Murto

Mikäli jollakin on jotain tietoa sukunimen Murto alkuperästä, tai historiasta edes pienimmissä määrin, niin otan nöyrimmin vastaan.

Itse en tosiaan ole löytänyt juurikaan mitään.

Murtonen on tietääkseni käännetty Mecklinistä.
123218
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 12

Vanhimmat

Käännös, väännös vai hatustarepäisy?

Murto kuulostaa ihan paikan tai talon nimeltä, joten eiköhän se sitä kautta ole sukunimeksi päätynyt.

... Kansalaisen karttapaikka, hakusana "murto" -> 146 kpl, sisältäen taloja, peltoja, kyliä, ja joku virtaveden osakin.

Äänestä

Laajin aiheesta tehty kirja Mikkonen, Paikkala: Sukunimet. Viimeisin painos on vuodelta 2000, joten ei löydy kirjakaupoista, kirjastoista kyllä.

Äänestä

Murto varsin yleinen sukunimi. inäkin tunnen muutaman heistä.
Murto Lkm Miehet Naiset Suomessa Ulkomailla
Nykyisenä nimenä 1279 646 633 1195 84
Entisenä nimenä 518 26 492 484 34
Kuolleilla 834 328 506 803 31
Yhteensä 2631 1000 1631 2482 149

Äänestä

Ainakin meilläpäin nimet Murto ja Murtola sekä Murtonen talonnimestä (alk.torppa) Läpimurto

Äänestä

Tiedän että minun isäni oikea sukunimi oli Murto ennen kuin hänen isäpuolensa adoptoi hänet ja hänen siskonsa. Tänä päivänä heidän nimensä on Vesterinen.
Se Muron suku oli militääri perhettä.

Äänestä

Ainakin Vuorentauksen ( Ylöjärvi) ja Lielahden (Tampere) alueella on menneinä vuosikymmeninä asunut Murtoja. Voi asua vieläkin. Osa on sukulaisiani isoäidin kautta.

Äänestä

Murto sukua on ollut ainakin Kuusamossa Tavajärvellä, alueella, joka jäi sodissa Venäjän puolelle ja suku muutti muualle. Kalle Murto on kirjoittanut ansiokkaan sukuteoksen tästä sukuhaarasta.
Eri asia on sitten, ett- varmaankin muualla Suomessa on samaa sukunimeä, Mutta heidän alkuperänsä on kokonaan toinen. Kun kysuyit asiaaa, niin ei saa selville, mistä päin maata olet ja onko mitään tietoa ukista tai mummosta, eli vanhmemmista sukupolvista.

Olen tutkinut Määttä sukua paljon ja Kuusamon Murto liittyy vahvasti Määttä sukuun.

Äänestä

Mun Sirpa sisaren isä on Vilho Murto ja veljensä Väinö Murto on kotoisin Raudasta jostain Suojärveltä asuneet evakkona Lappeenrannassa, itse olen eri isästä Raili

Äänestä
  • Mulla kanssa sama murto suku suojärveltä tarkemmin Hyrsylän mutkasta sieltä evakkoon Juukaan ja sieltä Joensuuhun jotenkin näin se meni sitä haaraa

Äänestä

• Anonyymi kirjoitti:

Mulla kanssa sama murto suku suojärveltä tarkemmin Hyrsylän mutkasta sieltä evakkoon Juukaan ja sieltä Joensuuhun jotenkin näin se meni sitä haaraa

Olet sukua minun vaimolle

Äänestä

Oiva Murto Varkaus

Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta

MurtoJ kirjoitti:

Mikäli jollakin on jotain tietoa sukunimen Murto alkuperästä, tai historiasta edes pienimmissä määrin, niin otan nöyrimmin vastaan.

Itse en tosiaan ole löytänyt juurikaan mitään.

Murtonen on tietääkseni käännetty Mecklinistä.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu