Paluun kulttuurishokki

ulkosuomalainenkin

Kulttuurishokki palatessa SUOMEEN. Aihe, johon liittyen en ole itse ainakaan löytänyt kovin monia keskusteluja tai artikkeleita netistä.

Haluaisinkin siis, että te ulkosuomalaiset (joihin tunnen itsekin kuuluvani) kertoisitte jotain siitä, miten te olette paluun kulttuurishokin kokeneet vai oletteko kokeneet sitä ollenkaan.

Onko paluussa Suomeen ahdistanut joku? Onko palu ollutkin helpotus? Minkälaisia tuntemuksia paluu herätti? Mihin kiinnititte huomiota?

Itse olen kuullut puhuttavan, että Suomeen palatessa tuntui, kuin olisi astunut keskelle hautajaistunnelmaa. Suomalaiset tuntuivat synkiltä, vakavilta, juroiltakin. Kaikilla on kiire, toisten asioihin ei saa puuttua, mutta kumminkin esimerkiksi kaupassa kyylätään, ettei vaan toisella ole asiat paremmin kuin itsellä.

Jotkut ovat vaipuneet jonkinlaiseen masennukseen, itkeneet monta viikkoa Suomeen paluun jälkeen.
Toiset ovat olleet vain helpottuneita Suomeen takaisin tulosta. Onhan se tietysti ihanaa nähdä taas joka päivä ystäviä ja perhettä!

Ymmärrän, että on olemassa ihmisiä, suomalaisiakin, jotka tuntevat kuuluvansa enemmän jonnekin muualle kuin Suomeen. Toiset ulkomailla asuvat tuntevat kuuluvansa Suomeen enemmän kuin ulkomaille.

Miten te olette paluun kulttuurishokin kokeneet? Miten siitä selviää? :D

Kiitos kaikille asiallisesti vastaaville!

16

615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • next door

      >> Aihe, johon liittyen en ole itse ainakaan löytänyt kovin monia keskusteluja tai artikkeleita netistä.

      Paluumuutolle on varattu aivan erikseen konainen osio s24:lla ja vainjokunen rivi ulkosuomalaisten yläpuolella. Siellä on ketjuja ja tekstiä vaikka miten paljon.

      - http://keskustelu.suomi24.fi/debate/5564

    • ulkosuomalainenkin

      Kiitos tästä tiedosta! :) Olisin tietysti voinut vielä tarkemmin penkoa kaikki keskustelut, jotta olisin löytänyt "paluumuuttajien" -palstan. Onneksi on ihmisiä, jotka tässäkin tilanteessa hoksauttaa!

    • fdhfghfgjdj

      Minä olen nyt ollut vuoden verran Suomessa. Tuntui kuin olisi palannut vieraaseen maahan, jossa asui tuttuja ihmisiä, tuttua kieltä puhuvia, samannäköisiä ja samanoloisia kuin minä. Äkkiä osasinkin suhtautua lähimmäisiin tekemättä koko ajan jotain käyttäytymisvirheitä, niin kuin entisessä asuinmaassani. Se tuntui mukavalta. Suomen luonto on ollut aivan ihanaa.

      Sitten on ne talousasiat ja virkamiesjutut ja maamme itsenäisyyden luovutus ulkomaisille yhteisöille, yhtiöille ja yksilöille. Nämä ovat asioita, joita haluan parhaani mukaan auttaa korjaamaan, ennen kuin Suomi tuhoutuu.

      Olen iloinen paluustani. Jos pyytäisit kuvaamaan paluutani yhdellä sanalla, se sana taitaisi olla 'mielenkiintoista'.

      • ocococo

        Sulla taisi lähteä järki kokonaan paluustasi. Tai ainakin oli niin ufotekstiä nuo "maan luovutukset ulkolaisille... Blaablaa..".

        Tai jospa siellä sittenkin oli taustalla joku pikku persu, joka yritti tuoda kauttarantain fiksaatioitaan esille.


      • fdsfgdghfgh
        ocococo kirjoitti:

        Sulla taisi lähteä järki kokonaan paluustasi. Tai ainakin oli niin ufotekstiä nuo "maan luovutukset ulkolaisille... Blaablaa..".

        Tai jospa siellä sittenkin oli taustalla joku pikku persu, joka yritti tuoda kauttarantain fiksaatioitaan esille.

        EU:uun liittäminen tapahtui sen verran pikkuhiljaa, ettei paikallisista jotkut edes oikein tajunneet, mihin ollaan menossa ja mitkä sen vaikutukset tulisivat olemaan. Nyt ne alkavat näkyä yhä selvemmin. En sano, että muualla asumattomilta suomalaisilta on lähtenyt järki tai että he ovat poliittisesti täysin johtajiensa ohjailtavissa. Sanon vain, että he katsovat asioita liian läheltä nähdäkseen kokonaisuutta. Minä näen myös vain osan. Kukaan ei näe kaikkea. Taloustieteilijät ja yhteiskuntatieteilijätkään eivät ymmärrä kaikkea, ja minä en ole opiskellut kumpaakaan alaa.

        Tuo perussuomalaisten mollaaminen on myös näköjään niin istutettu ns. perussuomalaisiin, että sen voi jättää omaan vähäiseen arvoonsa. Arvostan Soinin rehellisyyttä, olinpa mitä tahansa hänen ideologiansa yksityiskohdista.

        On paljon muitakin fiksaatioita, joita peruskansalainen toistelee; työttömät ovat loisia, mielenosoitusta varten on anottava lupa, talkootyöstä on maksettava veroa, naapuriapu on rikos, orjatyö on sallittua, jos sitä nimitetään työssä oppimiseksi tai työkokeiluksi jne.


      • xkxkxl
        fdsfgdghfgh kirjoitti:

        EU:uun liittäminen tapahtui sen verran pikkuhiljaa, ettei paikallisista jotkut edes oikein tajunneet, mihin ollaan menossa ja mitkä sen vaikutukset tulisivat olemaan. Nyt ne alkavat näkyä yhä selvemmin. En sano, että muualla asumattomilta suomalaisilta on lähtenyt järki tai että he ovat poliittisesti täysin johtajiensa ohjailtavissa. Sanon vain, että he katsovat asioita liian läheltä nähdäkseen kokonaisuutta. Minä näen myös vain osan. Kukaan ei näe kaikkea. Taloustieteilijät ja yhteiskuntatieteilijätkään eivät ymmärrä kaikkea, ja minä en ole opiskellut kumpaakaan alaa.

        Tuo perussuomalaisten mollaaminen on myös näköjään niin istutettu ns. perussuomalaisiin, että sen voi jättää omaan vähäiseen arvoonsa. Arvostan Soinin rehellisyyttä, olinpa mitä tahansa hänen ideologiansa yksityiskohdista.

        On paljon muitakin fiksaatioita, joita peruskansalainen toistelee; työttömät ovat loisia, mielenosoitusta varten on anottava lupa, talkootyöstä on maksettava veroa, naapuriapu on rikos, orjatyö on sallittua, jos sitä nimitetään työssä oppimiseksi tai työkokeiluksi jne.

        Saitpa paljon sanoja peräkkäin kuitenkaan sanomatta oikeastaan mitään.

        Mutta jo heti ensimmäisessä lauseessa oli kuitenkin iso virhe. Suomi ei liittynyt eu:hun mitenkään pikkuhiljaa tai ikäänkuin salaa. Kaikki tiesi siitä ja siitä äänestettiin.

        Mutta eu:han nyt onkin vain pököpäiden fiksaatiosoppa, jonka syyksi laitetaan avioerotkin.


      • jfjdjdjdj
        ocococo kirjoitti:

        Sulla taisi lähteä järki kokonaan paluustasi. Tai ainakin oli niin ufotekstiä nuo "maan luovutukset ulkolaisille... Blaablaa..".

        Tai jospa siellä sittenkin oli taustalla joku pikku persu, joka yritti tuoda kauttarantain fiksaatioitaan esille.

        Maan luovutus ulkomaalaisille... Kyllähän se Suomessa liian helpolla myydään kun ei ole ostoon liittyviä velvoitteita, kuten Ahvenanmaalla.
        Miksi Manner-Suomessa ei edellytetä, että maanostoon olisi oikeutettu vasta kun on asunut esim. 5v Suomessa ja osaa vaikkapa keskitason verran suomen- tai ruotsinkieltä selvitäkseen maanomistukseen ka kauppaan liittyvistä lakiteksteistä, ymmärtääkseen oikeuksistaan ja velvoitteistaan maanomistajana? Nyt kun lakeja ostosta ei ole voi joku, joka ei ikinä asuisi Suomessa, ostaa maata rannoiltakin ihan mielin määrin. Kun se maa on sitten yksityistä, ei sinne ole asiaa. Kunnatkin voivat myydä maitaan, rantatonttejaan.


    • Hyvästi Suomi

      Minä kokeilin taannoin Suomeen paluuta, olin siellä jonkin aikaa, ja huomasin, että se Suomi, jonka olin aikoinaan nuoruudessani taakseni jättänyt ja josta olin kesälomilla nauttinut, ei ollut olemassa enää kuin omien korvieni välissä olevassa haavemaailmassa. Siksi palasin tänne, minne olin aikoinaan lähtenytkin.

      Tunnen olevani täällä suomalainen, mutta en tunne sitä Suomessa. Siellä on niin erilainen kulttuuri ja elämänmeno. Paljon vihaisia ja kiukkuisia ihmisiä, jotka kiroilevat koko ajan, ovat väkivaltaisia, ja siellä kauhean kallista.

      • yksi6

        "Tunnen olevani täällä suomalainen, mutta en tunne sitä Suomessa. Siellä on niin erilainen kulttuuri ja elämänmeno."

        Tuttu tunne! teveisin, ulkosuomalainen joka on myös suomalainen vain ulkomailla.


      • Olen suomalainen
        yksi6 kirjoitti:

        "Tunnen olevani täällä suomalainen, mutta en tunne sitä Suomessa. Siellä on niin erilainen kulttuuri ja elämänmeno."

        Tuttu tunne! teveisin, ulkosuomalainen joka on myös suomalainen vain ulkomailla.

        Tuttu tunne täälläkin.
        Koettu paluumuuton ihanuudet kantapään kautta.
        Terkuin yksi paluumuutosta palannut, voisiko näin sanoa?


      • Olen suomalainen kirjoitti:

        Tuttu tunne täälläkin.
        Koettu paluumuuton ihanuudet kantapään kautta.
        Terkuin yksi paluumuutosta palannut, voisiko näin sanoa?

        Hyvä ilmaisu, onneksi paluumuutosta voit palata takaisin, niinkuin minäkin.
        On oikeastaan upeaa olla suomalaisena ulkomailla, täällä meitä jopa arvostetaankin suomalaisuutemme vuoksi.
        Sanotiinpa EU:sta mitä tahansa, yhä useammalle se antaa paremman mahdollisuuden kokeilla muutakin kuin suomalaista elämänmenoa.
        Joka tapauksessa Suomi on kiva lomamaa, silloin tällöin.


    • uygjjjkjm,k,

      kulttuurishokki... juu oli niin kova,etta palasin takaisin,,enka mene muuta kun vierailemaan suomeen,,,mustaa makkaraa tammelan torilta on ikava..ei juuri muuta.

    • :-)

      Tuli lähdettyä Suomesta Kekkosen aikaan.- Nykyään siellä enään kaksi hyvää: Vanha synnyttäjä ja "Reissumies" leipä :)

    • -.-

      Läksin kun Kekkonen hallitsi ja palasin rakentamaan isieni maata, ja nyt nautin hyvistä eläkevuosista Suomessa, joka on tosi hyvä maa asua.

    • suau

      Hei ulkosuomalainenkin! Suomeen palaaminen on aina kulttuurishokki, vaikka kuinka tuntee olevansa suomalainen ja ikävöi kotimaataan. Itse olen asunut useita vuosia neljässä eri maassa miehen työn vuoksi. Välilä ehdimme olla Suomessa riittävän kauan, että rakensimme talon puolivalmiiksi Turkuun, sitten miehen työt vain veivät mennessään taas. Nyt asumme Australiassa toistaiseksi pysyvästi... Meillä on neljä lasta 8-14-v, jotka tuntuvat sopeutuvan uusiin paikoihin ja kouluihin yllttävän helposti. Se kulttuurishokki Suomeen palatessa on ollut ainakin minulle enemmän ikävää niihin ystäviin ja ympäristöön, mistä on taasen joutunut luopumaan. Mutta Suomessa olen viihtynyt hyvin ja olen aina iloinen päästessäni sinne. Suomalaiset ovat minun kokemukseni mukaan äärettömän mukavia ja vastaanottavaisia. Mitään hautajaistunnelmaa en ole kokenut. Ehkä johtuu siitä, ettei mulla ole lähisukulaisia enää elossa ja Suomessa en ole aikuisena ollut riittävän pitkään saadakseni oikeita ystäviä. Mutta mukava sinne on palata ja kierrellä maata. Toiveissa on päästä sinne ensi vuonna... Tosin mies sanoi, että Japanin reissu on todennäköinen piakkoin, onneksi muksut ovat opiskelleet japanin kieltä täällä... Ei tarvitse taas tyhjästä aloittaa.
      Kerro sinun kokemuksistasi.
      Terveisin, sydämeltään suomalainen

    • Jappeli

      Asun ulkomailla, takana yli 10vuotta jo. Suomessa aina Mesa ja talvilomat. Aina kaipaa saunaa ja ruisleipää.... Ja salmiakkia. Paluumuutto aina mielessä, lähinnä lasten takia. Mutta toisaalta pelottaa --- Suomi muuttunut kovasti vuosikymmenen aikana... Tunnen itseni aina turistiksi siellä käydessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe