamista.


      • opex
        silti hyvä ope kirjoitti:

        opex:lle: "....Se onkin ihme juttu, miten jotkut ihmiset elävät maailmassa, jossa kaikki muut ovat kamalia ja itse ainoa hyvä tyyppi...."

        En löydä kommenteista väitettä/käsitystä/näkemystä siitä, että....itse olisi ainoa hyvä tyyppi. Kukaan ei ole näissä väittänyt olevansa. Päinvastoin, ne narsistit/se narsisti, joka takuulla löytyy jokaisesta työyhteisöstä pilaa kaiken.

        Vieläkään ei viihdytä istua siellä o-huoneessa kuuntelemassa sitä itseriittoista paskanjauhamista.

        Kannattaa muistaa, että elämässä se, mihin keskityt, aina lisääntyy. Mitäpä jos avaisit silmäsi ja huomaisit, että sinulla on myös kivoja työkavereita? Miksi irtisanoudut yhteisön jäsenyydestä sen takia, että siellä on joku ei niin kiva?

        On runsaasti tutkimustuloksia siitä, että toimivat ihmissuhteet ja yhteinen huumori ynnä muu lisäävät viihtyvyyttä ja työtehoa. Muutama vuosi sitten uutisoitiin sellaisestakin tutkimuksesta, jossa oli todettu korrelaatio opehuoneen ilmapiirin ja oppilaiden voinnin välillä.

        Itse kukin voi omalla toiminnallaan vaikuttaa koulun ja opehuoneen ilmapiiriin. Lyhyellä tähtäimellä on tietysti helpointa tehdä vain omat tuntinsa ja olla välittämättä mistään muusta. Mutta kuten sanottua, jos kaikki olisivat yksinäisiä susia, koulut olisivat kamalia paikkoja! Ja nämä yksinäiset sudet menettävät paljon enemmän kuin luulevatkaan keskittymällä työyhteisön ikäviin puoliin hyvien sijasta.

        Näinä aikoina, kun oppilasaines muuttuu entistä haastavammaksi, on tärkeää, että opettajat saavat toisiltaan tukea ja jakavat vastuun yhdessä. Klisee tahi ei, no man is an island.


      • ei narsisti eikä mis
        opex kirjoitti:

        Kannattaa muistaa, että elämässä se, mihin keskityt, aina lisääntyy. Mitäpä jos avaisit silmäsi ja huomaisit, että sinulla on myös kivoja työkavereita? Miksi irtisanoudut yhteisön jäsenyydestä sen takia, että siellä on joku ei niin kiva?

        On runsaasti tutkimustuloksia siitä, että toimivat ihmissuhteet ja yhteinen huumori ynnä muu lisäävät viihtyvyyttä ja työtehoa. Muutama vuosi sitten uutisoitiin sellaisestakin tutkimuksesta, jossa oli todettu korrelaatio opehuoneen ilmapiirin ja oppilaiden voinnin välillä.

        Itse kukin voi omalla toiminnallaan vaikuttaa koulun ja opehuoneen ilmapiiriin. Lyhyellä tähtäimellä on tietysti helpointa tehdä vain omat tuntinsa ja olla välittämättä mistään muusta. Mutta kuten sanottua, jos kaikki olisivat yksinäisiä susia, koulut olisivat kamalia paikkoja! Ja nämä yksinäiset sudet menettävät paljon enemmän kuin luulevatkaan keskittymällä työyhteisön ikäviin puoliin hyvien sijasta.

        Näinä aikoina, kun oppilasaines muuttuu entistä haastavammaksi, on tärkeää, että opettajat saavat toisiltaan tukea ja jakavat vastuun yhdessä. Klisee tahi ei, no man is an island.

        Korreloinnista: siinä on korrelaatiota ihan tarpeeksi ja selvästi, jos opiskelijat (huom! ei oppilaat) kertovat palautteessaan 98..%:sti, että "olet paras ope ikinä"


    • ITSERAKASnarsistiko

      Olen opettajana toisella asteella. Ilmoittaudun joukkoon. Minulla ei ole vähäisintäkään tarvetta osallistua "kissanristijäisiin". Lukuisissa opiskelijapalautteissa lukee "OLET PARAS OPE"

    • toinen "narsisti"

      Sama homma, oon kuulemma paras aineeni ope ikinä. Siitä huolimatta, etten kahvittele ja juoruile opehuoneessa jatkuvasti. Tai ehkä juuri siksi.

    • narsistisissi

      Tyhjänpäiväistä syyllistämistä, ja naurettavaa tuo hiljaisen tiedon siirtyminen. Jokaisella on oikeus osallistua tai olla osallistumatta. Joihinkin kissanristijäisiin olen toki osallistunut, mutta hyvin monesta olen jättäytynyt pois, enkä ole katunut - sitä poisjääntiä, enkä näytä jääneen myöskään paitsi siitä hiljaisesta tiedosta ::))

      Klara Vappen ja kuukauden päästä korkataan kesälomalle, eikä silloin tarvitse notkua siellä opett.huoneessa.

    • Sokka irti ja lypsyl

      Olen epäsosiaalinen yksilö ja silti opena ns. valovuosia. Arvatkaa tuntuuko hyvälle, kun opiskelijat, jotka valmistuivat 30.4.2013 lähettivät Wilman kauttaa kiitoksia - henkilökohtaisesti - ja kiittelivät hyvästä opetuksesta ja mukavista oppitunneista.

      Olen onnistunut, enkä kaipaa niihin kissanristijäisiin. Enkä silti koe olevani narsisti enkä niiden narsistien ilonpilaaja ja hiljaisen tie(don) kulkija.

      • opex

        Miksi ihmeessä kirjoitat aina eri nimimerkillä? Toistuvista, samoista kirjoitusvirheistä huomaa, että kirjoittaja on sama, nimimerkki vain muuttuu. Ristiäiset esimerkiksi kirjoitetaan ilman j-kirjainta.

        Aika tragikoomista, että ihminen, joka on opettaja ammatiltaan, pitää ajatusta tiedon siirtämisestä puolin ja toisin eli siis oppimisesta ja opettamisesta peräti naurettavana.

        Jos kävisit joskus opehuoneessa, joutuisit havaitsemaan, että et ole maailman ainoa opettaja, joka saa hyvää palautetta. Se on itse asiassa ihan tavallista. Minäkin olen saanut kehuja monta kertaa, mutta ei se ole tuolla tavalla päähän noussut, koska tiedän, että kolleganikin saavat. Taitaa olla niin, että luokkahuone on sinulle turvasatama, jonne voit luoda oman maailman, jossa olet ainoa aikuinen, ainoa opettaja, ainoa auktoriteetti jne. Opehuoneessa eli vertaisten joukossa alkaa ahdistaa. Projisoit oman narsismisi, jota luokkahuonetilanne ruokkii, kollegoihisi. On liian uhkaavaa ajatella, että sinulla olisi muilta mitään oppimista. Osaat mielestäsi kaiken, mutta et halua jakaa kokemustasi muille, vaan vartioit tietoasi mustasukkaisesti.

        Ei sinulla taida olla intoa sosiaaliseen kanssakäymiseen vapaa-aikanakaan, kun täällä kirjoittelet sekä vappuaattoiltanaettä vappupäivänä muiden juhliessa ja viettäessä aikaa yhdessä muiden kanssa bileissä, vappubrunsseilla ja -kävelyillä...

        Itse kukin voi kokeilla ajatusleikkiä. Millaista mahtaisi olla koulussa, jossa ei olisi opettajainhuonetta tai vastaavaa tilaa. Jokainen kulkisi ulko-ovelta suoraan luokkaan ja tuntien loputtua sieltä pois. Muutamaa vuosittaista kokousta lukuun ottamatta kukaan ei tapaisi kollegoita. Joskus joku hämärästi tutunnäköinen naama tulisi vastaan käytävällä. Kukaan ei tietäisi, mitä toinen puuhaa. Kukaan ei tuntisi ketään. Ketään ei kiinnostaisi, miten uudella opella menee. Ei olisi ajatustenvaihtoa, ei yhteistyötä, ei neuvojaa, ei vertaistukea hankalaan tilanteeseen joutuneelle. Mitä mahtaisivat kertoa tämän koulun tyhy-kyselyiden tulokset? Kuinka moni jäisi sinne töihin?


    • ristiäinen

      Hei, tässä yks kissanristiäinen, joka krijoittaa jatkuvasti samalla nimimerkillää ja kireiskelee narsissa. Ikävää, että olen se ainoa hvä ope meidän koulussa ja istun illat koneella vailla minkäänlaista sosiaalista elämää. tai, no onhan minulla tämä kone ja netti johon riipun. Vappu oli ja meni ja se meni kissaa ristiessä ja värikästä sosiaalista elämää viettäessä täällä netissä ja siellä opettajain huoneesa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe